Råd ved Køb af brugt MC!?
Fra : Studen

Dato : 19-07-04 19:47

Jeg står over for at ville købe en brugt maskine, men jeg er sgu lidt bange
for at motoren evt kunne være i dårlig stand, og for hvad det måtte medføre.
Jeg kunne godt bruge et par tips til, hvordan jeg bedst muligt sikrer mig at
maskinen er i god stand. Jeg har i første omgang lavet en aftale med Enghave
Motorcykler, som lige skal kigge lidt på den, inden jeg skriver under.

Det drejer sig om:

"Suzuki GSX750S katana, 750 ccm, '88, km 72.000, sort , Ny kæde, nyt bagdæk,
kåbe medf, m.afg., bløde tasker medf, kr 20.000".

Ejeren kan ikke fortælle mig noget om dens historie da han selv kun
har haft den i 2år. Han er tilmed usikker på om den overhovedet er fra ´88.
Hvad siger I til det-
Er det hul i hovedet eller ok?

På forhånd tak

Studen

Fra : Aragorn24

Dato : 19-07-04 21:37

hvad står der på reg attesten? der kan i jo se årgangen

Det er en god ide at lade enghave kigge på den først, da det er en maskine
der "sikkert" har været ejet af mennesker der har haft det med at vride lidt
ekstra på gashåndtaget!

Held og lykke med din søgen!

mvh

Dennis

Fra : Studen

Dato : 19-07-04 22:33

Sælger snakker noget om at den skulle være indregistreret første gang i
1988. Han virker dog ikke som om han er specielt sikker. Der ud over er der
også noget der tyder på at modellen skulle stamme fra '83. Det er i hvert
fald det jeg kan se på diverse hjemmesider. Kunne den evt. have kørt i et
andet land mellem '83 og '88 ?

Mvh

Studen

Fra : Palle

Dato : 20-07-04 10:27

> Der ud over er der også noget der tyder på at modellen skulle stamme
> fra '83. Det er i hvert fald det jeg kan se på diverse hjemmesider. Kunne
> den evt. have kørt i et andet land mellem '83 og '88 ?

Ja, det kunne den godt. Kig på registreringspapirene. Hvis 1.
registrerings dato er 31/12-xx så er den importeret fra et andet land.
Ingen andre køretøjer registreres på denne dato.

Men, ellers er det en bund solid motor. Den er videreudviklet fra
GS750'eren.
Den er yderligere forholdsvis billig at reparere på.

Palle - Daytona

Fra : Richard

Dato : 20-07-04 14:52

Palle wrote:
> Ja, det kunne den godt. Kig på registreringspapirene. Hvis 1.
> registrerings dato er 31/12-xx så er den importeret fra et andet land.
> Ingen andre køretøjer registreres på denne dato.

Husker godt ordningen, god at huske i en situation som denne; men ved
du, hvornår de holdt op med det?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Palle

Dato : 20-07-04 19:39

> Husker godt ordningen, god at huske i en situation som denne; men ved
> du, hvornår de holdt op med det?

Nej, er de holdt op ?? Jeg har ikke boet i dk de sidste 6 år, så det aner
jeg ikke. Det er ihvertfald inden for de 6 år.

Palle - Daytona

Fra : Armand

Dato : 22-07-04 00:50

> [...]
hvert
> fald det jeg kan se på diverse hjemmesider. Kunne den evt. have kørt i et

Det er som sådan vel ligegyldigt: Motorcyklen har med sikkerhed 20 år på
bagen,
og dermed er alle pakninger, samt alle ubehandlede metaloverflader (f.eks.
indersiden af tanken og cylinderforingen) lige så gamle og ½-møre hhv.
rustudsatte. Om den har kørt eller ej er nærmest ligegyldigt i den
forbindelse, bortset fra at det måske ligefrem er bedre at den kører end
(ukonserveret) står stille i årevis :-|

Speedometeret kan man heller ikke udlede noget af på en så gammel model: Det
kan være skiftet indtil flere gange såvel p.g.a. styrtskader som slitage,
ligesom at det kan have rundet 100.000-punktet, og også dét måske endda
flere gange :-/

En så gammel motorcykel skal købes alene på udseende; stand, og motorlyd (á
ingen mislyd)!

Noget andet er at jeg ikke mindes anden end 1100'eren som solgt i
Katana-udgaven herhjemme, så der er stor mulighed for at det er en import
eller ombygning á overbygning af en importeret Katana på et danskt
750'er-stel :-/

Noget helt andet er: Ved du hvordan sådan en Katana skal se ud??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 22-07-04 06:02

Armand wrote:

> Noget helt andet er: Ved du hvordan sådan en Katana skal se ud??

Suzuki? ... altid et besøg værd:

http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm
http://www.suzukicycles.org/

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Palle

Dato : 22-07-04 07:10

> Noget andet er at jeg ikke mindes anden end 1100'eren som solgt i
> Katana-udgaven herhjemme.

