Restgæld på MC fra England...?
Fra : Martin B

Dato : 18-07-04 00:02

Hey,

Hvis jeg hjemtager en MC fra England kan jeg så komme i problemer med
eventuel restgæld...? Hvis ja, kan man så undersøge det på en eller anden
måde...?

Mvh

/Martin

Fra : Intet Navn

Dato : 19-07-04 10:04

"Martin B" <martin@REMOVETHISbrogaard.dk> wrote in message

> Hvis jeg hjemtager en MC fra England kan jeg så komme i problemer med
> eventuel restgæld...? Hvis ja, kan man så undersøge det på en eller anden
> måde...?

Det rigtig korte svar på dit første spørgsmål er "ja". Pant i en motorcykel
(dvs. "tinglyst løsøre-pant") dækker også på tværs af landegrænser. Med få
og andre ord kan du, hvis du ikke husker at sikre dig at der ikke er pant i
motorcyklen, i princippet risikere at en engelsk pantefoged-type (behørigt
assisteret af de venlige danske myndigheder forstås!) ringer på din dør for
at hente den motorcykel som du troede var din.

Jeg har ikke kendskab til hvordan man sikrer sig imod restgæld/pant i en
maskine i England, men i Tyskland virker det på den måde, at en panthaver i
et køretøj får udleveret en del af registreringsbeviset som sit bevis på
'pant-forholdet'. Hvis ejer kan stille med det komplette registreringsbevis,
er der derfor ingen der kan have tinglyst/officielt kendt pant i køretøjet -
og det er den eneste slags man kan hæfte for som ny ejer.

Måske det var værd at stikke omkring news:/uk.rec.motorcycles og spørge dem
om hvordan det virker i England..?

/Claus

Fra : Richard

Dato : 21-07-04 16:11

Martin B wrote:

> Hvis jeg hjemtager en MC fra England kan jeg så komme i problemer med
> eventuel restgæld...? Hvis ja, kan man så undersøge det på en eller anden
> måde...?

Prøv at tale med DVLA (Drivers Vehicle Licensing Authority), som står
for registreringen derovre. Ud over det fører de også register over
stjålne køretøjer og skulle også vide, om der er gæld i løretøjet,
oplyser min gode GB-fælle Les.

DVLA
Swansea
SA99 1BA
Telephone: 0870 240 0010
Website address: www.dvla.gov.uk

Deres FAQ ser iøvrigt ud til at give god information om køretøjspapirer,
eksportprocedurer etc.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken