afgift på mc
Fra : b.lind

Dato : 20-07-04 07:46

Går med planer om at importere en honda vf750 super magna fra tyskland. Men
jeg er i tvivl om hvad told og skat går efter når de sætter afgiftens
størrelse.
I de tyske papirer står der at den er indreg. 1 gang i 1990 men super
magnaen blev kun produceret i 2-3 år fra (så vidt jeg husker) 1985 til
1987... den maskine jeg har kik på har stået opstaldet i nogle år før den
blev indreg. i 1990.
Jeg mener at det må være det år den er produceret der må være udgangspunktet
for afgiften, hvad mener i???
Og i så fald hvordan finder jeg ud af hvad år den er produceret????
mvh B.L

Fra : tb [8550]

Dato : 20-07-04 08:05

1. reg dato...

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 08:50

On Tue, 20 Jul 2004 08:46:09 +0200, "b.lind" <b_lind@post5.tele.dk>
wrote:

>Jeg mener at det må være det år den er produceret der må være udgangspunktet
>for afgiften, hvad mener i???

Det er 1. reg dato og derfor skal du passe morderligt meget på med at
hente en sådan cykel der er ind. reg'et meget efter produktionsdato
fordi du risikerer at afgiften bliver sat helt og aldeles urimeligt -
Et eks - Jeg hentede på et tidspunkt en cykel der var produceret i '85
men 1. indreg. i '88 - den burde være sat til 10.000 max 11.000 i
afgiftspligtig værdi.... det blev den bare ikke, næh den blev sat til
hele 16.000 (afgift 26.000), der blev naturligvis klaget over dette
men T&S var hverken til at hugge eller stikke i - de lavede endog en
"ekspertudtalelse" (Vorhere bevares) og fastholdt afgiftsvurderingen,
en sådan cykel kan i praksis ende med at blive umulig at indregge og
ender enten som reservedelscykel eller re-eksport. Når man henter i DE
er det således bedst at hjemtage cykler (i flot stand) der er
indregistreret i de første produktionsår af en models levetid - det
vil afgiftsmæssigt være det billigste.....

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : Richard

Dato : 20-07-04 15:14

b.lind wrote:

> I de tyske papirer står der at den er indreg. 1 gang i 1990 men super
> magnaen blev kun produceret i 2-3 år fra (så vidt jeg husker) 1985 til
> 1987...

Nej, kun produceret to år: I '87 (700cc) og '88 (750cc) - se evt. links
til flere Super magna sites under Modellinfo - VF750C på honda-v4.com,
hvor du også finder et par andre nordiske ejere i V4 Forum - måske også
nogle danske, der selv har importeret?

> [...]
> for afgiften, hvad mener i???
> Og i så fald hvordan finder jeg ud af hvad år den er produceret????

Nej, som allerede nævnt er det i første omgang dato for først indreg.,
dens miles-tal og evt. ekstraudstyr, der lægges til grund for den
forleøbige afgiftspligtige værdi, som depositum så fastsættes ud fra.

Bliver mc'en fremstillet til vurdering - hvadenten synsmanden,
toldvæsenet eller du kærver/beder om det - kan dens stand få betydning
for den endelige afgiftspligtige værdi.

Men hånden på hjertet, hvor stor spredning er der på vurderingerne på
denne '88 model (750cc ikke?) i Modep-databasen i forhold til de angivne
datoer for første indregistrering? - hvis vi fx tager udgangpunkt i en
afgift på 40 kkr for en fra '88 kan du nok regne med 1.800 - 3.600 mere
pr. år derefter - plus/minus en kompensation for milestal hhv generel
fremtoning.

Er det ikke godt nok til at du kan overveje, om cyklen kan betale sig at
tage hjem ifht hvad der allerede findes til salg af modellen herhjemme?

Iøvrigt kan du sikkert finde andre Super Magnaer i NL på:
<www.marktplatz.nl> fx under "Motoren/bromfietsen"

God jagt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken