MC-Database (nu sker der noget!)
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 02:52

Hej alle DFMere,

Som I måske husker så fortalte jeg lidt om den kommende MC-Database i
foråret - og nu er jeg kommet længere med oprettelsesformularen. Bager og
jeg satte os i sin tid ned og gennemgik MC-Revyerne og Louis' motobase for
at finde ud af hvilke ting vi mente der var relevante for den kommende
MC-Database. Nu har jeg implementeret rettelserne og de indkommende forslag.
Inden jeg går videre - og aktiverer selve oprettelsesproceduren vil jeg lige
smide oprettelses-formularen forbi jeres kritiske øjne.

Hop ind og kig på følgende adresse:

http://dfmc.dk/modeller/add.asp

Mangler jeg noget (?) - udover:

- Mulighed for at tilføje links til eksterne sites ang. denne model
- Mulighed for at vedhæfte billeder (officielle & egne)
- Mulighed for at angive hvilke andre modeller denne model deler
bremseklodser, oliefilter og pakdåser med

Når formularen bliver aktiveret om få dage så er det bare med at komme i
gang, så vær klar tasterne

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Per P.

Dato : 16-07-04 05:05

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bremseklodser, oliefilter og pakdåser med
>
> Når formularen bliver aktiveret om få dage så er det bare med at komme i

Det ser godt ud. Jeg er spændt på hvordan et søgeresultat på en specifik
model vil se ud.

--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-04 07:45

> Mangler jeg noget (?) - udover:

Hej Tony

Jeg kender ingen MC med vorskellig vandring på højre og venstre gaffelben
Den vil nok også kunn bøje et par forhjulsaksler under hård kørsel hvis
det skulle være.

Jeg kender heller ikke nogen MC med forskellig forgaffel diameter på højre
og venstre ben.

Tilgengæld vil jeg da gerne vide om affjedringen for og bag er justerbar i
kompressions og returdæmpning

Denne MC er begynderegenet er også en slem en, da det er op til den enkelte
at vurdere det.

Hvad er en performance mc?

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 16-07-04 08:40

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Hvad er en performance mc?

Heh, jeg sad og spekulerede hvor grænsen går mellem Sport og Supersport.
Og hvilke parametre der i det hele taget måles på

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 12:48

Mikkel Christensen wrote:

> Heh, jeg sad og spekulerede hvor grænsen går mellem Sport og
> Supersport. Og hvilke parametre der i det hele taget måles på

Personligt synes jeg min Fazer 1000 er en Sportsmaskine - mens Ducati 999 og
Yamaha R1 er supersports maskiner. Vi kan godt sige at maskiner med mere end
150 Hk er supersports-maskiner?

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 16-07-04 12:56

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Personligt synes jeg min Fazer 1000 er en Sportsmaskine - mens Ducati
> 999 og Yamaha R1 er supersports maskiner. Vi kan godt sige at maskiner
> med mere end 150 Hk er supersports-maskiner?

Tjoh, men hvad så om 7 år når alle maskiner har +150hk?
Så skal man til at vurdere om den model man nu lige har, var en af de
5 hotteste lige den årgang, for at den kvalificerer sig til supersport
kategorien. Det jeg vil hen til er at med mindre der kommer helt
specifikke regler vil det være en vurderingssag. En subjektiv vurdering
vil så være... værdiløs.

Personligt mener jeg at type helt skal afskaffes - jeg vil jo f.eks.
vurdere din KiloFazer til at være en touringmaskine, og så går der
vel hurtigt rod i det?

Hvis den endelig skal være der mener jeg blot der skal være en 'sport'
kategori. Det samme gør sig egentlig gældende med Offroad og Enduro.

Nå, jeg vil ud og køre på min SuperDuperSport ZXR

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 13:09

Mikkel Christensen wrote:

> Tjoh, men hvad så om 7 år når alle maskiner har +150hk?

Så er det supersports maskiner! Du har ret i at man ikke kan skelne så
hårdt mellem maskiner under 150 Hk. og maskiner over 150 Hk. Man er nødt til
at kigge på andre ting - såsom kåbe, siddestilling etc.

> [...]
>
> Personligt mener jeg at type helt skal afskaffes - jeg vil jo f.eks.
> vurdere din KiloFazer til at være en touringmaskine, og så går der

Hva f..... ? Skal du have på munden?

Nu klassificerer du selv - efter hvilke forudsætninger mener du at
Kilofazeren er en touring maskine?

> Hvis den endelig skal være der mener jeg blot der skal være en 'sport'
> kategori. Det samme gør sig egentlig gældende med Offroad og Enduro.

Point taken. Den primære grund til at have kategorierne er for at gøre
opdelingen mere "spiselig" for folk, der ikke ved så meget om motorcykler.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Moller

Dato : 16-07-04 13:56

Tony Lorentzen wrote:

> Nu klassificerer du selv - efter hvilke forudsætninger mener du at
> Kilofazeren er en touring maskine?

   Ville en forsikringsgruppe placering ikke passe bedre, f.eks. så er din
Fazer jo nu vuderet som Sport maskine, mod tidligere Custom/touring
cykel :) f.eks. så er både en B12, og en kil Fazer ekstrem touring så
længe det originale styr sider på pga. side stillingen :) og så kunne et
lille dødningehovede indikere om en maskine er blacklistet :) hos Runa
f.eks.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 14:18

Moller wrote:

> [...]
> stillingen :) og så kunne et lille dødningehovede indikere om en
> maskine er blacklistet :) hos Runa f.eks.

