Bremse væske
Fra : Aragorn24

Dato : 14-07-04 15:12

Hvad sker der hvis man hælder DOT4 væske i bremse og koblings hydrlik
beholderen, selv om der står det skal bruge DOT3?

Skal jeg lige forbi tanken og købe mig en DOT3, eller er det lige-fedt?

Dennis

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 14-07-04 16:01

Aragorn24 skrev i meddelelsen
> Hvad sker der hvis man hælder DOT4 væske i bremse og koblings hydrlik
> beholderen, selv om der står det skal bruge DOT3?
>
> Skal jeg lige forbi tanken og købe mig en DOT3, eller er det
> lige-fedt?

Det skulle vist ikke gøre nogen forskel. Først når man går over i dot 5 kan
der blive problemer. Der skal systemet være 100% renset mener jeg.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk

Fra : Jens Jessen

Dato : 14-07-04 19:45

Stop nu med gisningerne og formodningerne:
DOT står for Department of Transportation og numrene refererer til
bremsevæskens kogepunkt - jo højere nummer jo højere kogepunkt. Eks. har DOT
3 et kogepunkt på min. 205 grader celcius når det er nyt.
Dot 4 er på min. 230 og DOT 5 har et kogepunkt på min. 260 grader.

NB. Bremsevæsken bør skiftes hvert år, da det har en god evne til at optage
fugt. Da vand har et kogepunkt på 100 grader sænker det naturligvis
bremsevæskens kogepunkt. Eksempelvis falder DOT 5 til omkring 180 grader med
et vandindhold på bare 3,5%.

Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471
E-mail jens.jessen@get2net.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 14-07-04 21:10

Jens Jessen wrote:

> [...]
> har DOT 3 et kogepunkt på min. 205 grader celcius når det er nyt.
> Dot 4 er på min. 230 og DOT 5 har et kogepunkt på min. 260 grader.

Meget muligt, men Kenn H. Jensen har stadig ret i sin formodning om, at man
skal lade være med at blande fx. DOT 3 eller 4 væske med 5.1 eller lign! De
førstnævnte er glycolbaseret, mens 5.1 er silikonebaseret - og det er noget
lort at få blandet!

Som en lille sidebemærkning bør det lige nævnes, at man skriver under den
teskt, man svarer på.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Richard

Dato : 14-07-04 21:44

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> førstnævnte er glycolbaseret, mens 5.1 er silikonebaseret - og det er noget

Nulle, 5.1 er ikke siliconebaseret, det er DOT 5. DOT 5.1 må godt blandes
med 3 og 4

Se fx her: www.q8.dk/productservice-pdf/BrakeFluid.pdf

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-07-04 15:54

Richard wrote:

> Nulle, 5.1 er ikke siliconebaseret, det er DOT 5. DOT 5.1 må godt
> blandes med 3 og 4
>
> Se fx her: www.q8.dk/productservice-pdf/BrakeFluid.pdf

Tjae, man skulle jo tro at de ved det bedst hos Q8... Men læs så lige de 4-5
nederste linier her:
http://www.dmc-org.dk/faq-bremser.html

Har aldrig selv prøvet, men holder mig også til DOT 4, så det bliver ikke
relevant for mit vedkommende.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 14-07-04 21:44

"Jens Jessen" <hondac72@hotmail.com> wrote:

>Dot 4 er på min. 230 og DOT 5 har et kogepunkt på min. 260 grader.

Men DOT 5 er noget for sig selv, og må ikke blandes med DOT 3 eller
DOT 4. Skal man bruge DOT 5 skal hele systemet altså renses for gammel
bremsevæske. Jeg ville nok også checke med en fagmand, hvordan
pakninger og slanger på min motorcykel har det med DOT 5, før jeg
ville skifte.
Til gengæld suger DOT 5 ikke vand fra luften, og det er ikke skadeligt
for maling og lak.

DOT 5.1 findes også, og den er "kompatibel" med DOT 3 og DOT 4, men
angriber også plastik.

--
Kåre

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-07-04 15:56

Kåre Nejmann wrote:

> DOT 5.1 findes også, og den er "kompatibel" med DOT 3 og DOT 4, men
> angriber også plastik.

Hvis det er rigtigt, må de have lavet en fejl på DMC's hjemmeside!?
Læs de 4-5 nederste linier på denne side:

Fra : Moller

Dato : 15-07-04 16:07

Psycho Cowboy wrote:

> Hvis det er rigtigt, må de have lavet en fejl på DMC's hjemmeside!?

   Det er en fejl fra DMC's side... men et ganske godt bevis på at man
altid skal være skeptisk over hvad man læser på nettet :) tænk hvis folk
også begyndte at tage sider som : http://www.danskfolkeparti.dk/ , og
http://www.dnsb.info/ som værende korekte :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-07-04 08:09

Aragorn24 wrote:
> Hvad sker der hvis man hælder DOT4 væske i bremse og koblings hydrlik
> beholderen, selv om der står det skal bruge DOT3?

Hej Dennis

Der har været svaret på det før, men jeg svarer lige igen.

Du kan rolige blande DOT3, DOT4 og DOT5.1. De er alle glycerol baserede.
Kogepunktet stiger med nummeret, det samme gør udskiftningsintervallet og
størrelsen af katastrofen hvis man spilder det på motorcyklen.

Der hvor forvirringen starter er ved DOT 5. Der er stor forskel på Dot 5 og
Dot 5.1. Dot 5.0 er silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig
skiftes, da det ikke optager vand. Tilgengæld giver det en lidt mere svampet
bremse, og er meget dyrt i drift, hvis man renser sine kalibre hvert andet
år eller hver 24.000km som man bør. Det smarte er, at det ikke virker som
lakfjerner, hvis man gridser med det. Man skal ikke skifte pakninger ved
skift til Dot5.0, men rense hele systemet grundigt med sprit, så der ikke er
rester af bremsevæske tilbage. For at være sikker på det, kræver det vel en
komplet adskillelse. Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr, så
kaliberne ikke sætter sig, og ikke kræver det yderste af sine bremser, kan
Dot 5 være en fin løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver
vinter.

Dot 5,1 er en glyserol baseret bremsevæske lige som Dot 4. Det har et højere
kogepunkt end alm spec. Dot 4. Det kan fint blandes med Dot 4. Dot 4 er dog
rigeligt fint til alm hverdagsbrug, hvis man skifter det efter
foreskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få
flere forskellige high spec Dot 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt. De
bliver brugt til ræs, samt af ejere af den første version af Gixxer 1000 der
har opdaget det fede ved at købe en Suzuki. Gixxer 1000 havde det problem,
at stemplerne i kaliberne gik stramt, og gjorde at kaliberen blev MEGET
varm. Det fik bremsevæsken til at koge under hårdere belastning (f.eks track
day for alm. dødelige). Som et fix med et kvalitetsniveau på højde med
monteringen af styrdæmperen på TL 1000S i '97, anbefalede Suzuki en
bremsevæske med højere kogepunkt.

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!

Fra : Flemming Disc

Dato : 15-07-04 08:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:z4qJc.27$fO6.3@news.get2net.dk...
> Du kan rolige blande DOT3, DOT4 og DOT5.1. De er alle glycerol baserede.
> Kogepunktet stiger med nummeret, det samme gør udskiftningsintervallet og
> størrelsen af katastrofen hvis man spilder det på motorcyklen.

Det med kogepunktet stiger er et stort problem, men det der tit først går
galt, hvis man ikke skifter sin bremsenæske mindst hvert anden år, er at det
vand der "suges" ind i bremsevæsken. Den kan tære hul i bremsecylinder og
bremsekaliber, så selvom man måske nok skal få køretøjet stoppet, så bliver
det en dyr afære Det klare et reno kit nemlig ikke (

> [...]
> Dot 5 være en fin løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver

Vedr. skift af DOT 5, så forskriver Harley fabrikken at man bruger DOT 5, på
alle deres cykler, men også at det skiftes hvert andet år, så......

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Hekto

Dato : 15-07-04 08:55

Flemming Disc wrote:

> Vedr. skift af DOT 5, så forskriver Harley fabrikken at man bruger DOT 5, på
> alle deres cykler, men også at det skiftes hvert andet år, så......

Det er da klart!
Det kræver jo en del, at stoppe et læs jernbaneskinner i vild flugt!

Kun det bedste er godt nok!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Aragorn24

Dato : 15-07-04 09:06

Jeg takker for de utrolige gode og detaljeret svar

Det er fanme dejligt med NG, og de gude-hoveder der altid er klar med et
svar!

