Speedometer fejlvisning?
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-07-04 12:50

Hejsa

Jeg har googlet lidt rundt, for at finde ud af noget om
speedometerfejlvisning. Men det eneste jeg har fundet ud af er, at nogle
speedometre passer inden for 2%, og andre viser 15-20% for meget.

Grunden til at jeg gerne vil vide noget om det er, at jeg for et par uger
siden blev snuppet med 115 km/t i en 60 zone. Det var en politibil der kørte
bagved der havde målt, og jeg tror ikke de har en særlig god måling. Jeg
påstod at jeg ikke mente at jeg havde kørt mere end MAX 110 km/t ifølge mit
speedometer.
Jeg har så lige fået en hilsen fra politiet i dag, hvor der står at jeg har
kørt "ikke under 100 km/t"... Jeg er jo ikke interesseret i den betingede
frakendelse af kørekortet, og kunne så godt tænke mig at vide hvor meget mit
speedometer viser for meget. For hvis jeg nu mener at den viste 105 km/t, og
den viser 10% for meget - så er jeg jo faktisk under grænsen på 60%
overskridelse. (60% oveni 60 km/t er 96 km/t).

Kan man måle det præcist nok med en gps?? Fx tage en tur ud på motorvejen,
og køre præcist 110 ifølge speedometeret, og så se hvad gps'en siger - vil
det være en præcis måling?

Og så lige et tillægsspørgsmål. Når jeg nu ikke ville vedkende mig at have
kørt 115 som de kære betjente påstod, men højst at mit eget speedometer
havde vist 110, og der så i brevet står "ikke under 100 km/t", er der så
chancer for at man i retten kan få noteringen ned på fx 95 km/t?? Nogen der
har prøvet det?

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Knud Dam

Dato : 23-07-04 13:09

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde vist 110, og der så i brevet står "ikke under 100 km/t", er der så
> chancer for at man i retten kan få noteringen ned på fx 95 km/t?? Nogen

Hej Sjang.

Bad luck !

Det bedste, du kan gøre nu, det er vist at begynde at øve på teorien.

; - (

KD

Fra : Brian Laursen

Dato : 23-07-04 14:14

www.trafiktesten.dk

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Hekto

Dato : 23-07-04 14:21

Henrik Davidsen wrote:

<Klip!>

Trist; men du må nok se sandheden i øjnene!
Det er jo an alvorlig sag, at køre så stærkt, når myndighederne i
forvejen har anset 60 for rigeligt.

Man kan kontrollere speedometeret med et stopur, ved at måle tiden for
passage af et antal af de hvide vejmarkeringspæle, f.eks. på landevejen.
Der er normalt 100m imellem dem, på lige strækninger.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-07-04 15:41

> Trist; men du må nok se sandheden i øjnene!
> Det er jo an alvorlig sag, at køre så stærkt, når myndighederne i
> forvejen har anset 60 for rigeligt.

Det er ræddi, og jeg vil heller ikke forsøge at benægte at jeg har kørt for
stærkt. Men hvis mit speedometer viser 10+% for meget, så har jeg jo rent
faktisk kun kørt ca. 95, og så vil jeg selvfølgelig også kun straffes for
det. Man vil jo heller ikke dømmes for mord, bare fordi man har lappet en
person en lussing

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Hekto

Dato : 23-07-04 18:28

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> det. Man vil jo heller ikke dømmes for mord, bare fordi man har lappet en

Nej, men det er nu engang etatens måling der gælder.
Dit eneste holdepunkt er nærmere, hvornår deres udstyr sidst har været
til kalibrering.
Dit speedometer kan du ikke bruge til noget.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-07-04 20:05

> Nej, men det er nu engang etatens måling der gælder.
> Dit eneste holdepunkt er nærmere, hvornår deres udstyr sidst har været
> til kalibrering.
> Dit speedometer kan du ikke bruge til noget.

Njaa tjoo måske. Jeg tror nemlig ikke de har en måling af mig, og så er min
opgave vel bare at sandsynliggøre at jeg vitterlig ikke har kørt så stærkt
som de påstår. Som JO har skrevet, så skal politiet have et tjek af deres
bil, såfremt de bruger deres speedometer til måling. Og jeg tror jo netop at
de ikke har anden måling end deres speedometer.

Men uanset hvad har jeg tænkt mig at kontakte politiet og bede om
dokumentation for deres måling. Det vil jeg da mene jeg har krav på at se.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : JO

Dato : 23-07-04 23:16

> Men uanset hvad har jeg tænkt mig at kontakte politiet og bede om
> dokumentation for deres måling. Det vil jeg da mene jeg har krav på at se.

