Ny tråd vedr. er5
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 29-07-04 11:33

Tak for de gode svar, nu er jeg da blevet det klogere!

Jeg har ellers kørt 4000 km i lave omdrejninger - håber ikke jeg har
belastet den mærkbart!!!

Nicolaj foreslår at sætte et andet tandhjul på for at geare den lavere. Er
det problemfrit på en avanceret mc som en er5?

Tommy

Fra : The Beekster

Dato : 29-07-04 11:39

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nicolaj foreslår at sætte et andet tandhjul på for at geare den lavere. Er
> det problemfrit på en avanceret mc som en er5?

Det er ligetil, men jeg tror ikke en lavere gearing er hvad du gerne ville
opnå, lyt hellere til forslaget med at kører et par pinde lavere, og nyd
lyden af din motor.

Hilsen Bæk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 29-07-04 11:44

The Beekster wrote:

> Det er ligetil, men jeg tror ikke en lavere gearing er hvad du gerne
> ville opnå, lyt hellere til forslaget med at kører et par pinde
> lavere, og nyd lyden af din motor.

Helt enig.

Selvom man måske kvier sig lidt ved at give den nogle tæv indimellem - så
har den godt af det (når den er varm)!

Motorcyklen vel at mærke - ikke konen!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Hekto

Dato : 29-07-04 11:45

In article <4108d220$0$267$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk says...

> Jeg har ellers kørt 4000 km i lave omdrejninger - håber ikke jeg har
> belastet den mærkbart!!!

Nej, det håber 'vi' heller ikke. Det er svært at sige, om der er gjort
ubodelig skade = forøget slid.

> Nicolaj foreslår at sætte et andet tandhjul på for at geare den lavere. Er
> det problemfrit på en avanceret mc som en er5?

HOST! ... en hva'???
Nej, det er bare at købe det, og sætte det på. Med lidt held (kan du
måle dig frem til) behøver du ikke at pille et led af kæden (så er det
lidt mere besværligt, hvis det er en nittet kæde, hvad det nok er).
Med 4.000 km, skule det ikke være det store problem at sætte et nyt
tandhjul på en 'gammel' kæde.
Dog er det generelt bedre at sætte et større tandhjul bagpå, da kæden
så ikke skal bukke om en mindre radius foran. Det kan du så fornøje dig
med, næste gang du skifter kæde.

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Armand

Dato : 29-07-04 20:13

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
> [...]
> tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk says...

> Nej, det håber 'vi' heller ikke. Det er svært at sige, om der er gjort

8 ventiler, balanceaksel, hydraulisk aktiveret kobling og dobbelt
oliekredsløb!
Hva' har du at byde på - andet end Desmo?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 29-07-04 22:36

In article <cebn9j$1iha$12@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> 8 ventiler, balanceaksel, hydraulisk aktiveret kobling og dobbelt
> oliekredsløb!
> Hva' har du at byde på - andet end Desmo?

8 ventiler er 4 for mange! Der er jo netop 8 for at gøre dem små og
lette, så fjedrene ikke skal være så stramme for at de kan nå at smutte
på plads, inden stemplet kommer farende! Min Savage har såmen også 4
venteler pr. cylinder, på alle een!

Hydraulisk aktiveret kobling???? ... ja, hvad den? Såden een har jeg da
også! Den er så tung, at det ikke er nødvendigt at låse Duc'en! Ingen
kan stikke af med den, uden at træne først!

Jeg har olie nok??? ... så behøver der vel ikke være dobbelt af
mekanikken der kan gå istykker???

..... Spøg tilside! Så'en en ER5'er er jo nærmest en opdateret GS500,
bare med tromle bagpå?

Fra : Armand

Dato : 29-07-04 23:03

> In article <cebn9j$1iha$12@news.cybercity.dk>,
> armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> >
> .... Spøg tilside! Så'en en ER5'er er jo nærmest en opdateret GS500,
> bare med tromle bagpå?

Ret beset, så er det en ½ GPZ900R (hvilket også er grunden til at jeg
forsvarer den lidt) :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-08-04 16:34

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> 8 ventiler, balanceaksel, hydraulisk aktiveret kobling og dobbelt
> oliekredsløb!

Dobbelt oliekredsløb? Hvad vil det sige i praksis og hvad er fordelen
ved det? Jeg er nysgerrig
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Armand

Dato : 03-08-04 01:11

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en

> Dobbelt oliekredsløb? Hvad vil det sige i praksis og hvad er fordelen
> ved det? Jeg er nysgerrig

= En pumpe til at forsyne oliekøleren alene!
Samtidig er motorblokken opdelt så bundkarret er relativt isoleret, hvorved
at den varme(ste) olie som ender i krumtaphuset efter at have kølet
topstykke og undersiden af steplerne (og for den sags skyld hovedlejerne)
bliver ansuget dér og pumpet direkte til køleren og videre i bundkarret!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-08-04 00:31

> [...]
> topstykke og undersiden af steplerne (og for den sags skyld
> hovedlejerne) bliver ansuget dér og pumpet direkte til køleren og

Det lyder jo ganske fornuftigt. Er det noget der findes på nyere
modeller eller er det bare 'ekstra vægt'?

Fra : Armand

Dato : 29-07-04 20:10

> [...]
>
> Nicolaj foreslår at sætte et andet tandhjul på for at geare den lavere. Er
> det problemfrit på en avanceret mc som en er5?

Selv en voldsom lavere gearing vil næppe klippe mere end 500rpm af ved
normal cruise-hastighed :-/

--
Armand.

Fra : N/A