Bjergkørsel med stigninger på 25 - 33 %
Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 22:35

Hejsa.

Her lige været på ferie i Norge (Sandnes), og en af de lokale MC`ister
fortalte mig om en gammel bjergvej med stigninger på mellem 25 & 33 %.

Bjergvejen skulle naturligvis prøves, og jeg fik nogle gode billeder som jeg
lige vil delagtiggøre jer i.

Kig Her:
http://www.mc-customania.dk/2004/norge/norge.html

Det var en fed køretur.

Bjergvejen ligger ca. 130 km. fra Kristianssand mod Stavanger.

Med tilbagelænet hilsen
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 22:39

Hej igen.

Jeg glemte lige og skrive at vejen er ensrettet, så man kan godt køre lidt
råddent.

Med tilbagelænet hilsen
Michael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-07-04 23:44

"Hard-Azz" <xxx.pc.dk> writes:

> Her lige været på ferie i Norge (Sandnes), og en af de lokale MC`ister
> fortalte mig om en gammel bjergvej med stigninger på mellem 25 & 33 %.

Fedt!

Vi fandt nogle veje (delvist også ved at snakke med de lokale) der
vist var næsten lige så stejle da vi var i Skotland for en lille måned
siden. De var rigtig sjove at køre på. Det kan varmt anbefales at man
prøve, hvis man får muligheden.

Desværre fik vi ikke så mange gode billeder af stigningerne da vi
havde travlt med at køre.
<http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FSkotland_2004%2F&image=IMG_3850.JPG>
viser dog mig på vej op ad en lille vej på Isle of Skye.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 21-07-04 01:22

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> [...]
<http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FSkotland_2004%2F&image=IMG_3850.J

> viser dog mig på vej op ad en lille vej på Isle of Skye.

Jeg kører dagligt turer på lignende veje her ved Chiang Mai i Nord Thailand.
Hver anden dag på BMW R100Sén og hver anden dag på Honda VTR1000én. Og på
den ene tur på en 80 km er der bl.a. fortsatte zig-zag veje på bjergsiderne
på de 2 sider af en ½ km bred dal, hvor stigningen er op til 45 %. Dette
står på skilte og ser rigtigt ud. Ulempen er at disse zig-zag veje er at
asfalten simpelthen er krøllet til ujævn overflade ved hver
retningsændring - til den modsatte retning - så man skal have lille fart på
på disse punkter.

Men flere steder hvor der ikke er zig-zag veje, men "bolt" kraftigt og
pludseligt snoede veje er der jo også op til ½ km lodret bjergside nedad,
kun ½ til 1 meter fra vejasfalten, og det uden autoværn. Og jeg ligger og
kører så jeg bl.a. i går lavede 4 baghjulsudskridninger i svingene kørende
Hondaen og i forgår 2 baghjulsudskridninger med BMWén. Dette undrer mig
noget for det er kun omkring 1.000 km gamle dæk.

Bridgstone 120/90 - 18 M/C Battlax BT 45 R på BMWén.
Og Dunlop Sportmax Radial D207 !80/55ZR 17på Hondaen.
altså når jeg for BMWén kommer ned på de sidste 3 mm af yderkanten og for
det bredere Honda dæk de sidste 12 mm. Så jeg skal hen til forhandleren i
dag og spørge hvorfor dette sker.

Mvh. Gert Thorgersen

mellem b

Fra : Palle

Dato : 21-07-04 07:39

> Jeg kører dagligt turer på lignende veje her ved Chiang Mai i Nord Thailand.

Hej Gert...

Hvad laver du i CM ?? Jeg har boet nogle år i Bkk.

Palle - Daytona, forvist til Sverige pga thai kæreste

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 21-07-04 08:09

> [...]
> for det bredere Honda dæk de sidste 12 mm. Så jeg skal hen til
> forhandleren i dag og spørge hvorfor dette sker.

Der er nok ikke meget vægt på baghjulet, ved sådan en nedstigning, når du
bremser.

--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-07-04 15:52

Rune (Bandit600RR) wrote:

> Der er nok ikke meget vægt på baghjulet, ved sådan en nedstigning, når du
> bremser.

Og ?!

Thore

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 21-07-04 17:45

SmaRTrxxv wrote:

> Og ?!
>
> Thore

Lige præcis

Men om så han kørte på slicks på en tør astfalt gjore det nok ikke den store
forskel....

--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk

---

Fra : Harry Sandholm

Dato : 20-07-04 23:45

Hard-Azz wrote:

> [...]
>
> Bjergvejen skulle naturligvis prøves, og jeg fik nogle gode billeder som jeg

Flotte billeder Michael..
Jeg skal ikke til Norge men jeg kører sydpå tjekkiet østrig og !!! på
fredag.
Glæder mig til at køre bjergveje, for første gang på MC.
Tips om gode pas i østrig og evt Scweitz modtages gerne fra nyhedsgruppen.

