Fastgroet skrue
Fra : Christina R.

Dato : 27-07-04 17:18

Her i dag skulle jeg montere en bagagebærer på min GS500.
For at montere den skal jeg selvfølgelig afmontere nogle gamle skruer, men
her kommer så problemet: Det går fint, lige indtil jeg kommer til den
sidste skrue... den vil s** ikke af!
Det er en skrue af den type, der har et sekskantet hoved, og jeg har
prøvet med diverse topnøgler, tænger, banket hårdt på den m.m. uden noget
held. Til gengæld er det sekskantede hoved efterhånden blevet mere rundt
end sekskantet, som en konsekvens af mine anstrengelser.

Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med, om
den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-04 17:27

rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk (Christina R.) writes:

> [...]
> men her kommer så problemet: Det går fint, lige indtil jeg kommer til
> den sidste skrue... den vil s** ikke af!

Så skyndte du dig at plaske WD40 ud over det hele og lade den stå en
times tid, ikke? Det er det første man skal prøve før man ødelægger
noget.

> [...]
> noget held. Til gengæld er det sekskantede hoved efterhånden blevet
> mere rundt end sekskantet, som en konsekvens af mine anstrengelser.

Sur prut.

> Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med,
> om den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Tag godt fat om den med en papegøjetang og drej den af. Går det ikke,
så kan du bore hovedet af den, men det må være sidste udvej.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Christina R.

Dato : 27-07-04 17:37

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Så skyndte du dig at plaske WD40 ud over det hele og lade den stå en
> times tid, ikke? Det er det første man skal prøve før man ødelægger
> noget.

Øh, nej. Men det ville da helt sikkert have været en god idé, hvis jeg
havde tænkt mig om, inden jeg blev hidsig på skruen (bagklog kan man jo
altid være).

> Tag godt fat om den med en papegøjetang og drej den af. Går det ikke,
> så kan du bore hovedet af den, men det må være sidste udvej.

Det har jeg prøvet, men det gik ikke. Muligvis skal der en til med lidt
flere armbøffer end mig...
Eller også skal jeg lige give den noget WD40 og så prøve med
papegøjetangen igen og håbe, at det hjælper.

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Elbarto

Dato : 28-07-04 18:00

"Christina R." <rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flere armbøffer end mig...
> Eller også skal jeg lige give den noget WD40 og så prøve med
> papegøjetangen igen og håbe, at det hjælper.

WD40 er gud på dåse kan bruges til alt lige fra at løsne rustne ting til at
fjerne olie på fingre

Elbarto

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-07-04 08:43

Elbarto wrote:

> WD40 er gud på dåse kan bruges til alt lige fra at løsne rustne ting
> til at fjerne olie på fingre

Pas på med det sidste - det ku' jo være det var giftigt. Eller imprægnér
fingrene i epoxy før du går i gang, så kommer der ikke olie på huden

vh
Torben

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-07-04 15:10

Torben Scheel wrote:>
> Pas på med det sidste - det ku' jo være det var giftigt. Eller
> imprægnér fingrene i epoxy før du går i gang, så kommer der ikke olie
> [...]

WD40 er Dokumenteret SUNDT! Sprøjter det tit på maden eller panden i
stedet for smør!!!,

Mads Stetter
(Som ikke ved særlig meget om WD40 og dens plads i madpyramiden)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-07-04 20:30

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Tag godt fat om den med en papegøjetang og drej den af. Går det
> ikke, så kan du bore hovedet af den, men det må være sidste udvej.

Ellers brug en rørtang i en passende str., den bider meget, meget
hårdere (af sig selv, næsten) end man komme til med en papegøjetang,
polygriptang, vandpumpetang... kært barn har mange navne

Hvis hovedet skal fjernes kan man også bruge en vinkelsliber, men husk
endelig at afdække lakken først. Gnisterne luner godt, godt nok til at
jeg har en jakke hvor der er smeltet hul i

Grunden til vinkelsliberen fremfor afboring er at det godt kan være
lidt bøvlet at bore hovedet af (for mig ihvertfald). Men ok, med en
ordentlig kørneprik og forboring med et mindre bor går det nok
alligevel let nok. Bare pas på at boret ikke stikker af ned på plastik
etc.

