80 årig kører Motorcyklist ned på frederik~
Fra : Eg Egemarke

Dato : 12-07-04 12:45

Han har totalt tabt overblikket

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=255833

Gys godt der ikke var nogen der døde af det her !!

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Jake

Dato : 12-07-04 15:54

Eg Egemarke wrote:

> Han har totalt tabt overblikket
>
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=255833
>
> Gys godt der ikke var nogen der døde af det her !!

Rigtig trist historie!!. Desværre ser man alt for mange ældre der kører
mindre heldigt, fordi det er deres egen æge, som de har et personligt
forhold til der har vurderet at de fortsat må have kørekort.
Man burde overveje at overlade dette job til nogle uafhængige læger.

/Jake

Fra : MKS - 74

Dato : 12-07-04 16:14

On Mon, 12 Jul 2004 16:53:59 +0200, Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:

>Rigtig trist historie!!. Desværre ser man alt for mange ældre der kører
>mindre heldigt, fordi det er deres egen æge, som de har et personligt
>forhold til der har vurderet at de fortsat må have kørekort.

Har du noget dokumentation (medicinsk eller iøvrigt) for den påstand,
eller er det blot et postulat fra din side ??

>Man burde overveje at overlade dette job til nogle uafhængige læger.

Enig, og der er da heller ikke noget de fleste praktiserende læger
hellere ville - selv om der dog kan argumenteres både for og imod et
sådant system...det ville ikke løse problemet (så langt fra).

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Jake

Dato : 12-07-04 16:31

MKS - 74 wrote:

> Har du noget dokumentation (medicinsk eller iøvrigt) for den påstand,
> eller er det blot et postulat fra din side ??

Jeg kender desværre et par eksempler på ældre billister, der først har
ville erkende at de skulle af med deres kørekort, da det var gået galt.
Dette til trods for at de har været hos deres egen læge til det årlige
sundhedscheck, der kræves for at måtte beholde kortet.

Det kan godt være at jeg kom til at generalisere lidt for meget i mit
indlæg, men jeg kan ikke forestille mig at de tilfælde jeg har kendt har
været enkeltstående

> Enig, og der er da heller ikke noget de fleste praktiserende læger
> hellere ville - selv om der dog kan argumenteres både for og imod et
> sådant system...det ville ikke løse problemet (så langt fra).

Hvad der dine argumenter imod?
Det kan godt være at det ikke ville løse problemet fuldstændigt, men jeg
tror det kunne være et skridt i den rigtige retning

/Jake

Fra : MKS - 74

Dato : 12-07-04 16:58

On Mon, 12 Jul 2004 17:31:15 +0200, Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:

> [...]
>Dette til trods for at de har været hos deres egen læge til det årlige
>sundhedscheck, der kræves for at måtte beholde kortet.

Du glemmer noget her eller har ikke den fornødne indsigt i medcinske
problemstillinger til at konkludere som du gør, enhver medcinsk
undersøgelse er en øjebliksundersøgesle og f.eks en demenstilstand kan
sagtems ha' udviklet i den tid der går fra en undersøgelse til
personen bliver involveret i et trafikuheld...

>Det kan godt være at jeg kom til at generalisere lidt for meget i mit
>indlæg, men jeg kan ikke forestille mig at de tilfælde jeg har kendt har
>været enkeltstående

Du mangler stadig at påvise eller blot at sandsynliggøre at personen i
de pågældende tilfælde var uegnet ved den forudgående
lægeundersøgelse, eller blot at man burde ha' opdaget det - kan du det
så ser jeg det gerne, ellers er det vist lidt med
årsag/virkningssammenhænge

>Hvad der dine argumenter imod?

Ikke mine såmænd - hovedargumentet for at det skal være vedkommendes
egen læge er såmænd nøjagtig det samme - netop dette at denne må
formodes at ha' den bedste indsigt i personens medicinske status og
bedst kan fortage denne vurdering - som sagt er det ikke lægerne selv
der ønsker en sådan opgave - de er helst fri, men myndighederne der
har bestemt at den skal ligge her. Når det er sagt så har jeg
personligt oplevet et ikke-ubetydeligt antal tilfælde hvor en læge,
sygehus- eller praktiserende har nedlagt forbud mod kørsel, til
undertiden stor fortrydelse for de pågældende - selvom hovedparten nok
godt selv ved den er gal...

>Det kan godt være at det ikke ville løse problemet fuldstændigt, men jeg
>tror det kunne være et skridt i den rigtige retning

Et lille skridt måske og sådanne læger ville (igen måske) kunne opnå
en ekspertise i netop disse sager og som læge kunne man da slippe for
den ½-perfide mistænkliggørelse det nuværende system fremavler..at det
ingenlunde kan løse problemet kan du let konkludere af ovenstående.