Fazer 1000eren er ikke længere placeret som touring hos Tryg. Det betyder at
forsikringspræmien for mit vedkommende lige er steget til det dobbelte. Når
jeg bliver 30 til september falder den (heldigvis) igen til det halve, så
jeg ender med at betale det samme som hidtil.

Umiddelbart tror jeg - desværre - det er en uoverkommelig opgave at skrue et
forsikrings-aspekt ind over modellerne fordi der er så mange andre ting, der
betyder noget - alder, anciennitet samt øvrige forsikringer etc.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-07-04 09:37

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> [...]
der
> betyder noget - alder, anciennitet samt øvrige forsikringer etc.

Kategorivalget kunne laves så der kan vælges flere kategorier til samme
cykel så f.eks en fuldkåbe GS500 kom frem ved både søgning på basis, sport
og touring fra 250-500ccm, men ikke offroad. Det hjælper lidt på
problematikken med alderen der trykker kategorierne.

vh
Torben

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-04 22:34

> Hva f..... ? Skal du have på munden?
>
> Nu klassificerer du selv - efter hvilke forudsætninger mener du at
> Kilofazeren er en touring maskine?

Fight, fight, fight.. Se det er jo lige det jeg mener. Saa er der nogen
der bliver sure fordi deres model "kun" er en sport, og ikke en Supersport.

Det er svaert lige at forklare hvorfor jeg f.eks. synes at Fazeren er en
touringmaskine. Dete r nok mere fordi jeg ikke synes at det er sportsmaskine
naar der sammenlignes med R1/R6, Fejeblad/CBR600 osv.
Det er jo ikke fordi jeg mener at "sportsmaskiner" er bedre end "touring-
maskiner" - faktisk er jeg lidt betaenkelig ved min tur sydpaa naeste uge.
Jeg forudser ondt i hele kroppen efter blot en enkelt dag i sadlen og jeg
ville da langt hellere goere turen paa f.eks. en KiloFazer.

Jeg foreslaar hele dette kategorifelt erstattes af et billede. Saa kan
man selv kategorisere den som man har lyst

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 11:59

Mikkel Christensen wrote:

> Fight, fight, fight.. Se det er jo lige det jeg mener. Saa er der
> nogen der bliver sure fordi deres model "kun" er en sport, og ikke en
> Supersport.

Sådan vil det altid være

> Det er svaert lige at forklare hvorfor jeg f.eks. synes at Fazeren er
> en touringmaskine. Dete r nok mere fordi jeg ikke synes at det er
> sportsmaskine naar der sammenlignes med R1/R6, Fejeblad/CBR600 osv.

Så er det et spørgsmål om kåbe/sidestilling?

Enig - det er ikke så nemt at klassificere. Derfor var mit oplæg også at der
var en "sport" og en "supersport" kategori. Ikke fordi min Fazer ikke må
ligge i en touring kategori - men fordi jeg synes der er forskel. Jeg vil
heller ikke klassificere en Bandit 1200 el. Kawasaki Z1000 som en
touringcykel - men heller ikke lægge dem i samme kategori som ZX12R og R1.

> [...]
> sydpaa naeste uge. Jeg forudser ondt i hele kroppen efter blot en
> enkelt dag i sadlen og jeg ville da langt hellere goere turen paa

Jo da - specielt med min nye super-touring Rifle skærm så er den slags en
leg

> Jeg foreslaar hele dette kategorifelt erstattes af et billede. Saa kan
> man selv kategorisere den som man har lyst

Ork - der kommer masser af billed-muligheder

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-07-04 22:17

Hejsa

Mikkel Christensen wrote:
> Heh, jeg sad og spekulerede hvor grænsen går mellem Sport og Supersport.
> Og hvilke parametre der i det hele taget måles på

Ja.... Supersport er i hvertfald ZX-6,7,10R Ninja, R1-6-7,
GSX-R600-750-1000, olign.
Sport alene kan diskuteres.... Fazer 1000 f.eks... Hvad er den? Sport?
Touring ? måske Sportstouring? Jeg tror at Sport alene skal fjernes som
en kategori....

Mvh Emil
--
ZX-6R

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-07-04 00:25

Ninja Rider wrote:

> [...]
> Sport alene kan diskuteres.... Fazer 1000 f.eks... Hvad er den? Sport?
> Touring ? måske Sportstouring? Jeg tror at Sport alene skal fjernes

Åh gud - så bliv dog enige!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Armand

Dato : 17-07-04 08:42

> Åh gud - så bliv dog enige!

Jeg tilslutter mig Mikkel's pip om at begrebet supersport, ligesom mange
andre af mc-katagoriseringerne, er flydende, og langsomt men sikkert
nedgraderes efterhånden som motorydelse og design udvikles.
Retroperspekt kan man konstantere at midt i 80'erne var GPZ900R og VFR
absolut supersportslige; men regnes idag på grænsen til touring-færger,
ligesom at en CB500F ved lanceringen midt i 70'erne regnedes for at være en
"mellemklasse touringmotorcykel".

