Rystelser i styret ved bestemt hastighed??
Fra : Flemming S

Dato : 30-07-04 05:51

Hej,
som ny her i gruppen har jeg fulgt lidt med i hvad der bliver skrevet.
Og jeg er passende imponeret over jeres viden og erfaringer - der
kommer gode svar på spørgsmålene herinde!

Mit spørgsmål går på rystelser i styret. De forekommer kun når cyklen
kører mellem 60 og 80 km/t. Det vil sige, når jeg kører 90 og "slipper
styret" så er det roligt indtil farten falder til 80. Så tager
rystelserne til og bliver ganske voldsomme (udslag på ca. 4-5 cm. i
styret) ved 70. Derefter aftager de igen og forsvinder helt ved 60
km/t. Og så er cyklen rolig igen???

Er det noget jeg bør være bekymret over... eller er det helt normalt??

Venlig hilsen
Flemming

Fazer 600S, 2001

Fra : AW på ZRX

Dato : 30-07-04 07:07

> [...]
> rystelserne til og bliver ganske voldsomme (udslag på ca. 4-5 cm. i
> styret) ved 70. Derefter aftager de igen og forsvinder helt ved 60

Tjaaa, forkert dæktryk, hæl-tå på dækket eller for lidt vægt på fordækket
plejer at være årsagen.

For lidt vægt kan være hvis du kører med topboks. Der skal faktisk ikke
særlig meget i en topboks før det påvirker køreegenskaberne. Det er lidt
ligesom når du får en dårlig indkøbsvogn hvor det ene hjul ryster fra side
til side.

Hæl-tå er et slidt dæk, hvor højden af mønsteret er forskellig på hver side
af de tværgående riller.

Dæktryk siger sig selv. Stol ikke på de målere der sidder på
tankstationerne. De viser ofte forkert. Køb din egen dæktryksmåler. Det
koster ca. 50 kr.

Det er efter min erfaring forskelligt, hvor følsomme forskellige cykler er
for de forskellige ting.

Allan
ZRX 1200

Fra : NielSV650

Dato : 30-07-04 10:00

"AW på ZRX" <allannospam@malwis.ingenting.dk> wrote in message
> Allan
> ZRX 1200

HOV! Hvad blev der af den fede Yamaha med de fede bremser??

Niels på SV

Fra : AW på ZRX

Dato : 01-08-04 16:18

> HOV! Hvad blev der af den fede Yamaha med de fede bremser??

Tjaa, den røg i bytte for den nye.
Jeg fik pludselig lyst til at have en cykel hvor vi kunne sidde to på igen,
og så have lidt tasker med. Det er jo ligesom min gamle XJ 600, bare sådan
lidt større du ve'

Det var da lidt ærgeligt med de nye fede bremser, og så havde jeg jo også
lige sat klare glas på hele vejen rundt (...du ved det med at baglygten var
den samme som på en GS 500...)

Nå, men anyway, så er det en fornøjelse med sådan en 1200 række 4 der bare
har kræfter nok. Ikke at jeg på nogen måde manglede krafter på den anden,
men med fruen bagpå og fuld oppakning så er det klart OK lige at have lidt
mere mellem benene. Bunden af håndtaget forekommer meget langt væk

Nå, men hvis der er nogen der har lyst til en TRX 850 med R1 bremser og
klare glas så står den hos Masi i Holbæk.

Allan
ZRX 1200

Fra : Armand

Dato : 30-07-04 15:36

AW på ZRX <allannospam@malwis.ingenting.dk> skrev i en

> Tjaaa, forkert dæktryk, hæl-tå på dækket eller for lidt vægt på fordækket
> plejer at være årsagen.

Spidsslidning à midter- rillen/mønsteret står tydeligt tilbage mens
mønsteret umiddelbert på begge sider deraf er betragteligt nedslidt, er også
en af de tunge årsager!
Nedslidnings-fejlen skyldes for lavt dæktryk over længere tid, og er
uoprettelig => Nyt fordæk (og husk at bruge højere dæktryk fremover)

--
Armand.

Fra : stefan jørgensen

Dato : 30-07-04 07:45

Har du tjekket afbalanceringen af dækket? Om en af de der små lodder evt er
gået løs eller faldet af?

Stefan

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-07-04 07:49

"Flemming S" <hals@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> km/t. Og så er cyklen rolig igen???
>
> Er det noget jeg bør være bekymret over... eller er det helt normalt??

Alle de mc'er jeg har haft, har haft et sådan vibrationspunkt. Måske ikke så
kreaftift som du beskriver (værd at tjekke de ting AW har skrevet) ,men
vibrationspunkt tror jeg altid der er .

Min nuværende har der ved 2800 - 3200 omdrejninger, så jeg er glad for
farten er sat op til 130 på motorvejene, da min kører 110 ved 3200
omdrejninger

Mvh Jens

Fra : nd

Dato : 30-07-04 07:56

> [...]
> km/t. Og så er cyklen rolig igen???
>
> Er det noget jeg bør være bekymret over... eller er det helt normalt??

