fotofælder
Fra : Peter Hasselby

Dato : 14-07-04 10:45

Kan en mc blive taget i en fotofælde, de kan sjældent se førens ansigt og
billedet bliver taget forfra dvs. ingen nummerplade.

Fra : KB

Dato : 14-07-04 10:49

Ja og nummerpladen bliver filmet bagfra via et kamera i forruden af
fotovognen, så svar må være - ja du kan sagtens blive taget. Så er
spørgsmålet selvfølgelig hvem der har kørt mc'en hvis ikke det er tydeligt
nok på det første billede.

Mvh.
Kenneth Bang
Yamaha FZS600 Fazer & BMW LT1100

Fra : Ronni Jensen

Dato : 14-07-04 11:38

Jeps, men der bliver først taget billede når fartmåleren registrerer for
høj hastighed - hvilket sker med en laserstråle.

Mange MC'ister bøjer derfor nummerpladen let "bagud" hvilket forårsager
at strålen "preller af" og farten dermed ikke kan måles. Om det holder i
praksis er der ingen forlydener om - man kører jo altid pænt og i forhold
til færdselsloven? :D

/Ronni

Fra : Troels Nielsen

Dato : 14-07-04 11:53

Har set eksempler på at folk bøjer nummerpladen i en 90 graders vinkel, så
kun den øverste linie på pladen er synlig på et foto. Derved kan en bøde
undgås ved fotovognene, men det kan formentlig give anledning til påtale
eller bøde hvis man skulle blive stoppet af ordensmagten (ved ikke hvor
meget de går op i den slags, men man kan vel argumentere, at pladen fungerer
som en forlænget skærm.... ).

/TN

Fra : KB

Dato : 14-07-04 17:10

Hej Troels

Vedr. den bukkede nummerplade så skal jeg ikke kunne udtale mig om, hvor
meget mine kolleger går op i det, men jeg går da op i det når jeg kører
rundt på de danske landeveje.

Det er ikke lovligt at bøje nummerpladen da der i bekendtgørelse nr. 1350 af
18. december 2000 står

§78 - " Nummerplader skal være synlige og let læselige. Der må ikke
anbringes pynteskruer, mærkater eller andet på
nummerpladen. "

Ligesom der i §77 står - " Nummerplader må ikke forsynes med rammer eller
indfatninger, der dækker nogen del af pladen. Reflekterende nummerplader må
dog være forsynet med rammer eller indfatninger, der kun dækker den del af
pladen, der er uden for den opprægede kant. Belysningen af nummerpladen og
mulighederne for at aflæse nummerpladen må ikke forringes ved anbringelse af
rammer eller indfatninger. Nummerpladens udformning må ikke ændres. "

Nummerpladens udformning må ikke ændres.

I § 77 står der i øvrigt " Nummerpladen skal være anbragt på et synligt sted
i lodret eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på
køretøjets længdeakse. "

Så dem der har monteret nummerpladen i en vinkel ( men uden at bukke den )
kommer også på kant med færdselsloven. ( så en RS Mille med en nummerplade
der nok var monteret i en vinkel på 20 grader og der skulle man vist flyve i
helikopter for at have en chance for at se hvad der stod på den ).

Personligt udløser det en bøde når jeg ser det, for jeg mener, at det er
vigtigt at kunne identifisere et køretøj ( ellers kunne vi jo lige så godt
lade være med at have nummerpladerne ). Og det er ikke kun vigtigt for
politiet, men også for den borger, der skulle blive indblandet i f.eks et
færdselsuheld. Så skal han kunne se registreringsnummeret på modpartens
køretøj, hvis denne flygter fra stedet.

Og ja så skal fotovognen også kunne se nummerpladen, så man ikke kan løbe
fra sit ansvar. Kald mig bare hellig eller lign.

Så hvis man føler man har brug for en længere bagskærm så skal man ikke
bruge sin nummerplade som bukket alternativ.

Fra : Per Jakobsen

Dato : 14-07-04 17:53

[SNIP] (en hel masse om nummer plader)

Loesning..: wheelie forbi fotofaelden.
ROFL

Sorry jeg kunne ikke lade vare

Per suzuki VL800 & GSXR 750

www.axaptamodules.com/family

Fra : Jens U

Dato : 15-07-04 00:01

KB skrev ...
> Vedr. den bukkede nummerplade

Se, det er et svar man kan bruge til noget.

