Olie skift på fzr600
Fra : Kasper Simonsen

Dato : 01-08-04 12:12

Hejsa,

Så er det blev tid til at skifte olie på min fzr 600. Jeg har aldrig prøvet
det før, så lige et par spørgsmål.

I bolten som skal ud for at olien kan løbe af motoren, sidder der en skrue,
skal den løsnes før man kan fjerne bolten eller hvad er formålet med den
skrue?

Hvor meget olie skal der på bagefter 3,5 liter?

Jeg skal også have skiftet oliefiler, er der noget jeg skal være opmærksom
på?

/Kasper
Århus C

Fra : Kasperkk

Dato : 01-08-04 15:01

> Så er det blev tid til at skifte olie på min fzr 600. Jeg har aldrig
> prøvet det før, så lige et par spørgsmål.

Ja det skal jo til engang i mellem.

> I bolten som skal ud for at olien kan løbe af motoren, sidder der en
> skrue, skal den løsnes før man kan fjerne bolten eller hvad er
> formålet med den skrue?

Det er ikke en skrue, men blot en kærv der er sat i for at gøre det nemmere
for dig!

> Hvor meget olie skal der på bagefter 3,5 liter?

Kan ikke lige huske det, men fyld bare 3 liter på og derefter kan du jo
checke olieglasset for hver 2 dl

> Jeg skal også have skiftet oliefiler, er der noget jeg skal være
> opmærksom på?

Næ der er ikke så meget du skal være opmærksom på. Sørg for at o-ringen fra
det gamle filter er fjernet før du monterer det nye, og husk at smøre den
nye o-ring med olie før monteringen så du ikke beskadiger den under
montagen.

Kasperkk

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 01-08-04 20:37

"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> wrote in message
> Kan ikke lige huske det, men fyld bare 3 liter på og derefter kan du jo
> checke olieglasset for hver 2 dl

hmm så har du allerede fyldt 0,5 liter for meget på :-/

uden filterskifte 2,2L
med filterskifte 2,5L

--
Allan(fzr600us)
http://www.dfmc.dk/?id=209

Fra : Kasperkk

Dato : 02-08-04 21:45

Allan Jørgensen wrote:
> "Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> wrote in message
>
> hmm så har du allerede fyldt 0,5 liter for meget på :-/
>
> uden filterskifte 2,2L
> med filterskifte 2,5L

Jeg mener ganske bestemt jeg hældte mindst 3 liter i før den stod korrekt i
oliestanden. Men jeg kan ikke huske det. Var ellers helt sikker... Sikke en
bjørnetjeneste jeg har udført

Kasprrekk

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 02-08-04 22:08

> Jeg mener ganske bestemt jeg hældte mindst 3 liter i før den stod korrekt
> oliestanden. Men jeg kan ikke huske det. Var ellers helt sikker... Sikke
en

Da jeg havde hælt 3 liter i stod den lidt højt, så ud med en halv og den var
i vinkel :)

> bjørnetjeneste jeg har udført

Ahh skidt put der var 4 liter i dunken, så det kunne have gået meget værer
hvis jeg ikke havde spurgt :)

/Kasper

Fra : Armand

Dato : 01-08-04 15:22

Kasper Simonsen <anyone@anywhere.dk> skrev i en

> I bolten som skal ud for at olien kan løbe af motoren, sidder der en
skrue,
> skal den løsnes før man kan fjerne bolten eller hvad er formålet med den
> skrue?

Først lidt definitioner: Du taler om bund- skruen/proppen!

Der findes normalt ikke nogen ekstra skruer dér, og jeg kan på ingen måde
forestille mig at det er noget der skal løsnes før selve bundproppen!
Mit bedste bud er at den originale bundprop er erstattet af en matchende
føler til et olietermometer, og det er monterings-skruen til termometerets
ledning du omtaler :-/
Du burde kunne konstantere dette ved at måle modstanden med et ohm-meter
mellem pågældende skruehoved og stel/motorblok/bundkar: Hvis du måler en
markant forskel ved kold. hhv. varm motor, så er det en velfungerende føler
til et olietermometer!

> Hvor meget olie skal der på bagefter 3,5 liter?

