VTR - erfaringer efterlyses
Fra : sumdj@FJERN--DETTEri~

Dato : 22-07-04 21:59

Hej

Jeg overvejer seriøst om jeg skal invistere i en VTR Firestorm.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle af VTR-kørene i denne
gruppe,
vil dele lidt af deres erfaring med mig.

Jeg er interessret i af vide ALT man med fordel skal vide, inden man
kaster sig ud i en invistering på omkr 100k Kr.
Dvs. køber en lettere brugt VTR.

Hvis nogen af jeg har erfaringer fra både en VTR og Suzuki's TL1000, og
dermed kan sammenligne disse 2 MC'er,
hører jeg meget gerne også herom.

På forhånd tak

mvh
Michael

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 23-07-04 10:53

sumdj@FJERN--DETTEringamt.dk wrote:

> Hej

> Jeg overvejer seriøst om jeg skal invistere i en VTR Firestorm.

SNIP et ønske om information

> mvh
> Michael

Personligt har jeg ingen erfaringer men der ligger en anmeldelse på

http://www.dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Honda&model=VTR1000F%20Firestorm&aargang=1998

som du kan læse indtil de andre kommer ud af buske

mvh

Jens B. Rasmussen
rf900
www.kantanamc.dk

Fra : Palle

Dato : 23-07-04 13:48

> http://www.dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Honda&model=VTR1000F%
> 20Firestorm&aargang=1998

Fra testen....

Derud over kørte den som en drøm. At komme fra 49 hk på en 2-takter til en
135 hk 4 cylindret 4-takter, er som at komme fra 386 25 mhz til en Plll
500!! ALT går meget nemmere, hurtigere, problemfrit og med større
fornøjelse.

Hehe.. det passer stadig perfekt på den honda (CBR1000)

Palle

Fra : S.G

Dato : 23-07-04 14:28

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/97twins2.html
http://www.sportrider.com/bikes/146_0010_twins/
http://www.mcnews.com.au/Testing/suzukitl1000stestmarch2000.htm

personlig er jeg til Tl´ren (ejer osse en såadn), da den er meget mere
brutal en vtr´reen. Både i motorkraft, styreegenskaber, udseende.. ja sådan
over det hele.

Er du begynder vil jeg fraråde dig TL´reen. Den er ikke for børn.
Vær ikke bange for børnesygdomssyndrommet, bare sørg for den du køber er
opdateret
Derudover er der meget snak om det er en ringe bagdæmper. Tjaa til min
kørsel er den rigelig, tror kun du skal bekymre dig hvis du skal race på
bane med den! jeg ahr tæsket min flere gange uden jeg har bidt mærke i den.I
fald kan bagdæmper udskiftes til bedre for cirka 4000,- så det bør ikke være
den der skræmmer dig.

TL éren er nem at peppe op. et par potter gør en lille smule, men ikke det
store. KN- filter... drop det! har intet at sige på TL´reen (har det på
papir fra min egen), Hvis KN skal virke og du vil hente mere, så skal du
modde luftfilterkassen (det originale hul er alt for lille) og Programmer om
så det passer. Så skal du se :) På min har det på samme testbænk samme dag
givet over 5HK og 5Nm mere i Hele bund og mellemområde :)

Dereudover kan du modde den ydeligere ved at lodde en lille modstand på en
ledning. Det åbner de første 2 gear helt (De er droslet pga de trækker alt
for hurtigt på bagjul). Koster cirka 10kr at gøre :) (svarer til en Gpack
der koster over 1000,-)

TL´eren har det med at spise koblingssnegle. Sådan en koster 500,-, men
problemet afhjælpes hvis du hvert efterår ve dopstalding piller den af og
renser. Så holder den meget lang tid

men spørg endlig løs til TL´eren hvis du vil vide mere.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-07-04 17:51

"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

[TL 1000]
> Derudover er der meget snak om det er en ringe bagdæmper. Tjaa til min
> kørsel er den rigelig, tror kun du skal bekymre dig hvis du skal race på
> bane med den!

