Min XJ600 smider olie
Fra : Hook

Dato : 15-07-04 15:04

Hej !!

Er der mon nogen der kan foklare mig hvorfor min Yamaha XJ600 (´97 51,5K km) bliver ved med at smide olie igennem en af de 2 slanger der hænger under maskinen. Det er den der går til luftfilteret (og nejnej, der er ikke for meget olie på motoren)
Det sjove ved det er, at det faktisk kun er når jeg er kørt hjem, det lyder tåbeligt men, når jeg parkerer den på arbejdet er der ikke noget, men kort tid efter jeg stiller den derhjemme kommer der en "pæn" sø på str. med, ja hvad skal vi sige, en alm. kagetallerken (hvad hovedet er fuld af...).

Jeg har haft den på værksted af samme grund, et par gange, men de kan ikke finde ud af hvorfor..
De har forklaret mig, at på andre modeller er der en prop på slangerne, som man skal pille af engang imellem, så man kan tømme dem (slangerne) for olie, som de iøvrigt mener "kun" er fortætnede dampe.
Det ser ikke ud til den brænder olie af, dvs. det er fin hvid/grå men ikke blå røg der kommer fra udstødningen....

På forhånd tak

Hook
mailto:hook@cyberdude.dk

Fra : Lars Nielsen

Dato : 15-07-04 18:46

"Hook" <hook@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ja hvad skal vi sige, en alm. kagetallerken (hvad hovedet er fuld af...).

Pil ånderøret af topstykket/topdækselet, og sæt en prop i istedet for
slangen som leder oliedampene op i luftfilteret... - Der bør ikke være
bagtryk på din motor... - Eller sæt en klud / filter over studsen istedet
for at lede dampene op i luftfilterkassen...

Lars / Viborg

Fra : Armand

Dato : 15-07-04 21:15

Lars Nielsen <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en

> Pil ånderøret af topstykket/topdækselet, og sæt en prop i istedet for
> slangen som leder oliedampene op i luftfilteret... - Der bør ikke være
> bagtryk på din motor...

Nej, det bør der ikke - Men ifald der er så rettes dén fejl ikke ved at
proppe ånderøret af, tværtimod :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-07-04 21:34

> [...]
> km) bliver ved med at smide olie igennem en af de 2 slanger der hænger
> under maskinen. Det er den der går til luftfilteret (og nejnej, der er

Jeg tror at det er sjældent at der ligefrem er for meget olie på lige dén
motor

> [...]
> skal vi sige, en alm. kagetallerken (hvad hovedet er fuld af...).
>
> Det ser ikke ud til den brænder olie af, dvs. det er fin hvid/grå men ikke

Men bruger den ikke olie da?

Alt tyder på at den er endog noget slidt i cylindergangen, hvorved der
slipper kompressions/forbrændings -tryk forbi stempel/-ringe og derved ned i
motorblokken - Den fortsatte vej ud i atmosfæren er gennem
udluftnings-systemet; luftfilterkassen og gen-forbrænding i cylindrene!
Prøv at tage olieproppen af når motoren går i tomgang og bemærk hvilken
blæst der står op af hullet

Det med forbruget: Hvis der slipper kompression den ene vej løber der
sandsynligvis olie den anden vej, også selv om du ikke selv ser det -
Cylinderslitage-betinget olieforbrug vil være størst når motoren får lov at
arbejde!

Omkring at spildet kommer og går:
Der skal ikke være meget niveau-forskel for at det vil løbe ud af
luftfilterkassens stuts eller ej. og dét kan være forskellen på dit arbejde
og dit hjem :-/

--
Armand.

PS:
Nu har jeg besværet mig med dine problemer - Gider du besvære dig med at
finde ud af at sætte din linielængde ned(!) til et par og halvfjerds tegn!?

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 16-07-04 01:17

"Hook" <hook@cyberdude.dk> wrote in message
> [...]
olie, som de iøvrigt mener "kun" er fortætnede dampe.
> Det ser ikke ud til den brænder olie af, dvs. det er fin hvid/grå men ikke

Jeg tænker på det samme som Armand, men vedrørende det med at den kun
drypper olie efter parkering hjemme igen, hvor langt er turen egentlig til
arbejde?

Det som Armand skriver med utæthed ved stemplerne konstaterede jeg for en
ugen siden på en BMW R75/6. Da jeg lå bag den for nogle uger siden så jeg at
der under accelerationer kom sort udstødning i højre side.

Da jeg i fik mulighed for at skille fyrens motorcykel noget ad, målte jeg
stempelringene ved at skubbe dem 20 mm fra toppen og ned i cylindrene, at
der bl.a. var 1,60 mm gab på en topring og 1,20 på en olieskrabering, hvor
der for de to skal være henholdsvis 0,30 - 0,45 og 0,25 - 0,40.

Hvis man så siger at der for ringene kun skal være 0,05 gab når motoren er
varm så får vi jo for olieskraberingen at dens gab er mindsket fra 0,25 til
0,05 mm, altså 0,20 mm. Trækkes dette fra det målte 1,20 mm fås at dens gab
da er 1,00 mm når motoren er var, altså 20 gange mere end det skal være.

Og som Armand skriver så vil slidte cylindre/utætte stempelringe resultere i
forbrændingstryk som går mellem stempler og cylindre, og derved til
krumtaphuset. Her resulterer det jo (normalt) i højere tryk i krumtaphuset
og derved større (pulserende) tryk i udluftningsrøret og større chance for
medrivning af oliedråber, som altså ryger ud.

På den nævnte BMW model (boxerne indtil 1980) går udluftningsslangen fra
krumtaphuset hen til tragten for indsugning til karburatoren til højre side.
Så derfor den sorte udstødning på kun højre side.

Mvh. Gert Thorgersen,
BMW R100S, Honda VTR 1000, Honda XR 250

Fra : Kim J.

Dato : 16-07-04 07:08

Hejsa Hook,

> [...]
olie, som de iøvrigt mener "kun" er fortætnede dampe.
> Det ser ikke ud til den brænder olie af, dvs. det er fin hvid/grå men ikke

Bare lige et gæt Prøv at se ned i din luftfilterkasse med jævne
mellemrum, specielt når det er tørt vejr. Der må gerne ligge lidt olie der
nede, da dampe sikkert bliver ført til luftfilterkassen. Gætter på, at dit
problem er størst i fugtig vejr? En mulighed er at dit luftfilter suger vand
ind, og det så ligger i bunden af kassen sammen med olien. Når du så parker
der hjemme kommer der en god sø under maskinen.

Prøvede noget lignende på en VX800 som lavede noget lignende + den kørte
meget dårligt i regnvejr. Det viste sig at luftindtaget til den bagerste
luftfilterkasse var vendt så vand fra vejen blev suget ind i den.

Hvis jeg var dig, så vil jeg lige hive luftfilteret ud, gøre kassen pinlig
ren, og så over nogle dage holde øje med, hvad der egentlig ligger i bunden
af
kassen (ren olie eller vand/olie). Bruger maskinen ikke olie af betydning,
så gætter jeg på det meste af det er vand.

Hygge her fra
Kim J.