Dæk til GSXF 750
Fra : rbk17

Dato : 01-08-04 16:13

Hej -

Er der nogen der har prøvet at sætte andre størelse dæk på
deres GSX-750F?
Orginalt har den
for: 120/70
bag: 150/70

Jeg tænkte på at sætte et sæt til en SV650 på. Den har samme
størelse fælge bag (3.5") og bruger:
for: 120/60
bag: 160/60

Jeg er godt klar over at den bliver lidt lavere, specielt foran
men mon ikke jeg kan få en cm eller to ved at flytte dæmperen?

Grunden til at jeg vil skifte, er at man kun kan få touring
dæk til 150/70 hjul. 160/70 giver meget størrer udvalg...

Jeg har fået tudet ørene fulde, som siger at der er en
"Rigtig Dårlig Ide" da Det "totalt ødelægger køreegenskaberne",
men igen kan forklare hvorfor.

på forhånd tak
/rbk17
GSX[FR]-750

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-08-04 09:19

rbk17 <rbk17@localhost.com> writes:

> Er der nogen der har prøvet at sætte andre størelse dæk på
> deres GSX-750F?

Jeg ved i hvert fald at der er flere der har sat 160/60 bagdæk på en
GSX-600F. Det går vist fint nok. Jeg tør ikke udtale mig om at skifte
størrelse på forhjulet.

> Jeg har fået tudet ørene fulde, som siger at der er en
> "Rigtig Dårlig Ide" da Det "totalt ødelægger køreegenskaberne",
> men igen kan forklare hvorfor.

Det gør det fordi dækket får en helt forkert profil på trædefladen,
hvis det er for bredt til fælgen.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Knud Dam

Dato : 02-08-04 12:40

"rbk17" <rbk17@localhost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har fået tudet ørene fulde, som siger at der er en
> "Rigtig Dårlig Ide" da Det "totalt ødelægger køreegenskaberne",

Hej !

Jeg kører med 160/60-17 bag på min Bandit (mod standard 150/70-17) af samme
grund som dig - for at få et større udvalg.

Det er på en Bandit 600 fra 1999; men der gælder nok det samme.

Vedr. fordækket kan du godt beholde 120/70-17 - der er et stort udvalg.

Mvh

KD Bandit 600 S

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-08-04 15:23

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er på en Bandit 600 fra 1999; men der gælder nok det samme.
>
> Vedr. fordækket kan du godt beholde 120/70-17 - der er et stort udvalg.

Flere ting. For det første: Hvorfor skulle den specielt blive lavere foran
ved at skifte fra ***/70 til ***/60 dæk, for da må da være det samme den
sænkes både foran og bagi?

For det andet kan du da sagtens får forklaringer på ændringer i
køreegenskaber, da har da tit været beskrevet her i gruppen. Om så det
ændres fra det gode til det dårlige behøve ikke at være tilfældet for der er
jo også mange forskelle på hvordan folk bedst kan lide at deres motorcykel
er styringsmæssigt. Men ved at gå fra ***/70 til ***/60 vil du jo få lidt
mindre efterløb for forhjulet da hjulet diameter bliver lidt mindre. Men du
vil jo også få det til at kunne lægges lidt mindre ned i hjørnerne; men så
lidt at det for de fleste er uden betydning.

Men køremæssigt bliver der mindre ændring i ved at gå fra ***/70 til ***/60
end ved at lave smallere fordæk eller bredere bagdæk. Her tales om
drejninger/læggende ned i sving kontra ligeud kørsel hvor der ikke skulle
være nogen forskel.

Går man i detaljer, hvilket man vil til det optimale, får man fordelen ved
lidt lavere tyngdepunkt = lettere smiden med den og egentlig også en anelse
mindre inertimoment i hjulene resulterende i flere gode ting.

Mvh. Gert Thorgersen
Kortere efterløb resulterer jo i lidt mere "i øvrigt " for motorcyklen efter
at dreje kraftigere t

Fra : rbk17

Dato : 04-08-04 06:19

On Mon, 02 Aug 2004 21:23:26 +0700, Gert Bo thorgersen wrote:

> [...]
> Flere ting. For det første: Hvorfor skulle den specielt blive lavere
> foran ved at skifte fra ***/70 til ***/60 dæk, for da må da være det

Fordi jeg sætter et breddere dæk bag til,
så jeg mister kun:
(150 x 0.70) - (160 x 0.60) = 9 mm
mod for:
(120 x 0.70) - (120 x 0.60) = 12 mm

Ok det er ikke meget...

> For det andet kan du da sagtens får forklaringer på ændringer i
> køreegenskaber, da har da tit været beskrevet her i gruppen. Om så det

Tak for alle svarerne
/rbk17