750'eren er solgt i dk. Min kammi købte engang sådan en fra ny

Palle - Daytona

Fra : Armand

Dato : 22-07-04 16:31

Palle <hansenpallefjerndette@yahoo.com> skrev i en

> 750'eren er solgt i dk. Min kammi købte engang sådan en fra ny

Og det var ikke "Shark"-modellen, á den med nedklappelig forlygte? :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 19-07-04 21:57

Studen wrote:

> [...]
> Motorcykler, som lige skal kigge lidt på den, inden jeg skriver under.

Sådan er det at købe noget brugt, der har så mange år på bagen.
Enghave kan kigge og lytte; men vil sikkert ikke give nogen garanti.

Det bedste er at se på nogle stykker, så man har noget at sammenligne
med, hvad angår pris og stand.

> [...]
>
> Ejeren kan ikke fortælle mig noget om dens historie da han selv kun
> har haft den i 2år. Han er tilmed usikker på om den overhovedet er fra ´88.

Er du i tvivl så vent, eller kig på noget nyere, og evt. mere
overkommeligt, som f.eks. en GS500. Du køber den jo ikke for at have den
resten af livet!

Ellers er GS-Motoren ellers en solid sag, som kan holde til meget - og
længe. Det burde heller ikke væreuoverkommeligt at finde en i Tyskland,
at bytte den ud med, hvis den skulle bryde helt sammen.

Fra : Studen

Dato : 19-07-04 22:47

Hekto wrote

> [...]
> længe. Det burde heller ikke væreuoverkommeligt at finde en i Tyskland,
> at bytte den ud med, hvis den skulle bryde helt sammen.

Tak for råd. Jeg har bare den ondeste kløge i fingrene for at komme igang.
Desuden syntes jeg sgu ikke man finder sååå mange attraktive mc'er til ca.
20K. Er det bare mig eller...?

Tak igen

Studen

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 08:30

Studen wrote:

> Tak for råd. Jeg har bare den ondeste kløge i fingrene for at komme igang.

Det er dét der er den største fare!!!

> Desuden syntes jeg sgu ikke man finder sååå mange attraktive mc'er til ca.
> 20K. Er det bare mig eller...?

Det kommer an på hvad du finder 'atraktivt'?
Årgangene vil sikkert være 80 til måske 90. Det bliver svært at finde en
1000'er til de penge. Cykler med kåbe, er ofte prissat 5-10.000 over dem
uden, så man skal overveje om man vil ha plastik.
Du slipper ikke for at skulle reparere noget, så du må være indstillet
på at skrue, eller betale andre for det. Det behøver ikke at være
indviklet, men er ofte nogle småting som kæde, udstødning,
ventiljustering m.v.

Det næste er tid! Der står ikke lige pludselig en og ringer på døren med
et smukt, originalt og velholdt, eenejers eksemplar, og ringer på døren.
Der skal kradses lidt i jorden!

Den allesteds nærværende GS500 er altså et godt bud, på noget som kan
fås for næsten de penge, og som ikke er for gammelt og forskruet. Ellers
GS450 i een af de sene årgange, måske.
Der vil ikke være noget forgjort i at købe sådan een, og sælge den igen
næste år, eller næste år igen. Pengene kommer stort set hjem igen.

Det største problem er at modstå venner og bekendtes påstand om at sådan
en lille 500cc med 'kun' 2 cylindere, hverken kan det ene eller det
andet. Den udfordring er så at bevise det modsatte ... eller overhøre
dem! Sådan een kan meget mere end man skulle tro!

http://gstwin.com/racers_corner.htm
http://gstwin.com/video/johnson1.mpg

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-07-04 08:46

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> [...]
> det andet. Den udfordring er så at bevise det modsatte ... eller
> overhøre dem! Sådan een kan meget mere end man skulle tro!

Selvfølgelig kan den det! Med den rette chauffør kan sådan en GS500
sikkert køre fra mange af os "almindelige" mc-kørere.. :) Peter
Rahbeck(?) beskriver det ret godt i hans langtidstest af Honda CB500,
hvor han på de små veje kører fra en flok "bøller" på stuure maskiner
med råwerør.. :)

--
Ole Hansen
SV650S '00

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-07-04 08:57

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rahbeck(?) beskriver det ret godt i hans langtidstest af Honda CB500,
> hvor han på de små veje kører fra en flok "bøller" på stuure maskiner

HE.... se det er skide sjovt... og sket flere gange for mig.. lige sjovt
hver gang.

Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Ole Baun

Dato : 20-07-04 16:38

"Tommy Fer" skrev i en meddelelse

- snip -

> HE.... se det er skide sjovt... og sket flere gange for mig.. lige sjovt
> hver gang.

Du synes at det er sjovt, at han, flere gange er kørt fra dig ?

Ole Baun
CB500, ´96.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 09:02

On 20 Jul 2004 09:46:02 +0200, Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Rahbeck(?) beskriver det ret godt i hans langtidstest af Honda CB500,
>hvor han på de små veje kører fra en flok "bøller" på stuure maskiner

Og hvis den rette pilot sad på den store sportsmaskine ?!? Selvom det
er ganske rigtigt siger det nærmest ingenting om GS500'eren...æbler og
pærer.

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 09:36

MKS - 74 wrote:

> Og hvis den rette pilot sad på den store sportsmaskine ?!?
Ville det bare gå hurtiger end på GS500'en!