> [...]

Du lader blot være med at betale det fremsendte bødeforlæg/nægter
forseelsen, så går sagen automatisk i retten, hvor politiet fremlægger den
målemetode der er anvendt.

Jo.

Fra : Armand

Dato : 23-07-04 20:14

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en

> Nej, men det er nu engang etatens måling der gælder.
> Dit eneste holdepunkt er nærmere, hvornår deres udstyr sidst har været
> til kalibrering.
> Dit speedometer kan du ikke bruge til noget.

I den sidste ende er det også "kun" en udokumenteret subjektiv aflæsning, så
uanset hvor grundigt du måtte få kalibreret dit eget speedometer gavner det
intet!

--
Armand

Fra : rugholmhusFJERN@vip.~

Dato : 24-07-04 22:05

On Fri, 23 Jul 2004 16:40:57 +0200, "Henrik Davidsen"
<sjang@sjangREmoVE.dk> wrote:

> [...]
>det. Man vil jo heller ikke dømmes for mord, bare fordi man har lappet en

Start du roligt med teorien
Forøvrigt kan man blive dømt for drab ved at smække en lussing - især
hvis personen dør af det...........

hVh
Hans/NTV

Som heller ikke er hellig

Fra : Brian Larsen

Dato : 23-07-04 15:42

On Fri, 23 Jul 2004 13:50:01 +0200, Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> speedometer havde vist 110, og der så i brevet står "ikke under 100
> km/t", er der så chancer for at man i retten kan få noteringen ned på

Jeg har desværre ikke nogen faktuel viden om det, men er det ikke sådan
at du skal overholde fartgrænsen lige meget hvad dit speedometer viser?
Det er vel politimandens måling, som han forhåbentligt har foretaget med
kalibreret måleudstyr, der gælder og ikke hvad du mener du kørte?

En lille anekdote:
Jeg har engang været passager i en bil der blev stoppet af en politibil,
føreren fortalte at hans speedometer ikke havde vist mere end 50km/t (vi
kørte nok de 65 - 70, politimanden tilbød at køre bagved os imens vi
kørte 50 på vores speedometer "igen" og se hvad vores rigtig fart var,
han kunne så se at vi kørte langt hurtigere, men lod os slippe med en
formaning om at få ordnet speedometeret. Jeg tror dog ikke der er nogen
chance for at du kan argumentere med held, for noget lignende hvis sagen
kommer for retten.

--
Brian Lund Larsen

// '75 Honda CB400F

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-07-04 16:03

> [...]
> Det er vel politimandens måling, som han forhåbentligt har foretaget med
> kalibreret måleudstyr, der gælder og ikke hvad du mener du kørte?

Selvfølgelig bør man overholde fartgrænserne. Men med hensyn til deres
kalibrede måleudstyr, så tror jeg ikke de har en måling ud over deres eget
speedometer, for jeg spurgte hvordan de havde målt - og svaret var bare
sådan lidt sløret: "øhh det kunne vi se inde i bilen" og så fik jeg ikke
mere at vide om det.

Men som jeg også svarede Hekto, så vil jeg jo ikke straffes for mere end jeg
rent faktisk har gjort. Så hvis jeg kun kører 95 ægte km/t når mit
speedometer viser 110, så vil jeg jo ikke straffes for de 115 km/t som
betjentene påstod. Jeg vedkendte mig at mit speedometer havde vist MAX 110,
og det noterede de.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : JO

Dato : 23-07-04 16:13

> [...]
> speedometer, for jeg spurgte hvordan de havde målt - og svaret var bare
> sådan lidt sløret: "øhh det kunne vi se inde i bilen" og så fik jeg ikke

En måling efter politiets speedometer kræver et øjeblikkelig tjek af dette
af en bilinspektør, og en erklæring om evt. fejlvisning fra samme. Derfor
bliver dette aldrig brugt af politiet.

Jo.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-07-04 17:47

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> speedometer, for jeg spurgte hvordan de havde målt - og svaret var bare
> sådan lidt sløret: "øhh det kunne vi se inde i bilen" og så fik jeg ikke

I så fald ville jeg prøve sagen i retten, jeg ville som minimum ringe
til den pågældende station udbede mig en forklaring..

Thore

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-07-04 19:19

> I så fald ville jeg prøve sagen i retten, jeg ville som minimum ringe
> til den pågældende station udbede mig en forklaring..

Præcis min tanke

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : JO

Dato : 23-07-04 16:04

> [...]
> havde vist 110, og der så i brevet står "ikke under 100 km/t", er der så
> chancer for at man i retten kan få noteringen ned på fx 95 km/t?? Nogen

Jeg må indrømme, at jeg til en vis grænse føler med dig. Det er død
ærgeligt!
Det er desværre nok i den forbindelse uden betydning hvad fejlvisning dit
eget speedometer har. Politiets måling taler for sig selv. I målingen er
forskellige fejlkilder ellimineret, så din reélle hastighed har ligget
højere end de 100 km/t, som du helt sikkert bliver dømt for, uanset hvilken
hastighed dit eget speedometer har vist.

Du kan evt. selv prøve at eftermåle speedometret, ved at tage tid f.eks.
mellem 2 af de afstandspæle der er opstillet med 100 meters mellemrum på
motorvejen, mens du holder en konstant hastighed.
Fejlvisningen stiger som regel med hastigheden.

Held og lykke.

Jo.

Fra : Kenneth

Dato : 23-07-04 17:28

Hej

Jeg hørte forleden i radioen at der ikke må være + fejlvisning på et
speedometer. Altså hvis du kører 100 på speedometeret, må bilen/mc'en IKKE
køre 110. Men der må gerne stå - fejlivisning. igen kører man 100 på
speedometeret og den så ryger ned på 90 så er det i orden.. Om det er noget
nyt eller hvad skal jeg så ikke kunne sige. Men det må man jo kunne grave
lidt i.
Desuden skal man ALDRIG vedkende at man har kørt et eller andet antal km/t.
Det er politiet's problem at bevise det og hvis man vedkender sig at man har
kørt for hurtigt, så klapper fælden. Så spørg dem om, hvordan de har målt
det. Hvis de i dit tilfælde bare siger inde fra bilen, så spørg hvordan
ellers skal man bare sige at man kørte mindre end det man gjorde.. Så plejer
de som regel at "handle" med dig. Havde en ven som var ude for dette.
Politimanden havde intet at måle med, men havde taget min kammerat fordi han
kunne se at det gik for hurtigt. Min kammerat havde vist kørt 120 ca., men
sagde han havde kørt omkring 100 og så blev de enige om 105 og det var vist
lige på grænsen til en større bøde iflg de gamle regler mener jeg.
Uanset hvad så håber jeg du undgår at få taget dit kort. Held og lykke.

MVH

Kenneth.
www.dfmc.dk/?id=620

Fra : Armand

Dato : 24-07-04 10:39

Kenneth <15fahrer@jubiimail.dk> skrev i en

> Desuden skal man ALDRIG vedkende at man har kørt et eller andet antal
km/t.

En tidligere klubkammerat havde den virkningsfulde vane at besvare det
klassiske spørgsmål: "Hvor hurtigt må man køre her?", med et forvirret
ansigtsudtryk og sætningen:" Jamen - er det da ikke 80 hér?".
På den måde havde han ligesom fastlagt at man ikke skulle få nogen
indrømmelse ud af ham, og de betjente der ikke havde en regulær måling,
måtte æde dén kamel!

--
Armand

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-07-04 17:12

Kenneth wrote:

> [...]
> nyt eller hvad skal jeg så ikke kunne sige. Men det må man jo kunne grave
Det er rigtigt..
Speedometre må vise 10% + 4 km/t for meget og ALDRIG for lidt..

Thore

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-07-04 00:13

"Kenneth" <15fahrer@jubiimail.dk> writes:

> Desuden skal man ALDRIG vedkende at man har kørt et eller andet
> antal km/t.

Jeg har nu gjort det, den eneste gang jeg er blevet stoppet. Betjenten
spurgte om jeg ville vedkende at jeg havde kørt ~100 km/t i
70-zonen. Jeg forhastede mig ikke ligefrem, men så fortsatte
betjenten: "...for hvis du ikke vil vedkende det, bliver jeg nødt til
at skrive en rapport". Den hentydning forstod jeg godt

Det blev også til en hyggelig snak om mit nedslidte bagdæk og om hvad
jeg egentlig lavede på cykelstien (skulle lige hilse på en makker .

Efter lidt snik-snak og en formaning om at overholde
hastighedsgrænserne og få skiftet bagdæk asap smuttede betjenten i en
hastig U-vending med hjulspin i den lille Peugeot

Bagdækket blev skiftet samme dag og hastigheden på den pågældende
strækning nærmede sig derefter det lovlige
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 17:29

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
> motorvejen, og køre præcist 110 ifølge speedometeret, og så se hvad
> gps'en siger - vil det være en præcis måling?

ja, med en gps kan du måle meget præcist. Min kawasaki viser konstant 7 km/t
for meget, har jeg ved brug af gps fundet ud af...

