Donington Park Moto GP - (lang)
Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 00:20

Jeg har lovet lige at lave en (kort) historie om en spontan tur til
Donington Park.

Det skete i de dage .. det vil sige i torsdags kl. 14.00, at Hans Georg CBR
1000 RR ringede til mig og spurgte, om ikke jeg lige skulle med til
Donington sammen med en anden fyr fra klubben - Poul Erik på R6'er. De er
faktisk 2 gamle knarker på ca. 60 år, som lige var kommet i tanke om, at de
ville derover, og at de gerne ville have mig med - så havde de jo også en at
give skylden, hvis noget skulle gå galt.

Vi kørte kl. 20.00 torsdag efter at have pakket tandbørsten og ikke ret
meget andet. Så gik det ellers mod Hoek van Holland - ca. 1.000 km. Der var
vi kl. 6.30 fredag, så der blev kørt med stram hane, og vejret var
rimeligt - også kun rimeligt. Et par timers søvn på færgen til Harwich og
derefter ca. 350 km's kørsel til Donington, som ligger ved Derby. Ikke de
store problemer i at finde vej, men vi undrede os over, at vi ikke mødte
andet end max. 20 andre mc'er på turen - og faktisk kun englændere.

Vel ankommen på pladsen købte vi billetter til racet + camping på marken -
ca. kr. 1.000,00 pr. mand - lidt dyrt i forhold til Assen. Vi fik set lidt
tidstagning og andet småprøvning af cykler fredag og ellers tidligt i seng.

Lørdag var vejret fint at stå op til, men at campere for enden af en
lufthavn, hvor flyene letter hver 10. minut, giver lidt larm og en urolig
nattesøvn. Der var et par gange i løbet af natten, hvor vi vågnede op med et
sæt, men vi vænnede os dog hurtigt til det. Morgenmaden bestod af den
sædvanlige racer-burger, det vil sige kolde boller med noget ubeskrivligt
kød indeni, og noget pulverkaffe af tvivlsom sort - pris ca. kr. 60,00. Så
skulle vi ind og se noget tidstagning og kvalifikation, og vi fandt faktisk
et skidegodt sted at stå - desværre var der også 30.000 andre, der fandt
stedet. Vi kunne se ca. 1/3 af banen ned igennem S-svinget, og mon ikke der
er en højdeforskel på ca. 20m - og for satan de kørte stærkt. Jeg har set 3
løb i Assen før, men når man står og ser kørerne oppe fra og ned, kan man
virkelig fornemme farten, og jeg må tilstå én ting - Kawa'erne med række
4'erne lyder/skriger simpelthen for vildt. Honda/Yamaha skyder i
gearskiftene, Ducatien lyder som Ducati, men farten er jeg vildt imponeret
over. Og den måde, de kaster cyklen fra side til side igennem S-svinget, kan
ikke lade sig gøre!! Speakerlarmen, der kom ud af højttalerne, fik vi intet
ud af - kunne ikke forståes, men et par flinke englændere hjalp med at
oversætte det til engelsk!!

Vi regnede med, at vi skulle have gang i den med lidt fest, et par pils,
sparken dæk osv.om aftenen, men pladsen var godt nok død - ganske få
mennesker sad foran deres telte med små éngangsgrill - (alle biler blev
gennemrodet og fik konfiskeret gas og brænde, og der var meget).
Motorcyklerne var låst inde bag et hegn, hvor der var vagter hele vejen
rundt, så det kunne man heller ikke rigtig komme til at se. Vi hørte højest
2 cykler i begrænseren. Så på den måde skete der heller ikke noget. Man
kunne dog godt gå ind til cyklerne, når man havde armbånd på, men der var
ikke nogen, der benyttede sig af chancen. Så istedet for lidt fest og
ballade på pladsen tog vi ind til en af de nærliggende byer og fik noget
rigtig mad og en lille etagevask på toilettet. Da vi kom tilbage på campen
kl. ca. 22, var der næsten ro, bortset fra et par nødraketter og andet
nytårsskyts hist og her, men ikke noget vildt. Der var dog et lille tivoli
med 2-3 karuseller og en kæmpe højttaler, som hele tiden råbte et eller
andet med "last chance". Så i seng før kl. 24.