> Selvom det er ganske rigtigt siger det nærmest ingenting om GS500'eren...æbler og
> pærer.

Jo, da! Det siger, at hvis man kan/øver sig, så er det ikke nødvendigvis
GS'eren der ligger bagest, på de små veje ... på søndagsturen med vennerne!

Det siger til gengæld også noget om andres valg af maskine og hvad de
med fordel kunne bruge tid/penge/kræfter på, istedet for Dyno Kit,
K&N-filtre og kulørte kåbeglas!

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 09:57

On Tue, 20 Jul 2004 10:35:50 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>

>Jo, da! Det siger, at hvis man kan/øver sig, så er det ikke nødvendigvis
>GS'eren der ligger bagest, på de små veje ... på søndagsturen med vennerne!

Det er jo ikke unikt for GS'eren det samme kan man sige om en
MZ...eller iøvrigt alt andet - ret intetsigende IMO...

>Det siger til gengæld også noget om andres valg af maskine og hvad de
>med fordel kunne bruge tid/penge/kræfter på, istedet for Dyno Kit,
>K&N-filtre og kulørte kåbeglas!

Både og, det behøver ikke være enten eller og selvom mange af dem da
sikkert godt kunne bruge et par TD's som erstatning for lidt af det
andet lir, så er det folk frie valg at købe og køre på hvad de nu vil
- uanset om de kan udnytte det eller ej - det er først når de påstår
at det er absolut nødvendigt, at det evt. bliver en anelse komisk. På
den anden side så har jeg fuld respekt for folk der stiller op
gentagne gange på deres supersport til TD's og bliver sat med ½ eller
hele minutter - de er i det mindste villige til at lære....

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 11:06

MKS - 74 wrote:

> Det er jo ikke unikt for GS'eren det samme kan man sige om en
> MZ...eller iøvrigt alt andet - ret intetsigende IMO...

Jeg forstår hvad du mener, og det er rigtigt at det vil gælde for en
lang række MC'er. Det siger dog stadig noget om, at man på een af disse,
ofte ringeagtede, maskiner, kan blive en ganske habil kører og følge med
større/dyrere/bedre maskiner. Det er sjældent det er MC'ens
køreegenskaber der sætter grænsen ... de første mange km.

> [...]
> gentagne gange på deres supersport til TD's og bliver sat med ½ eller
> hele minutter - de er i det mindste villige til at lære....

Ja, jeg har ihvertfald et muntert tilfælde i tankeren!!
TD er fint, eller andre 'kørekurser'. Det er ikke altid hastigheden
heller, der giver glæden. Enhver kan fornemme om et sving blev kørt godt
eller dårligt, hvad enten det er med 60km/t eller 120 km/t.
Du har ret i at viljen til at lære er vigtig.

Det er sjælden t at nogen køber deres første MC, og beholder den resten
af livet. De fleste har trang til at prøve noget nyt på et senere
tidspunkt, og så kan man jo opgradere til noget der passer til det man
selv er blevet 'opgraderet' til.
Alternativt er der også nogen der går i andre retninger, og begynder at
interessere sig for mere specielle ting.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 11:34

On Tue, 20 Jul 2004 12:06:17 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Jeg forstår hvad du mener, og det er rigtigt at det vil gælde for en
>lang række MC'er. Det siger dog stadig noget om, at man på een af disse,
>ofte ringeagtede, maskiner, kan blive en ganske habil kører

Det kan man på alt, GS'eren er intet speciel case i den henseende
whatsoever...

> og følge med
>større/dyrere/bedre maskiner. Det er sjældent det er MC'ens
>køreegenskaber der sætter grænsen ... de første mange km.

For en begynder kan der være en fordel i at begynde på en sådan, men
tager du piloten ud af ligningen så kan den naturligvis ikke på nogen
måde - det påstår du vel så forhåbentlig heller ikke ?? GS'eren er en
ok/god begynder, fordi den er blød, med forudsigelige reaktioner, der
ikke overrasker en noob og har en ok holdbar motor (hvis man husker at
(efter)fylde olie) med uhyre simpel teknik og meget udbredt - den er
mindre god fordi den er blød i fronten, vælter ind i sving, hurtigt
bliver kedelig (så skifter man bare, hvad mange også gør), har en
dårlig finish og ofte lynhurigt kommer til at se kedelig ud,
uinspirende motor, lille knallertagtig cykel....IMO

>Det er sjælden t at nogen køber deres første MC, og beholder den resten
>af livet.

Næh - men nogle går så i den anden grøft og påstår at den (GS'eren)
kan alt - fordrukkent sludder .

> De fleste har trang til at prøve noget nyt på et senere
>tidspunkt, og så kan man jo opgradere til noget der passer til det man
>selv er blevet 'opgraderet' til.

Det handler meget mere om hvad der er det rigtige for personen selv og
ikke hvad andre kan eller ikke kan på samme cykel, tager vi dagens
sportscykler som eks kan 95% af køberne ikke udnytte dem
tilnærmelsesvis til grænsen (mit postulat) og de sidste 5% der kan gør
det ikke (på gaden) idet det er den sikre død. Det betyder så bare
ikke at der ikke for den enkelte kan være uendelig større værdi i en
sådan for ham/hende end for eks. en GS500, uanset at vedkommende måske
dårlig kan følge med en 3 gears SCO iøvrigt, skal man sige noget
fornuftigt om en cykel bør man tage piloten ud af det og sammenligne
sammenlignelige ting.