Jeg fik selv krøllet/bukket en nr.plade ifbm. at en bil kørte op bag i mig,
da jeg holdt tilbage for en bus.

At værkstedet mente at hammer den lidt på filebænken var nok,
det mente jeg nu ikke.
Ny plade blev indkøbt(forsikring), at nummeret på pladen så var forkert,
da jeg skulle hente den er en helt anden historie.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-07-04 08:09

"KB" <kennethbang@nospamtiscali.dk> writes:

> Og ja så skal fotovognen også kunne se nummerpladen, så man ikke kan løbe
> fra sit ansvar. Kald mig bare hellig eller lign.

Eller politimand

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 14-07-04 12:17

> [...]
> praksis er der ingen forlydener om - man kører jo altid pænt og i forhold

Dvs. du mener der bliver lavet en ny fartmåling med håndholdt laser, efter
MC-en har passeret målervognen?
...er den første måling ikke god nok? (radar går jeg ud fra)

Er det 5000,- det koster nu hvis man nægter at udtale sig om førerens
identitet i slige sager?

Kenneth S

Fra : KB

Dato : 14-07-04 16:55

Ronni.

Det er noget sludder. Fotovognen er opbygget så du kører ind i et målefelt
og når det går for stærkt bliver der taget et billede. Når det så er
motorcykler og man derfor ikke kan se nummerpladen forfra, ja så sidder der
et videokamera i forruden på varebilen som tager film af alt der der kører
forbi og på den måde kan de se din nummerplade.

Grunden til at folk så bukker deres nummerplade er så at den er sværere at
aflæse. Der er altså ikke nogen laser der måler dig når du er kørt forbi.

Og tro mig jeg har en del insider viden :)

Fra : m0rt3n

Dato : 14-07-04 17:03

"KB" <kennethbang@nospamtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Og tro mig jeg har en del insider viden :)
> Kenneth Bang.
> Yamaha FZS600 Fazer & BMW LT1100

Kenneth, hvad med at bruge din insiderviden lidt fornuftigt? Sådan så det
kommer os alle til gode! Du kan lave en mailingliste hvor du skriver hvor
man bør overholde fartgrænserne og i hvilket tidsrum! Den mailingliste skal
nok blive populær. Jeg melder mig på den med det samme! Hvad siger du til
det?
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522

Fra : KB

Dato : 14-07-04 17:34

:). Ha ha Morten.

Ja den har jeg hørt et par gange før. Og ja ideen er jo for sin vis god nok
( der står jo i retsplejeloven, at vi skal forhindre forbrydelse ) og flere
politikreds har da så vidt jeg ved også oplysninger på deres hjemmesider om
hvor der bliver målt.

Og så er der jo diverse sms tjenester, hvor man får en sms når en
hastighedskontrol bliver set. Men jeg mener det er spild af penge, da vi
sjældent står samme sted ret længe af gangen. Så når man modtager sms'en er
kontrollen flyttet.

Fra : m0rt3n

Dato : 14-07-04 18:30

> Ja den har jeg hørt et par gange før.

hehe, ja det har du vel!

> [...]
> hastighedskontrol bliver set. Men jeg mener det er spild af penge, da vi
> sjældent står samme sted ret længe af gangen. Så når man modtager sms'en

Ja, de tjenester er total værdiløse. For nogle år siden kørte alle
(fjolserne) rundt med en CD i forruden, fordi de troede, at så kunne de ikke
snuppes i fartkontrol. LOL hvis det virkede havde Imperiet nok sat et par
CDer i bagruden på deres Tie Fighters som forsvar mod X-Wingernes lasere...

Fra : KB

Dato : 14-07-04 21:58

> [...]
> snuppes i fartkontrol. LOL hvis det virkede havde Imperiet nok sat et par
> CDer i bagruden på deres Tie Fighters som forsvar mod X-Wingernes

Ja den med cd'en har jeg også grint af en par gange.

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-07-04 19:08

On Wed, 14 Jul 2004 18:34:22 +0200, "KB"
> [...]