Søndag - nu skulle vi f.... op og se race. Morgenmaden bestod af burger og
kaffe - ufff!! De første par timer gik vi rundt for at finde et godt sted at
stå og fandt så ud af, at vi kunne komme ind på indercirklen igennem en
tunnel eller over Dunlop broen. Der var en del boder her med en masse krims
krams, men efter at have set 3-4 stykker, havde man set allesammen. Der var
dog flere teams, der stillede op med deres kører til autografer i de
respektive telte, og der var en lang kø. Vi fandt nu ud af, at vi skulle ud
at stå, hvor vi havde stået om lørdagen, og hvis der var mange mennesker
lørdag, var det intet imod søndag. Men skråningen var sådan set ok at stå på
og rigtig publikumsvenlig. Meget bedre end Assen. 250 ccm klassen var der
spænding i, men GP-klassen var temlig kedelig - Rossi er bare for suveræn,
og der var aldrig tvivl om udfaldet. Men hvad fa... Max lavede, det ved jeg
ikke - men hans venstre ben har han åbenbart nogle spastiske lammelser i, da
det kørte rundt nede på siden af cyklen - det så mærkeligt ud. De sagde, at
der var 85.000 tilskuere inde, og jeg vil skyde på, at der har været plads
til 50.000 mere - men på dårligere pladser. Men hvor er den bane dog
spændende. Det eneste vi manglede, hvor vi stod, var en storskærm - der var
ellers flere rundt på banen.

Hjemturen gik helt uden problemer, bortset fra at man har ondt i rø... og
summen i hovedet - og selvfølgelig mødte vi hele familien Stau i Tyskland.

Turen kostede ca. kr. 5.500 alt i alt - færge, indgang, camping, benzin,
mad - dyrt ?? Tjaa.....

Imponerende ting ved turen; man kan tage afsted på en mc med 6 timers
varsel, englændernes måde at stå i en kø på, toiletforholdene er bare 100%
ok, maden på banen er klam, englænderne elsker at køre i ydersporet - vi så
højest 10 ikke-englændere til løbet, englændere tager til race for at se
race og ikke for at drikke øl.

Jeg har lagt et par billeder på dk.binaer.motor af vores baneudsigt.
--

Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-07-04 08:17

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> writes:

> Jeg har lovet lige at lave en (kort) historie om en spontan tur til
> Donington Park.

Og tak for den. Godt man ikke kan se hvor misundelig jeg er

> Vi kunne se ca. 1/3 af banen ned igennem S-svinget, og mon ikke der
> er en højdeforskel på ca. 20m - og for satan de kørte stærkt.

Craner Curves er de sejeste sving i MotoGP!

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-07-04 11:48

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> writes:

> Og tak for den. Godt man ikke kan se hvor misundelig jeg er

> Craner Curves er de sejeste sving i MotoGP!

Jeps, dem eller The Corkscrew på Laguna Seca er bare de ledeste sving.

--Kai, som godt kunne tænke sig at prøve omtalte sving

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-07-04 16:28

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Jeps, dem eller The Corkscrew på Laguna Seca er bare de ledeste sving.

Hehe, lige netop den amerikanske proptraekker fik mig til at tilfoje
'i MotoGP' til saetningen

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 21:50

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en

> Og tak for den. Godt man ikke kan se hvor misundelig jeg er

> Craner Curves er de sejeste sving i MotoGP!

Laguna Seca's "corkscrew" + efterfølgende ligger nu højere på min liste :-|

Craner Curves, er til gengæld det perfekte eksempel på at folk er vildledte
når de tror at RR-baner er plane som et spejl!
Med baggrund i min gamle teenage-lidenskab, ynder jeg dog Craner's p.g.a.
tilstedeværelsen af en Spitfire-jager midt i folkemængden på inderkredsen

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 22:59

Ja den er sød den der spitfire man kan da også se den på de billeder jeg
lagde på binaer motor , og det er lidt sjovt du skriver det der med at flyve
derover , det var en af de der tanker der (Flyver) gemmen hovedet på vej
hjem gemmen DE og man lige skulle huske at undersøge og som man alligevel
glemmer , tak fordi du lige huskede mig på det :)
Nu kan jeg bedre forstå at der var så mange tilskuer på det sted , det var
åbenbart ikke et hemmeligt sted jeg havde fundet :(

En anden ting vi også tænkte på var de der hoptikopter der altid er over
banerne ca 4 stk og så de der charterfly der zig-zager imellem må man da
håbe på at de har radiokontakt :)

Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk

Fra : Lars

Dato : 27-07-04 11:52

> Jeg har lovet lige at lave en (kort) historie om en spontan tur til
> Donington Park.

Tak for en god historie..

mvh
Lars

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 22:31

Per Emborg <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en
> [...]
> et sæt, men vi vænnede os dog hurtigt til det.
>
> Turen kostede ca. kr. 5.500 alt i alt - færge, indgang, camping, benzin,

Jeg har tænkt på hvad et søndagstrip til Donington (á East Midland Airport)
med et fyldt chartret fly ville kunne koste :-/
Når man ser hvad folk i realiteten flyves til Sydspanien for, kan det ikke
koste mere end at det var turen og oplevelsen værd (helt bortset fra at det
er fedest at være til mc-race på egen mc!) :-/

--
Armand.