>Alternativt er der også nogen der går i andre retninger, og begynder at
>interessere sig for mere specielle ting.

Akkurat det må være interessen der styrer valget....

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 12:25

MKS - 74 wrote:

> Det kan man på alt, GS'eren er intet speciel case i den henseende
> whatsoever...

Hvorfor der jo heller ikke er nogen grund til at vælge den fra, da den
jo egentlig udfylder dens plads glimrende.

> For en begynder kan der være en fordel i at begynde på en sådan, men
> tager du piloten ud af ligningen så kan den naturligvis ikke på nogen
> måde - det påstår du vel så forhåbentlig heller ikke ??

Nej, de fleste skifter jo netop til noget mere udfordrende, når de når
det punkt. GS'eren kan ikke køre op med hvad som helst. Tilgengæld er
den heller ikke specielt dårlig.
Hvis man har en afgrænset sum penge, nemlig de ca. 20-25.000, mener jeg
at man får noget nyere og udemærket isenkram, sammenlignet med at købe
noget der er 10 år ældre, og måske endda prissat for højt.

> [...]
> dårlig finish og ofte lynhurigt kommer til at se kedelig ud,
> uinspirende motor, lille knallertagtig cykel....IMO

Ja, i al sin enkelthed!

> Næh - men nogle går så i den anden grøft og påstår at den (GS'eren)
> kan alt - fordrukkent sludder .

Sidder du dér og påstår at jeg drikker!!!!!

Nej, det var ikke det jeg påstod! Jeg påstod bare at den kunne mere, end
hvad de fleste påstår, og at den sagtens kunne køres udfordrende.

> [...]
> dårlig kan følge med en 3 gears SCO iøvrigt, skal man sige noget
> fornuftigt om en cykel bør man tage piloten ud af det og sammenligne

Hvis du alene kigger på specifikationer og features, vil en stor del af
dem ikke være noget den uerfarne har brug for, eller vil kunne værdsætte
under kørslen. Derfor kan der være en vis rimelighed i at tage personen
med, der skal køre på 'dyret'.
Man skal heller ikke forledes til at ro at bedre køreegenskaber opvejer
en dårligere pilot! =
De fleste ved godt hvad de ville købe, hvis de vandt i Lotto; men har
man et bestemt beløb til rådighed, kan det jo være nødvendigt at afveje
tingene!

> Akkurat det må være interessen der styrer valget....

.... og desværre også pengepungen, kravet om flere børn, større bil,
større hus ... o.s.v.
Meget få kan/tør gøre det de har lyst til.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-07-04 10:51

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Jo, da! Det siger, at hvis man kan/øver sig, så er det ikke
> nødvendigvis GS'eren der ligger bagest, på de små veje ... på
> søndagsturen med vennerne!

Med mindre vennerne på de store maskiner også har øvet sig...

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 10:58

On 20 Jul 2004 11:50:37 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid>
wrote:

>Med mindre vennerne på de store maskiner også har øvet sig...

Exactly....

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 11:07

Mikkel Christensen wrote:

> Med mindre vennerne på de store maskiner også har øvet sig...

Så bliver udfordringen jo ikke mindre! =

Fra : Studen

Dato : 20-07-04 11:41

"Hekto" wrote
> Det er dét der er den største fare!!!

Jeg ved det :( Desuden hedder det vist også kløe :)

> [...]
> Du slipper ikke for at skulle reparere noget, så du må være indstillet
> på at skrue, eller betale andre for det.

De cykler der tiltaler mig er basis MC'er uden kåber og 80-farver. Dvs.
gerne. Min. 500ccm.
Og ikke fra før ruder konge var knægt.

> [...]
> andet. Den udfordring er så at bevise det modsatte ... eller overhøre
> dem! Sådan een kan meget mere end man skulle tro!

De bliver overhovedet ikke noget problem. For det første har jeg ingen
venner,der kører mc, dertil er jeg uendelig ligeglad med at "ligge bagerst".
Jeg lægger vægt på køreglæde, altså syntes det er rart at maskinen kan rykke
når den skal, men samtidigt har en uge i respirator lært mig at fart ikke er
alt i verden :)

Mvh - og tak for råd

Studen

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 11:44

On Tue, 20 Jul 2004 12:41:07 +0200, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:

> [...]
>når den skal, men samtidigt har en uge i respirator lært mig at fart ikke er

Det lyder som et rigtig-rigtig fint udgangspunkt, uanset at det måske
er lært på den hårde måde .

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-07-04 11:21

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> [...]
> Rahbeck(?) beskriver det ret godt i hans langtidstest af Honda CB500,
> hvor han på de små veje kører fra en flok "bøller" på stuure maskiner

Det er da også let nok, man skal bare slå hovedet fra og glemme alt om
forsvarlig kørsel :-|

....jeg har sgu ikke så meget fidus til ham Rahbæk :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : MKS - 74

Dato : 20-07-04 11:35

On Tue, 20 Jul 2004 12:21:12 +0200, Jes Vestervang
<jes@dellen.royal.flof.dk> wrote:

>...jeg har sgu ikke så meget fidus til ham Rahbæk :-/

Ditto her...

