Hej DFM
Er der en let måde at finde udgangspunktet for et oliespild? Kan man pudre
den ind i mel eller talkum?
VF500'eren har et ubetydeligt oliespild, ca. 4 dryp efter standsning.
Desværre drypper den ned på mellemrøret under motorcyklen, så den ryger
lidt. Dette trækker væsentligt ned i salgsprisen, så jeg vil gerne have det
rettet.
Oliespildet ser ud til at komme fra bunden/bagsiden af motoren. Det er svært
at se præcist hvor det kommer fra, da olien jo "fylder" en del når den er
varm og bliver blæst rundt af fartvinden.
Når motoren er kold er den helt tæt. Motoren er pakket godt ind under bunden
med udstødningsrør, så det er svært at noget.
Her er hvad jeg har fundet.
Luftfilterkassen er helt tør.
Boksen til motorbloksudluftning er tør. Motorbloksudluftningen går ikke op i
luftfilterkassen, men i sin seperate boks bag motoren.
Rundt om udgangsakselen bag ved dækslet til fortandhjulskæden er den helt
tør (for motorolie, ikke kædefedt), så det er ikke udgangslejet der er gået.
Jeg har skiftet til nye pakninger på højre og venstre sidedæksel samt
bundkar. Jeg har smurt flydende pakning på bagerste ventildækselpakning,
selv om den så fin ud.
Der sidder et lille motordæksel rundt om gearskifterakslen. Det har jeg
skiftet ud, da nogle af gevindene var balret i det gamle. Jeg havde ikke en
org. papirpakning, så fladerne blev gjort godt rene, og så fin den flydende
pakning i god kvalitet.
Vi er ude i jeg overvejer at pille motoren ud af MCen. Rense den helt og
sætte den i ovn ved 80 grader, og se hvor den sveder. Der må være en nemmere
måde
--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39