M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join BOINC now !!!

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-07-04 17:43

> [...]
> og køre præcist 110 ifølge speedometeret, og så se hvad gps'en siger - vil

Hej.

Jeg har en Garmin StreetPilot lll, og der står i i manualos at "
nøjagtigheden fart : 0,1 Knob " så det er vel rimeligt nøjagtigt

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-07-04 11:01

Henrik Davidsen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har så lige fået en hilsen fra politiet i dag, hvor der står at jeg har
> kørt "ikke under 100 km/t"...

Står der virkelig "ikke under 100 km/t?
Fik du heller ikke noget bødeforlæg da bu blev stoppet?

Det lyder som en af de sager hvor de blot prøver at få folk til at betale..

Kan du ikke beskrive situationen lidt nærmere? Med hvad sagde de? og med
hvad har de målt dig, policepilot, stopur, laser eller hvad?

Det er den sitation, hvor betjenten meget ivrigt prøver at få folk til
indrømme at man har kørt for står istedet for komme med en reél måling...
Generelt skal aldrig indrømme en skid, da politiet ofte laver fodfejl
som gør at de ikke kan fastholde sigtelsen.. målinger på for store
afstande(ude af synsafstand i længere tid), får ikke præcist noteret
hvorfra og hvor til de har målt o.s.v., har ikke fået kalibreret deres
policepilot de sidste 30 dage ... og det koster ikke ekstra at lyve...

Fra : JO

Dato : 24-07-04 11:24

> Det lyder som en af de sager hvor de blot prøver at få folk til at
betale..

Sikke da en omgang usagligt p*s!

> Det er den sitation, hvor betjenten meget ivrigt prøver at få folk til
> indrømme at man har kørt for står istedet for komme med en reél måling...

Der ligger altid en reél måling til grund for en sigtelse for overtrædelse
af hastighedsbegrænsningerne. Politiet oplyser gerne om målemetoden på
stedet, og man kan som regel også få lov til at se tallene på måleudstyret,
hvis de stadig figurerer dér. Hvis man er i tvivl, kan man jo blot bede
politiet om at lade sagen prøve i retten.

> Generelt skal aldrig indrømme en skid, da politiet ofte laver fodfejl
> som gør at de ikke kan fastholde sigtelsen..

Endnu en påstand som tyder på at man har set for mange amerikanske film,
eller læser for mange dameblade . Det er måske én ud af tusind sigtelser
der i retten afgøres til fordel for den sigtede, sædvanligvis fordi
betjenten er ærlig (!) og ikke fordi der er lavet "fodfejl". Jeg ved ikke
hvor du har dine oplysninger fra, men de passer, ihvertfald efter min
mening, ikke.

Jo.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-07-04 12:08

JO wrote:

> [...]
> betjenten er ærlig (!) og ikke fordi der er lavet "fodfejl". Jeg ved ikke
> hvor du har dine oplysninger fra, men de passer, ihvertfald efter min

Nej, det er skam egen erfaring, samt info fra min bedste ven som er
MC-betjent.....

Jeg kan da godt opremse en række eksempler på fejl, som har ført til at
jeg personligt ikke fik nogen bøde, men hvor jeg ville have gjort det
hvis jeg blot havde set stiltiende til..

Thore

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-07-04 12:34

"JO" <jobookingSLET@Hotmail.com> wrote in message
> [...]
> "fodfejl". Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra,
> men de passer, ihvertfald efter min mening, ikke.

Er du selv betjent siden du tilsyneladende tager det som en fornærmelse? Du
ville jo virke ret meget mere troværdig, hvis du fortalte du arbejde for
etaten eller kom med konkrete kildehenvisninger. Det gælder selvføgelig for
alle, ikke bare for dig.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : JO

Dato : 24-07-04 13:27

> [...]
> --
> mvh. Jacob Larsen - GS500E
> "Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Jeg er vist bare en almindelig borger, der er meget godt tilfreds med et
system hvor der ikke er løgnagtige og/eller korrupte politifolk, og hvor de
ikke "får provision af salget", og derfor synes jeg det er møjuretfærdigt,
når andre fremsætter påstande om det modsatte, specielt hvis det kun er
noget "man har hørt" og alligevel viderebringer her på et til tider
tilsyneladende noget spinkelt grundlag. Her ville det i øvrigt være virkelig
fedt med nogle konkrete kildehenvisninger

- Jeg ved da godt, at jeg er den eneste her der synes at det er synd at
nedgøre politiet.... *G*

Jo.