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Armand

Dato : 21-07-04 22:27

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en

> Ditto her...

Jeg har kørt race med ham og hans bror. De deltes om en GPX750, og dén kom
såmænd hurtigt nok rundt!
Det var forøvrigt et par festlige ka'le med gang i den.

Det er meget få gange jeg har læst hvad han skriver i DBA; men det kan vel
ikke være værre end de vamle præsentationer som f.eks. "Superbike" står for
og som mange vælter af begejstring over :-/

--
Armand

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-07-04 12:00

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> Det er da også let nok, man skal bare slå hovedet fra og glemme alt om
> forsvarlig kørsel :-|
>
> ...jeg har sgu ikke så meget fidus til ham Rahbæk :-/

Hmm.. Jeg var da nu ikke af den opfattelse, han kører uforsvarligt?
Men det kan da være mig, der er forkert på den... Det var mere pointen
om, det er nemt nok at køre ligeud, men lidt sværere når vejen
drejer..

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-07-04 15:49

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Hmm.. Jeg var da nu ikke af den opfattelse, han kører uforsvarligt?

Måske ikke, men han opfordrer til det med hans fortællinger om at give
andre baghul på offentlig vej. Når der køres om kap på offentlig vej,
vinder den mest skruppelløse, og sådan er det... fornuften er jo den
første hastighedsbarriere. Derfor køres ræs på bane

> Men det kan da være mig, der er forkert på den...

Ved det ikke, men man kan let få det indtryk når man læser (læste)
hans artikler.

> Det var mere pointen om, det er nemt nok at køre ligeud, men lidt
> sværere når vejen drejer..

Jaja, det er en evig sandhed.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-07-04 15:52

"Studen" <studenREM@gmail.com> writes:

> For det første har jeg ingen venner,der kører mc,

Det skal du nok få, bare kom til nogle træf og sådan... Mc'ister er et
meget socialt folkefærd

> dertil er jeg uendelig ligeglad med at "ligge bagerst".

Fornuftig indstilling!

> Jeg lægger vægt på køreglæde, altså syntes det er rart at maskinen
> kan rykke når den skal, men samtidigt har en uge i respirator lært
> mig at fart ikke er alt i verden :)

Avvv, for en lærestreg

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-07-04 21:54

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Jeg har kørt race med ham og hans bror. De deltes om en GPX750, og
> dén kom såmænd hurtigt nok rundt! Det var forøvrigt et par festlige
> ka'le med gang i den.

Det er nu også kun hans skriverier jeg har problemer med. Udover hans
reklamer for ræs-kørsel på offentlig vej, så får man også tit et
indtryk af han bare slynger smarte vendinger ud, uden helt at have
styr på hvad han taler om. Måske det bare er noget jeg har bildt mig
ind efter at have hørt andres mening, men nu er det ved at være så
lang tid siden jeg har læst noget af ham, at jeg ikke helt kan vurdere
hvad der passer.

> [...]
> kan vel ikke være værre end de vamle præsentationer som
> f.eks. "Superbike" står for og som mange vælter af begejstring over

Der skal også en hel del til ...men nogle af pigerne i UK's pop-blade
er da pæne nok

....hvis jeg var bedre til tysk ville jeg tegne abonnement på
Motorrad. Jeg skal nok bare angribe det i omvendt rækkefølge og lære
det på din måde

Fra : Richard

Dato : 27-07-04 22:08

Jes Vestervang wrote:

> ....hvis jeg var bedre til tysk ville jeg tegne abonnement på
> Motorrad. Jeg skal nok bare angribe det i omvendt rækkefølge og lære
> det på din måde

Bare start med billedteksterne, jens, så kommer det stille og roligt

- men det var godt nok lettere i '60-70erne, hvor der var mange flere og
godt illustrerede tekniske artikler i Das Motorrad. Det har de slækket en
del på, desværre ;-(

Apropos mc-test: Fandt denne side med henvisninger til test af en masse
Honda i forskellige årgange:
<mysite.mweb.co.za/residents/clasqm/honda.html>

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 23:58

Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en

> Bare start med billedteksterne, jens, så kommer det stille og roligt

Det er jo dét han gør - Dog med de poppede engelske mc-magasiner

> - men det var godt nok lettere i '60-70erne, hvor der var mange flere og
> godt illustrerede tekniske artikler i Das Motorrad. Det har de slækket en
> del på, desværre ;-(

Mnjarh :-/
80'erne, som var min højtid omkring MOTORRAD, var da også indholdsrig
deromkring!
Enten er der sket det at der ikke længere udvikles på motorcyklerne, eller
også er vores radar ikke længere trimmet helt så godt ind på de emner - Hvad
tror du??