Når man så står tilbage med en hovedløs bolt tror jeg kun det er
muligt at få ved den med en rørtang, papegøjetænger bider aldrig hårdt
nok :-| ...og lad nu være med at vride bolten over, det er faktisk
meget lettere end man umiddelbart tror, når de kun er 6-8 mm. Sker det
alligevel er sidste udvej nok en ornepik (et bor, der drejer mod
uret).

Ved begge nødløsninger skal man passe _meget_ på med varme, hvis
bolten sidder op ad noget plastik. Der skal ikke meget til for at
skidtet smelter!

Af samme årsag har et af sidedækslerne på DT'en fået indbygget en
spændeskive Stemplet satte sig jo den anden dag, nok min egen
skyld fordi jeg kørte videre på trods af karbureringsproblemer. Jeg
har ikke lært at kære 2t endnu
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-07-04 22:01

Jes Vestervang wrote:

> Ellers brug en rørtang i en passende str., den bider meget, meget
> hårdere (af sig selv, næsten) end man komme til med en papegøjetang,
> polygriptang, vandpumpetang... kært barn har mange navne

Akkurat - en papegøjetang er noget l*rt til den slags arbejde.

Jeg har med gode resultater brugt en rørtang til den slags formål, så med
mindre du møder op nede hos Kantana i morgen og får den løsnet, så er du
velkommen til at smutte forbi og få løsnet den bolt.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-07-04 17:34

Christina R. wrote:

> Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med,
> om den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Som Jacob foreslår - søp den ind i WD40 og lad den trække et par timer
(optimalt set i et døgns tid) - eller kom forbi her på frederiksberg - så
skal vi nok få skidtet af

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Mikkel Kring

Dato : 27-07-04 19:46

> Som Jacob foreslår - søp den ind i WD40 og lad den trække et par timer
> (optimalt set i et døgns tid) - eller kom forbi her på frederiksberg
> - så skal vi nok få skidtet af

Jeg tror det er fordi i mangler JYSK HÅNDMOMENT

Kringo
2x gixxer 750 srad

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-07-04 07:13

Mikkel Kring wrote:

> Jeg tror det er fordi i mangler JYSK HÅNDMOMENT

LOL

Nu er det jo altså også et bette pigebarn, der startede tråden. Og
dersom hun vist ikke er fra Jylland, så har hun jo virkelig odds imod
sig *G*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-04 17:50

> [...]
>
> Øh, nej. Men det ville da helt sikkert have været en god idé, hvis jeg
> havde tænkt mig om, inden jeg blev hidsig på skruen (bagklog kan man

Ja, det er let at være bagklog, men man siger også at af skade bliver
man klog, og det er du så blevet nu. WD40 er i øvrigt ikke så dyrt hos
Louis

> Det har jeg prøvet, men det gik ikke. Muligvis skal der en til med
> lidt flere armbøffer end mig...

Husk lige noget WD40 først. Kunne du ikke fordi du ikke kunne holde
fast i den, eller fordi du bare ikke er stærk nok til at dreje den?
Hvis det er det første, så fat en større tang, fx en rørtang. Hvis det
er det sidste, så vent til du har brugt noget WD40. Man behøver ikke
være ret stærk for at risikere at ødelægge gevind og den slags.

> Eller også skal jeg lige give den noget WD40 og så prøve med
> papegøjetangen igen og håbe, at det hjælper.

Det skulle der være gode chancer for, ellers har Tony jo allerede
tilbudt at lege stærk mand

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Christina R.

Dato : 27-07-04 18:05

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> er det sidste, så vent til du har brugt noget WD40. Man behøver ikke
> være ret stærk for at risikere at ødelægge gevind og den slags.

Problemet er snarede, at jeg brugte for mange kræfter, og nu er gevindet
ødelagt. Hvis jeg prøver med en tang i stedet, har jeg ikke kræfter nok i
hånden til at klemme så hårdt, at tangen ikke glider.
Men måske løsner skruen sig lidt, når jeg har brugt noget WD40, så jeg kan
skrue den ud med en tang... det vil jeg i hvert fald prøve
Det ser så dumt ud kun at have den ene halvdel af bagagebæreren monteret

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : MKS - 74

Dato : 27-07-04 18:17

On Tue, 27 Jul 2004 17:05:16 +0000 (UTC), rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk
(Christina R.) wrote:

>Problemet er snarede, at jeg brugte for mange kræfter, og nu er gevindet
>ødelagt.