Det skulle undre mig meget om dét ikke står indstøbt i området omkring
påfyldnings-hullet :-/
Ellers har Det tyske mc beklædning/reservedes/tilbehørs -firma "Louis", på
deres hjemmeside: www.louis.de en "motobase" indeholdende alskens slige
detaljer - Kig din model ud dér, og svøm endvidere hen over Louis' udvalg og
priser!

> Jeg skal også have skiftet oliefiler, er der noget jeg skal være opmærksom
> på?

Mit allerbedste råd omkring olieskifte, går ud på at man skal bruge en
skraldenøgle til at løsne bundproppen med - Derved undgår man at tage fejl
af dreje-retningerne p.g.a. man arbejder "under-op" og kommer således ikke
til fejlagtigt at overspænde dette temmeligt væsentlige gevind

Sørg for at arbejde med kun én ting af gangen og gør således:
- Varm motoren grundigt op (tynd olie flyder grundigere ud)!
- Fjern tændingsnøglen, og læg den helst så langt væk som muligt, således at
du ikke kommer til at starte uforvarende inden at der atter er filter og
olie på motoren :-|
- Afmonter dækslet/huset for oliefilteret og tøm evt. rens det!
- Skift oliefilteret ud med det nye - Vær herunder opmærksom på hvorledes at
den givne fjeder og tynde skive er placeret!
- Genmontér filter hus/dæksel med det friske filter!
- Løsn bundproppen og lad så meget olie løbe fra som du har tålmodighed til
at vente på!
- Isæt bundproppen (helst med en frisk pakning, ellers notér dig i det
mindste størrelsen så du ved næste olieskifte kan anskaffe dig en frisk før
arbejdet udføres), og spænd den an med angivet moment!
- Afskru påfyldningsproppen og ihæld fornødne mængde olie!
- Start motoren op et kort stykke tid, og aflæs oliestanden efter kortvarig
slukning, og efterfyld fornøden mængde for at matche max-mærket!
- Efterse slutteligt bundprop og filter-området for lækage før du regner
arbejdet for udført!!

Man tror det er løgn, men jeg har i min tid oplevet indtil flere der har
forladt klubbens værksted med uspændt oliefilter, samt har hældt olien lige
lukt igenem motoren og ud på gulvet (dét trick har jeg forøvrigt selv udført
ved olieskifte på min bil!), fordi de i forvirringen ikke havde fået spændt
hhv. monteret sagerne. Så ved at følge ovenstående slavisk, sparer du dig
selv for at snuble i systematikken :-|

--
Armand.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 01-08-04 15:39

> Sørg for at arbejde med kun én ting af gangen og gør således:
> - Varm motoren grundigt op (tynd olie flyder grundigere ud)!
> -
CUT
> - Afmonter dækslet/huset for oliefilteret og tøm evt. rens det!
> - Skift oliefilteret ud med det nye - Vær herunder opmærksom på hvorledes
at
> den givne fjeder og tynde skive er placeret!

Hmm, pisser olien ikke ud når man skruer oliefilteret af?

> - Genmontér filter hus/dæksel med det friske filter!
> - Løsn bundproppen og lad så meget olie løbe fra som du har tålmodighed
til
> at vente på!

Jeg vil mene at disse to ting burde gøres i omvendt rækkefølge - men hvad
ved en ung knejt som mig

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 15:56

Henrik Davidsen skrev i meddelelsen
<410d0083$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> CUT
>at
>
>Hmm, pisser olien ikke ud når man skruer oliefilteret af?

Nix, oliefiltret befinder sig på tryksiden af oliepumpen. Oliepumpen lader
kun i meget ringe grad olien passere ved stilstand, eller hvis den gør, så
har Du andet end et olieskift at tænke på... :-|

>Jeg vil mene at disse to ting burde gøres i omvendt rækkefølge - men hvad
>ved en ung knejt som mig

Det er som sådan egentlig ligegyldigt i hvilken rækkefølge man gør det, bare
man husker det hele.