--
Armand.
(der ikke ved hvorledes én eneste nyere motor er opbygget in detail, hvilket

Fra : Richard

Dato : 29-07-04 22:45

Armand wrote:

> Det er jo dét han gør - Dog med de poppede engelske mc-magasiner

Så tror da pokker, hans tysk er så dårligt

> Mnjarh :-/
> 80'erne, som var min højtid omkring MOTORRAD, var da også indholdsrig
> deromkring!

Hm, derfra har jeg mest læst artikler om mine cykler og beslægtede i
enkeltnumre, jeg har købt brugt af samme grund, og kan derfor ikke
rigtig sammenligne.

> Enten er der sket det at der ikke længere udvikles på motorcyklerne, eller
> også er vores radar ikke længere trimmet helt så godt ind på de emner - Hvad
> tror du??

Jeg tror desværre, at der er flere penge i at skrive lettere
anvendelsesorienterede artikler, rejse-ditto etc. end i de tungere
artikler med grundlæggende teknik og den underliggenede teknologi.

men jeg ville ønske, du havde ret, for så skulle vi jo bare nulstille
radaren af og til

> (der ikke ved hvorledes én eneste nyere motor er opbygget in detail, hvilket
> ikke var tilfældet i midten af 80'erne)

Nej og så meget andet udstyr ligeså...

Fra : Armand

Dato : 27-07-04 23:56

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> ...hvis jeg var bedre til tysk ville jeg tegne abonnement på
> Motorrad. Jeg skal nok bare angribe det i omvendt rækkefølge og lære
> det på din måde

Jup!
Og som håndværker, har det for mig haft den tillægsgevinst at det er teknisk
tysk
jeg er blevet styrket i siden folkeskolen (hvor mit 6-tal var en ren
foræring!).
For dit vedkommende som ingeniør (in spe), må det gælde det samme, så kom
bare igang med dette tillægskursus á 4-500,- kr/årligt :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 17:28

> Jup! Og som håndværker, har det for mig haft den tillægsgevinst at
> det er teknisk tysk jeg er blevet styrket i siden folkeskolen (hvor
> mit 6-tal var en ren foræring!).

Det er jo meget heldigt, men generelt er teknisk tysk egentlig nemmere
end deres andre ord, efter min ringe erfaring. Ord som Stromverzorgung
etc. er jo selvforklarende, og sådan er de fleste vist

> For dit vedkommende som ingeniør (in spe), må det gælde det samme,

Som Jacob sagde, så er det engelsk det hele. Dog kan det alligevel
være en fordel, for en eller anden gang skal jeg nok komme til at
arbejde med nogle tyskere... som måske ikke er gode til engelsk.

> så kom bare igang med dette tillægskursus á 4-500,- kr/årligt :-|

Jeg fik også en kupon til tre gratis numre fra Louis, jeg må hellere
få den indløst

Fra : Armand

Dato : 29-07-04 20:47

> Det er jo meget heldigt, men generelt er teknisk tysk egentlig nemmere
> end deres andre ord, efter min ringe erfaring. Ord som Stromverzorgung
> etc. er jo selvforklarende, og sådan er de fleste vist

Jo, jo!
F.eks:
Bremsenentlüftungswerkzeug!
Doppelscheinwerfer!
Drehmomentschlüssel!
Düsenmesslehre!
Luftdrückprüfer!
Windschutzscheibe!

Men hvad med:
Kolbenfresser?
Lenkgelink (evt.-klemmschellen)?
Gelenkhakenschlüssel?

--
Armand.
(der hér lige var kort igennem Louis'-katalogets index)

Fra : Hekto

Dato : 29-07-04 22:39

In article <cebna6$1iha$14@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Kolbenfresser?

Totakter ... med smadret stempel!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-04 20:24

Jes, uden 'n'

> Det er jo dét han gør - Dog med de poppede engelske mc-magasiner

Hvilke tekster? ...og hvilke mc'er?

> Mnjarh :-/
> 80'erne, som var min højtid omkring MOTORRAD, var da også indholdsrig
> deromkring!

Jaja, skal i ikke ud at handle gangstativer i to?

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-07-04 20:53

> [...]
[...]

> Jaja, skal i ikke ud at handle gangstativer i to?

ROFL!

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen - Netiketteflepper.
Rep din Outlook med: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-08-04 09:19

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> Hvilke tekster? ...og hvilke mc'er?

*LOL* Jeg fik aldrig overbevist min ex-kaereste om at 'Streefighters'
rent faktisk _var_ et MC blad og at jeg kun koebte det for at kigge
paa motorcykler

Jeg mindes ogsaa et halv-pinlig episode i et tog, involverende
Streetfighters, et toiletbesoeg og en aeldre dame...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-07-04 23:42

> Jo, jo!
> F.eks:....
> Men hvad med:
> Kolbenfresser?

Stempelfræser

> Lenkgelink (evt.-klemmschellen)?

Bagdæmperlink?

> Gelenkhakenschlüssel?

Baghakkenøgle? Bagdæmperfjederforspændingsjusteringsværktøj?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-07-04 08:37

> [...]

> For dit vedkommende som ingeniør (in spe), må det gælde det samme, så kom
> bare igang med dette tillægskursus á 4-500,- kr/årligt :-|

Jeg har arbejdet som ingeniør i 10 år nu, og har kun haft brug for
mine ringe evner udi tysk een gang: da jeg blev sat til at ringe til
CeBIT for at booke en plads til vores lejede bo-bil på campingområdet
dernede.

