Mon ikke også det gælder MC´er ?
Fra : Allan R.

Dato : 14-07-04 08:25

Fra : anders majland

Dato : 14-07-04 08:51

> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2514572/

Der er jo i princippet det c-reinhardt har været kendt for tidligere. At
finde partier af "gamle" mc'er rundt omkring. Forskellen har så blot
været at han som importør har kunne sætte en standardpris på de
importerede...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Hasselby

Dato : 14-07-04 10:44

det er også nye regler omkring mc. Bike har en kort artikel om det i blad 6
(juni side 8) I følge artiklen, kan alle importere en mc og registrere den
til en lavere pris, hvis det kan bevises at importøren/forhandleren tjener
mere end 9 % på cyklen.

Fra : Lyrik

Dato : 14-07-04 16:58

"Allan R." <skybums@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2514572/
>
> Allan R.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvordan stiller det sig med import af en brugt MC?
Det er jo sådan at den pris man har givet for den ikke bliver lagt til grund
for afgiften, men derimod en vurderingspris baseret på en liste over danske
vurderingspriser.
Og det var jo netop spørgsmålet om listepris udfra danske priser at retten
underkendte!
Eksempel:
En bekendt har købt en Virago fra 1988(høj alder for at få lav dansk
vurdering, der som udgangspunkt grunder sig i årstallet) Han gav 7000 danske
kroner for den i Tyskland. Den skal pålægges 25000 kroner i afgift!
Hvis den reelle købspris blev lagt til grund, som i eksemplet med bilen
ville afgiften være på 0,-kroner, idet cyklens pris er lavere end de ca
14000 hvor afgiften begynder!
Det er et meget vigtigt spørgsmål at få KORREKT!! Afklaret. Kan man nægte at
rette sig efter listeprisen og få medhold?
Selv om der ikke har været nogle sager endnu på MC-fronten, så synes jeg at
det ser ud som om der er lys forude. Hvad mener I?

X-fut dk.videnskab.jura

Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : anders majland

Dato : 14-07-04 17:17

> Hvordan stiller det sig med import af en brugt MC?

Det udtaler dommen sig ikke om - så brugte biler og mc'er vurderes
fortsat i forhold til deres pris hos en dansk forhandler.

> Hvis den reelle købspris blev lagt til grund, som i eksemplet med
> bilen ville afgiften være på 0,-kroner, idet cyklens pris er lavere
> end de ca 14000 hvor afgiften begynder!

Nej - det har intet med hinanden at gøre.

> Det er et meget vigtigt spørgsmål at få KORREKT!! Afklaret. Kan man
> nægte at rette sig efter listeprisen og få medhold?

Der er kun noget der hedder listepriser på nye maskiner - og ja der kan
man tilsyneladende nu få lov at betale afgift efter prisen (incl.
transport)

> Selv om der ikke har været nogle sager endnu på MC-fronten, så synes
> jeg at det ser ud som om der er lys forude. Hvad mener I?

Ja bestemt - Det giver mulighed for at gøre en god handel ved at finde
en model der har samlet støv i et hjørne et andet sted i europa og man
derfor måske kan få forhandlet ned i en god pris. Så bliver det også
sjovere at kigge på mc'er når man er ude i verden

Fra : Richard

Dato : 14-07-04 17:31

anders majland wrote:

> [...]
> derfor måske kan få forhandlet ned i en god pris. Så bliver det også
> sjovere at kigge på mc'er når man er ude i verden

Helt sikkert, men husk lige, at den fabriksnye cykel skal overholde
Euro2-emissionsnormen for at kunne indregistreres nu - med mindre den
stammer fra et overskudslager, hvortil der er givet dispensation - og
dertil være omfattet af en type- eller enkeltgodkendelse herhjemme.
Inden det er undersøgt til bunds, er ferien nok slut, desværre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : anders majland

Dato : 14-07-04 20:07

> Helt sikkert, men husk lige, at den fabriksnye cykel skal overholde
> Euro2-emissionsnormen for at kunne indregistreres nu

Min lille aprilia har siden 1996 overholdt euro2 normen - det slog de
meget på i reklamerne i tyskland - Så hvor svært kan det være ...