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-07-04 09:25

> [...]
> absolut supersportslige; men regnes idag på grænsen til touring-færger,
> ligesom at en CB500F ved lanceringen midt i 70'erne regnedes for at være

Enig! Min FJ1100 startede som absolut sport, men nu er det jo bare en gammel
touring, eller med lidt god vilje sportstouring maskine. Begreber der ændrer
sig med tiden dur ikke. Lidt ligesom at skrive hvor mange år MC'en har på
bagen i profilen - det tenderer til at blive usandt med tiden

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 11:53

Torben Scheel wrote:

> [...]
> Begreber der ændrer sig med tiden dur ikke. Lidt ligesom at skrive
> hvor mange år MC'en har på bagen i profilen - det tenderer til at

Men så er det vel et spørgsmål om at kategorisere "dyret" i forhold til
årgangen? Á la MC Revyen. Så er det også lidt sjovt at man kan se at sådan
en FJer engang var en supersports-maskine

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-07-04 16:30

> Men så er det vel et spørgsmål om at kategorisere "dyret" i forhold til
> årgangen? Á la MC Revyen. Så er det også lidt sjovt at man kan se at sådan
> en FJer engang var en supersports-maskine

Jamen, hvad med modeller som i mange år forbliver med stort set ens spec's -
skal der indtastes for hver årgang, eller hvad?

En FJ1200 fra 86 vil så være en supersport, mens samme model fra 94 vil være
sportstouring, trods det at de er meget ens - lidt problematisk synes jeg.
Jeg gentager forslaget om at kunne sætte flere kategorier på en MC, så
søgningerne bliver mere dækkende.

vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 17-07-04 23:08

Tony Lorentzen wrote:

> Åh gud - så bliv dog enige!

Det bliver de ikke, Tony, så stryg hellere rubrikken Type og sæt plads af
til et vellignende billede - typen er hvad den enkelte gør den til

(Iøvrigt bliver jeg da helt bekymret over alle de felter, der efterhånden
er kommet med i mc-db'en. Ikke at de ikke alle er nyttige, men det er vist
få cykler, hvor samtlige oplysninger kan findes fra en og samme kilde, og
dermed øges risikoen for at slæbe fejl og unøjagtigheder med over).

Men projektet er lovende; lad os vise Told&Skat at man sagtens kan
registrere køretøjer med høj grad af datadisciplin og akkuratesse

Iøvrigt, er der sat plads af til navn og mailadresse på den/de, der har
indtastet oplysningerne?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 11:52

Richard wrote:

> Det bliver de ikke, Tony, så stryg hellere rubrikken Type og sæt
> plads af til et vellignende billede - typen er hvad den enkelte gør
> den til

Så hellere skære dem ned til et absolut minimum. Jeg mener stadig
(hårdnakket) at type-betegnelserne er med til at gøre livet lidt nemmere for
kommende motorcyklister og andre ignoranter Så må de mere erfarne folk
se gennem fingrene med at deres cykel måske er landet i en lidt forkert
kategori.

> [...]
> nyttige, men det er vist få cykler, hvor samtlige oplysninger kan
> findes fra en og samme kilde, og dermed øges risikoen for at slæbe

Jeg skal faktisk have dem kategoriseret lidt bedre - á la faneblade (el.
lign.) samt markeret de felter, der _skal_ udfyldes. Det vil nok gøre
indtastningsarbejdet lidt mere overskueligt.

> Men projektet er lovende; lad os vise Told&Skat at man sagtens kan
> registrere køretøjer med høj grad af datadisciplin og akkuratesse

Jeps!

> Iøvrigt, er der sat plads af til navn og mailadresse på den/de, der
> har indtastet oplysningerne?

Min idé er, at kun folk der er logget ind på sitet kan indtaste. Ikke for at
tiltrække flere brugere, men så er der nogenlunde styr på hvem der taster
ind - samt hvornår. Sagen er nemlig den, at der bliver indbygget en primitiv
form for versionsstyring således at man godt kan rette i andres data - men
hvor ældre versioner gemmes.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Richard

Dato : 18-07-04 12:02

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> kommende motorcyklister og andre ignoranter Så må de mere erfarne folk
> se gennem fingrene med at deres cykel måske er landet i en lidt forkert

Det forstår jeg godt, men med mindre kategorierne så bliver skåret ned til
fx: Gade / Vej / Bane vil den individuelle fortolkning alligevel forplumre
billedet og gør det umuligt at sammenligne IMHO

Er billede udeladt pga for at begrænse diskplads eller af hensyn til
copyright?

> Jeg skal faktisk have dem kategoriseret lidt bedre - á la faneblade (el.
> lign.) samt markeret de felter, der _skal_ udfyldes. Det vil nok gøre
> indtastningsarbejdet lidt mere overskueligt.

Det lyder som en rigtig god idé, især hvis man selv kan vælge, hvor
dybt/hvilke typer oplysninger, man vil se

> [...]
> form for versionsstyring således at man godt kan rette i andres data - men

Fin idè at kunne spole tilbage; fejl og forvekslinger kan alligevel ikke
undgås. Problemet med navn / mailadresse er selvfølgelig også at holde det
uden for spamrobotternes rækkevidde. Men en eller anden henvisning ville
nu også være praktisk, idet man må formode, at folk fortrinsvis taster ind
på cykler de kender noget til, mon ikke?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 12:34

Richard wrote:

> Er billede udeladt pga for at begrænse diskplads eller af hensyn til
> copyright?

Nope - den var så åbenlys at jeg ikke har sat den på siden endnu. Felterne
skal alligevel om-arrangeres - og upload af billeder er et helt kapitel for
sig

> Det lyder som en rigtig god idé, især hvis man selv kan vælge, hvor
> dybt/hvilke typer oplysninger, man vil se

Akkurat.

> [...]
> henvisning ville nu også være praktisk, idet man må formode, at folk
> fortrinsvis taster ind på cykler de kender noget til, mon ikke?

