Hvordan fjernes den blå farve fra udstødni~
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-07-04 15:24

Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første stykke
efter topstykket?

Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at
hjælpe med dette for hans BMW R75/6.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 27-07-04 18:40

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at

Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af varmen.

Rør der ikke misfarves er dobbeltrør. Her tager det inderste rør varmen, så
det yderste ikke misfarves.

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)

Fra : JO

Dato : 27-07-04 19:08

> stykke
>
> Asger
> V-Strom
> ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)

En gammel bimmer skal have blå forrør

Jo.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 20:20

"Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> writes:

> Det er næppe muligt at fjerne den. Det er metallet der misfarves af
> varmen.

Jeg tror ikke du har ret, jeg har ihvertfald engang hørt en forklaring
om at det er noget i metallet, der trænger op til overfladen. Jeg har
googlet som en gal, men ikke kunnet finde noget nærmere om emnet

Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
overfladisk?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-07-04 21:38

"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du har ret, jeg har ihvertfald engang hørt en forklaring
> om at det er noget i metallet, der trænger op til overfladen.
Det er muligt. De andre svar i tråden antyder jo også at der findes
mirakelmidler der kan fjerne det.

> Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
> normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
> overfladisk?
Muligt, men jeg er ikke smed
Spørg Armand, han er vist noget i den retning.
Eller find en kandidat udi metallurgi

Asger
V-Strom

Fra : Jonas Holt

Dato : 29-07-04 12:08

> Forresten: Er farveskiftet ikke det samme som sker, når metal
> normalvist opvarmes? Kan en smed så ikke fortælle om farven kun er
> overfladisk?

Fænomenet kaldes anløbningsfarver - og afhængig af farven kan man se hvor
varmt jernet er, spændende fra halmgul (220ºC) over mørkeblå (295ºC) til
grå (400ºC). Fænomenet skyldes, at overfladen oxiderer og farveskiftet
skyldes, at oxidlaget har forskellig tykkelse.

Jonas Holt & CBR600F2 - der lige har "fået" en fartbøde på blokhusvej i
store vildmose. Han holdt inde på en skjult sidevej som hedder
taffelgårdsvej (ørnefennevej)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-07-04 23:51

Jonas Holt <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> writes:

> [...]
> (295ºC) til grå (400ºC). Fænomenet skyldes, at overfladen oxiderer og
> farveskiftet skyldes, at oxidlaget har forskellig tykkelse.

Tak for fakta! Det vil vist sige at farven er overfladisk og
dermed _ikke_ umulig at fjerne, bare frem med rystepudseren

> Jonas Holt & CBR600F2 - der lige har "fået" en fartbøde på blokhusvej
> i store vildmose. Han holdt inde på en skjult sidevej som hedder
> taffelgårdsvej (ørnefennevej)

Ouch! :-/

Fra : Thomas

Dato : 27-07-04 21:10

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?

Hej

Jeg mener det var i "Det Leth´" at jeg så et produkt omtalt. Man kunne købe
noget specielt i Harley butikker, som kunne fjerne det blå. Det havde et
specielt navn, men kan ikke huske det, noget med ****buster, bluebuster,
crombuster eller lignende (jeg aner dog ikke om det er noget der faktisk
virker, so dont hang me )

mvh

Thomas
ikke mc mere.......

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-04 21:15

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?

Jeg har læst om et produkt engang, som kunne klare jobbet, men nu har jeg
tænkt i 10 minutter, og jeg kan IKKE huske hvad det hed. Det var i et Harley
blad, det er alt hvad jeg kan huske, jeg tror det var fra ChromeWerks,
Custom Chrome eller noget i den stil.

Ak ja, man er ved at blive gammel.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 22:12

> [...]
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at

Amerikansk produkt á imprægneret polervat med navnet "Blue Buster"!
Ved ikke om det er til at finde på dine kanter :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 00:07

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Amerikansk produkt á imprægneret polervat med navnet "Blue Buster"!
> Ved ikke om det er til at finde på dine kanter :-/

Harley shops a la Caps har det vist, synes jeg at have læst et
sted. Harley shop... chopper shop... hmm... Jeg skal vist til at sove
snart

En google søgning finder en del forhandlere, flest amerikanske:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&q=%22blue+buster%22+chrome+exhaust&btnG=Search

En søgning på "Blue buster" og Thai giver resultater af en lidt anden
karakter

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-07-04 08:49

Jes Vestervang wrote:
> En søgning på "Blue buster" og Thai giver resultater af en lidt anden
> karakter

Hvad pokker Jes... Tilsætter du ofte ord som "thai" til dine søgninger?

