ER5 omdrejningstal
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 30-07-04 10:19

Hej folkens!

Takket være jeres gode råd og vejledning i går er jeg nu ved at spore mig
ind på, hvad der skal ske med min ER5. Min meget avancerede ER5! (der var
slem savageejer, der antydede, at en ER5 er en videreudvikling af en GS500!
Det er fuldstændig forkert idet den bl.a. er vandkølet, men der er også
generel kvalitet til forskel - i hvert fald hvad angår stel,
overfladebehandlinger, og finish generelt)

Jeg vil finde en billig udstødning og sætte på - på den måde skulle jeg
gerne kunne høre motoren gennem vindstøjen. Jeg er iøvrigt lidt i syv sind
stadig - kan ikke forlige mig med tanken om at I vil have jeg skal køre med
forholdsvis høje omdrejninger. Og køre i fjerde gear ved en hastighed på
70-80 stykker. Så er man jo oppe på 5000 omdrejninger, glub!

Hvad angår den udstødning jeg skal ud og købe, så kan jeg jo lige så godt
købe een der giver mere ydelse. Men slider det ikke wolsomt på min stakkels
ER5?

Tommy

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-07-04 10:27

Tommy Nielsen wrote:

> [...]
> jeg skal køre med forholdsvis høje omdrejninger. Og køre i fjerde
> gear ved en hastighed på 70-80 stykker. Så er man jo oppe på 5000

Og? Jeg kører tit ved 4-5000 omdrejninger i første gear inde i byen på
Fazeren.

> Hvad angår den udstødning jeg skal ud og købe, så kan jeg jo lige så
> godt købe een der giver mere ydelse. Men slider det ikke wolsomt på
> min stakkels ER5?

Du slider den mere voldsomt ved at køre med så lave omdrejninger!

Spar de 3-4.000 en anden potte koster - og lær at køre din maskine som den
skal køres.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 11:24

Tommy Nielsen skrev i meddelelsen
<410a1238$0$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>generel kvalitet til forskel - i hvert fald hvad angår stel,
>overfladebehandlinger, og finish generelt)

Så så, rolig nu

> [...]
>forholdsvis høje omdrejninger. Og køre i fjerde gear ved en hastighed på
>70-80 stykker. Så er man jo oppe på 5000 omdrejninger, glub!

Behold nu den fine udstødning, der er standard monteret. Det er alligevel
den, der fungerer bedst på din cykel ! 5.000 omdrejninger/min. er ingenting.
En lille historie: Da jeg fik VTR, for godt et år siden, havde jeg ikke kørt
MC regelmæssigt i et par år. Så jeg skulle både lære en ny cykel at kende,
og jeg skulle også lige selv på forkant med MC-kørsel. Jeg kørte nok hvad
nogle vil kalde forsigtigt, og jeg kørte givetvis også "fie" noget under de
"optimale" omdrejningstal det meste af tiden, økonomien sagde 14-15
km/liter. Lidt over hvad man kan forvente af en VTR. Efterhånden kender jeg
nu "fie", og det påvirker da kørslen i nogen grad Erfaringsmæssigt har
det også vist sig at VTR'en absolut bedst trives over 5.000
omdrejninger/min. I takt med at min gennemsnitsfart er øget, (det har jeg
aldrig sagt ), er forbruget faldet, og ligger nu i omegnen af 16 km/l.
(240 ægte km. på en tankfuld er ikke et særsyn Armand ! )

>Hvad angår den udstødning jeg skal ud og købe, så kan jeg jo lige så godt
>købe een der giver mere ydelse. Men slider det ikke wolsomt på min stakkels
>ER5?

Mere ydelse ? Du får i bedste fald en "anderledes" ydelse, i værste fald en
træls ydelse. Kawazaki er ganske udmærkede til at lave
udstødningssystemer... Og dybest set er der ikke ret mange der gider høre
på et "råberør"

mvh
Orla

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-07-04 11:30

meddelelse news:410a21cc$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> træls ydelse. Kawazaki er ganske udmærkede til at lave
> udstødningssystemer... Og dybest set er der ikke ret mange der gider høre

Hemm.........og alligevel er 50-70% !?? af gadecyklerne monteret med
et"råverør" !

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 14:20

Dennis Hellan Pedersen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>meddelelse news:410a21cc$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>Hemm.........og alligevel er 50-70% !?? af gadecyklerne monteret med

Har Du tænkt over, hvorfor at det altid er de andres cykler der larmer ??

mvh
Orla
"hviskefie"

Fra : Mikkel Kring

Dato : 30-07-04 17:47

> Har Du tænkt over, hvorfor at det altid er de andres cykler der larmer ??
>

> mvh
> Orla
> "hviskefie"

Jeg vil give dennis ret et råbrør kan andet end at larme, et godt rør og
lidt fingernemhed kan gøre underværker ved kurven på cyklen.

Kringo
2 x Gixxer 750 SRAD

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-07-04 18:36

Mikkel Kring wrote:

> Jeg vil give dennis ret et råbrør kan andet end at larme, et godt rør
> og lidt fingernemhed kan gøre underværker ved kurven på cyklen.

Synes du det betyder noget på en ER5?

Jeg kan forstå folk gør det på "potente" racere... Men på GS, CB 500 og ER5
er det jo blot et spørgsmål om at få lidt bedre lyd - og ikke effekt man
søger.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-07-04 19:12

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ER5
> er det jo blot et spørgsmål om at få lidt bedre lyd - og ikke effekt man

Hej Tony.

Tak for sidst

Hemm........ der vil jeg ikke give dig helt ret, hvorfor vil du have et
"råvejern"på Fazer'en, om du har 143 hk eller 149,5 er da lidt lige meget ?
Jeg kan da godt forstå at folk godt vil have lidt lyd i de "små" maskiner
også, såån en Twin kan da også godt lyde godt , selv om den "kun" er på
500 ccm

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-07-04 19:17

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan da godt forstå at folk godt vil have lidt lyd i de "små" maskiner
> også, såån en Twin kan da også godt lyde godt , selv om den "kun" er på

Hov.

Der var jeg lidt hurtig til at trykke send

Jeg har selv haft en ER-5, og på den monterede jeg et komplet Devil system,
og ud over den fede lyd ( syntes jeg ! ) fik den også et bedre træk i
bunden, men så vidt jeg husker fik den _kun_ 3½-4 hk mere

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 31-07-04 01:18

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Jeg har selv haft en ER-5, og på den monterede jeg et komplet Devil
> system, og ud over den fede lyd ( syntes jeg ! ) fik den også et
> bedre træk i bunden, men så vidt jeg husker fik den _kun_ 3½-4 hk mere

Imponerende at du kan hive så meget ekstra ud af så lille en maskine.

Jeg skifter potte ene og alene for at få lidt mere lyd ud af Fazeren. Den
lyder sgu lidt tam med standardpotten

Heldigvis var den ikke specielt dyr, så hvis det er en nitte var det ikke en
af den dyre slags.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Mikkel Kring

Dato : 30-07-04 19:27

> [...]
ER5
> er det jo blot et spørgsmål om at få lidt bedre lyd - og ikke effekt man

Ja for selv på små maskiner er det rart med en glat kurve og procentvis
giver et mere på dem.
Og ja lyden må ikke glemmes

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 19:00

Mikkel Kring skrev i meddelelsen
<410a7b84$0$35878$14726298@news.sunsite.dk>...

>Jeg vil give dennis ret et råbrør kan andet end at larme, et godt rør og
>lidt fingernemhed kan gøre underværker ved kurven på cyklen.

Man kan jo også bare købe en MC, der er lavet færdig fra fabrikken
er tåberør jo overflødigt Men klart, man kan da hurtigt hente 11,5
dB-heste... At der faktisk i Suzuki's modelprogram findes en cykel,
måske flere ?, hvor der kan hentes en del hk. med råverør, fortæller vel
egentlig mest om Suzuki.....

mvh
Orla

Fra : Mikkel Kring

Dato : 31-07-04 12:05

> [...]

> dB-heste... At der faktisk i Suzuki's modelprogram findes en cykel,
> måske flere ?, hvor der kan hentes en del hk. med råverør, fortæller vel

Orla hvilken ged kører du selv på for det er sjældent at se en maskine som
kunne bruge bare lidt forbedring på kurven og jeg vil godt garentere for at
min gade srad ikke mangler noget hverker på topper eller i heste men der er
plads til forbedringer i mellemområdet.
det samme gælder bane geden det kører dog ikke med standart udstødning og er
derved lidt mere bidsk under 10 k omrejninger
men tror du at en 750 srad mangler noget i forhold til andet i den
prinklasse vil jeg da gerne vide det så jeg kan forbedre det.
Men fortæl lige hvad du kører.

Kringo
2 x Gixxer 750 SRAD
www.mc-vollekanne

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 15:23

Mikkel Kring skrev i meddelelsen
<410b7ccd$0$35885$14726298@news.sunsite.dk>...

>Orla hvilken ged kører du selv på for det er sjældent at se en maskine som
>kunne bruge bare lidt forbedring på kurven

Min cykel har den herligste regelmæssige momentkurve, som rækker mere end
rigeligt til mit behov I øvrigt henvises til Love og Regler §1.

>og jeg vil godt garentere for at min gade srad ikke mangler noget hverker
på topper >eller i heste men der er plads til forbedringer i mellemområdet.

Jeg taler om GSF 1200 som er "droslet" i udstødningssystemet..... Men der
kan da være andre....

>Men fortæl lige hvad du kører.

Det er vist almindeligt kendt herinde, "fie", singletouringstyle.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/moment/

Fra : Mikkel Kring

Dato : 31-07-04 16:09

> Det er vist almindeligt kendt herinde, "fie", singletouringstyle.
>
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/moment/

Det hjælper jo ikke lige mig når jeg ikke ved det om det så er nok så kendt.
og det er da ikke brugbart at lave udregninger ud fra fundne tests du er
nødt til at have gederne på samme rulle.
Suuki's droslinger er jo lavet for at godkende dem ikke af nogen anden grund
og kan fjernes uden de skal dyses om eller andet dyrt.

Kringo
2 x Gixxer 750 SRAD
www.mc-vollekanne.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 17:17

Mikkel Kring skrev i meddelelsen
<410bb5f8$0$35871$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>og det er da ikke brugbart at lave udregninger ud fra fundne tests du er
>nødt til at have gederne på samme rulle.

Til det jeg vil vise på siden, er det fløjtende ligegyldigt om kurverne
kommer fra samme dyno. Det er ikke andet end en sammenligning af
motortyper.. Og egentlig bare for at sætte en pæl gennem den udbredte
opfattelse, at en V2 har "bundtræk", og så Du kunne se hvordan en "stock"
VTR ser ud. Bemærk lige den skalering jeg har på grafen. Havde jeg brugt en
skalering fra 0, så havde kurverne set linialrette ud.

>Suuki's droslinger er jo lavet for at godkende dem ikke af nogen anden
grund
>og kan fjernes uden de skal dyses om eller andet dyrt.

Uden ændringer ?? Moller ? Tager Du lige over her

"fie" er en VTR-F

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 30-07-04 11:42

In article <410a1238$0$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk says...
> [...]
> generel kvalitet til forskel - i hvert fald hvad angår stel,
> overfladebehandlinger, og finish generelt)

Jamen så ER det jo en videreudvikling af en luftkølet, med dårlig
lakkereing! ... du glemte bare det med bagbremsen!! =

- begge MC'er er udmærkede!

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Jacob Larsen

Dato : 30-07-04 12:00

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote
in message
> [...]
> men der er også generel kvalitet til forskel - i hvert
> fald hvad angår stel, overfladebehandlinger, og finish

Et eller andet skal du jo sige for at retfærdiggøre de ekstra penge du har
brugt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : Armand

Dato : 30-07-04 15:52

Tommy Nielsen <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en

> Hvad angår den udstødning jeg skal ud og købe, så kan jeg jo lige så godt
> købe een der giver mere ydelse. Men slider det ikke wolsomt på min
stakkels
> ER5?

Uanset hvor meget du tuner, så bruger du stadig de samme kræfter til at
transportere dig på motorvej med, så det slider ikke mere end før!
Mer-ydelse slider kun i det omfang at du bruger den!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-07-04 00:57

> [...]
> transportere dig på motorvej med, så det slider ikke mere end før!
> Mer-ydelse slider kun i det omfang at du bruger den!

Det er nu ikke helt rigtigt hvad du skriver for for det første kommer man
stadigvæk ud for at skulle køre med større stempeltolerance hvis man skifter
til firged pistons/stansede stempler - forskellen er blevet mindre med
tiden - og med større stempeltolerance er der mere slitage under
koldstarter.

For det andet er man normalt også tvunget til at skifte til hårdere
ventilfjedre ved tuning og dette resultere i bl.a. hårdere hamring af
ventilerne mod ventilsæderne. Og det sidste især hvis det er en dårlig
knastaksel.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 09:33

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> [...]
> For det andet er man normalt også tvunget til at skifte til hårdere
> ventilfjedre ved tuning og dette resultere i bl.a. hårdere hamring af

OK, der er en grænse, som jeg ikke tog i ed ved at bruge udtrykket "Uanset
hvor meget du tuner"; men på den anden side så synes jeg ikke at nedslidning
af monterede tundele hører under om (original)motoren slides af tuning :-/

For denne tråds vedkommende drejer "tuning" sig umiddelbart kun om mereffekt
ved ændring på udstødningssiden, og derom holder mine udtalelser stik!

Til dig Gert:
Kan du ikke snart tillære dig at "Forged Pistons" hedder "smedede stempler"
på godt dansk?
Dit inkorrekte brug af "stanse" er blevet påtalt ved flere lejligheder, og
du kan altså ikke ændre retskrivningsordbogen ene mand, hvor ihærdig du end
måtte være

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-07-04 15:53

> [...]
> du kan altså ikke ændre retskrivningsordbogen ene mand, hvor ihærdig du

Hvad er forskellen på at smede og stanse, andet end at vi forbinder smedning
med en smed der står og hamrer løs på det rødglødende emne som han holder
med en tang, og så stansningen vi forbinder med automatisk maskinarbejde
hvor en
plade formes i en presse.

Jeg har da selv lavet beregninger og arbejdstegninger til udstansning af en
halvkugleformet kølegennemstrømningskål i det reneste aluminium til
indstikning i en atomreaktor i Tyskland. Og dette stansearbejde er da helt
magen til det der bruge stil udstansning af et stempel. Når man ønsker bedre
stempler end de støbte.

Jeg slog nu op i mit 18 år gamle afgangsprojekt, fra ingeniørstudiet, med
kontruktionen af en sporty 500 cc motorcykelmotor. Og finder at på side 144
i det, vedrørende konstruktionen af det benyttede stempel skriver:
"udstansede stempler". Og det blev da ikke dér sat minus, men jeg fik da
istedet den højest opnåelige karakter, 5 * 13 og den højeste ros i 10 år, og
altså ikke en eneste rettelse eller anmærkning på de 200 sider eller på
tegningerne!