Hej Flemming

Hvilke dæk har du på din cykel?
En kammi og jeg har begge fået monteret BT020 på vores Fazere ('99 & '01),
begge cykler derefter begyndt på samme rystenummer. Forhjulet på den ene
Fazer har været af igen for at tjekke afbalaceringen, den var ok.....

vh

Niels

ps tillykke Allan med Kawasakien, blev du træt af TRX'en?

Fra : Flemming S

Dato : 30-07-04 16:06

"nd" <ndr.tf.slet@taarnby.dk> wrote in message news:<4109f11b$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> begge cykler derefter begyndt på samme rystenummer. Forhjulet på den ene
> Fazer har været af igen for at tjekke afbalaceringen, den var ok.....

Hej Niels,
jeg har i maj fået nyt bagdæk (Metzeler - tror jeg det staves MeZ
4. Fordæk er et Dunlop D207F.

Venlig hilsen

Flemming

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-04 17:56

hals@ofir.dk (Flemming S) writes:

> "nd" <ndr.tf.slet@taarnby.dk> wrote...

> jeg har i maj fået nyt bagdæk (Metzeler - tror jeg det staves
> MeZ 4. Fordæk er et Dunlop D207F.

På min Fazer har jeg aldrig haft problemer med Michelin Pilot Sport og
-Road, men efter at have fået et Pirelli Sport Demon på gik det
galt. Ved motorbremsning mellem 80 og 60 kan den selv begynde at
blafre lidt med styret, mens den ved lavere hastigheder skal
provokeres lidt. Jo mere vægt bagpå, jo værre er blafretendenserne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Flemming S

Dato : 02-08-04 13:16

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message news:<874qnounei.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

> [...]
> blafre lidt med styret, mens den ved lavere hastigheder skal
> provokeres lidt. Jo mere vægt bagpå, jo værre er blafretendenserne.

Hej Jes,
jeg kan ihvertfald genkende det med vægt bag på!!

Nu får cyklen et fint nyt fordæk (der matcher bagdækket) og så håber
jeg på det tager det værste.

Hvis ikke, må jeg begynde at se efter nogle af de andre forslag, der
er kommet her inde fra...

Tak til alle for gode konstruktive indlæg!

Venlig hilsen
Flemming

Fra : NielSV650

Dato : 30-07-04 10:04

"Flemming S" <hals@ofir.dk> wrote in message
> Er det noget jeg bør være bekymret over... eller er det helt normalt??

Det lader til at det er normalt på en Fazer, men det er bestemt ikke fedt.
Da jeg lånte min fars Fazer var jeg ved at sætte den af da jeg slap styret
for at rette mine handsker.
Jeg har smurt kronrørslejet og strammet det. Det hjalp lidt - i hvert fald
nok til at rystelserne går i sig selv og ikke bare eskalerer.
Nu er der købt koniske lejer, og jeg skal nok komme med en update når de er
skiftet.

PS. En makker med en ThunderCat havde samme problem. Han skiftede hjullejer
og kronrørslejer og så var den fin

Niels
S FAU himmelblau
til tider FZS600 '98
http://dfmc.dk/158

Fra : Jan

Dato : 30-07-04 11:42

..
> [...]
er
> skiftet.
>
> PS. En makker med en ThunderCat havde samme problem. Han skiftede

Jeg har afhjulpet samme problemstilling på henholdsvis CBR 1000 SC24 årg.
89(importeret) samt CBR 600 F3 årg. 97 netop ved at skifte kronrørslejet til
nyt konisk leje. Et sådant leje koster ikke en formue (mine omkring 500,-)
og kan man selv skifte det ville jeg starte der.

Mvh. Jan
CBR 929 RR (første CBR uden nævnte fænomen

Fra : Ronni Sørensen

Dato : 30-07-04 10:43

> [...]
> km/t. Og så er cyklen rolig igen???
>
> Er det noget jeg bør være bekymret over... eller er det helt normalt??

Jeg havde samme problem på min VFR 750 jeg havde, og det var pga. slidt
fordæk.. nyt fordæk og problemet var væk

Ronni
'93 Fireblade

Fra : Søren Jim

Dato : 30-07-04 16:35

Snip

Hej Hvad med Balance/vibrationsdæmperne i styret (læs enden af styret )
det var problemet på min CBR1000

Mvh Søren CBR1000F I Belfast (der kan kører alle hastigheder uden hænder på
styret)

---

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-08-04 10:02

> [...]

> rystelserne til og bliver ganske voldsomme (udslag på ca. 4-5 cm. i
> styret) ved 70. Derefter aftager de igen og forsvinder helt ved 60

Tjah jeg har konstateret det samme paa min ZXR efter min lille ferietur.
Det starter ogsaa ved 80 km/t og fortager sig ganske udramatisk igen
ved lige under 70km/t.

Jeg gaetter paa to ting - godt slidt fordaek og en forholdvis tung
bagage paa bagenden.

Jeg skal lige have testet i aften om den laver samme nummer uden bagage
(for saa er det jo fordaekket), men under alle omstaendigheder skal
der nye daek paa for og bag. Imponerende at man kan fnulre daekket
ved bare at koere lidt paa den tyske motorvej

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.