>sjældent står samme sted ret længe af gangen. Så når man modtager sms'en er

Jeg har tidligere abonneret på sådan en service, og jeg er ikke enig
med dig. Nu har jeg ikke kunnet checke samtlige advarsler jeg har
modtaget på SMS (op til 30/døgnet i Storkbh), men jeg har flere gange
konstateret at fartkontrollen stadig var igang en time senere, enkelte
gange op til 2-3 timer senere. Så nej, når man modtager SMSen kan
fartkontrollen sagtens stadig være aktiv. Dette forudsætter
naturligvis at der er tilstrækkelig mange abonnenter der kan advare
hinanden, men det har der åbenbart været.

Misforstå mig nu ikke, jeg mener ikke man skal gøre alt muligt for at
køre råddent i byområder - det tager jeg afstand fra. Men mange
fartkontroller finder sted i tidsrum og på strækninger, hvor det ikke
har nogen sikkerhedsmæssig betydning, om man kører med den lovlige
hastighed, eller med f.eks. 20 km/t mere. Det er selvfølgelig kun min
mening, jeg forventer ikke at du er enig med mig, hverken som
privatperson eller "iført sort tøj".

Noget helt andet er bivirkningerne ved at kriminalisere en stor del af
befolkningen, ved at straffe fortravlede husmødre og os andre, der
kommer til at køre blot få km/t for stærkt. Det giver befolkningen en
negativ holding til politiet, som kun kan give bagslag for politiet,
når I forsøger at få oplysninger fra borgerne, under opklaring af
rigtige forbrydelser.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-07-04 20:32

Thomas Makro <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> writes:

> Noget helt andet er bivirkningerne ved at kriminalisere en stor del af
> befolkningen, ved at straffe fortravlede husmødre

Fotravlede husmødre giver mig myrekryb, det er tit dem der krydser over
en bane, for lige at skynde sig over i en svingbane de havde glemt.

Well, generelt er fortravlede mennesker i trafikken noget skidt :-|
--
mvh Jes Vestervang - der som B-menneske jævnligt kommer 5 min for sent, i
stedet for at køre som en tosset for at være der til tiden

Fra : Peter Hasselby

Dato : 15-07-04 08:04

Hvad så med tonet visir eller spejl visir, der kan man ikke se førens
ansigt. Kan billedet så bruges til noget. Hvis jeg nu siger at der på dagen
var en ude og prøve cyklen fordi han muligvis ville købe den og jeg fik
desværre ikke hans navn eller adresse.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 10:11

> [...]
> desværre ikke hans navn eller adresse.
>

> Nej så kan billedet ikke bruges de skal tydeligt kunne se hvem der kører
cyklen, du er forpligtet til at fortælle hvem der har lånt den men hvis du
ikke ved det er detr jo ikk nemt eller hvis du er kommet til at lade en uden
kort prøve så bringer du dig selv i fedtefadet ved at fortælle hvem der har
kørt og så er du ikke forpligtet til at fortælle noget.

Brian

Fra : Frank Christensen

Dato : 15-07-04 20:15

brian jensen wrote:

> [...]
> kort prøve så bringer du dig selv i fedtefadet ved at fortælle hvem der har
> kørt og så er du ikke forpligtet til at fortælle noget.

ved i så om der kommer et blink hvis man har kørt for hurtig ligesom i bil.
Hvor mange betjente sidder der i en fotovogn?

Fra : Søren

Dato : 14-07-04 10:52

Er det en fotovogn sidder der en betjent og noterer dit nr. , jeg har selv
fået en bøde hvor der også var et billede bagfra. Jeg tror de begyndte på
dette , da en del bilister pillede den forreste nummerplade af.

I england tager de automatiske fotofælder billeder både forfra og bagfra af
samme grund.

Man skal nok ikke føle sig sikker ;-(

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-07-04 11:58

Jeg tror de begyndte på
> dette , da en del bilister pillede den forreste >nummerplade af.

det er da også de bilister altid !

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 14-07-04 20:18

In newsgroup dk.fritid.motorcykel wrote, Peter Hasselby, this, the Wed,
14 Jul 2004 11:45:29 +0200:

Hello Peter Hasselby,

>Kan en mc blive taget i en fotofælde, de kan sjældent se førens ansigt og
>billedet bliver taget forfra dvs. ingen nummerplade.

Ja, ingen problemer, - er selv blevet taget på Valby bakke

Fint billed af mig med hjelm, og min nummerplade bagfra!

Kristian Krautwald

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 15-07-04 19:09

kig 20 indlæg tilbage, og bliv nervøs!!!!!!!!!

Torben