Fra : Richard

Dato : 14-07-04 21:49

anders majland wrote:

> Min lille aprilia har siden 1996 overholdt euro2 normen - det slog de
> meget på i reklamerne i tyskland - Så hvor svært kan det være ...

Sikkert ikke sværere end at overholde de amerikanske og japanske
emissionsnormer

- men man skal nok sørge for at få det på skrift, inden man køber, og så
lige checke, at der findes en typegodkendelse herhjemme...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lyrik

Dato : 14-07-04 22:58

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - men man skal nok sørge for at få det på skrift, inden man køber, og så
> lige checke, at der findes en typegodkendelse herhjemme...
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvordan er reglerne for emissionsnormerne? Du må jo vide det siden du
advarer os andre om forbudtheden?
Med hensyn til typegodkendelse så mener jeg at vide at er en type godkendt i
EU-lande så skal den også gælde i Danmark!
Hvad mener du?

Hilsen
Jens

Fra : anders majland

Dato : 15-07-04 12:08

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in cd4a85$2c45$1@news.cybercity.dk:

> ++++++++++++++++++++++++++++++++++
> Hvordan er reglerne for emissionsnormerne?

Sikke en gang quotefucking du har gang i - Det var ikke mig der skrev
det. Når du nu vælger din egen måde at sætte citater op på kan du i det
mindste lige sørge for at citatet er korrekt...

Fra : Lyrik

Dato : 15-07-04 15:55

meddelelse news:40f669b4$2$23872$14726298@news.sunsite.dk...

> Sikke en gang quotefucking du har gang i - Det var ikke mig der skrev
> det. Når du nu vælger din egen måde at sætte citater op på kan du i det
> mindste lige sørge for at citatet er korrekt...
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Sorry Anders! Det var henvendt Til Richard Pade, som også står øverst. Jeg
havde ikke set at dit navn var på den også.
Har du iøvrigt fået Leo'en igang?

De bedste sommerhilsener. Du er altid velkommen hvis din vej falder
forbi!

Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : anders majland

Dato : 16-07-04 09:44

> Har du iøvrigt fået Leo'en igang?

Nope men jeg har ferie de næste uger - så må jeg få skilt den af ....

> De bedste sommerhilsener. Du er altid velkommen hvis din vej falder
> forbi!

I lige måde

Fra : Richard

Dato : 15-07-04 16:26

Lyrik wrote:

> Hvordan er reglerne for emissionsnormerne? Du må jo vide det siden du
> advarer os andre om forbudtheden?

Nej, det ved jeg ikke; men det er jo også det dejlige ved normer som
denne: Forbrugeren skal blot vide, hvornår den er aktuel og så overlade
detaljerne til fabrikant og forhandler

Se mere om ikrafttræden og dispensation hos Færdselsstyrelsen fst.dk
eller i mine indlæg i de to tråde:

"Nye miljøkrav fra 1/7 berører IKKE ældre brugtimporterede mc, kun
nye..." den 25. maj i år

"Katalysator" fra sidste uge

Når det er sagt, har jeg da forsøgt at finde ud af Euro2's emissionskrav
ud fra de oplysninger, Geely Motor gav i sidstnævntetråd, for at se hvor
min californiske '89 GB500 med sekundærluftsystem ligger i forhold. Men
det er faktisk lettere at finde tal for de kommende Euro3 (2006) og -4
end for den aktuelle Euro2. Dog lader det til, at GB'en med sit
HC-udslip på 0,6 g/km ligger ganske godt med, hvilket understøtter min
forventning om, at fabrikkerne ikke nødvendigvis skal lave ret meget om
på deres motorer ifht de amerikanske for også at overholde Euro2

> Med hensyn til typegodkendelse så mener jeg at vide at er en type godkendt i
> EU-lande så skal den også gælde i Danmark!