Spooky...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 17:21

Henrik Steen Larsen <hsl_dk@cool.SLET.dk> writes:

> Hvad pokker Jes... Tilsætter du ofte ord som "thai" til dine søgninger?
>
> Spooky...

Hovhov, det var skam bare for at skaffe Gert nogle mere lokale
indkøbsmuligheder

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-07-04 22:55

Gert Bo thorgersen wrote:

> [...]
>
> Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at

Min gamle R80/7 kunne jeg køre så rørene lyste rødt. Så løb chromen an og var
blå/brun. Men en gang Ferecla fik dem tilbage til nystatus. Ferecla er det
automalere bruger til at polere med. Det er et let slibemiddel uden silikone.
Lur mig om man ikke kan bruge den slags man bruger til glasfiberbåde. Det skal
bare være uden tilsætningsstoffer.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 10:25

Gert Bo thorgersen wrote:
> [...]
> svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig
> til at hjælpe med dette for hans BMW R75/6.

Leth gjorde det engang i tv med ret godt resultat :

http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1179

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join BOINC now !!!

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 29-07-04 00:30

Hej

> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?

Hvorfor fjerne det? Mener da at det er ved at være på mode, ihvertfald på
nogle nye biludstødninger, hvor de netop er lavet med blå farve på.
Men det er nok et holdning ?, og stil til det man køre på.

Torben

Fra : The Beekster

Dato : 29-07-04 12:47

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> Hvordan fjerner man den blå farve udstødningsrør kan få på de første
stykke
> efter topstykket?

DEN BLÅ FARVE SER FED UD

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-07-04 14:38

The Beekster wrote:

> DEN BLÅ FARVE SER FED UD

Men det ser ikke fedt ud udelukkende at skrive med store bogstaver. Lidt
6.klasse SMS-agtigt i mine øjne. Hvis du vil understrege noget kan du gøre
_sådan_. Eller "Den blå farve ser FED ud".
Derudover er jeg enig

Hvorfor mine gamle rustfri Remus forrør er brune spekulerer jeg lidt over.
Jonas : hvilken temperatur giver brun? :-/

I god mening -
Torben

Fra : Jonas Holt

Dato : 03-08-04 18:00

> Jonas : hvilken temperatur giver brun? :-/

Hej Torben
Du får lige hele striben - ellers spørger du jo bare efter nogle andre
farver lige om lidt!
Iflg. min materialelære:
220ºC: halmgul
240ºC: lysebrun
270ºC: brun
285ºC: violet
295ºC: mørkeblå
310ºC: lyseblå
325ºC: lysegrå
350ºC: gråviolet
375ºC: gråblå
400ºC: grå

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-08-04 10:53

Jonas Holt wrote:

> Hej Torben
> Du får lige hele striben - ellers spørger du jo bare efter nogle andre
> farver lige om lidt!
> Iflg. min materialelære:
> 220ºC: halmgul
> 240ºC: lysebrun
> 270ºC: brun
> 285ºC: violet
> 295ºC: mørkeblå
> 310ºC: lyseblå
> 325ºC: lysegrå
> 350ºC: gråviolet
> 375ºC: gråblå
> 400ºC: grå

Ah. Så skal jeg bare køre lidt mere magert indtil den bliver blå

Takker for metallurgi-kurset

vh
Torben

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-08-04 11:22

Torben Scheel wrote:

> Ah. Så skal jeg bare køre lidt mere magert indtil den bliver blå

Hvilken farve er den mest rigtige at få? Mit forrør er brunt..

--
Ole Hansen
SV650S

Fra : rugholmhusFJERN@vip.~

Dato : 29-07-04 22:48

On Tue, 27 Jul 2004 21:23:49 +0700, "Gert Bo thorgersen"
<gbt@loxinfo.co.th> wrote:

> [...]
>
>Jeg har tidligere set det samme spørgsmål stillet her, men læste ikke
>svarene, og kan ikke finde det nu hvor en englænder søger at få mig til at

Jeg er rimelig sikker på at knofedt og husholdningssølvpapir kan gøre
tricket. Det virker på rustfrit stål. Men der skal gnubbes meget..

hVh
Hans/NTV