Hvis du har en nedstryger kan du evt. save en lille rille i hovedet
(på skruen), så tager du en hammer og en skruetrækker (eller evt. en
slagskruetrækker) og banker skiftevis i hver side af rillen - bedst
efter grundig "iblødsætning" i WD40 - den metode virker i en del
tilfælde...

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-07-04 01:15

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> slagskruetrækker) og banker skiftevis i hver side af rillen - bedst
> efter grundig "iblødsætning" i WD40 - den metode virker i en del

Som Michael skriver sav et kun nødvendigt dybt spor på tværs i boltens top
og så brug en slagskruetrækker. Hvis der saves for dybt han den ene side af
sekskanttoppen knække af under de efterfølgende slag med slagskruetrækkeren
og det gør det jo kun værre.

Eller hvis muligt fil den ødelagte sekskant ned til en ny ren sekskant igen,
evt. et tommemål, men nedfilet så topnøglen går stramt ned om den; altså
file og prøve,file og prøve til den kan bankes ned på den/omkring den.

Eller hvis det (helst) ikke er en bolt under 6 mm da at bruge en "Ornepik";
undskyld at det er det brugte orn for den. Det er spidse koniske bolte som
har det koniske gevind i modsat/kontra drejning, hvor de så skrues ned i et
hul boret i den ødelagte bolt. Men når man bruger den slags skal man ikke
bore hullet i bolten større end nødvendigt da man ellers trykker boltens
sider ud når Ornepikken iskrues, og for Ornepikken i en 6 mm bolt eller
mindre være omhyggelig med at holde retningen når den drejes så man ikke
blot knækker den. Og Ornepikken er jo af meget hårdere stål en bolten så en
knækket er ikke til at få ud.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Tjinca

Dato : 27-07-04 18:50

> Problemet er snarede, at jeg brugte for mange kræfter, og nu er gevindet
> ødelagt. Hvis jeg prøver med en tang i stedet, har jeg ikke kræfter nok i

Jamen, hvis den er helt gal, så ku jeg godt spise noget pizza i morgen
aften... så skal det hurtigt fikses.

Hvis gevindet er kværnet, så laver vi bare et nyt for dig :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr

Fra : Mikkel Kring

Dato : 27-07-04 19:43

> [...]
> Men måske løsner skruen sig lidt, når jeg har brugt noget WD40, så
> jeg kan skrue den ud med en tang... det vil jeg i hvert fald prøve

Nu er wd 40 jo ikke løsningen til alt!!!!
Og hvis du kan komme til med en tang ( sidste udvej!!!!!) så brug ikke en
pappegøje tang men en rør tang.
Nu ved jeg jo ikke hvad der er sket men sørg for at bruge den krrekte
størrelse værktøj fra starten inden noget går i stykker.

MVH
Kringo
2x gixxer 750 srad

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-07-04 22:12

Mikkel Kring wrote:

> Nu er wd 40 jo ikke løsningen til alt!!!!

Der i har du ret. Det bliver ofte udråbt til mirakelmiddel. Well, det er
godt. Men på arbejdet fandt jeg en dåse fra Berner. Mener det hedder noget
med AS400. Selv rustne bolte på udstødninger, som før har måttet varmes,
klarer den. Jeg er altid meget skeptisk med den slags. Men den her virker.

> [...]
> Nu ved jeg jo ikke hvad der er sket men sørg for at bruge den krrekte
> størrelse værktøj fra starten inden noget går i stykker.

Ellers er brugen af en svejsetang eminent. Bare den ikke er gammel og
voldtaget. En Harald Nyborg model er udemærket.

Ib Jakobsen

Fra : Veset

Dato : 27-07-04 19:14

> WD40 er i øvrigt ikke så dyrt hos Louis

Det er faktisk ret dyrt hos Louis, hvis man sammenligner med de steder
hvor jeg gør mine indkøb af WD40....