Engelsk bruger jeg hver eneste dag.

Reifenversand er ret kategorisk, når man ringer til dem og forsøger at
tale på engelsk: "send a fax". Så hører man ikke fra dem, men de får
da rettet fejlen og får sendt dækkene i korrekt retning (de kan ikke
finde ud af at regnings adressen er i et land, og leverings adressen
er i et andet land. Du kan taste det ind, men det kommer ikke videre i
systemet).

--Kai

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-07-04 07:07

> "Suzuki GSX750S katana, 750 ccm, '88, km 72.000, sort , Ny kæde, nyt
> bagdæk, kåbe medf, m.afg., bløde tasker medf, kr 20.000".

Hej Kjeld

Når jeg skal købe MC kigger jeg på en 5-10 forskellige modeller, i alle de
medier jeg kan finde. Det kunne være www.dba.dk, www.mczonen.dk
www.motorscout.dk www.dmcn.dk dk.marked.privat.motorcykel, magasiner,
touring-nyt o.s.v.

Husk den pris du ser dem til bladene sjældent er den pris de bliver solgt
til. Jeg købte min CBR 7500kr billigere end den stod til i dba! Det er bare
ud at kigge, lære at vurdere cyklerne. Øv dig evt. på et par kammeraters
cykler. Lær at finde fejlene og kom med gode argumenter på hvorfor den model
du kigger på skal være billigere end i DBA.

Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:

Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder fejl.
Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
hjul, fire? cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skrivere der har lavet det samme trick.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og
lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt svært
at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad DU
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og får
den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud er
(selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler . Hvis
ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når man
har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
der er alt for dyre.

Hints

Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
Er der huller i kromen på forgaffelbenene
Er bremseklodserne slidt op?
Er bremserne bløde?
Er der rust?
Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
Hvordan er kæden?
Hvordan er staden på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
Lækker pakdåserne i forgaflen?
Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har cyklen
kørt ræs.
Er fælgene pæne og uden store mærker? o.s.v.

Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
1500rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger.
Kræfterne skal tiltage hele tiden. Den må ikke tøve eller på nogen måde ikke
tage gassen godt. Hvis du kan/vil fyre den af på en motorvej skal den kunne
køre minimum 200!

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 15km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max.
15V og min 13,5V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki. Det
koster minimum en tudse at reparere og er tit i stykker.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.

Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr skive.

Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale. Motoren trækker pænt, og får som
regel god holdbarhed ud af et sæt dæk. Er du sikker på fordækket ikke er
slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides ikke på samme måde som bagdæk.
Fordæk bliver som regel misformede og gamle før de er slidt ned til 1mm. De
skal næsten altid skiftes længe inden de er slidt til slidmærket. Fordæk
bliver kantede i profilen både på sværs og på langs. Kører du hånden ned af
dækket skal det være glat og ikke "kuperet". Hvis du kigger ned på profilen
fra oven skal det være helt rundt og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.
Læs mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!

Fra : Studen

Dato : 20-07-04 11:29

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote

> [...]
> MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
> Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86

Hej Jens,
Det var en ordentlig røvfuld. Mange tak for det. Så har ja da noget at gå ud
fra, hvis jeg vil lade som om jeg er ekspert ;). Glæder mig at du skriver at
man skal/kan prutte priserne lidt ned.

Mvh

Studen

Fra : Armand

Dato : 21-07-04 22:25

> ..............Glæder mig at du skriver at man skal/kan prutte priserne
> lidt ned...........

Det er desværre bare alt for tydeligt at se i øjnene på køber hvis han har
"den ondeste købs-kløe", og dét gavner ikke en given forhandlings-situation

Jeg kørte engang min bror 250km nordpå for at købe en motorcykel, og
ligesåsnart at sælger havde fået lusket ud af os hvorfra vi kom var der ikke
meget prutten dér - Han var indstillet på at vi nok ikke kørte hjem uden
motorcyklen alligevel, og deri havde han jo ret :-|

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 20-07-04 11:58

Hvad skal jeg regne med at spytte i kassen for sådan en "købsrådgivning" hos
et værksted?
Hvis det bliver gjort grundigt er det jo ikke noget der tager 5minutter....

Evt. nogen der kender et værksted i Kbh-området, hvor man kunne forestille
sig at de ville gøre et gratis?

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 12:28

Studen wrote:

> [...]
>
> Evt. nogen der kender et værksted i Kbh-området, hvor man kunne forestille

.... eller få een eller anden gammel rotte herinde, til at kigge med?

Fra : Studen

Dato : 20-07-04 12:41

"Hekto" wrote

> ... eller få een eller anden gammel rotte herinde, til at kigge med?

Selvfølgeligt optimalt at kende en, eller som du skriver. Syntes jeg bare
ikke er så oplagt/ligetil en løsning.

Fra : Hekto

Dato : 20-07-04 12:52

Studen wrote:
> "Hekto" wrote

> Selvfølgeligt optimalt at kende en, eller som du skriver. Syntes jeg bare
> ikke er så oplagt/ligetil en løsning.

