forgaffel
Fra : AKHass

Dato : 30-07-04 17:20

Hej.
Jeg har et problem med min xj900 85 yamaha ved kørsel 60-90kmt hopper min
forgaffel , har prøvet med 5w-10w olie samt udskiftning af forgaffelfjedre
det hjalp ikke. har også prøvet med lidt olie og meget olie men det hjælper
ikke. er der nogen i gruppen der har en løsning
mvh klaus.

Fra : Peter Graff

Dato : 30-07-04 17:31

Hej Klaus

Tjek dit dæk/afbalancering

MVH

Peter Graff

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 30-07-04 17:41

er der nogen i gruppen der har en
> løsning
> mvh klaus.

Hvordan har dit fordæk det?
Der kan sagtens være masser af mønster tilbage,men at det er slidt skævt
alligevel.
Det ville være midt første bud.
Andet bud er dine kronrørslejer.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

Fra : AKHass

Dato : 30-07-04 17:54

..

> Hvordan har dit fordæk det?
> Der kan sagtens være masser af mønster tilbage,men at det er slidt skævt
> [...]
hej i gruppen
mit fordæk er helt nyt kronrørslejerne er udskifted

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 30-07-04 18:40

AKHass wrote:

> hej i gruppen
> mit fordæk er helt nyt kronrørslejerne er udskifted

Ja, men er fordækket korrekt afbalanceret?

Jacob
RSV Mille R & RSV Mille
http://communities.msn.dk/danskapriliamcforum

Fra : AKHass

Dato : 30-07-04 22:41

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-07-04 00:48

"AKHass" <akhassFJERNDETTE@mail.dk> wrote in message

> "Jacob Hornemann" <jacobh@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Selvom dit dæk er helt nyt kan det jo godt være et problem med dækket,
hvilket det jo faktisk tyder på hvis problemet først er kommet nu efter
montering af et nyt dæk.

Der var ellers en som for 1 - 2 mdr. siden som skrev og spurgte om næsten
det samme.

Men vedr. dit problem, er der lavet andre ændringer foran, udover dækskift
og kronrørslejerne? Vedr. kronrørslejerne har du så tjekket ved f.eks. at
holde en finger mod kanten ved en opbremsning som kontrol på at kronrøret
ikke er spændt for lidt.

Og vedr. dækket tjekkede jeg for nogen tid siden både for- og baghjul på min
BMW R100 via mikrometerur kørende på midten af dækkene og kørende på siden
af dækkene og fælgene men chekningen af kronrørslejet fandt årsagen til
problemet. Men et dæk kan jo sagtens have statisk balance/afbalanceret men
så have varierende yderradius.

Som sidespring kan nævnes at så sent som i går isatte jeg stempelringene i
forgaflen på en bekendts BMW. På den havde jeg nemlig opdaget at der i højre
forgaffelben ikke var de 3 stk. 1 mm tynde ringe, så forgaflen jo havde
bevæget sig totalt forskelligt i højre og venstre gaffelben, resulterende i
svagt bukket forskærmsbøjle og dårlig drejning om hjørne, hvilket
resulterede i et uheld for mig, som kostede mig ca. 5.000 kr.. Men ejeren
som havde købt den brugt havde ikke registreret at den kørte elendigt. På
hans BMW var gaffelbenene heller ikke sat korrekt i broerne, hvilket kunne
registreres via at forhjulsakslen ikke centrerede samtidig i begge hullerne
i forgaffelbenene, hvilket han godt vidste men ikke troede betød noget.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : N/A

Dato : 01-08-04 01:38

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 01-08-04 01:38

"AKHass" <akhassFJERNDETTE@mail.dk> wrote in message

> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

at

> min

> højre

> hullerne

> sender et diagram .Jeg ved ikke om de 3skiver 15-16 sidder på den rigtige
> side af dæmperklokken 17.
> er monteret som diagram.
> mvh. Klaus Hass

Hej Klaus
Det er lidt svært for mig at se på diagrammet, men nu betyder det jo heller
ikke så meget for det for det er jo dig som evt. skal kontrollere om
indmaden i forgaflen svarer til det der er vist på diagrammet.

Der er enomorm mange forskelligheder i hvordan indmaden er i forgafler idet
det hele tiden udvikles.

Men i Tobys BMW resulterede de manglende 3 stablede 1 mm tykke stempelringe
i de ene gaffelben at de både blev trykket hurtigere sammen i højresiden men
rigtig megen forskel når gaffelbene igen gik ud af.

Men da han for nogle måneder siden første gang kom forbi her i Chaing Mai -
idet han havde hørt om mig i England - skiftede vi olie på hans forgaffel,
og jeg målte det kun et par uge gamle som var påfyldt på et kinesisk
værksted her i byen. Og det vistesig der kom 170 cc ud fra hvert ben, og ved
olieskift skal der fyldes 235 cc i hvert gaffelben, så det var altså for
lidt kineserne havde påfyldt. Ydermere målte jeg (søgte at måle) oliestanden
før aftapningen, men den kunne ikke måles. Kontrolmålingen for olien når det
skal være perfekt er efter oliepåfyldningen og en 15
bremsninger/sammenpresning af forgaffelen at må oliestanden i begge
gaffelben via lys ned i toppen af røret og en pind ned for på den at se
olieafmærkningen og derved afstanden fra toppen ned til olien. Eller (og)
oliestanden op på pinden når pinden træder på stemplet (ihvertfald for de
fleste forgafler som har olien nederst i forgaflen).

På Tobys var der altså ikke olie over stemplet - 5 cm skal det være på
hans - fordi der var for lidt forgaffelolie. Derved havde han jo en
forgaffel hvor den første del af sammenprisningen ingen dæmpning havde i
olie fordi der kun var luft under stemplet en (løseligt beregnet) 9 cm.
under stemplet når forgaflen var totalt usammentrykket/totalt ubelastet/luft
mellem forhjul og jord. Nu har BMWén jo en 21 - 22 cm stempelvandring.

Og kun luft ved et stempel som er til arbejde i olie resulterer jo i ingen
dæmpning.

Den anden ting vedr. dæmpningen af forgaffelen er jo at der skal være lige
megen luft over hver oliestand, for vi ved jo at mindskes volumenet til det
½ er der dobbelt lufttryk, og igen til det ½, altså nu 1/4 er der jo 4 gange
så meget tryk som oprindeligt. For forgaffelen kan man jo sige længden af
loften over olien, og er længderne forskellige for de to gaffelben og man så
regner/tegner lidt på det ses det hvorledes sammenpresning modlufttrykket
bliver mere og mere forskelligt hvis start luftlængden er forskellige.

I forgårs fik vi lavet Tobys BMW færdig, og efter den første tur på en 10 km
kom han tilbage og sagde at han ikke kunne mærke nogen forskel; altså stadig
dårlig styring og dårlig bremse. Jeg var frustreret for alt var som det
skulle være og kunne ikke blive bedre/anderledes. Da han så kom i går efter
lidt flere km roste han arbejdet til skyerne og sagde at den kørte som en ny
BMW altså både vedr. styring og bremsning.

Bremse og styreproblemet som kostede mig et styrt var jo, som jeg hele tiden
holdt på, de forskellige dæmpninger i højre og venstre forgaffelben pga. de
i højre forgaffelben manglende stempelringe. Dette resulterede jo i at den
ikke flydende skivebremse under kørsel, og især opbremsning, ville kæntre i
bremsekaliberen.

Så altså det korte af det lange er at kontrollere/checke at ting er som de
skal være.

For øvrigt har jeg selv lidt manglende data for min Honda XR 250 off-roader.
Modellen/årgangen/nummeret er ikke opgivet i manualen jeg har. Og for de
forskellige årgange af den kan have fra nærmest 250 cc til 550 cc forgaffel
olie i hvert gaffelben; en enorm forskel. Så jeg kan kun prøve mig frem men
under alle omstændigheder kontrollere at når en pind stikkes ned i
forgaffelbenene så kommer den ned i olie før den standses af "stemplet".

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 09:31

AKHass <akhassFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en

> "Jacob Hornemann" <jacobh@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Er det noget du ved, eller noget du tror??
Når jeg spørger så kontant skyldes det at selvom du endda har set at det
blev afbalanceret, så kan pågældende vægt-klodser være drattet af sidenhen!!

Prøv endvidere at kigge på dækket langs fælgkanten: I det område plejer der
at være indstøbt en linie eller to, eller en decideret kant i overfladen. Og
dén skal flugte med fælgkanten hele vejen rundt.
Sæt modellen på centralstøttebenet og svigermor på bagagebæreren og rotér
forhjulet under denne vurdering. Ved samme lejlighed kan du så også flugte
hen
over dækkets slidbane og se om dén ligefrem slår sig (= på med et andet dæk
der er lige)!

--
Armand.