Det andet er tuning jeg jo kritiseres for at misbruge. Men jeg har nu igen
slået op i mine tekniske og almindelige engelsk danske ordbøger og der står
alle steder afstemning og til dette parallelle ord. Og afstemning er jo hvor
man ikke udskifter noget - altså heller ikke lydpotter - men får det
hele/det original til at passe godt sammen. Og sådan har ordet tuning altid
skullet oversættes, så derfor så vi jo for 35 år siden at man skulle tilføje
noget, som f.eks. "Tuning for Speed", som jo er titlen for den klassiske bog
af P.E. Irving.

Men nu om dage ser vi jo på tuning vedr. alle slags ændringer i en motor så
vi af den grund kan skrive "Motorcycle Tuning. Four-Stroke" af John Robinson
, eller hans bøger for Two Stroke og Frame, eller blot "Modern Engine
Tuning" af A. Graham Bell. Hvor det jo i alle disse bøger og andre jo hver
gang betyder tuning vedr. alt som opboring, krumtapsændring, karburator
udbytning, ventiler, skyllekanaler, gearinger osv.

Og det er da denne måde jeg altid har tunet på, altså alt tænkeligt for at
få optimal ydelse/virkningsgrad fra en motor ved at ændre alt til det
bedste; altså mere end blot ændret udstødningen.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 19:13

> [...]
> med en tang, og så stansningen vi forbinder med automatisk maskinarbejde

Er det for at gøre forvirringen total at du bringer presning ind i billedet
også?

Lad os holde fast ved smeden og ambolten:
Dér formes en given klump jern ved at varme emnet op til glødepunktet og
derefter hamre det derved blødgjorte materiale i form.
I maskinindustrien bruges stadig smedning, men automatiseringen har
elimineret den sorte smed med skødeskindet, og nu er det store mekaniske
hamre (á excenter-presser?) der formgiver det glødende jern ved at banke det
ned i en form.

De samme excenter-presser bruges livligt i industrien til også at såvel
presse(!) som stanse(!) pladeemner ud med:
Et tydeligt eksempel på et maskinpresset emne er ethvert karrosseri-emne fra
auto-industrien (omend at presserne er betragteligt større og hydrauliske
dér), ligesom at spændeskiver er det enkleste eksempel på et emne der er
stanset ud af en plade!
I smuk symbiose fremstilles mindre blik-emner i en rækkefølge af
bearbejdninger der starter med at stanse detaljer (huller?) ud af emnet
(kaldet "lokning"), for sidenhen at stanse hele emnets omrids ud af den
plade eller blik-bånd som er materialegrundlaget for bearbejdningen.
Løsrevet fra hovedmaterialet vil emnet efterfølgende blive bearbejdet i en
række presseforme hvorved det får sin endelige form - De afrundede
hjørnebeslag til flight-cases er et fint eksempel på en sådan simpel
blikting der både er blevet lokket huller i; stanset ud og slutteligt
presset i form!
Men igen: Smedning drejer sig om formning af massive emner, uanset om det er
i glødende jern eller hed aluminium (ved 200° er alu faktisk så plastisk at
man kan "ekstrudere" det gennem en form!) :-|

> [...]
> indstikning i en atomreaktor i Tyskland. Og dette stansearbejde er da helt
> magen til det der bruge stil udstansning af et stempel. Når man ønsker

Smedning Gert, smedning!

> [...]
> og altså ikke en eneste rettelse eller anmærkning på de 200 sider eller på

Jeg har set et par afgangsprojekter med tiden, og som relativt retskrivende
lægmand været forbavset over hvor dårlig retskrivning og formulering der kan
opleves blandt så højt uddannede; men jeg kan ikke undres over at et sådant
afgangsprojekt ikke dømmes på retskrivning, og derfor heller ikke at du ikke
er blevet rettet i dén fejl!