Var det ikke kun den der saere rotationsdaemper paa de foerste TL-S der var
lidt... farlig?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Armand

Dato : 23-07-04 20:09

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en
> [...]
>
> [TL 1000]
>
> Var det ikke kun den der saere rotationsdaemper paa de foerste TL-S der

De første?
Er der da lavet andre serier af TL1000, andet end TL1000R, som jeg husker
for at have samme dæmper!?

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-07-04 21:13

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en

> De første? Er der da lavet andre serier af TL1000, andet end TL1000R,
> som jeg husker for at have samme dæmper!?

Du har tilsyneladende ret Baade TLS og TLR bruger aabenbart sammen
rotationsdaemper. Suzuki har saa vist bare faet den til at virke paa TLR.
Det er ihvertfald hvad google kan fortaelle mig.

Jeg forvekslede historien om den daarlige bagdaemper med den om
styrdaemeperen som de introducerede kort tid efter lanceringen.

Nevermind, jeg gaar tilbage til arbejdet

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 21:38

Mikkel Christensen skrev i meddelelsen ...

>Du har tilsyneladende ret Baade TLS og TLR bruger aabenbart sammen
>rotationsdaemper. Suzuki har saa vist bare faet den til at virke paa TLR.
>Det er ihvertfald hvad google kan fortaelle mig.

Virke og virke ?? SV1000 har ihvertfald fået et noget mere konventionelt
setup... :-|
Der har nok alligevel været for meget bøvl med det Moto Guzzi Falcone
inspirerede setup.

>Jeg forvekslede historien om den daarlige bagdaemper med den om
>styrdaemeperen som de introducerede kort tid efter lanceringen.

Rygterne siger at placeringen af rotationsdæmperen klods op af bagerste
forrør er problemet, altså varme.

mvh
Orla

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-07-04 22:10

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Virke og virke ?? SV1000 har ihvertfald fået et noget mere
> konventionelt setup... :-|

Tjah, virke lige saa godt som 95% af alt det andet fabriksmonterede
affjedringsskrammel der sidder paa cykler. Jeg mente ...virke
bedre end paa TLS.

> Rygterne siger at placeringen af rotationsdæmperen klods op af
> bagerste forrør er problemet, altså varme.

Og derfor ofrede Suzuki lidt "wheelbase" mod at kunne flytte bag-
daemeperen laengere bagud paa TLR.
(det siger manden paa suzukicycles.org ihvertfald

Fra : Armand

Dato : 24-07-04 08:52

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

> Rygterne siger at placeringen af rotationsdæmperen klods op af bagerste
> forrør er problemet, altså varme.

Mnjaaah :-|

Dæmperens beherskede bevægelse, som qua rotations-opbygningen er stærkt
degressiv i yderpositionerne, sammenholdt med muligheden for slør/slup
undervejs i ledforbindelsen til den, vil medføre en rimelig stor
baghjulsbevægelse uden dæmpning!
Det samme kan bebrejdes ethvert link-system med støddæmperben; men dér er
dæmperen sammenbygget med fjederen som "holder den an" mod belastningen (som
kun kommer fra én side). På TL/TLR er rotationsdæmperen seperat og derfor
overladt til sluppet i sit eget link-system, og dette ovenikøbet begge veje!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-07-04 21:37

> [...]
>
> Jeg forvekslede historien om den daarlige bagdaemper med den om
> styrdaemeperen som de introducerede kort tid efter lanceringen.

Og er en, fra starten originalt monteret, solid styredæmper ikke det der gør
forskellen til TLR'eren :-/

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 24-07-04 03:36

> [...]
>
> Jeg forvekslede historien om den daarlige bagdaemper med den om
> styrdaemeperen som de introducerede kort tid efter lanceringen.

Som skrevet: rotationsdæmper er mere end rigelig til normalt brug!,
Styrdæmper sidder på opdaterede modeller.
Ærgeligt at TL´eren har fået et dårligt ry fordi en flok englædenere ikke
kunen holde den på vejen. Der er masser af superstests af cyklen, så synes
ikke man skal hænge sig i hverken styrdæmper (der sidder på alle modeller
såfremt de er opdaterede) eller bagdæmper (kan til nøds skiftes til få
penge)

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 17:14

sumdj@FJERN--DETTEringamt.dk skrev i meddelelsen
<41002aa8$0$66476$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hej

>Jeg overvejer seriøst om jeg skal invistere i en VTR Firestorm.