Joh - men jeg håber da at folk har lyst til at give den en skalle i starten
så vi kan få tastet så mange modeller ind som mulig. Jeg har allerede tastet
næsten alle 2003 modeller ind (dog ikke alle oplysninger). Læg i øvrigt
mærke til at jeg har fjernet alle folks e-mail adresser fra DFMC.dk. Nu skal
man selv vælge om man vil have sin mail adresse vist

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 10:36

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Tilgengæld vil jeg da gerne vide om affjedringen for og bag er justerbar i
> kompressions og returdæmpning

....og om preload af fjederen er justerbart. Har det mon et dansk navn?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-07-04 10:52

Jes Vestervang wrote:

> ...og om preload af fjederen er justerbart. Har det mon et dansk navn?

Jeps,, det kaldes for Fjeder-forspænding.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 12:44

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> hård kørsel hvis det skulle være.
>
> Jeg kender heller ikke nogen MC med forskellig forgaffel diameter på

Hehe - når jeg nærlæser mine noter fra vores samtale så lader det faktisk
som om du har sagt:

"Olie i forgaffenben, tykkelse, milliliter højre/venstre (mm. luft i
toppen)"

Er det bedre nu?

> Tilgengæld vil jeg da gerne vide om affjedringen for og bag er
> justerbar i kompressions og returdæmpning

Sådan!?

> Denne MC er begynderegenet er også en slem en, da det er op til den
> enkelte at vurdere det.

Ups! Den foreslog du faktisk i sin tid

> Hvad er en performance mc?

F.eks. en Husqvarna TC 250 og Suzuki RM 250. Har du en bedre betegnelse?

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-04 21:55

> "Olie i forgaffenben, tykkelse, milliliter højre/venstre (mm. luft i
> toppen)"
>
> Er det bedre nu?

Der kan godt være forskel i hvor meget olie der skal i højre og venstre
gaffelben. Derfor skal oliemængde og olie stand kunne aflæses individuelt
for højre og venstre gaffelben.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-04 22:09

> Der kan godt være forskel i hvor meget olie der skal i højre og
> venstre gaffelben. Derfor skal oliemængde og olie stand kunne aflæses
> individuelt for højre og venstre gaffelben.

Der mangler også ling om der er justerbar fjederforspændning på forgaflen.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 19:27

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> writes:

> Jeps,, det kaldes for Fjeder-forspænding.

Nåja, den blev lige væk for mig... Kan jeg undskylde mig med at mit
hoved stadig er fyldt med snot efter det våde TpT?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus! Copy me into your ~/.signature to help me
spread!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 19:36

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> F.eks. en Husqvarna TC 250 og Suzuki RM 250. Har du en bedre
> betegnelse?

Offroad-sport? ...klassen jeg nævnte i et indlæg sendt for lidt siden

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-07-04 15:24

> [...]

> Jeg vil heller ikke klassificere en Bandit 1200 el. Kawasaki Z1000
> som en touringcykel - men heller ikke lægge dem i samme kategori som
^^^^^^^^^^^
Som vel heller ikke skal i kategori sammen Huha!

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Moller

Dato : 19-07-04 15:59

Jes Vestervang wrote:

> ^^^^^^^^^^^
> Som vel heller ikke skal i kategori sammen Huha!

   Ja, der er både ydelse, vægt, osv... og så vil jeg nok kalde en R1
supersport, og en ZX12r for en sportstoure. B12 og Z1000 er nok mere i
katagorien nøgen Muskel bike :) aka streetfighterkatagorien(jeg har ik
råd til kåbe cykler).... og sådan kan man jo blive ved :)

   Men en KiloFazer er da helt klart i katagorien toure, og med din nye
skærm :) nærmere Morfar katagori *LOL*

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 20-07-04 08:10

Moller wrote:

> Men en KiloFazer er da helt klart i katagorien toure, og med din nye
> skærm :) nærmere Morfar katagori *LOL*

Efterhånden tror jeg faktisk at Fazeren bliver mere eller mindre
konvertérbar, hvilket passer mig fint. Så kan man smide den gigantiske Rifle
touringskærm og alm. styr på når der skal køres langt - og skifte over til
standard skærm og clip-ons, hvis det skal være sjovt. Bare vent til jeg får
smidt Ivan's jet kit på den - forhåbentlig inden næste års TPT (hvor jeg har
bestilt godt vejr på forhånd).

--
Tony
Kilofazer o>'o

Fra : Steen Egeberg

Dato : 16-07-04 08:17

> [...]
> bremseklodser, oliefilter og pakdåser med
>
> Når formularen bliver aktiveret om få dage så er det bare med at komme

fornemt - ville det være en ide med lidt fabriksspecs for dæk, kædetype
o.l., f.x. som Yamaha foreskriver en DID 50ZVM (350) kæde til Fazeren ?

Ved godt at det også er kunsten at begrænse sig ....

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 13:00

Steen Egeberg wrote:

> fornemt - ville det være en ide med lidt fabriksspecs for dæk,
> kædetype o.l., f.x. som Yamaha foreskriver en DID 50ZVM (350) kæde
> til Fazeren ?
>
> Ved godt at det også er kunsten at begrænse sig ....

Det er netop det. Der bliver også mulighed for at kunne vedhæfte f.eks. PDF
versioner af fabrikantens brochurer hvori den slags vil fremgå. Ellers kan
man skrive alt det man lyster i fritekstfeltet i bunden

Desuden er der forskel på hvad der sidder på af kæde og dæk fra land til
land. I USA kommer Fazer 1000eren f.eks. med BT020 monteret mens den i
Europa kommer med Z4.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Steen Egeberg

Dato : 16-07-04 18:54

> [...]
til
> land. I USA kommer Fazer 1000eren f.eks. med BT020 monteret mens den i

I det mindste overholder de så deres egne specs, værkstedshåndbogen
foreskriver faktisk MEZ4 eller BT020

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-07-04 08:37

Tony Lorentzen wrote:

Hej Tony

Jeg kan se at du vil have aksel-afstanden angivet i centimeter, plejer den
ikke at angives i mm??

