Kasper Simonsen <anyone@anywhere.dk> skrev i en
news:410cd009$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> I bolten som skal ud for at olien kan løbe af motoren, sidder der en
skrue,
> skal den løsnes før man kan fjerne bolten eller hvad er formålet med den
> skrue?
Først lidt definitioner: Du taler om bund- skruen/proppen!
Der findes normalt ikke nogen ekstra skruer dér, og jeg kan på ingen måde
forestille mig at det er noget der skal løsnes før selve bundproppen!
Mit bedste bud er at den originale bundprop er erstattet af en matchende
føler til et olietermometer, og det er monterings-skruen til termometerets
ledning du omtaler :-/
Du burde kunne konstantere dette ved at måle modstanden med et ohm-meter
mellem pågældende skruehoved og stel/motorblok/bundkar: Hvis du måler en
markant forskel ved kold. hhv. varm motor, så er det en velfungerende føler
til et olietermometer!
> Hvor meget olie skal der på bagefter 3,5 liter?
Det skulle undre mig meget om dét ikke står indstøbt i området omkring
påfyldnings-hullet :-/
Ellers har Det tyske mc beklædning/reservedes/tilbehørs -firma "Louis", på
deres hjemmeside:
www.louis.de en "motobase" indeholdende alskens slige
detaljer - Kig din model ud dér, og svøm endvidere hen over Louis' udvalg og
priser!
> Jeg skal også have skiftet oliefiler, er der noget jeg skal være opmærksom
> på?
Mit allerbedste råd omkring olieskifte, går ud på at man skal bruge en
skraldenøgle til at løsne bundproppen med - Derved undgår man at tage fejl
af dreje-retningerne p.g.a. man arbejder "under-op" og kommer således ikke
til fejlagtigt at overspænde dette temmeligt væsentlige gevind
Sørg for at arbejde med kun én ting af gangen og gør således:
- Varm motoren grundigt op (tynd olie flyder grundigere ud)!
- Fjern tændingsnøglen, og læg den helst så langt væk som muligt, således at
du ikke kommer til at starte uforvarende inden at der atter er filter og
olie på motoren :-|
- Afmonter dækslet/huset for oliefilteret og tøm evt. rens det!
- Skift oliefilteret ud med det nye - Vær herunder opmærksom på hvorledes at
den givne fjeder og tynde skive er placeret!
- Genmontér filter hus/dæksel med det friske filter!
- Løsn bundproppen og lad så meget olie løbe fra som du har tålmodighed til
at vente på!
- Isæt bundproppen (helst med en frisk pakning, ellers notér dig i det
mindste størrelsen så du ved næste olieskifte kan anskaffe dig en frisk før
arbejdet udføres), og spænd den an med angivet moment!
- Afskru påfyldningsproppen og ihæld fornødne mængde olie!
- Start motoren op et kort stykke tid, og aflæs oliestanden efter kortvarig
slukning, og efterfyld fornøden mængde for at matche max-mærket!
- Efterse slutteligt bundprop og filter-området for lækage før du regner
arbejdet for udført!!
Man tror det er løgn, men jeg har i min tid oplevet indtil flere der har
forladt klubbens værksted med uspændt oliefilter, samt har hældt olien lige
lukt igenem motoren og ud på gulvet (dét trick har jeg forøvrigt selv udført
ved olieskifte på min bil!), fordi de i forvirringen ikke havde fået spændt
hhv. monteret sagerne. Så ved at følge ovenstående slavisk, sparer du dig
selv for at snuble i systematikken :-|
--
Armand.