Fin fin singletouringcykel, meget letkørt, og en fin motorkarakteristik for
en V2'er. Nærmest turbineagtig motorgang og træk fra 4500-5000 o/min. og til
redline. Affjedring der vel rækker til de fleste, og hæderlige bremser.
Tankkapasiteten og bagsædet er en joke :-| I regnvejr står vandet i
kaskader op gennem kåben, det er fordi at forskærmen skal se smart ud I
original trim 14 - 16 km/l. og fin gasrespons. Uoriginale potter kan
ødelægge begge dele. Originalt gearet alt for højt, faktisk så højt at
kilometertælleren viser 3% for lidt. Speedometret derimod er vældigt
optimistisk. Cyklen er lidt "tung" at servicere, det tager en aftens tid at
klæde en "fie" af, så man kan komme til de vitale dele. Knastkædestrammerne
er noget juks, den ene på min fald fra hinanden da jeg tog den af for
inspektion men de er nemme at skifte, (efter behørig afklædning
forsåvidt gælder den forreste). En "fie" i original stand kan ikke køre i
kraftigt regnvejr, udluftningen fra tanken blokeres af vand. Jeg har routet
slangerne lidt anderledes på min, men det er stadig ikke helt godt. Men jeg
har planer for et helt andet system.

Alt i alt en cykel med indbyggede småfejl, men en æstetisk perle, og
funfactoren er helt i top.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 23-07-04 19:07

<sumdj@FJERN--DETTEringamt.dk> skrev i en
> [...]

> Jeg er interessret i af vide ALT man med fordel skal vide, inden man
> kaster sig ud i en invistering på omkr 100k Kr.

Den har et skuffende højt forbrug og en begrænset tankstørrelse der nærmest
modarbejder den kendsgerning - Heller ikke den senere model der fik et par
liter mere er ligefrem touring-jern når man anskuer rækkevidden
En af mine kammerater kan, på sin, ikke køre fra Lillebælt og til KBH (á
bakkeåbning) på samme tankfuld

> Hvis nogen af jeg har erfaringer fra både en VTR og Suzuki's TL1000, og
> dermed kan sammenligne disse 2 MC'er, hører jeg meget gerne også herom.

Kig lige på ydelsen engang:
Jeg levede i lang tid i den vildfarelse at to så ensartede motorcykler
lanceret på samme tid, ville være omtrent ens-ydende - Det er de ikke :-|

Jeg har noteret mig at man i et engelsk mc-blad engang kaldte TL-motoren for
"almost unbreakable"!

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-07-04 19:38

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

[sammenlingning af VTR & TL)
> Jeg har noteret mig at man i et engelsk mc-blad engang kaldte
> TL-motoren for "almost unbreakable"!

Kan man efterhaanden, med en vis merit, ikke sige det samme om
VTRen? Bevares, jeg har aldrig set en adskilt men jeg synes da
at man (jeg) sjaeldent hoerer om unoder fra dem?

Det er jo trods alt en Honda - med alt hvad det indebaerer

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 20:30

Armand skrev i meddelelsen ...

><sumdj@FJERN--DETTEringamt.dk> skrev i en
>
>Den har et skuffende højt forbrug og

Og Du bliver ved Mylund og jeg var på tur i onsdags, over Silkeborg, Ry
og til Ribe og retur over Ølgod, Herning, i alt 490 km. Tankede simultant to
gange, anden gang skulle FJ'en have to liter mere end "fie". Hold lige det
op mod min begrænsede rækkevidde. Mon ikke sagen er, at man bare skal holde
nallerne fra åndedrætssystemet. Og så ellers lade være med at køre
"bestefar" kørsel under 5000 omdrejninger, altså bruge gearene, det er
derfor at der er seks af dem.

>Kig lige på ydelsen engang:
>Jeg levede i lang tid i den vildfarelse at to så ensartede motorcykler
>lanceret på samme tid, ville være omtrent ens-ydende - Det er de ikke :-|

VTR'en er slet ikke pumpet som TL'en, men til gengæld med en noget mere
harmonisk momentkurve.

