Filkopieringsproblemer
Fra : mc-stup

Dato : 07-05-01 23:52

Et spørgsmål eller to til alle I gode vidende Mac-mennesker.

Efter at have overbevist en god bekendt om at han skulle købe en G4... (Nåh,
ja, han ville også selv), har han besluttet, at jeg skal agere superbruger, og
det er da gået meget godt indtil nu.
Men nu er der opstået et - for mig - mystisk problem. Ja, egentlig var der to,
men det første, som var et problem med at læse lange filnavne fra diverse
Windows-filer på CD-R's, blev løst stort set ved hjælp af den Joliet
extension, som er lavet af Thomas Tempelmann. Man skal blot huske kun at vælge
Joliet i kontrolstrippen, ellers vil maskinen fortsat kun acceptere 8+3
karakterer. (Tak til Erik Richardt for hjælp i det punkt). Og da de fleste
andre CD'er lavet på en PC - så vidt jeg ved - er af lavet som Joliet-type går
det fint, men ikke hvis man udnytter Windows-muligheden for alle 40+?
karakterer. Så kløjs maskinen, når man henter filer over, der derfor kommer
til at hedde det samme, da Mac'en stopper ved - er det 35? karaterer - så
kommer to filer jo til at se ens ud, og så vil Mac'en ikke acceptere at
kopiere i princippet to forskellige filer til den samme mappe. De ser jo ens
ud i filnavnet.
Det er sådan set forståeligt, og kræver lidt omtanke ved fremtidig fildåb, men
det sidste problem er, at Mac'en stadigvæk nægter at kopiere et par filer
over, som ellers er slettet fra alle steder på Mac'en. Både med Eradicator og
File Buddy.
Når hans backuparkiv på en CD fra hans bærbare Windowsmaskine skal ind på
Mac'en (cirka 1200 filer), så stopper kopieringen ved en bestemt fil
(XXXXXXXXXXXXX.jpg), hvor den siger noget i retning af: "Kan ikke skrive
XXXXXXXXXXX.jpg, da den allerede findes". Og uanset hvor mange nye friske
mapper, der laves på Mac'en, så stopper den der. Når man trykker på "fortsæt",
så stopper den blot kopieringen totalt.
Grunden til de mange filer på CD'en er fordi han laver sit kontorarbejde ude i
verden på den bærbare PC'er og vil så overføre arbejdet til Mac'en, når han
kommer hjem efter nogle uger. Filerne er i Word, Exel og PowerPoint plus lidt andet.
G4eren er en 400 Mhz med 192 mb RAM og system 9.0.4 DK.
Jeg ved ikke om beskrivelsen her dækker nok om problemet, men hvis ikke,
prøver jeg gerne af forklare yderligere.

På forhånd tak

Niels Hansen, en normalt glad Mac-bruger

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-01 03:16

Hej Niels

Hari I prøvet at køre Norton DiskDoctor (NU 5 eller 6) på Mac'en? - Eller allerhelst
Alsoft DiskWarrior 2.1 - og lagt en ny directory fil?

Det er også vigtigt, at hans Windows (95/98?) hele tiden er fuldt optimeret på hans
bærbare. til det kan han bruge de to indbyggede programmer i Windows 95/98 Han skal gå
til Start -> Programs -> system Tools -> Scan Disk og Disk Defragmenter. Han skal køre
både Scan Disk og Disk Defragmenter regelmæssigt, og det er især vigtigt, når han vil
brænde sine data ud på en CD

Umiddelbart tyder det nemlig på, at det dog mest er et problem på Mac'ens HD - nemlig,
at der er en fejl i HD'ens Extend B-tree - Master Directory Block (MDB) - svarende til
fil-hierakiet på en PC. Det kan nemlig ofte bevirke, at en kopiering af PC filer går i
stå - eller slet ikke vil lade sig kopiere.

Jeg vil tro, at NU 5/6 vil kunne løse problemet, men den vil blive ved med at komme, så
DiskWarrior vil være den absolut optimale løsning. Der er ikke rigtig nogen, der véd
hvorfor det sker, men det er tydeligt at se, at det oftest sker på større harddiske
+10gb.

Så jeg vil foreslå, at Allan indkøber både Norton Utilities 6 og Alsoft DiskWarrior
2.1, (evt. også Norton 2000 til Windows), og når han nu rejser så meget, som han gør,
så vil det være væsentlig billigere for ham at købe dem i enten England eller USA. Med
de to programmer vil han så være i stand til at løse 99% af alle de fejl, der vil
opstå. Fx. har det været den bedste investering, jeg har gjort, nu når jeg 'roder' så
meget rundt med af- / in- / geninstallering. Jeg har ikke måttet omformattere min HD'er
én eneste gang efter, jeg har købt de to programmer.

mvh. Erik Richard

mc-stup wrote:

> [...]
> prøver jeg gerne af forklare yderligere.
>
> På forhånd tak
>
> Niels Hansen, en normalt glad Mac-bruger

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962