Blå & Hvide Problemer!
Fra : Simon T

Dato : 07-05-01 23:42

Min G3 er netop holdt op med at virke _fuldstændigt uprovokeret_

Jeg starter med lidt specs:
300MHz G3
Ram: 384MB
HD: 1 X 20GB IDE (fra en Cube indkøbt for få måneder siden)
Udvidelseskort: Formac ProTV TV-tuner
Adaptec 2906
Matrox Millenlium II
CD: 8X/20X CD-brænder (der erstatter det originale CD-rom drev)
System 9.1 (US)

Jeg lukker den ned fuldstændigt som normalt. Den slukker som
den skal, og jeg går fra den en halv times tid. Da jeg kommer tilbage
og genstarter den, kan jeg høre harddisken spinne ned efter ca 30
sekunder. Det vil altså sige at den tænder, spinner HD'en op, for
derefter at stoppe den igen. Den ender med en grå skærm med den
berømte "Blinkende diskette". Meget mærkeligt.
Hvis man åbner lågen kan man se på aktivitets-LED'en at den stopper
i samme sekund den søger på HD'en efter system.

Jeg har prøvet følgende:

1) Pille halvdelen af rammen ud. Da det ikke virkede prøvede jeg at
sætte den anden halvdel i i stedet. Samme resultat, så jeg beholdt den
ene halvdel i.
2) Pille alt andet end det originale skærmkort ud. Ingen ændring.
3) Pille HD'en fra. Her skifter den fra at vise den blinkende diskette,
til pludseligt at vise en blinkende systemmappe? Hvad betyder det?
4) Nulstille PRAM.
5) Jeg er ude på overdrevet og tænker "det er strømforsyningen der er
brændt "halvt af", så hvis jeg tager CD-brænderen fra kan det være
der er "nok strøm"". Intet resultat.
6) Jeg har skiftet kablet. Intet resultat.
7) Jeg satte HD'en på den anden IDE-bus. Ingen forskel.
8) Jeg har sat min gamle IBM 10GB på i stedet. Samme resultat.

Da jeg mener jeg har været alt igennem, ville jeg høre om der er
nogen der har nogen gode ideer? Det virker som om IDE-controlleren
er stået af, men der kan selvfølgelig være mirakel-ideer der kan
vække den. Jeg er selv lidt ved at løbe tør...
Det der irriterer mig mest er at den stod af uden at være flyttet
eller skilt ad. Jeg har ikke engang lukket den forkert ned (hvad
der ellers sker en gang imellem). Fandens!

Med Venlig (Men bedrøvet) Hilsen

Simon T.

PS: Nej, jeg indleverer den IKKE til reperation foreløbig, det har
jeg ikke engang råd til at få vurderet prisen på... Og I må undskylde
formatteringen. Det er lidt svært at starte på en 8600 (uden CD-drev)
der ikke er andet end Fetch & Communicator på.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-01 00:18

In article <3AF724CF.18ED9F2@REMOVErhk.dk>, Simon T <mac@REMOVErhk.dk>
wrote:

> ville jeg høre om der er nogen der har nogen gode ideer?

Er HD'en partitioneret?

Dukker HD'en op hvis du starter op fra en CD?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Simon T

Dato : 08-05-01 07:39

Martin Edlich wrote:

> Er HD'en partitioneret?

Ja i to dele, men det er den anden ikke

> Dukker HD'en op hvis du starter op fra en CD?

Jeg har ikke prøvet at starte fra en CD, da den også sidder på IDE-kæden
(jeg kan af hidtil hemmeligholdte årsager ikke starte fra CD-Brænderen).
Til gengæld vågnede jeg for 20 minutter siden med ét ord i hovedet:
CUDA (I ved den der chip på motherboardet). Jeg kom i tanke om at det
er noget med at den styrer en masse og kan lave ravage i en hel del...
Så jeg fyrede Opera 5 TP3 op på 8600'en (svinelækker browser forresten)
og søgte efter CUDA chip G3 på Google. Den fandt mig en fin lille in-
struktion i hvordan man nulstiller den (tryk på den lille knap til
højre for batteriet...) Bing! Nu kører den (eller det formoder jeg den
gør da begge mine skærme sidder til 8600'en).
Så indtil videre Over & Out herfra, og tilbage til en maskine der kan
køre Photoshop i rimelig hastighed...

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Simon T

Dato : 08-05-01 10:06

On Tue, 8 May 2001 8:39:01 +0200, Simon T wrote
(in message <3AF79484.F6075DAD@REMOVErhk.dk>):

> [...]
> gør da begge mine skærme sidder til 8600'en).
> Så indtil videre Over & Out herfra, og tilbage til en maskine der kan

Til gengæld har jeg nu det "problem" at min G3 pludselig genkender at jeg har
en 20" Apple-skærm sat til. Det betyder at jeg ikke længere kan køre
1280X1024 i 75Hz mere (eller 800X600 i 120Hz...) Monsterirriterende! Det er
der naturligvis en sharewareløsning på (SwitchRes), men jeg ville meget gerne
nøjes med de forhåndenværende midler... Er der nogen der kender noget til det
her lidt spøjse problem?

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-01 17:03

Hej Simon

Fjern Finder, System og System Resource indstillingerne samt alle
skærmindstillingsfiler fra indstillingsmappen, Genstart og genopbyg
skrivebordet. Åbn så derefter Skærm' kontrlp. og indstil den igen.

Det virkede hos mig, - jeg har lige haft det samme problem på en AppleVision
1710.

mvh. Erik richard

Simon T wrote:

> [...]
> nøjes med de forhåndenværende midler... Er der nogen der kender noget til det

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962