>Jeg har noteret mig at man i et engelsk mc-blad engang kaldte TL-motoren
for
>"almost unbreakable"!

VTR'en har i hvert fald et par småfejl :-|

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 23-07-04 21:11

> Og Du bliver ved

For en kommende køber er det ikke uvæsentligt at få på bordet inden
beslutningen tages :-|

Og min bekendte, der som sagt hár købt, indrømmer ikke noget; men han er dog
stille når snakken går på økonomi og rækkevidde

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 22:10

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
dog
>stille når snakken går på økonomi og rækkevidde

Og Du/I er akkurat lige så stille omkring hvorvidt der er "pillet"
Hvor meget K&N, Jet-Kit og andet skrammel er den "fie" påført ? Hvis man
læser en smule om erfaringerne på spindet, så er en simpel ting som et K&N
erstatningsluftfilter uden baffel meget forstyrrende for CV'erne :-|

mvh
Orla
Som gerne indrømmer at tankkapasiteten er en joke, men økonomien er ikke
værre end alt andet i den klasse.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 21:43

>Armand skrev i meddelelsen ...
>Den har et skuffende højt forbrug og

237 km og tanken er stadig ikke tom. Korigeret for min gearing svarende til
231 km. heraf 150 km. Ølgod - Himmerland ad den vestjyske "motorvej"

Mon ikke din klubkammerat skulle sætte sin "fie" på værksted ?

mvh
Orla

Fra : S.G

Dato : 24-07-04 03:39

> Og min bekendte, der som sagt hár købt, indrømmer ikke noget; men han er
dog
> stille når snakken går på økonomi og rækkevidde

mht til TLS. Så er dne heller ikke helt uskyldig. Man tanker en del på en
sådan. men det bliver opvejet af køreglæden :)
har haft den oppe på 18km/l, men damn det var kedelig kørsel.
Normalt ligger jeg på 12-14km/l. Det er ok til mig :)

Fra : sumdj@FJERN--DETTEri~

Dato : 24-07-04 08:31

Tak til jer alle, som har forsøgt at klæde mig lidt på til det forestående
valg.

Kører i dag CBR 1000 - en absolut lækker og stabil touring maskine - men
den er til gengæld lidt tung i bytrafik,
og er ikke nogen Roadracing MC - til de små landeveje.
Derfor var min oprindelige tanke at jeg måtte have en TL1000S, og prøvede
derfor en sådan.
Og det er dælme en sjov MC, der til gængæld også er ret kompromisløs.
Har dog hørt siden, at R-modellen er knapt så kontant styrende, men
motormæssigt har den samme karakteristik som S'ern.
Har dog aldrig prøvet en R--model.
Jeg har f.eks. heller aldrig tidligere prøvet en MC, der kan trække sorte
striber når man lukker gasrullen i lav gear !!!
Det fik jeg respekt for, må jeg sige.

Så derfor er jeg nu ude at checke lidt på Honda's V2-ditto, og det var
derfor jeg udsendte nedenstående "apell",
om kvalificeret hjælp & rådgivning..

Det der nok overrasker mig mest er:
- Den vildt dårlige benzinøkonomi, for begge V2'er
Min CBR 1000 kan jeg køre op på knap 20 km/l - men også ned på 14-15
km/l (her går det stærkt)

- At man ikke kan fintune mere på de 2 motorer end tilfældet er.
Det betyder givetvis at Motorerne er "pumpet" det der er muligt, fra
fabrikken
også kan jeg ikke lade være med at tænke på, om de nu også kan holde i
længden ?
Har noget af jer kendskab til nogle af disse V2-motorer, der har kørt
MANGE kilometer,
dvs. væsentlig over km 50.000.

- At Honda STADIG har lidt vanskeligt ved at fremstille
knastkædestrammerer, som virker.
Jeg har også skiftet kæde og strammer på min CBR, hvilket er en
overkommelig opgave,
men det undre mig nu alligevel, så tak for hintet.

-
Så der er "heldigvis" kun eet at gøre: jJg må ud og have en prøvetur på
sådan en VTR, i den nærmeste fremtid

Mvh Michael
Kommende VTR (evt TL1000) kører
og med en CBR 1000 til salg.