Netop, det gælder forsat. Bare sørg for at den cykel, du køber
*fabriksny* i et andet EU-land nu efter 1. juli i år overholder Euro2
eller er omfattet af den dispensation, branchen har fået for restlagre
pr. 1. juli i år. Færdselsstyrelsen kan sikkert fortælle dig, hvad du
skal sørge for at have med hjem af dokumentation på det

Fra : Lyrik

Dato : 18-07-04 16:23

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pr. 1. juli i år. Færdselsstyrelsen kan sikkert fortælle dig, hvad du
> skal sørge for at have med hjem af dokumentation på det
Se det var jo noget som rykker lidt mere!
Alt er ikke forbudt. Der er huller i regelknepperiet. Gid de må udvide sig
så de afgiftplagede motorcyklister kan få fingre i nogle billige kubik!
Er der iøvrigt nogen som ved om Danmarks ufattelige overskud på
betalingsbalancen eventuelt skulle afføde initiativer til at nedsætte de
ublu afgifter?
Hvad med "Harmonisering i forhold til EU"?
Det sidste initiativ husker jeg blev standset af SF!! Det forholdt sig sådan
at de havde foreslået nedsættelse af MC-sfgiften. Men SF stemte imod, fordi
den ikke blev sat NOK! ned!

Hilsen
Jens

Fra : Richard

Dato : 18-07-04 17:43

Lyrik wrote:

> Hvad med "Harmonisering i forhold til EU"?

Tja, foreløbig har vi jo ventet på harmonisering på dette område i godt
31 år, uden at der er sket afgørende

"Men håbet har vi stadig", som Shahen af Persien sagde i et interview,
et par uger før han blev styrtet...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Per Jakobsen

Dato : 15-07-04 01:19

Ville det betyde at hvis jeg finder en 2004 model ex HD sportster eller en
2003 model
Ny fra en forhandler herovre i USA, saa skal afgift baseres paa den pris jeg
nu kan faa forhandlet hjem ?

Per

Fra : Richard

Dato : 15-07-04 16:42

Per Jakobsen wrote:

> [...]
> 2003 model
> Ny fra en forhandler herovre i USA, saa skal afgift baseres paa den pris jeg

Tja, hvis det også kommer til at gælde mc'er - husk at tillægge fragt,
told og moms oveni - og sørg for at undersøge hos Færdselsstyrelsen, om
der foreligger typegodkendelser på den aktuelle stelnummerserie
herhjemme. Og hos fabrikanten at mc'en overholder Euro2, hvis du har
købt den den som ny den 1. juli i år eller senere. Ellers skal du nok
glemme at tage en spritny cykel med hjem, for det bliver sikkert dyrt og
besværligt at få den prøvet iht. Euro2 efterfølgende

Men efter at have hørt, at en '04 CBR600RR kan købes for 8½ kUSD, kan
jeg godt følge dig - og CAPs satte jo ikke prisen på '04 HD'erne ned med
de ca 20 pct., dollaren faldt med siden 2003. Faktisk røg prisen 3-4 pct
op herhjemme i år...

Men hvis du vender hjem efter >12 medr i udlandet, kan du jo ihvertfald
spare told og moms (af tolden) på et medtaget køretøj, du har ejet i >6
mdr derude. Igen sørg for at checke typegodkendelse i forvejen

Nu du er derovre, Per, kunne du jo spørge de forskellige producenter og
importører, om de mc'er, de sælger i USA også overholder Euro2 og
iøvrigt er i de samme stelnummerserie, som dem de sælger her. Det kunne
sikkert være interessant for nogle herinde, hvis det nu viser sig, at
den omtalte dom også kommer til at gælde for beregning af afgift på nye
mc'er..

Fra : Per Jakobsen

Dato : 16-07-04 03:19

[SNIP]>

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Og det mere sindsyge er at her til vinter, naar 05 modellerne begynder at
dukke op hos forhandlerne, og alle skal saelge ud af 04 modellerne, saa er
jeg sikker paa, at du vil kunne finde den samme model til 7000 USD, maaske
mindre afhaengigt af stat, og hvor fraek du selv er. Alle herovre koeber
deres 'legetoej' paa kredit, saa kommer man med kontanter ser det endnu
bedere ud :).

Nu ved jeg at de fleste motorcykler herover lever op til de strenge
Californiske emissions krav.

Angaaende koeb foer 01 Juli, kontroleres det ud fra faktura "dato" !!! :).

Jeg ved positivt at ved fragt, saa kan den deles forstaaet paa den maade at
hvis 10 personer deler en container og derved fragt, saa er den jo 10 gange
billigere. (lidt erfaring fra biler over baeltet).