Mvh

Dennis

Fra : Richard

Dato : 15-07-04 16:10

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Dot 5.0 er silikonebaseret, og koster en formue.

Hm, en ½l flaske DOT 5 til 85 kr ser ud til at række til udskiftning og
udluftning af forbremserne på såvel GB500'en (en enkeltsidet kaliber) og
VF750S'en (to enkeltsidede kalibre). Blot for at sætte værdi på
"formuen"

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Moller

Dato : 15-07-04 18:32

Richard wrote:

> [...]
> udluftning af forbremserne på såvel GB500'en (en enkeltsidet kaliber) og
> VF750S'en (to enkeltsidede kalibre). Blot for at sætte værdi på

   For en Jyde, som Bager betyder en Formue at det koster mere end hvad
man kan nøjes med at betale :) f.eks. betragtes Castrol for at koste en
formue mod Delo olie :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Richard

Dato : 15-07-04 18:39

Moller wrote:

> For en Jyde, som Bager betyder en Formue at det koster mere end hvad
> man kan nøjes med at betale :) f.eks. betragtes Castrol for at koste en
> formue mod Delo olie :)

*lol*
Nå ja, og så har han jo også så mange cykler at skifte på, hvis han
ellers kunne gå ind for varen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-07-04 00:46

Richard wrote:

> Nå ja, og så har han jo også så mange cykler at skifte på, hvis han
> ellers kunne gå ind for varen

Eller også så p*sser det ud af dem, så der løbende skal toppes op med friskt
for ikke at få luft i systemet

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-07-04 22:47

> For en Jyde, som Bager betyder en Formue at det koster mere end hvad
> man kan nøjes med at betale :) f.eks. betragtes Castrol for at koste
> en formue mod Delo olie :)

LOL!!! Spot on. Jeg er gennskuet. FORDØMT
Jeg stod lige her i går, og købte mobiltelefon batteri hos T-hansen, og så
de havde 1L bremsevæske til 50kr. Der køber jeg nok min bremsevæsek næste
gang. Jeg skifter alligevel bremsevæske mindst en gang om året.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-04 06:01

> [...]
> de havde 1L bremsevæske til 50kr. Der køber jeg nok min bremsevæsek næste
> gang. Jeg skifter alligevel bremsevæske mindst en gang om året.

Hej Jens og andre

Husk bremsevæske suger vand hvis beholderen ikke er af jern,
mange af de beholdere er af plastik og så må man ikke gemme
dem for længe.

Hygge PD CBR1100

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-04 21:58

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Tys Tys. Den har alle glemt igen. Jeg lovede en kasse øl til TPT for den
> dummert, men ingen havde husket det.

Pokkers! Så må du jo give den til pimse-jubilæumstræffet i august!
--
mvh Jes Vestervang (en af M&P's falske kunder @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : TA

Dato : 19-07-04 02:04

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:z4qJc.27$fO6.3@news.get2net.dk...

> Du kan rolige blande DOT3, DOT4 og DOT5.1. De er alle glycerol baserede.

De nævnte bremsevædsker er svjh typisk baseret på:
* glykol-æter
* poly-glykol-æter
* poly-alkyl-glykol-æter
* e.l.

Glycerol er et andet navn for "Glycerin"

--
TA

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-07-04 16:22

> [...]

> de havde 1L bremsevæske til 50kr. Der køber jeg nok min bremsevæsek næste
> gang. Jeg skifter alligevel bremsevæske mindst en gang om året.

Louis har da også bremsevæske til 8 euro for en liter, og der får du
jo bonuspoint, reklamepenge (vi er flere der har Bager mistænkt for at
være på lønningslisten hos Louis ;) og hvad ved jeg. Har du lavet en
bedre deal med T-Hansen?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : TA

Dato : 19-07-04 02:02

"Aragorn24" <Aragorn24@webspeed.dk> wrote in message
> Hvad sker der hvis man hælder DOT4 væske i bremse og koblings hydrlik
> beholderen, selv om der står det skal bruge DOT3?
>
> Skal jeg lige forbi tanken og købe mig en DOT3, eller er det lige-fedt?

Du kan roligt bruge DOT 4 i bremsesystemer, hvor der foreskrives DOT 3. Det
er samme bremsevædske - blot er DOT 4 tilsat bor-estere, som gør vædsken
ekstra 'tør' og dermed øger dens kogepunkt.

Tvivler på man kan købe DOT 3 mere.

--
TA