> Det andet er tuning jeg jo kritiseres for at misbruge. Men jeg har nu igen
> slået op i mine tekniske og almindelige engelsk danske ordbøger og der
> står alle steder afstemning og til dette parallelle ord.........

ell: "trimme"! :-/

> [...]
> ..........Hvor det jo i alle disse bøger og andre jo hver gang betyder
> tuning vedr. alt som opboring, krumtapsændring, karburator udbytning,

Afstemning/trimning kan da også forestilles gennem udskiftning til bedre
fungerende dele (á f.eks. karburatorer, hvor de originale oftest kun er de
fornødne og de billigst mulige), som tillige vil få motoren til at gå bedre
:-/
"En bedre motorgang" er så det begreb som enhver kan få lov til at bøje
efter behov, og her er ydelse og fart stille og roligt komme til at indtage
en
høj position!!

> Og det er da denne måde jeg altid har tunet på,

Jup!

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 01-08-04 18:25

"Armand" skrev i en meddelelse news:ceflnd$29bq$5@news.cybercity.dk...

- snip -

> [...]
> du kan altså ikke ændre retskrivningsordbogen ene mand, hvor ihærdig du

Det hedder da heller ikke inkorrekt, men ukorrekt.

Ole Baun

Fra : Armand

Dato : 03-08-04 00:13

Ole Baun <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> "Armand" skrev i en meddelelse news:ceflnd$29bq$5@news.cybercity.dk...
>
> - snip -

> Det hedder da heller ikke inkorrekt, men ukorrekt.

Og efter således at have været irettesat samt have efterchecket i
retskrivnings-ordbogen, vil jeg ubetinget tage dette til rette og bestræbe
mig på ikke at bruge det engelsk-afledte ord fremover!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-08-04 12:12

Armand wrote:

> Og efter således at have været irettesat samt have efterchecket i
> retskrivnings-ordbogen, vil jeg ubetinget tage dette til rette og
> bestræbe mig på ikke at bruge det engelsk-afledte ord fremover!

Hedder det så også uhabil ?

Fra : Hekto

Dato : 06-08-04 11:37

In article <411361bc@news.carlbro.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...

> Hedder det så også uhabil ?

Nej, for det hedder heller ikke u-diskret! - vel?

Fra : Rasmus

Dato : 01-08-04 08:19

> [...]
> ventilfjedre ved tuning og dette resultere i bl.a. hårdere hamring af
> ventilerne mod ventilsæderne. Og det sidste især hvis det er en dårlig

Gert spørg en hver tryktuner om han bruger smedede stempler, eller stansede
stempler. 99% vil svare at de bruger smedede stempler, jeg har aldrig før
hørt udtrykket "stansede stempler" før jeg læste denne tråd. Uanset hvor
rigtig din oversættelse er, så er det bare ikke det gængse danske udtryk !!

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 09:37

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> transportere dig på motorvej med, så det slider ikke mere end før!
> Mer-ydelse slider kun i det omfang at du bruger den!

Forøvrigt, så vil kun få åbne udstødninger resultere i andet end "Db-heste",
og disse vil ofte kræve en mer-udgift til trimning af karbunaderne.
Ved flertallet af åbne udstødninger, samt lækager på det originale system,
vil man ovenikøbet risikere at motoren ligefrem taber pusten i den laveste
halvdel af omdrejningstælleren, og det endda så mærkbart at det formår at
trænge igennem Db-tågerne - Og det er jo netop det modsatte du håber på,
ikke?
Så hold dig fra dén udgift, og spar, som af mig tidligere ytret, pengene til
at skyde i en kommende motorcykel med mere bøf i - ER5'eren bliver aldrig
det du søger, uanset om du hælder titusindvis af kroner iden :-|

--
Armand.

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 31-07-04 10:19

OK. Jeg gør som I tilråder og lader være med at gøre noget. Udover
selvfølgelig at skrue op for omdrejningerne Så kan det også være jeg
begynder at kunne høre motoren!

Tak for kommentarerne.

MVH

Tommy

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-08-04 23:11

"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> writes:

> Det hedder da heller ikke inkorrekt, men ukorrekt.

Ordet ukorrekt er lige så dumt som ordet usandt. Usandt er løgn og
ukorrekt er forkert! *grrr*
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>