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-04 09:03

> Jeg kan se at du vil have aksel-afstanden angivet i centimeter,
> plejer den ikke at angives i mm??

Jo

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 13:00

Anders Thorup wrote:

> Jeg kan se at du vil have aksel-afstanden angivet i centimeter,
> plejer den ikke at angives i mm??

Rettet!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-07-04 12:39

Tony Lorentzen wrote:
> [...]
> aktiverer selve oprettelsesproceduren vil jeg lige smide
> oprettelses-formularen forbi jeres kritiske øjne.

- Model Navn
Det nok den vigtigste parameter for at kunne søge i de indtastede modeller,
og for ikke at begå samme "brøler" som DBA hvor man ikke ved om flok har
skrevet CBR400RR eller CBR 400 RR, mellem rum er bandlyste eller man kunne
lave indtastning om til en 3-4 delt indtastning. eksempler.
CBR - 400 - RR - intet
GSX-R - 250 - intet - intet
GPZ - 900 - R - Ninja
intet - 748 - intet - intet

- Type
Er det ikke muligt at skære ned på antallet af muligheder til f.eks en 4-6
stykker.
Sport - Basis - Costum - Offroad - Scooter MC

- Nypris / Pris uden afgift.
Hvis den ene kendes kan den anden jo beregenes ikke.

- Vægt
tør ?, fuld ?

- Kronrørsvinkel
Min MC har variabel kornrørsvinkel !!

- Efterløb
Da min MC har variabel kornrørsvinkel har den også variabelt efterløb !!

- Sædehøjde
Opgives altid i [mm]

- Denne MC er begynder-egent.
Er det brugbart til noget overhovedet, er det kun vægt/kraft forhold og HK
der tæller her ?

- Forgaffeltype
Er USD-forgaffel ikke også en Hydraulisk Teleskopgaffel !!, var
betegnelserne
Hydraulisk Teleskopgaffel & Hydraulisk Teleskopgaffel (USD) ikke bedre ?

- Forgaffelben tykkelse/vandring/luft/oliemængde
Er det nødvendigt med 2 felter ?
Mangler justerbar Frem/Retur dæmpning ikke ?

- Baghjulsaffjedrings type
Findes USD her ?
Mangler justerbar Frem/Retur dæmpning ikke ?

- Kædetykkelse i [mm]
Er betegnelserne 520/525/530 m/u o-ring ikke bedre !!

- Ventil-spillerum
Da min MC har desmodronisk ventilstyring, har den 2 mål for indsugning & 2
mål for Udst.

Det var lige de par småting jeg faldt over !!

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 13:26

D@n Dethlefsen wrote:

> [...]
> ved om flok har skrevet CBR400RR eller CBR 400 RR, mellem rum er
> bandlyste eller man kunne lave indtastning om til en 3-4 delt

Det synes jeg er en dårlig idé - altså at opdele indtastningen. Vi laver det
således at søgningen også foretager en søgning hvor mellemrum og
bindestreger er fjernet. Det skulle eliminere dette problem kraftigt.

> - Type
> Er det ikke muligt at skære ned på antallet af muligheder til f.eks
> en 4-6 stykker.
> Sport - Basis - Costum - Offroad - Scooter MC

Jo - kan vi blive enige om ovenstående allesammen?

> - Nypris / Pris uden afgift.
> Hvis den ene kendes kan den anden jo beregenes ikke.

Nogle cykler opgives kun med pris u. registreringsafgift - hvorfor feltet
til "Evt. pris u. afgift" kan være rart at have separat.

> - Vægt
> tør ?, fuld ?

Tør! Den er rettet nu.

> - Kronrørsvinkel
> Min MC har variabel kornrørsvinkel !!

Argh. Så må du skrive "65,5-66,5".

> - Efterløb
> Da min MC har variabel kornrørsvinkel har den også variabelt efterløb
> !!

Der må så gælde samme regel som for indtastningen af kronrørsvinklen.

> - Sædehøjde
> Opgives altid i [mm]

Rettet!

> - Denne MC er begynder-egent.
> Er det brugbart til noget overhovedet, er det kun vægt/kraft forhold
> og HK der tæller her ?

Den er også fjernet nu.

> [...]
> betegnelserne
> Hydraulisk Teleskopgaffel & Hydraulisk Teleskopgaffel (USD) ikke

Korrekt!

> [...]

> - Baghjulsaffjedrings type
> Findes USD her ?
> Mangler justerbar Frem/Retur dæmpning ikke ?

Rettet - jeg ved dog ikke om USD findes på monodæmpere - anyone?

> - Kædetykkelse i [mm]
> Er betegnelserne 520/525/530 m/u o-ring ikke bedre !!

Hvad siger du, Bager? Det var vist ham, der foreslog denne opbygning af data
omkring kæde.

> - Ventil-spillerum
> Da min MC har desmodronisk ventilstyring, har den 2 mål for
> indsugning & 2 mål for Udst.

I Ducati ejere er da besværlige Så må I bare bruge det ene felt til
begge mål.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-07-04 15:30

Jeg savner at man kan vælge "Andet" i stort set alle felterne, da der altid
findes een der har lavet noget som ikke passer i netop den kategori
Hva nu om 5 år hvis der var een der fik lavet antigravitations infrarød
primærlaser fremdrift så du´r det ikke at man kun kan vælge mellem
kæde/kardan og remtræk ?!?
Bare et forslag !!

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Richard

Dato : 16-07-04 16:10

Tony Lorentzen wrote:

> Tør! Den er rettet nu.

Enig, men ulykkeligvis opgiver nogle fabrikker "tør vægt" uden nogen
somhelst væske, mens andre opgiver køreklar vægt, men med tom tank svjhf
- hm, vi må vel se, hvordan det går...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-04 21:06

On Fri, 16 Jul 2004 17:09:36 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej.

>Enig, men ulykkeligvis opgiver nogle fabrikker "tør vægt" uden nogen
>somhelst væske, mens andre opgiver køreklar vægt, men med tom tank svjhf
>- hm, vi må vel se, hvordan det går...

Jeg er også enig.
Det er OK med "forvalgte" værdier, men der bør være mulighed for
individuel indtastning.
F.eks. karburatorer:
Bing, Amal (der findes i flere modeller), Weber, og der er også flere
typer indsprøjtningssystemer.
Dysestørrelser? (original + eftermonteret).
Der findes også fabriksturbo maskiner som f.eks. min XN85.
Der er også forskel på hvorledes ydelsen i HK opgives - På ældre MC
var det standard at det blev opgivet på krumtappen, på de nyere er det
på "bavlehjulet".
Efter min mening kunne man godt have generatortype, ydelse, antal
faser og akkustørrelse med.
Tændingstype - Kniksere, elektronisk, magnettænding, fortænding,
tændingsavancering og platinafstand.
Det kan selvfølgelig alt sammen henlægges under "fritekst", men når du
nu spurgte

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 23:11

Steen Gruby wrote:

> Det er OK med "forvalgte" værdier, men der bør være mulighed for
> individuel indtastning.

Grunden til at der er valgt "forvalgte" værdier er for at sikre en ensartet
indtastning i databasen - dvs. så der blandt andet kan laves krydssøgninger
og sammenligninger. Jeg vil i stedet forslå at folk sender mig en mail for
at få elementer tilføjet i de respektive drop-downs - det er mest af alt et
spørgsmål om tilretning i starten.

> [...]
> tændingsavancering og platinafstand.
> Det kan selvfølgelig alt sammen henlægges under "fritekst", men når du

Hehe. Det er også en balancegang mellem hvad der er overskueligt at taste
ind i første omgang. Vi kan altid udvide indtastningsmulighederne senere -
lige nu vil jeg dog prioritere at vi får sat skub i indtastningen. Så kan vi
senere lancere mulighed for at få indtastet endnu flere oplysninger i
version 2.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-04 23:18

On Sat, 17 Jul 2004 00:10:35 +0200, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony.

> [...]
>senere lancere mulighed for at få indtastet endnu flere oplysninger i

Det er jeg meget enig i.
Som jeg skrev, så var det også kun fordi du efterlyste en reaktion at
jeg tillod mig at komme med det skrevne.
Jeg er nok tekniknørd, så jeg fokuserer naturligvis på det der kan
hjælpe til udbredelse af værkstedsdata mere end brugsdata.
Jeg skal nok bidrage med det lidt jeg kan.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-07-04 00:27

Steen Gruby wrote:

> Det er jeg meget enig i.
> Som jeg skrev, så var det også kun fordi du efterlyste en reaktion at
> jeg tillod mig at komme med det skrevne.

Naturligvis!

> Jeg er nok tekniknørd, så jeg fokuserer naturligvis på det der kan
> hjælpe til udbredelse af værkstedsdata mere end brugsdata.
> Jeg skal nok bidrage med det lidt jeg kan.

Og det er påskønnet!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-04 22:02

> Rettet - jeg ved dog ikke om USD findes på monodæmpere - anyone?

Det er ikke interessant på en bagdæmper. Jeg har vendt den om på min DR 600,
men det har ingen betydning.

> Hvad siger du, Bager? Det var vist ham, der foreslog denne opbygning
> af data omkring kæde.

Jo. Det har været det jeg har ment!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-07-04 22:17

Tony Lorentzen wrote:

> Rettet - jeg ved dog ikke om USD findes på monodæmpere - anyone?

Kan være lidt svært at svare på. Men en BMW K100 må vel antages at have
monoaffjedring, da der kun er en dæmper. Og den sidder på hovedet.

Fin side du i øvrigt har banket sammen. Ku' man indflette noget med
reservedelsprisindeks?. Og eventuelt forsyningssikkerhed?. Måske ikke lige så
relevant datamæssigt set. Men bare et foreslag.

Ib Jakobsen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 12:03

Ib Jakobsen wrote:

> Fin side du i øvrigt har banket sammen. Ku' man indflette noget med
> reservedelsprisindeks?. Og eventuelt forsyningssikkerhed?. Måske ikke
> lige så relevant datamæssigt set. Men bare et foreslag.

Og et rigtigt godt et, faktisk. Jeg har tidligere tænkt idéen - og sågar
talt med Max MC Import (som udgiver MC Nøglen) men de er pt. ikke klar med
en digital udgave af MC Nøglen. Jeg tilbød dem faktisk min assistance i sin
tid (ca. et år siden jeg talte med dem vil jeg tro) men de var allerede så
småt gået i gang med noget selv. Min erfaring siger mig dog at den slags har
det med at kuldsejle ret hurtigt fordi det bliver bygget op forkert fra
bunden af. Anyway - jeg kontakter dem gerne og hører dem hvor langt de er
nået.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 18-07-04 14:09

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> hurtigt fordi det bliver bygget op forkert fra bunden af. Anyway -
> jeg kontakter dem gerne og hører dem hvor langt de er nået.