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-04 18:45

rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk (Christina R.) writes:

> Problemet er snarede, at jeg brugte for mange kræfter, og nu er
> gevindet ødelagt.

Mon ikke det er hovedet der er ødelagt og ikke gevindet? Gevindet er
det spiral-formede på skruen og det du skruer den ned i.

> Hvis jeg prøver med en tang i stedet, har jeg ikke
> kræfter nok i hånden til at klemme så hårdt, at tangen ikke glider.

OK - så må du bare frem med en god halvstor rørtang og noget WD40, så
skal du nok få den.

> Men måske løsner skruen sig lidt, når jeg har brugt noget WD40, så jeg
> kan skrue den ud med en tang... det vil jeg i hvert fald prøve

God fornøjelse.

> Det ser så dumt ud kun at have den ene halvdel af bagagebæreren
> monteret

.... ja, så kan jeg godt forstå at du vil have den af

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-04 18:52

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> writes:

> Jamen, hvis den er helt gal, så ku jeg godt spise noget pizza i morgen
> aften... så skal det hurtigt fikses.

Christina, pas på hvad du lover! Moller er flink og dygtig til at
skrue på motorcykler, men han spiser for 3

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : JBH

Dato : 27-07-04 19:43

"Christina R." <rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med, om
> den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Noget som næsten altid hjælper på fastgroede skruer mv, er varme...
Jeg bruger selv en elektrisk varmeblæser/malingsfjerner, en af de billige
til 89 kr fra Aldi, er udemærket. Skruen eller hvad det nu er,varmes op til
et par hundrede grader eller mere og løsnes med en tang. Jeg har både løsnet
styre/bærekugler og torsionsstænger på "madkassen" med sådan en varmefætter
og en passende gang vold samt lidt tålmodighed. (Det tager lidt tid at varme
en halv bagbro op.)

Tricket dur naturligvis ikke hvis der er plastic i nærheden .

mvh
JBH

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-04 19:41

Veset <vesetdk@hotREMOVEmail.com> writes:

> Det er faktisk ret dyrt hos Louis, hvis man sammenligner med de steder
> hvor jeg gør mine indkøb af WD40....

Hvor er det så?

Hos louis kan man købe tre spraydåser og få en med gratis, og det er
helt sikkert billigere end at købe det nede på tanken.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Veset

Dato : 27-07-04 22:59

>Hvor er det så?

Jeg køber bla her: www.baf.dk der giver jeg 25kr dåsen, og her:
http://www.fiskernesindkob.dk giver jeg 23kr dåsen. Det er så her på
Bornholm. BAF svarer til det der hedder DLG på den anden side af
vandet, hvad de tager for WD40 ved jeg ikke, men jeg kan ikke
forstille mig at det er meget mere.

>Hos louis kan man købe tre spraydåser og få en med gratis, og det er
>helt sikkert billigere end at købe det nede på tanken.

Ja, men tankstationerne har også ret høje priser hvad WD40 angår, så
der er Louis jo klart billigere. Men skal man kun have 4 dåser wd40
hos louis, bliver det ret meget alligevel med porto....

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-07-04 19:50

> [...]
>
> Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med, om
> den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Der er klubaften i morgen.

Du kommer jo alligevel, så du kan lige så godt tage cyklen med

Kenneth S

Fra : Martin Schyth

Dato : 27-07-04 20:03

> Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med, om
> den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Hej,

WD40 er ganske enkelt et mirakelmiddel, men som supplement kan du evt også
prøve at varme skruen/møtrikken op, det kan gøres med en ukrudsbrænder eller
måske sådan en type lighter som sælger her:

www.g-shop.dk

tryk på Gadget-Shop.dk
tryk på Blazer

Og så kan du vælge én af modellerne...

/Martin

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-04 21:13

"Christina R." <rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med, om
> den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Der er godtnok mange gode forslag, meeen...

Først terminologien: Det er ikke en skrue, det er en bolt. Skruer er de der
dimser der har kærv, en bolt har et hoved der typisk er sekskantet. Det du
har ødelagt ved at bruge vold (og for billigt værktøj? - Armand's kæphest
) er ikke gevind'et, men bolthovedet. Gevindet er på den del af bolten
der skrues i stellet, og det er jo (desværre) ikke ødelagt.

Dernæst: Brug IKKE billigt værktøj. Det er upræcist fremstillet og i dårlige
materialer, og det ødelægger hurtigt for mange penge. Brug ikke tænger,
boremaskiner eller varme, med mindre du har styr på hvad du laver, du kan
hurtigt lave skader der er alt or dyre. Brug i stedet ordentligt værktøj.
WD-40 er svaret på (næsten) alt, men det skal jo absolut ikke på
bolthovedet, for så smutter værktøjet endnu lettere end før! Det skal KUN på
der hvor boltens gevind sidder fast, og der kan du kun komme til enten
bagfra, eller med meget små mængder.

Dit næste topnøglesæt bør være af dne type som ikke træder på kanterne af
bolthovedet, men på fladerne. Lån sådan et NU, så kommer bolten løs, for
sådan en topnøgle kan få fat på selv den mest mishandlede bolt, og det er
langt sikrere end alverdens polygrip-tænger og rørtænger.

Rittig
(Ekspert i at skille gammel lort ad, men selv jeg må af og til give op - men
så har jeg venner som er VIRKELIG skrappe til gammelt lort

Fra : KubikH

Dato : 27-07-04 21:26

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

SNIP-

> [...]
men
> så har jeg venner som er VIRKELIG skrappe til gammelt lort

Jeps!
Kig ind i toppen, den skal være 6 kantet, og ikke 12 kantet.
Gælder også ringnøgler.
Mvh
Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-04 21:41

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps!
> Kig ind i toppen, den skal være 6 kantet, og ikke 12 kantet.

Nej, og ja. Det ligner ganske vist noget 6-kantet, men det er sådan nogle
underlige buer - det er ikke 6 lige flader, for så træder det (omend bedre
end et 12-kantet) stadig kun på hjørnerne af bolthovedet, og de sæt der
træder på fladerne er langt, langt bedre! Jeg tror det hedder Silvalock
eller SuperLock eller sådan noget.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 23:55

> "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, og ja. Det ligner ganske vist noget 6-kantet, men det er sådan nogle
> underlige buer - det er ikke 6 lige flader,

- - - - á "tandhjulsformet", eller som kærven i en TORX-skrue!

Fordi en 6-kantet nøgle i praksis kun træder på bolthovedets 6 kanter, er
resten af de enkelte flader helt til spild. Derfor er en 12-kantet nøgle
ikke ringere :-|

Min opfattelse af 6-kantede topnøgler hænger sammen med ringe
materialekvalitet der ikke kan "bære" en 12-kantet opdeling => den billige
ende!
Selvfølgelig med undtagelse af de tandhjuls-formede.
På samme måde er det også sjældent set med 6-kantede ringnøgler :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Kring

Dato : 27-07-04 21:29

> [...]
> (Ekspert i at skille gammel lort ad, men selv jeg må af og til give
> op - men så har jeg venner som er VIRKELIG skrappe til gammelt lort

Du har ret men tror du ikke der menes umbraco eller hvordan det nu staves.
Næsten alt på en Suzuki er samlet med disse, og så gavner et TOP' topnøgle
sæt jo ikke meget.

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-04 21:48

"Mikkel Kring" <kring@FJERNosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ret men tror du ikke der menes umbraco eller hvordan det nu staves.
> Næsten alt på en Suzuki er samlet med disse, og så gavner et TOP' topnøgle
> sæt jo ikke meget.

Njah, mit topnøglesæt indeholder nu også alt i unbraco, men du har
selvfølgelig ret. Er det en unbraco bolt (unbraco bolte er iøvrigt meget
stærke, fordi gevindet er "rullet" på) der er blevet rund, så er dit værktøj
dælme ringe , her kan jeg kun anbefale T-nøgler, for de gør det nemmere
at holde nøglen lige i kærven. Igen, køb kun god kvalitet! Ofte kan man så
bruge en stor tang eller svensknøgle til at dreje T-nøglen med, og derved få
en ret voldsom kraft på.