Fra : S.G

Dato : 24-07-04 11:28

Har noget af jer kendskab til nogle af disse V2-motorer, der har kørt
MANGE kilometer,
dvs. væsentlig over km 50.000.

Har set flere TL´re u tyskalnd med over 65kkm på klokken.
Min egen har kørt 51000km, og den fejler intet. Knaster ser ud som nye, og
motoren lyder super.
Det lyder til på ed folk jeg har talt med at man ikke skal bekymre sig om
km- tallet, da det efter sigende skulle være en ret så slidstærk motor..
Desuden hvis det skulle gå galt, så koster en tl motor med 15kkm på klokkken
omkring 5-8kkr i tyskalnd :)

Fra : S.G

Dato : 24-07-04 11:23

[...]

JOw man kan. Læs min tidligere post. Der er en del mere at hente ud af
TL´ren,
Samtidig vil et besøg hos FX MC hospitalet gøre underværker på
motorkarekteristikken.
Min tl´er kunne fx ikke tage hurtig gas i tomgang, det kunne den efter besøg
ved ham...

Fra : Armand

Dato : 24-07-04 15:45

Jeg har f.eks. heller aldrig tidligere prøvet en MC, der kan trække sorte
striber når man lukker gasrullen i lav gear !!!
Det fik jeg respekt for, må jeg sige.

Respekt for hvad?
At Suzuki ikke har orket at montere en slipperkobling, eller måske endda
ikke magter at konstruere én (der virker?) ??

--
Armand.
(hvis Kawasaki 400 er monteret med slipperkobling)

Fra : S.G

Dato : 25-07-04 15:14

> Respekt for hvad?
> At Suzuki ikke har orket at montere en slipperkobling, eller måske endda
> ikke magter at konstruere én (der virker?) ??

Har tl´eren ikke netop en kobling der glider for at undgå baghjulet
blokker? Den virker fint her da :) jeg har nada problemer med at mit bagdæk
blokker ved hård motorbrems. indimellem kan man mærke den ligger an til at
gøre det, men intet der er ubehageligt

Fra : Armand

Dato : 25-07-04 18:54

S.G <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> [...]
> bagdæk blokker ved hård motorbrems. indimellem kan man mærke den ligger
> an til at gøre det, men intet der er ubehageligt

Tjaeh, det er Michael der påstod at den trak streger med lukket rulle :-/

Forekomsten af slipperkobling på mange moderne motorcykler viser forøvrigt
at det ikke kun er en TL-motoren der kan motorbremse så voldsomt

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 20:35

Armand skrev i meddelelsen ...

>Forekomsten af slipperkobling på mange moderne motorcykler viser forøvrigt
>at det ikke kun er en TL-motoren der kan motorbremse så voldsomt

Men heller ikke på VTR'en har man fundet slige detaljer nødvendigt, så den
er bestemt ikke begyndervenlig for motorbremse i sving. Men nu er det jo
også en uskik at "kaste anker" under kurvekørsel.

En pussig detalje i VTR'en er det ligeskårne primærdrev med "backlash"
dæmpning. Der er faktisk to tandhjul på krumtappen, et bredt (75-80%) fast
på akslen, og et smalt fri af akslen, men forspændt med fjedre ligesom
dæmpefjedrene i koblingsskålen. Det ligeskårne drev er givetvis ansvarlig
for den notoriske "hylen" VTR'en afgiver.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-07-04 20:59

> Tjaeh, det er Michael der påstod at den trak streger med lukket rulle :-/

Det er vel også muligt med slipperkoblingen, ikke? Baghjulet behøver
jo ikke at blokere helt, for at trække sorte streger... tror jeg da
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Armand

Dato : 26-07-04 00:34

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en

> Det er vel også muligt med slipperkoblingen, ikke? Baghjulet behøver
> jo ikke at blokere helt, for at trække sorte streger... tror jeg da

Hvis den ikke "slipper" mere end dét, så hjælper det vel ikke særligt
meget ved f.eks. pludselig gaslukning i en kurve =

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 26-07-04 00:34