Jeg har set deres digitale udgave af MC-nøglen (åbenbart kun for
forhandler),
database-systemet det er bygget omkring kender jeg ikke men det er vel
forhåbentligt et SQL system.
Jeg blev ikke imponeret af softwaren.

Jeg vil blive meget overrasket hvis det lykkes dig at få dem til at deltage
eller levere data, men prøv endelig.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 19:09

D@n Dethlefsen wrote:

> [...]
> forhandler),
> database-systemet det er bygget omkring kender jeg ikke men det er vel

De fortalte mig i sin tid at de havde gange i noget (bvadr) FileMaker Pro.
Det er også fint nok, hvis man som privatperson ønsker at lave en database
over sine japanske B-film eller sin samling af vitage Ike & Tina
vinyl-plader, og hvis man ønsker at bygge et system som ikke kan kobles
sammen med eksterne partnere så er det helt sikkert vejen frem.

> Jeg vil blive meget overrasket hvis det lykkes dig at få dem til at
> deltage eller levere data, men prøv endelig.

Det bliver sikkert ikke nemt. Omvendt så må de vel kunne se det smarte i at
man kunne koble en motorcykel database sammen med et online
reservedels-bestillings-system (puha - langt ord). Det sværeste bliver nok
at overtale dem til at sælge direkte til slutkunderne. Så bliver de sikkert
upopulære blandt forhandlerne - og det tror jeg ikke de har lyst til. Man
kunne også bare kontakte Louis i Tyskland og høre dem om de vil lave en
kobling mellem systemerne

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 18-07-04 20:17

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> & Tina vinyl-plader, og hvis man ønsker at bygge et system som ikke
> kan kobles sammen med eksterne partnere så er det helt sikkert vejen

Jo, det var netop Filemaker Pro, de har brugt, er det med en SQL-database ?

> [...]
> det tror jeg ikke de har lyst til. Man kunne også bare kontakte Louis
> i Tyskland og høre dem om de vil lave en kobling mellem systemerne

Du får ikke Max til at sælge direkte til os kunder, da hele hans system er
bygget op omkring de forhandler der fører hans produkter, og det er jo ikke
hans kæde ligesom Louis. Men det ville jo være fint hvis man bare kunne
finde alle nummerne også sende en mail til ens lokale forhandler.
Hvis du skulle få held med Louis, vil du (vi) nok få alle Danske
forhandler/importører på nakken !!!

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-07-04 21:36

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> forhandler.
> Hvis du skulle få held med Louis, vil du (vi) nok få alle
> Danske forhandler/importører på nakken !!!

men alle vi andre ville elske dig!
--
mvh. Jacob Larsen - GS500
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 22:19

D@n Dethlefsen wrote:

> Jo, det var netop Filemaker Pro, de har brugt, er det med en
> SQL-database ?

Nej - en Filemaker

Filemaker er i sig selv en database men har indbygget funktionalitet til at
lave indtastnings/søge-interface direkte i databasen - lidt á la MS Access.

> [...]
> og det er jo ikke hans kæde ligesom Louis. Men det ville jo være fint
> hvis man bare kunne finde alle nummerne også sende en mail til ens

Det er absolut også en løsning.

> Hvis du skulle få held med Louis, vil du (vi) nok få alle Danske
> forhandler/importører på nakken !!!

Jeps - så kan de lære det! Lad os nu se hvad de siger.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Armand

Dato : 16-07-04 14:55

D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en

> - Ventil-spillerum
> Da min MC har desmodronisk ventilstyring, har den 2 mål for indsugning & 2
> mål for Udst.

Hvilket alle modeller som justeres v.h.a. shims også har!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-07-04 19:42

Armand wrote:

> Hvilket alle modeller som justeres v.h.a. shims også har!

Lidt flueknepperi.
Ja ALLE ventiler har da 2 mål, et min & et max. også er det da ligemeget om
det er shims eller stilleskruer.
Desmodronisk ventilstyring har da 4 mål, min & max for Åbne shimsen og min &
max for Lukke shimsen

Fra : Armand

Dato : 16-07-04 21:55

> Lidt flueknepperi.
> Ja ALLE ventiler har da 2 mål, et min & et max. også er det da ligemeget
> om det er shims eller stilleskruer.

Førhen (á da vippearme var standarden) var der kun et minimumsmål at tage
hensyn til - Sikkert fordi at slitagen i stødstænger og vipparmes-mekanikken
i praksis medførte at justeringen kun foregik én vej og ventiler derfor var
noget man "strammede(!) efter", og som man forøvrigt ligesåvel kunne udføre
når
værktøjet alligevel var fremme uanset mål!
Kun fordi at springet imellem shims'ene (á oftest 5/100mm) afgør hvor
præcist man kan justere spillerummet ind, er det nødvendigt at der tillige
opgives såvel min. som max. -mål så man kan vurdere om spillerummet vil
blive for stramt eller løst ved udskiftning til næste shims-str.! At
proceduren med max./min -mål derfor er blevet rutine uanset tilstedeværelsen
af stilleskruer eller ej, er en anden sag

> Desmodronisk ventilstyring har da 4 mål, min & max for Åbne shimsen og min
> & max for Lukke shimsen

Ups!
Jeg tyggede ellers lige en gang på desmodromikken; men åbenbares først nu at
det jo er rigtigt nok at både udst. og inds. -siden har dobbelt antal
vippearme og dermed ikke alene dobbelt så meget justering men også mulighed
for anderledes tolerencer for alle spillerummene!