Ender du med at skære bolten med en vinkelsliber, så står du tit tilbage med
en stump bolt der kun kan bores ud - med stor fare for at svække eller
ødelægge gevindet! Så skal der skæres gevind op eller monteres helicoil, og
så er det hurtigt oppe i samme pris som et ordentligt topnøglesæt

Rittig

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-07-04 22:20

Claus Rittig wrote:

> Først terminologien: Det er ikke en skrue, det er en bolt. Skruer er de der
> dimser der har kærv, en bolt har et hoved der typisk er sekskantet.

Ikke for at være kværulant. Men det hedder faktisk en skrue. Hvis det skal være
på ingeniørniveau. Men det er skide ligemeget hvad vi kalder dimsen.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 23:53

Claus Rittig <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en

> ....ødelagt ved at bruge vold (og for billigt værktøj? - Armand's kæphest

Kæphest og kæphest :-/
Det var snarere den vise måde det engang blev skrevet på i et engelsk blad:
"Det billigste værktøj er oftest det dyreste"!
Underforstået:
- For billigt værktøj kendetegnes oftest ved at det går i stykker - Og så
står man uden værktøj trods indkøbsprisen (omend den var lav)!
- Billigt værktøj, vil ofte medføre ødelagte kærve og bolthoveder - Og så
står man med (mer)udgiften til reperation af disse.
- Kvalitetsværktøj kendetegnes lettest ved prisen - Og med dét går det
sjældent galt hvis brugt rigtigt :-|

> .............Brug ikke tænger, boremaskiner eller varme, med mindre du
> har styr på hvad du laver, du kan hurtigt lave skader der er alt for dyre.
> Brug i stedet ordentligt værktøj.

Hæ!
Fornyet argument i rækken:
"Spar dig for følgeskader opstået under reperation af skader forårsaget af
billigt værktøj"

> [...]
> på der hvor boltens gevind sidder fast, og der kan du kun komme til enten

Og jo tidligere påført (á dagen før et planlagt arbejde?) desto bedre!

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-08-04 09:01

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Hæ! Fornyet argument i rækken: "Spar dig for følgeskader opstået
> under reperation af skader forårsaget af billigt værktøj"

Her kaldes det 'at reparere ting i stykker' - noget jeg af
uforklarlige aarsager jaevnligt bliver beskyldt for

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 00:16

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

Kloge ord, Rittig!

> Dit næste topnøglesæt bør være af dne type som ikke træder på
> kanterne af bolthovedet, men på fladerne.

Er Bahcos af den type? Så har Harald Skrald et rimeligt
(begynder)sæt til 400,- som jeg overvejer at købe:
<http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7659&n=20104>

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-07-04 02:01

Jes Vestervang wrote:

> Er Bahcos af den type? Så har Harald Skrald et rimeligt
> (begynder)sæt til 400,- som jeg overvejer at købe:

http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7659&n=20104

Sådan et har jeg - og jeg er noget så fornøjet over det

--
Tony
Il Grande Fazer o>'o

Fra : Armand

Dato : 29-07-04 18:27

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Sådan et har jeg - og jeg er noget så fornøjet over det

Så fornøjet at du ikke magter at give svar på det konkrete spørgsmål?

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 29-07-04 22:13

Armand wrote:

> Så fornøjet at du ikke magter at give svar på det konkrete spørgsmål?

I første omgang - ja. Men du har vel set at jeg har svaret stakkels Jes - og
sågar taget et billede for at bevise min påstand.

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=top.jpg&m=full

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 29-07-04 03:54

On 2004-07-27, Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote:

> Er Bahcos af den type? Så har Harald Skrald et rimeligt
> (begynder)sæt til 400,- som jeg overvejer at købe:
><http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7659&n=20104>

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100404 er lidt billigere endnu.
De har ogsaa Bahco S87+7 til en meget lavere pris, end jeg kan finde
andetsteds.

--
Soren

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 17:35

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7659&n=20104
>
> Sådan et har jeg - og jeg er noget så fornøjet over det

Er toppene sekskantede indeni, med små rundinger i hjørnerne, som
Rittig beskrev?

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 29-07-04 00:46

"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message

> [...]
104

> Er toppene sekskantede indeni, med små rundinger i hjørnerne, som

Da jeg sendte mit svar spekulerede jeg også på om det nu var med sekskant
indeni altså Umbraco bolt. Men det tror jeg nu ikke er tilfældet, men
alligevel, så var jeg ude for et sådant problem sidste år hvor en lokal
thailænder havde fastspændt en Umbraco til en forhjuls bøjlelås for hård,
men skulle have den flyttet. Jeg fik da klaret det ved at tage en
Umbraconøgle i overmål og så nedslibe den svagt konisk - altså de 6 sider
sigtende mod et fælles punkt - prøvende igen og igen mellem nedslibninger
til den kunne hamres ned i det ødelagte 6 kanthul, og så blev dn skruet ud.

Problemet var, som skrevet, overspænding af bolten, hvilket ofte ses.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Hekto

Dato : 29-07-04 09:31

In article <ce9f2n$iiv$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th says...
> [...]
> til den kunne hamres ned i det ødelagte 6 kanthul, og så blev dn skruet ud.

Jeg har løsnet en tilsvarende, ved at anvende en Torx, i passende
størrelse.
Hvis man sliber Torx'en plan, får den nærmest et skær, på 'hjørnerne'
og skærer sig ind i den ødelagte unbrakobolt.

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-07-04 11:30

Hekto wrote:

> Jeg har løsnet en tilsvarende, ved at anvende en Torx, i passende
> størrelse.
> Hvis man sliber Torx'en plan, får den nærmest et skær, på 'hjørnerne'
> og skærer sig ind i den ødelagte unbrakobolt.

Hvis man har et af de der topnøglesæt med torx osv. kan man næsten altid finde en
der kan dunkes i. Og som du selv siger er det en god ting at lige holde
unbraconøglen på slibestenen. De bliver runde og upræcise.

Ib Jakobsen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 29-07-04 09:50

Jes Vestervang wrote:

> Er toppene sekskantede indeni, med små rundinger i hjørnerne, som
> Rittig beskrev?

Yup!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-04 00:01

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> writes:

> [...]

Det har jeg netop fundet ud af at det er - Bahco kalder det 'Dynamic
Drive'.

> http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100404 er lidt billigere
> endnu.

Tak for tippet - 360,- er egentlig billigt.

> De har ogsaa Bahco S87+7 til en meget lavere pris, end jeg
> kan finde andetsteds.

Det ser det ud til... har dog allerede et fremragende tysk produceret
Heynen fastnøglesæt, men ok, man kan altid bruge lidt ekstra

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-04 00:07

> I første omgang - ja. Men du har vel set at jeg har svaret stakkels
> Jes

Ja, stakkels mig. Jeg har netop læst dit indlæg nu, efter at have
pløjet google igennem i et helt kvarter ...og fundet ud af at det
på Bahco'sk hedder 'Dynamic Drive'... og at Bahco laver
rumfartsværktøj

Fra : Armand

Dato : 30-07-04 16:15

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en

> ............... ...og fundet ud af at det på Bahco'sk
> hedder 'Dynamic Drive'... og at Bahco laver rumfartsværktøj

Giver lige lejlighed til en paratvidens quizz:
Bahco-navnet er ved at drukne i Fiskars efter fusion; men hvad står BAHCO
egentligt for??

--
Armand.
(der engang fandt sig selv med en ægte (=gammel) BAHCO-svensknøgle i hånden,

Fra : Ginge

Dato : 30-07-04 16:30

Giver lige lejlighed til en paratvidens quizz:
Bahco-navnet er ved at drukne i Fiskars efter fusion; men hvad står BAHCO
egentligt for??

B A Hjorth & Co
Skifter navn til BAHCO engang i 50erne.

Per

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 09:30

Ginge <GINGEnospam@post10.tele.dk> skrev i en
> Giver lige lejlighed til en paratvidens quizz:
> Bahco-navnet er ved at drukne i Fiskars efter fusion; men hvad står BAHCO
> [...]

Korrekt!
"B A Hjorth & Co Aktiebolag" var lige hvad der stod på "veteran-nøglen", som
jeg lige siden har ærgret mig over at jeg ikke lod glide ned i lårlommen så
den kunne komme på væggen herhjemme!

--
Armand.