Harry Sandholm

Fra : Gert Schlæger

Dato : 21-07-04 08:06

Harry Sandholm wrote:

> Glæder mig til at køre bjergveje, for første gang på MC.
> Tips om gode pas i østrig og evt Scweitz modtages gerne fra nyhedsgruppen.

Google er stadig din ven.

Der er indtil flere gode hjemmesider med beskrivelse af gode alpepas -
f.eks. denne: http://homepage.hispeed.ch/paessekritik/ps_main.html

Hvis du kommer forbi Dolomitterne, SKAL du næsten prøve at køre
Sella-runden på MC. Det er en heldagstur, men så er dine dæk garanteret
også pænt slidt på siderne bagefter.

God tur - been there....

Mch Schlæger

Fra : Lasse L

Dato : 21-07-04 08:25

"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message

> Tips om gode pas i østrig og evt Scweitz modtages gerne fra nyhedsgruppen.

dem har jeg ingen af....men et tip om pakning af mc....sidder i 2 på cyklen
så læg alt det tunge i tanktasken. er du alene, så sørg for at bagage vægten
er på passager sædet og ikke over bagakslen som det nemt sker med topbokse,
alt er sæfølig med omtanke hvis der ikke er meget vægt på betyder det ikek
så meget.

det er ikke sjovt at køre hårnåle sving, men en cykel der opføre sig som en
gammeldags dame cykel, fordi vægten er forkert placeret.

Lasse
Mille med blødende hjerte & Karin & Neelix & SV650S

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-07-04 08:25

> [...]
> Glæder mig til at køre bjergveje, for første gang på MC.
> Tips om gode pas i østrig og evt Scweitz modtages gerne fra nyhedsgruppen.

Østrig : Grossglocknerstrasse (betalingsvej)
Schweitz : Furkapas og Nufenenpas (var der sidste mandag ( i bil ) -
meget smukt, sne og en enkelt bæver (nej, et dyr! krydret med
koklokkernes musik). Man kommer forbi Rhone gletcher, som dog er en skygge
af sig selv. Det meste er styrtet ned, vist nok fornylig.

God tur!
vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Harry Sandholm

Dato : 21-07-04 10:42

Torben Scheel wrote:

> [...]
> koklokkernes musik). Man kommer forbi Rhone gletcher, som dog er en skygge
> af sig selv. Det meste er styrtet ned, vist nok fornylig.

Grossglocknerstraasse var allerede plottet ind som et must, men tak for
de andre tip.

Harry Sandholm

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 21-07-04 19:12

---snip en masse om gode bjergpas

hvis du på noget tidspunkt kommer til Østrig / Italien skulle du prøve
Stelvio passet (43 serpentiner sving) men ikke hvis du har en lidt lang MC.

mine fodplader skramler vilt når jeg skal rundt i svingene.

Steen.
GL1100 1982
CB750 1976

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 22-07-04 15:25

"Harry Sandholm" skrev:
[snip]
> [...]
> Glæder mig til at køre bjergveje, for første gang på MC.
> Tips om gode pas i østrig og evt Scweitz modtages gerne fra nyhedsgruppen.

Halløj! En af de største mc-oplevelser i min korte mc-karriere var helt
klart at krydse alperne over scweitz.

Vi kørte over v Splügen-passet -- der var relativ god asfalt (i modsætning
til hvad vi havde hørt), og nogle ret fantastiske hårnålesving:
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=img_0364.jpg&m=full :D~

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-07-04 21:28

"Steen Holmgaard" <steen@olfertholmgaard.dk> writes:

> hvis du på noget tidspunkt kommer til Østrig / Italien skulle du prøve
> Stelvio passet (43 serpentiner sving) men ikke hvis du har en lidt lang MC.

Splügen-passet er også en oplevelse værd

Se evt. nogle hårnålesving derfra her:
<http://gallery.royal.flof.dk/index.php?album=%2Fitalienstur_01-09_07_03%2F&image=IMG_0365.JPG>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-07-04 23:03

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> Splügen-passet er også en oplevelse værd

*host* Neckelmann kom mig vist et par minutter i forkøbet

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 24-07-04 16:01

"Jes Vestervang" skrev:

> *host* Neckelmann kom mig vist et par minutter i forkøbet

Hehe, et par minutter, aye? Tror herren er ved at blive en smule distræt...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-07-04 16:38

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:

> Hehe, et par minutter, aye? Tror herren er ved at blive en smule
> distræt...

Ikke helt, jeg har bare ikke fået min (ellers så dejlige) newsreader
til selv at opdatere.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-07-04 15:38

"Hard-Azz" <xxx.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Her lige været på ferie i Norge (Sandnes), og en af de lokale MC`ister
> fortalte mig om en gammel bjergvej med stigninger på mellem 25 & 33 %.

Jeg har prøvet 29%, og den var ikke ensrettet. Men det var også i Italien,
og de er bindegale dernede.

Rittig