I mange tilfælde er det faktisk ikke lægen men primært vedkommendes
pårørende der burde ha' reageret.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Armand

Dato : 13-07-04 19:36

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en

> [...]
> sagtems ha' udviklet i den tid der går fra en undersøgelse til
> personen bliver involveret i et trafikuheld...

Ligesom en mild bloprop i hjernen med ét kan gøre en endog temmelig konfus
og motorisk dårlig (á trække til den ene side) !!
Hvordan er det forresten Jake - Ryger du??

Jup!
Men dét er den tunge ende

--
Armand.
(der ellers også kunne finde på at se unuanceret på trafikkens gammelnok'er)

Fra : Jake

Dato : 14-07-04 09:07

Det er fuldstændigt korrekt at sådanne uheld kan skyldes pludselige
(eller efter lægecheck) opståede omstændigheder, og dem kan naturligvis
ikke gardere sig fuldstændigt imod.

Der findes dog også rigtig mange eksempler på ældre, der til trods for
efterhånden manglende motoriske og reaktionsmæssige evner får lov til at
beholde deres kørekort.

Det jeg egentligt ville med mit indlæg var at skabe en diskussion om
hvordan man, ved hjælp af vejledning og undersøgelse kan overbevist
medlemmer af denne gruppe om at det måske er ved at være den tid hvor de
skal lade bilen stå. Det handler i min overbevisning at gøre det på en
sådan måde at man lader den enkelte tage beslutningen selv og først i
yderste konsekvens tager førerretten fra dem med magt

/Jake

Fra : MKS - 74

Dato : 14-07-04 09:44

On Wed, 14 Jul 2004 10:06:37 +0200, Jake <jake@dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:

> [...]
>sådan måde at man lader den enkelte tage beslutningen selv og først i
>yderste konsekvens tager førerretten fra dem med magt

Hvordan tror du da det foregår idag ?!? I'm sorry, men det virker ikke
somom du har meget at underbygge dine eksplicitte og implicitte
udtalelser/beskyldninger med. Det er ganske korrekt at en lille gruppe
ældre udgør et problem, men samtidig er det slet ikke rimeligt at
mistænkeliggøre hele ældregruppen som helhed (det siger jeg så heller
ikke at du gør) - unge/nybagte trafikanter er et mindst ligeså stort
problem. Selvom mange ældre blød-hat's trafikanter har mistet noget af
deres reaktionsevne osv. så kompenserer de ofte med erfaring og for
manges vedkommende også med indsigt og forståelse for egne mangler...I
stærk kontrast til mange unge der tror de kan alt og er udødelige.

Det er en løbende diskussion hvordan man bedst kontrollerer og
foretager den profylaktiske indsats overfor ældregruppen, og man kunne
da også gøre mere..._men_ indsatsen skal også ses i forholdet til
problemets størrelse og det indgreb i den personlige frihed enhver
kontrol vil være og hvad man reelt vil kunne opnå med en sådan. Det er
lidt vel nemt når man som du og jeg ikke selv tilhører gruppen at
blæse problemets omfang rigeligt meget op. Men igen når det er sagt så
_kunne_ man som sagt da godt gøre mere, f.eks ved en udvidet
demensundersøgelse der kan fange tidlige tegn ...i sidste ende er det
som så meget andet et ressourcespørgsmål.

Din initiale påstand om at det skyldes lægernes manglende evne til at
sige fra, har du på ingen måde underbygget med andet end en personlig
opfattelse - den har du så naturligvis også lov at ha', men særlig
velfunderet virker det nu ikke

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : JO

Dato : 12-07-04 17:04

> [...]
> forhold til der har vurderet at de fortsat må have kørekort.
> Man burde overveje at overlade dette job til nogle uafhængige læger.

Helt enig!
Det er stadig førerens egen læge, som han måske har haft i mange år og
derfor ofte har et personligt forhold til, som skal tage stilling til om han
fortsat er egnet til at have kørekort.
Det ville derfor efter min mening være mere langt mere retfærdigt at lade en
"uvildig" læge tage stilling til dette spørgsmål, og så ville det samtidigt
også fritage førerens læge for ansvaret.
Som det er nu, er det suverænt egen læges skøn, og man kan desværre ikke
umiddelbart komme efter lægen, hvis han skønner forkert.

Jo.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-07-04 08:54

Eg Egemarke wrote:

> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=255833
>
> Gys godt der ikke var nogen der døde af det her !!

Jep! Men sådan er det at bo her på Frederiksberg. Man må springe for livet
for sindssyge pensionister med gangstativer på fortorvet, i bussen - og nu
også på vejen

--
Tony
Fazer 1000