Du kunne jo prøve at fortælle hvad, hvor og hvornår, og derefter spørge
ud i luften??
Een eller anden kunne jo opholde sig lige i nærheden.

Det kan selvfølgeilig kun være en hjælp, og ingen garanti. Det er i
sidste ende din egen beslutning, hvad du køber; men du kunne måske få en
objektiv mangelliste, til understøttelse af beslutningen.

Fra : Moller

Dato : 20-07-04 14:22

Hekto wrote:

> Det kan selvfølgeilig kun være en hjælp, og ingen garanti. Det er i
> sidste ende din egen beslutning, hvad du køber; men du kunne måske få en
> objektiv mangelliste, til understøttelse af beslutningen.

   Men det vil svare til det samme som en forhandlers hjælpene råd, da han
heller ikke giver nogen garanti på hans rådgivning(selv om han mundtligt
vil sige andet indtil det går galt)....

   Det bedste vil være som hekto siger at du spørg frit herinde... for
hvis du er så heldig at få hjælp fra en herinde fra som kender den
specifikke model, så vil ham/hende være langt bedre at ha med, end en
forhandler, da det er umuligt at kende alle børnesygdomme maskiner nu
kan ha (hvis man ser bor fra det omvandrene MC leksikon aka Jens Bager).

   F.eks. ska du se på en Ducati, så er Gruby, Hekto osv... goe kort, skal
du se på en RD350, så er der Hans, Hekto osv... en MZ så er der KubikH
eller mig, en suzuki Luft/oliekølet så er der RuneB eller mig eller....
en X-eleven, så er der ham Drag køren som jeg ik lige kan huske navnet
på... og sådan kan vi blive ved :)

   Det svære er nok hvor i landet osv. :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 22-07-04 00:14

> [...]
> 5minutter....
> Evt. nogen der kender et værksted i Kbh-området, hvor man kunne forestille

For lige at sætte dét i perspektiv:
Hvor mange brugtvognsforhandlere tror du overhovedet ville ofre tid på dig
hvis du troppede op med en bil du var i færd med at købe privat??? :-|

--
Armand

Fra : Richard

Dato : 22-07-04 15:32

Studen wrote:

> [...]
>
> Ejeren kan ikke fortælle mig noget om dens historie da han selv kun
> har haft den i 2år. Han er tilmed usikker på om den overhovedet er fra ´88.

Et alternativ er jo at finde en mc til budgettet hos en forhandler og så
skamride den 2årige reklamationsret, der følger med en sådan handel

Hvor meget du så får af cykel - og hvor ihærdigt du må slås for din ret
ved en eventuel senere indtruffet fejl på den - er en anden sag; men
retten har du da på din side

Fra : N/A

Dato : 27-07-04 23:56

Fra : N/A

Dato : 27-07-04 23:56

Fra : N/A

Dato : 29-07-04 20:47

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-07-04 10:00

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> For dit vedkommende som ingeniør (in spe), må det gælde det samme, så kom
> bare igang med dette tillægskursus á 4-500,- kr/årligt :-|

For sådan nogle der roder med elektronik, og især IT er engelsk altså
hovedsproget. Det vil jeg endda også tro gør sig gældende selv om man
kommer til den sydlige del af Jylland.

For mit vedkommende betyder det at vi ofte snakker engelsk på mit
studiejob fordi vi har en kineser i afdelingen.

.... desuden får jeg så rigeligt trænet mit tysk ved at finde rundt hos
Louis, og bruger så mine penge på ny affjedring til min Bandit

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-07-04 08:27

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> Ja, det er nok rigtigt, men til mc er der nu ganske meget at hente i
> D-land, hvilket ofte forudsætter tyskkundskaber

Ja, det ved jeg. Jeg har lige købt en Wilbers bagdæmper til min
Bandit, og de medfølgende vejledninger er på tysk. Jeg fik dog
(langsomt) læst det igennem i går aftes, og vil påstå at jeg forstod
hovedparten, så det er vel ikke så ringe

.... nu glæder jeg mig bare til de nye fjedre til forgaflen dukker op,
så jeg kan få monteret hele herligheden.

> Ellers deltag i et tysk forum eller to om din Bandit (Schlumpf eller
> Verbrecher på tysk?) - det giver bedre træning selv at skulle
> formulere noget småbegavet, end at læse andres guldkorn

Jeg er ikke så meget til de der webforums uanset hvilket sprog de er
på, men du har da ret i at det ofte giver mere selv at skulle
formulere sig. Det har jeg så et par gange gjort når jeg har skullet
have Louis og Reifenversand i tale. Louis plejer så at være flinke nok
til at lade en engelsktalende medarbejder ringe tilbage, så de kan nok
godt se hvor ringe jeg er til tysk

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-07-04 08:56

"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> writes:

> http://www.freetranslation.com/ er din ven - gratis oversættelse af tysk
> til engelsk, til tider lidt ubehjælpsom, men giver ofte lige den
> manglende mening

Tak for tippet. Jeg plejer at bruge Babelfish til den slags, men jeg
tror faktisk at det (denne gang) lykkedes at forstå det jeg gerne
ville

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*