mvh
Orla

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 01-08-04 16:27

> Nix, oliefiltret befinder sig på tryksiden af oliepumpen. Oliepumpen lader
> kun i meget ringe grad olien passere ved stilstand, eller hvis den gør, så
> har Du andet end et olieskift at tænke på... :-|

kay, så lærte jeg også noget i dag

Jeg trækker mit svar tilbage

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Armand

Dato : 03-08-04 01:08

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

> Henrik Davidsen skrev i meddelelsen
> <410d0083$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Nix, oliefiltret befinder sig på tryksiden af oliepumpen. Oliepumpen lader
> kun i meget ringe grad olien passere ved stilstand,

- - - - Og oliefilteret kan endda ligefrem sidde over bundkarrets
oliespejlet :-|

> Det er som sådan egentlig ligegyldigt i hvilken rækkefølge man gør det,
> bare man husker det hele.

Hvis man starter med aftapning af olien kommer man let til at skifte
filteret imens man venter på at olien løber helt ud, hvorfor det er bevidst,
og ud fra hovedargumentet á "arbejd kun med én ting af gangen" at jeg
foreslår at skifte filteret først!

--
Armand.

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 02-08-04 07:06

> Først lidt definitioner: Du taler om bund- skruen/proppen!

OK :)

Det var som KasperKK sagde bare en kvær som var sat i bund proppen :)

> Sørg for at arbejde med kun én ting af gangen og gør således:

[Cut en god vejledning]

Tak, det var jo ikke så slemt når man ved hvordan :). Fik i går strammet
kæden og skiftet olie samt olie filter. Er lidt stolt over selv at have
gjort det, selv om det jo ikke var det største indgreb, så er det jo fedt at
vide man selv kan, med hjælp her fra gruppen :)

Hehe, det ka jo smut det skidt :)

/Kasper

Fra : Armand

Dato : 02-08-04 23:11

> Tak, det var jo ikke så slemt når man ved hvordan :). Fik i går strammet
> kæden og skiftet olie samt olie filter. Er lidt stolt over selv at have
> gjort det, selv om det jo ikke var det største indgreb

Jup!
Der er en dejlig tilfredsstillelse i at skrue selv!

Nok om olien, og til kæden, nu du selv bragte den på banen:
I modsætning til tidligere tiders kæder, som havde en jævn nedslidning fra
dag ét og derfor skulle strammes op jævnligt, kræver moderne o-ringskæder
ikke mere justering end den der nødvendigvis foregår ved hvert dækskifte.
Derfor er netop ordet justering mere dækkende for arbejdet på en
O-ringskæde, hvor "stramme op" lægger op til at kæden justeres unødigt og
derfor for stramt :-/

Slå op på FAQ'en på www.dmc-org.dk og find artiklen om kædeopspænding, og
find dér ud af at du sandsynligvis har spændt kæden for stramt op :-/

--
Armand.

Fra : Myrhøj

Dato : 02-08-04 22:28

Armand wrote:

> [...]
> lukt igenem motoren og ud på gulvet (dét trick har jeg forøvrigt selv udført

--------
Samme her, endda dobbelt op........også på bil.
Alt skulle gå hulens tjept, og det er jo så nemt.
Skiftede oliefilter og fjernede bundprop og lod olien løbe ud mens jeg
snuppede en kop kaffe+en pipe tobak.
Konstaterede efterfølgende at olien var rendt ud, og påfyldte
olie......for nysgerrighedens skyld tjeckede jeg lige olie-pinden og
undrede mig over at 3,5 l ikke fyldte en snus.....oliestanden er ikke ret
høj når olien fiser lukt igennem og havner i indkørslen. Herefter
forbander man sig selv langt væk, og må (søndag eftermiddag) på
tankstationen og erhverve sig nye 4 liter olie....iøvrigt til ågerpris.
Sjosker slukøret hjem, hælder endnu 3,5 l olie ud i indkørslen fordi man
stadig ikke har monteret bundproppen......
Og så er det nu man liiiiige trækker vejret dybt og sætter sig ned et
øjeblik før man skriger højt!

Dette er netop grunden til at også jeg følger en "liste" punkt for punkt
ved olieskift.......og iøvrigt sørge for jeg har god tid.....

Myrhøj
(der ønskede han havde aktier i et olieselskab...)