Messing / kobber / "guld" støv i olie !
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-07-04 12:19

Hej NG.

Har lige skiftet motorolie + filter ( Delo 10w-50 fuldsyntetisk + Delo
filter ) og i den forbindelse opdagede jeg, at der i den gamle olie ( samme
mrk. olie + filter ) var "guld" støv i olien, der var ligesom et gyldent
skær over den gamle olie, hvad er det !, er det gearkasse lejerne der er ved
at være slidt, eller er det synkromesherne ( hvis der er det på en mc ? )
Den har ikke nogen lyde som den ikke har haft, i hele den periode som jeg
har ejet den !

Nogen idéer til havd det kan være, dårligt (for billigt ) oliefilter ! ?

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 19:02

Dennis Hellan Pedersen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>har ejet den !
>
>Nogen idéer til havd det kan være, dårligt (for billigt ) oliefilter ! ?

Koblingsplader ? Der er ingen synkromesh, og gearakslerne går givetvis i
rullelejer. :-|

mvh
Orla

Fra : NielSV650

Dato : 13-07-04 22:00

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message
> Nogen idéer til havd det kan være, dårligt (for billigt ) oliefilter ! ?

Måske bitte små luftbobler der giver den anden farve??

Niels
S FAU ducati

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-07-04 08:07

> Måske bitte små luftbobler der giver den anden farve??

Lige som Niels hælder jeg til luftbobler. Sæt en magnet fra www.brinck.dk
din bundprop, kør et olieskifte mere. Er der ikke andet end lidt metal støv
på magneten, så kan du sove helt roligt. Ser magneten pludselig blevet
doppet så stor ud, som den blev på min DR 600 første gang jeg brugte den
, så skal du nok passe lidt mere på din Bamse 1200.

På Brincks hjemmeside finder du den under "Elektronikløsdele" under "Relæer"
nederst på siden. Her står "Lille blank super neodyn ø10x4mm 1. stk 12,- 2
stk 22,- 10stk 98,-". De er virklig stærke. Jeg plejer ikke engang at gide
lime dem på bundproppen, da de er svære at hvie af den, efter spidsen af
bundproppen lige er blevet planet for maximal kontaktflade til magneten.

Jeg bruger dem selv, og de er super stærke, og hiver alt jern/stål til sig
fra bundkarret. Alu kan den af gode ikke tage.

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!

Fra : Ib Mortensen

Dato : 14-07-04 09:33

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Jeg bruger dem selv, og de er super stærke, og hiver alt jern/stål
> til sig fra bundkarret. Alu kan den af gode ikke tage.

.... eller messing, eller guld, eller kobber eller austenitisk rustfast stål

Men altid en god idé at have en magnet i bundproppen!

Kan det gullige slam ellers ikke kun stamme fra et hovedleje

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-07-04 12:09

"Ib Mortensen" <ib@FjerNcykellapper.dk> wrote in message

> [...]
>

> Men altid en god idé at have en magnet i bundproppen!
>
> Kan det gullige slam ellers ikke kun stamme fra et hovedleje

Det er også mit forslag at det kan være fra et hovedleje, altså fra
overfladen på lejepanderne. Det har ihvertfald det udseende, men kommer
under normal slitage ikke ud som "guldstøv", men hvis revet af - f.eks.
manglende smøring - af kan det jo tænkes at det kan komme således.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 14-07-04 11:51

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:tY4Jc.26$RY4.0@news.get2net.dk...

> [...]

> doppet så stor ud, som den blev på min DR 600 første gang jeg brugte den
> , så skal du nok passe lidt mere på din Bamse 1200.

Hej Bager.

Jeg har magnet på bundproppen ( 10002600 fra Louis, den er vel OK ? ) og der
var stort set ikke noget på den, 2 stk's "fragmenter" af ca. ½ x 2-3 mm
længde ! ?, men som andre påpeger tager den jo ikke Messing / kobber, jeg
var mere ude efter om det var lejer/leje pander/kobling, der var ved at være
slidt

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Hekto

Dato : 14-07-04 12:05

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
> var mere ude efter om det var lejer/leje pander/kobling, der var ved at være

Ja, det er jo ubehageligt; men du får kun vished ved at skilde den ad! :o<
Hvis der er en skade, så er den jo sket. Kan du ikke identificere noget
på motorgang/lyde, så kan du vel køre videre, til den giver lyd af sig?

Med mindre det er rester fra koblingen, luftbobler - what ever!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-07-04 08:31

> Jeg har magnet på bundproppen ( 10002600 fra Louis, den er vel OK ? )

Hvis magneten på bundproppen fra Louis er en Fiat Ritmo, så er Neodynium
magneten fra Brinck en Scania 143-500! Gør dine egne erfaringer. Jeg har
købt en af Louis bundpropper, men endte med at give den væk! Næste gang du
skifter olie, så test lige magneten, og føl selv hvor stærk den er. Jeg
skiftede straks min til en brinck magnet efter den test.