Fra : Ginge

Dato : 31-07-04 13:00

> [...]
som
> jeg lige siden har ærgret mig over at jeg ikke lod glide ned i lårlommen

Jeg kunne godt nøjes med patentet

Per

Fra : Armand

Dato : 31-07-04 19:14

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt nøjes med patentet

Hæ!
Havde jeg dog blot stået med dét i hånden engang

--
Armand.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 03-08-04 15:51

It seems Jes Vestervang wrote:
> [...]
> pløjet google igennem i et helt kvarter ...og fundet ud af at det
> på Bahco'sk hedder 'Dynamic Drive'... og at Bahco laver

Og hvis du shopper hos Biltema så kalder de det for "Round Corner" (en
søgning på "Round Corner" på biltema.dk giver dig alle deres toppe/sæt og
ring-/gaffelnøgler og jeg kan kun siger at jeg ikke synes kvaliteten på
dem virker væsenligt ringere end mine Dowidat/Belzer, tilgengæld er
priserne noget mere spiselige. Alt i alt vil jeg gerne give dem min
anbefaling.

--
Kasper Mejlgaard
Loud pipes saves lifes

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 21:13

Christina R. skrev i meddelelsen ...

>Nogen gode ideer til, hvordan jeg får skruen af? Jeg er ligeglad med, om
>den bliver ødelagt, for den skal alligevel erstattes af en ny.

Selvholdetang, wisegrip, svejsetang, mange navne samme funktion. En tang med
skarpe tænder, som kan holde sig selv i fastlåst stilling. Justeres så man
kun med største besvær kan klemme den over "låsepunktet" når den klemmer om
det ødelagte bolthoved. Når tangen er fæstnet rokker man forsigtigt med og
mod uret indtil bolten overgiver sig.

HN, Biltema mfl. fører disse tænger til spotpris.

mvh
Orla

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-07-04 09:23

> [...]

> Bornholm. BAF svarer til det der hedder DLG på den anden side af
> vandet, hvad de tager for WD40 ved jeg ikke, men jeg kan ikke

Hmmm, måske man skulle prøve at lægge vejen forbi sådan en
skibs-forretning næste gang man mangler den slags.

> Ja, men tankstationerne har også ret høje priser hvad WD40 angår, så
> der er Louis jo klart billigere. Men skal man kun have 4 dåser wd40
> hos louis, bliver det ret meget alligevel med porto....

Jeg bruger alligevel så lidt WD40 at jeg nok alligevel ville dele med
en eller anden, og så plejer jeg enten at samle lidt sammen, så jeg
bestiller flere ting på en gang, eller at overtale en dem fra klubben
der er platinkunder (og derfor handler portofrit) til at handle for
mig.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Veset

Dato : 29-07-04 20:35

> [...]
>bestiller flere ting på en gang, eller at overtale en dem fra klubben
>der er platinkunder (og derfor handler portofrit) til at handle for

Nå jo, men det er altid rart at kende alternative steder, hvis man
lige pludselig står og mangler wd40, og ikke har tid til at vente på
at forsendelsen kommer med posten...

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-07-04 10:00

Moller <Lars@molnit.com> writes:

>    Jeg skal bare ha en kebab, og en enkel pizza :)

Slankekur?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Christina R.

Dato : 28-07-04 12:38

Tak for de mange gode råd og hurtige svar... de skal hjem og prøves af. Og
hvis de ikke virker, så kigger jeg jo nok lige ned til Kantana MC med
GS'eren på slæb
(Så Moller, du går nok glip af en kebab og en pizza i denne omgang *S* )

Iøvrigt ret interessant at betragte den "ophedede" debat om, hvorvidt det
hedder en skrue, en bolt og lignende *LOL*
Det er altid en fornøjelse at spørge denne gruppe om noget

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-07-04 12:51

Christina R. wrote:
> [...]
> det hedder en skrue, en bolt og lignende *LOL*
> Det er altid en fornøjelse at spørge denne gruppe om noget

Maskinbolt evt.

*ikke tekniker af nogen art*

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 29-07-04 03:41

"Henrik Steen Larsen" <hsl_dk@cool.SLET.dk> wrote in message
-sakse-
> Maskinbolt evt.
>
> *ikke tekniker af nogen art*

Forp*let fastgroet snotdims af en eller anden art?

*majet overtrat*

Fra : N/A

Dato : 30-07-04 16:15

Fra : N/A