Per

Fra : Armand

Dato : 16-07-04 11:49

Per Jakobsen <per_biker@hotmail.com> skrev i en

> Nu ved jeg at de fleste motorcykler herover lever op til de strenge
> Californiske emissions krav.
>
> Angaaende koeb foer 01 Juli, kontroleres det ud fra faktura "dato" !!!
:).

> [...]
gange
> billigere. (lidt erfaring fra biler over baeltet).

Vær til gengæld beredt på at det ikke sådan lige er til at indregistrere en
US-importeret model, eftersom de ikke vil være EU-godkendt og derfor skal
igennem en enkelt-godkendelses mølle (= á merpris)

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 16-07-04 16:17

Per Jakobsen wrote:

> Nu ved jeg at de fleste motorcykler herover lever op til de strenge
> Californiske emissions krav.

Ja min forventning er også, at der ikke er den store forskel. Men du
skal bede forhandleren dokumentere, at den spritnye mc overholder
Euro2-normen - CA-normerne er de fløjtende ligeglade med herhjemme

Spørgsmålet er snarere, om fabrikkerne i det hele taget vil levere en
sådan cykel på andre markeder og ikke blot bruge de forskellige
emissions-normer som en anledning til at styre priserne på de enkelte
markeder

> Angaaende koeb foer 01 Juli, kontroleres det ud fra faktura "dato" !!! :).

Det kan du roligt regne med; spørg evt. Færdselsstyrelsen om de har
formelle krav til fakturaens indhold...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 14-07-04 17:25

Lyrik wrote:

> Hvordan stiller det sig med import af en brugt MC?

Dommen ændrer intet på værdiansættelsen ved brugtimport - den gælder kun
nye biler jvf. artiklen - men mon ikke også det vil få samme virkning på
parallelimport af nye mc'er; det er jo samme problematik som ved biler IMHO.

En hel anden ting er så, hvad der sker med reservedlespriserne, når
importørerne sælger færre biler eller tjener endnu mindre på dem, de
sælger. Og hvor meget garanti og service, folk er parat til at give
afkald på ved de billigere parallelimporterede biler.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 18:33

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Når du nu vælger din egen måde at sætte citater op på...

Jeg har lagt mærke til at flere sætter en række tegn mellem de
forskellige citatniveauer, antageligvis for at gøre det lettere at
skelne dem fra hinanden. De der gør det, vil jeg anbefale at skifte
til en newsreader, der farver de forskellige citatniveauer. Derved
bliver det aldrig problematisk at skelne dem

For Windows-brugerne er der jo Mozilla Thunderbird, men tjek lige selv
efter om den kan farve citeringen. Der er også Gravity, Forte Agent
etc. som måske også kan farve-tricket.

Til Linux og Co. kan jeg anbefale KNode og Pan (PimpAss Newsreader .

....og så er der den jeg bruger, Gnus, der kun kan anbefales hvis man
kender emacs rimeligt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-07-04 18:57

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i news:87oemfx3fj.fsf_-
_@dellen.royal.flof.dk:

[klip anbefalinger]
> ...og så er der den jeg bruger, Gnus, der kun kan anbefales hvis man
> kender emacs rimeligt.

Eller X-news fra http://xnews.newsguy.com , som jeg efter ihærdigt OE-
spanking er gået over til fine farver også i den.....

--
Mxtfzh - Arne -
http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 21:07

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [klip anbefalinger]
>
> Eller X-news fra http://xnews.newsguy.com , som jeg efter ihærdigt OE-
> spanking er gået over til fine farver også i den.....

Den ser fin ud! Hvad synes du om min nye, diskrete signatur?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-07-04 21:51

> Den ser fin ud! Hvad synes du om min nye, diskrete signatur?

Jow, jeg har nu ikke set meget til den ellers - tror du den virker?

--
Mxtfzh - Arne -
http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-04 22:13

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Jow, jeg har nu ikke set meget til den ellers

Er helt, helt ny

> - tror du den virker?

Måske, folk ser den ihvertfald. Jeg havde jo et link
til oe-quotefix i den et halvt år. Da jeg fjernede den, var der
pludselig en del indlæg hvor folk efterspurgte linket, hvor der i
svarene blev henvist til min signatur (hvor linket jo ikke længere
var .