I rest my case!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 19:34

> Tør! Den er rettet nu.

Hvad så hvis begge tal er tilgængelige? Den køreklare vægt er jo
egentlig også ret interessant (og sværere at fuske med fra fabrikantens
side).

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 19:33

> Jo - kan vi blive enige om ovenstående allesammen?

Ikke helt. Vi slipper nok ikke for noget langturs-enduro for
V-Strom-typen. Derudover er begrebet 'offroad' temmeligt bredt, for en
Honda Dominator 650'er kan jo ikke kategoriseres med en KTM380
cross-dims, selvom de begge kan puttes i offroad-kategorien.

Evt. en offroad (-transport ell. lign) og en offroad-sport kategori?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-04 22:27

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> [...]
> cross-dims, selvom de begge kan puttes i offroad-kategorien.
>
> Evt. en offroad (-transport ell. lign) og en offroad-sport kategori?

Hehe, endnu et fremragende eksempel paa at der altid er endnu en
vinkel at se tingene fra.

Jeg stemmer for at kategorierne erstattes af et billede. Saa kan
man selv kategorisere som man har lyst.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 22:09

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> Det kan selvfølgelig alt sammen henlægges under "fritekst", men når du
> nu spurgte

Hey Tony, ikke for at påtvinge dig meget mere ekstra arbejde, men hvad
med et yderst simpelt mark-up sprog i fritekstfeltet?

Noget a la wikipedia¹:
--------------
El-net
*Forlys: 2x60 W, 4x300 W projektører
*Generator: 400 W, tre faser
**Producent: Bosch
*Batteri: 12 Ah, lyseblåt
--------------
Det skulle så gerne blive til en fin punktopstilling, som vist på:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:How_to_edit_a_page>
Søg på 'Lists' for at finde stedet.
Måske du kan finde mere inspiration på siden, men blot muligheden for
at lave en simpel punktopstilling vil være god.

Måske også noget helt alternativt (ascii-art, jaah! , men det jeg
fisker efter er egentlig bare en mulighed for at gøre friteksten
overskuelig, og en måde at presse det ind i layoutet uden at det ser
forkert ud.

¹: Wikipedia - et online leksikon der rummer afsindig meget
information som alle kan ændre i. Lyder skørt, men det virker!
Se evt.: <http://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle> for demo.

Den danske wikipedia, <http://da.wikipedia.org> er desværre stadig
lidt tynd, men det går fremad.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 22:40

Jes Vestervang wrote:

> Hey Tony, ikke for at påtvinge dig meget mere ekstra arbejde, men hvad
> med et yderst simpelt mark-up sprog i fritekstfeltet?

Udmærket idé - men det skal være meget simpelt - ellers forstår folk det
ikke. Der er til stadighed en del, der ikke engang kan finde ud af at quote
korrekt i DFM.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-07-04 23:04

Hvem??

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-07-04 00:26

Nu stopper du!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 23:50

> Hvem??

Nøjj, hvor jeg elsker Gnus, jeg skal bare skrive WYf, og så laver den
en 'Full (Outlook) deuglify', inklusive ommøblering af toppost
....der er dog grænser for hvad selv den bedste kok kan lave ud af en
lort

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-04 23:13

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> writes:

> Jeg stemmer for at kategorierne erstattes af et billede. Saa kan man
> selv kategorisere som man har lyst.

Det ville være nemt og logisk, bortset fra at det vil være umuligt at
søge i... medmindre du kan flikke nogle smarte
mc-genkendelsesalgoritmer sammen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-04 23:30

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> Det ville være nemt og logisk, bortset fra at det vil være umuligt at
> søge i... medmindre du kan flikke nogle smarte
> mc-genkendelsesalgoritmer sammen

Hvis man kan lave filtre der kan genkende hudfarve saa...
Tjah, jeg synes bare det er et vaerdiloest (hurra for US tastaur...) felt.

Hvor tit har du brug for at soege paa alle enduro-sport modeller fra '92?

Anyhoo, saa er det jo i bund og grund pedanteri - men paa den anden side
saa er det jo et af DFMs varemaerker

PS: Tony, jeg synes det er en go' database

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-04 12:01

Mikkel Christensen wrote:

> PS: Tony, jeg synes det er en go' database

Tark!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Squish

Dato : 16-07-04 17:59

"Tony Lorentzen" wrote:
>Hej alle DFMere,
>
> Hop ind og kig på følgende adresse:
>
> http://dfmc.dk/modeller/add.asp
>
> Mangler jeg noget (?)

Hvad med typen "Classic"?

--
Squish
CB400F "Supersport"

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 20:45

Squish wrote:

> Hvad med typen "Classic"?

Det kan man da se på årgangen!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Squish

Dato : 17-07-04 09:52

"Tony Lorentzen" wrote:

> Det kan man da se på årgangen!

Heh.. good point!

--
Squish
CB400F

Fra : Squish

Dato : 17-07-04 10:07

"Tony Lorentzen" wrote:
> Hop ind og kig på følgende adresse:
>
> http://dfmc.dk/modeller/add.asp
>
> Mangler jeg noget (?) - udover:

"Anbefalet dæktryk bag" er ofte angivet i 2 værdier- dvs. henh. en uden og
en med passager.

--
Squish
CB400F