/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
tændspoler?=
Fra : tb [8550]


Dato : 28-07-04 16:47

Jeg har en mc der er enorm svær at starte.

Der ER gnist. Karb ER justeret og der ER benz.
Komp. er ok

Godt nok kører starteren langsomt rundt (sikkert slidt), men kan det ikke
skyldes en dårlig gnist fra gamle spoler (18 år gamle!) ?

Hvordan måler man sådanne ting ?

Hvis de skal skiftes, vil honda have 4450kr for 2 styk + 4 hætter, hvilket
er ca. hvad jeg gav for cyklen uden afgift

Altså : Hvordan klares det billigere: Finder der ikke "generic" spoler ?
Det er vel samme funktion på alle cykler/biler?!?

Hvad med hætter. Findes der nogle billige, der lukker i toppen (tændrør
sidder ca. 15 cm nede i blokken)




 
 
Thomas Jensen (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 28-07-04 17:38

> Godt nok kører starteren langsomt rundt (sikkert slidt),


hvordan har batteriet det ?

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



tb [8550] (28-07-2004)
Kommentar
Fra : tb [8550]


Dato : 28-07-04 17:56

> hvordan har batteriet det ?

jeg har pt et 55amp næste nyt bil batt på, da den står i værkstedet, så
strøm mangler den ikke



Hekto (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-07-04 20:50

In article <ce8lqq$1c0g$1@news.cybercity.dk>, [FJERN]dsl142004
@vip.cybercity.dk says...
> jeg har pt et 55amp næste nyt bil batt på, da den står i værkstedet, så
> strøm mangler den ikke
>
Ja, ja! ... sådan siger de allesammen!

Hvad er spændingen over batteriet med tændingen på, og motoren stoppet?
Hvad er spændingen over batteriet med startet motor, og 3-5.0000
omdrejninger?
Hvad er spændingen oppe ved tændingsmodulet/tændspolerne, i det øjeblik
starteren tørner motoren?
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

tb [8550] (28-07-2004)
Kommentar
Fra : tb [8550]


Dato : 28-07-04 20:53

> > jeg har pt et 55amp næste nyt bil batt på, da den står i værkstedet, så
> > strøm mangler den ikke
> >
> Ja, ja! ... sådan siger de allesammen!
>
> Hvad er spændingen over batteriet med tændingen på, og motoren stoppet?
> Hvad er spændingen over batteriet med startet motor, og 3-5.0000
> omdrejninger?

ja lige nu tænder den sgu ingen steder

Vil undersøge, men hvad med mit spørgsmål om tændspolerne?



Bjørn S (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 28-07-04 21:39


"tb [8550]" <[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ce906f$1mq3$1@news.cybercity.dk...
> > Hvad er spændingen over batteriet med tændingen på, og motoren stoppet?
> > Hvad er spændingen over batteriet med startet motor, og 3-5.0000
> > omdrejninger?
>
> ja lige nu tænder den sgu ingen steder
>
> Vil undersøge, men hvad med mit spørgsmål om tændspolerne?
>

Tændspolerne er normalt ikke en slidedel, som oftest virker de, eller ikke,
en forudsetning for at de fungerer er derimod at de har spænding nok. Noget
i din tekst kunne tyde på det modsatte, at starteren trækker den
tilgængelige strøm, og at der ikke er nok tilbage til tændspolerne.Det
behøver jo ikke nødvendigvis være svagt batteri, dårlige stelforbindelser
var jo også en mulighed .... ??
- men start med at måle de spændinger.
--
/Bjørn



Asger Steffensen (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 28-07-04 18:40


"tb [8550]" <[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ce8ho9$188l$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har en mc der er enorm svær at starte.
>
> Der ER gnist. Karb ER justeret og der ER benz.
> Komp. er ok
>
> Godt nok kører starteren langsomt rundt (sikkert slidt), men kan det ikke
> skyldes en dårlig gnist fra gamle spoler (18 år gamle!) ?
>
Hvis startermotoren ikke kører optimalt... Har du tjekket kullene i den?

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)




Lars Nielsen (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 28-07-04 22:42


"tb [8550]" <[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ce8ho9$188l$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har en mc der er enorm svær at starte.
>
> Der ER gnist. Karb ER justeret og der ER benz.
> Komp. er ok
>
> Godt nok kører starteren langsomt rundt (sikkert slidt), men kan det ikke
> skyldes en dårlig gnist fra gamle spoler (18 år gamle!) ?

18 år... - det er joingen alder... - synes du sagde det var en _gammel_
honda...

Din tændingslås er sikkert slidt, således at det "kontaktsæt" der laver din
hovedplus efter tændingslås / nøgle, taber et par volt.

Hvis du piller tændingsbundstykket ud, så prøv at finde ledningerne, din
batteriplus er sikkert rød, og din tændingsplus kan du sikkert måle.

Nu du er i gang, så kontrollerer du osse din stel, den er sikkert heller
ikke for god...

- Og kortslut lige stop-knappen, indtil du har fundet ud af hvad der er
galt...

- skulle det være nær viborg kunne jeg sikkert også hjælpe dig...

Lars / Viborg


> Hvordan måler man sådanne ting ?
>
> Hvis de skal skiftes, vil honda have 4450kr for 2 styk + 4 hætter, hvilket
> er ca. hvad jeg gav for cyklen uden afgift
>
> Altså : Hvordan klares det billigere: Finder der ikke "generic" spoler ?
> Det er vel samme funktion på alle cykler/biler?!?
>
> Hvad med hætter. Findes der nogle billige, der lukker i toppen (tændrør
> sidder ca. 15 cm nede i blokken)
>
>
>



Armand (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-04 19:28


Lars Nielsen <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en
news:ce96ii$1ur0$1@news.cybercity.dk...
>
> "tb [8550]" <[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:ce8ho9$188l$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har en mc der er enorm svær at starte.
> >
> > Der ER gnist.

At der er gnist i fri luft er ingen garanti for at den springer under
kompression :-/
Man skal kunne trække en endog temmelig lang gnist fra enden af tændkablet
(afskruet hætte) oh over på motorblokken!
>
> Din tændingslås er sikkert slidt, således at det "kontaktsæt" der laver
din
> hovedplus efter tændingslås / nøgle, taber et par volt.
> Hvis du piller tændingsbundstykket ud, så prøv at finde ledningerne, din
> batteriplus er sikkert rød, og din tændingsplus kan du sikkert måle.

Det er et godt og effektivt trick at trække 12V så direkte og med så
kraftige ledninger som muligt, og så skyde et relæ imellem tæt ved
spolerne - Relæet skal styres af den normale strøm som sætter + på spolerne
når nøglen drejes således at man stadig tænder/slukker v.h.a. tændingslåsen,
men alligevel har fuld power-supply!
En indskudt sikring er forøvrigt elementær!

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste