/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ØV!
Fra : Peter


Dato : 11-07-04 22:00

Jeg har lige konstateret at min nyligt importerede tysker suzuki er droslet med knasterne, og ikke som først antaget med propper i indsugningen! Så bliver det nok ikke så let/billigt at få den op på fuld effekt. Så hvis nogen har en komplet top eller et par gode knaster liggende til en suzi GSX550 ES må i gerne sige til.

Peter

 
 
Gert Bo thorgersen (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 12-07-04 00:32


"Peter" <suzi550@INVALIDhotmail.com> wrote in message
news:yPhIc.255$101.95@news.get2net.dk...
Jeg har lige konstateret at min nyligt importerede tysker suzuki er droslet
med knasterne, og ikke som først antaget med propper i indsugningen! Så
bliver det nok ikke så let/billigt at få den op på fuld effekt. Så hvis
nogen har en komplet top eller et par gode knaster liggende til en suzi
GSX550 ES må i gerne sige til.

Peter

Hvordan har du konstateret at motorcyklen er blevet neddroslet via knasten?

Grunden til at jeg spørger er at jeg, ganske vist for mange år siden, ud fra
data i værkstedshåndbogen måtte konstatere det samme da jeg købte en Honda.

Det var i 1974 at jeg købte en ny Honda CB 750, og samtidig alle
værkstedshåndbøgerne. I værkstedshåndbøgerne stod at når knastløftet var
kommet under et opgivet mål så skulle knastakslen udskiftes. Men dette mål
var allerede overskredet da jeg fik den helt nye motorcykel.

Grunden var at teknikken som tit blev (bliver) benyttet er at når en ny
model kom (kommer) på gaden så har den flere Hk det første år for at sælge
godt. Og så de efterfølgende år en blidere knast for at give motorcyklen
længere levetid. Men den aktuelle Honda blev faktisk solgt med opgivet flere
Hk end den reelt havde; nogle år senere kom de efterfølgende årgange igen op
på, og lidt over de først opgive Hk.

Mvh. Gert Thorgesen



Psycho Cowboy (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 12-07-04 08:54

Peter wrote:
> Jeg har lige konstateret at min nyligt importerede tysker suzuki er
> droslet med knasterne, og ikke som først antaget med propper i
> indsugningen! Så bliver det nok ikke så let/billigt at få den op på
> fuld effekt. Så hvis nogen har en komplet top eller et par gode
> knaster liggende til en suzi GSX550 ES må i gerne sige til.
_______________________________________________

Som Gert skriver: Hvordan har du konstateret det?
Hvis grunden blot er, at du ikke kan finde nogen udtagelige skiver eller
bøsninger i indsugningen, så kan de altså sagtens være pillet ud. Det har
jeg hørt flere mekanikere sige, at tyskerne ofte gør, selvom der står noget
andet i papirene.
For lige at være lidt bagklog, så kunne du ha læst lidt i papirene, inden du
købte geden, da droslingsmetoden jo står skrevet i de originale tyske papir.
Og står der dér at den er droslet med knaster, ja så er der nok ikke nogen
tvivl.
Held og lykke med det under alle omstændigheder.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Peter (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 12-07-04 16:54


"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:40f24346$0$209$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Peter wrote:
> > Jeg har lige konstateret at min nyligt importerede tysker suzuki er
> > droslet med knasterne, og ikke som først antaget med propper i
> > indsugningen! Så bliver det nok ikke så let/billigt at få den op på
> > fuld effekt. Så hvis nogen har en komplet top eller et par gode
> > knaster liggende til en suzi GSX550 ES må i gerne sige til.
> _______________________________________________
>
> Som Gert skriver: Hvordan har du konstateret det?

Via teknisk info på www.gsx550.de der står hvordan man kan kende de forskellige typer knaster de blev leveret med til det tyske marked. Så det var bare at pille ventildækslet af og konstatere at sådan var det:

> Hvis grunden blot er, at du ikke kan finde nogen udtagelige skiver eller
> bøsninger i indsugningen, så kan de altså sagtens være pillet ud. Det har
> jeg hørt flere mekanikere sige, at tyskerne ofte gør, selvom der står noget
> andet i papirene.

Nej, jeg har tjekket det inden jeg skrev om det: Men jeg ville ønske du havde ret i mit tilfælde.


> For lige at være lidt bagklog, så kunne du ha læst lidt i papirene, inden du
> købte geden, da droslingsmetoden jo står skrevet i de originale tyske papir.
> Og står der dér at den er droslet med knaster, ja så er der nok ikke nogen
> tvivl.

Ja, det kan man jo altid sige. Jeg prøvede dog at spørge her i gruppen inden jeg købte den, og fik det svar at den var droslet med plumber i karburatoren. Jeg husker ikke hvem der gav svaret. Men jeg kender historierne med nogle Hondaer og spurgte derfor først. Desværre fik jeg bare ikke det korrekte svar.

> Held og lykke med det under alle omstændigheder.

Tak for det. Jeg må jo bare prøve at finde en top eller et par knaster et sted. Men det er ærgerligt når man regner med at kunne pille et par bøs ud af indsugningen, og så konstatere det andet.
Men pyt, den har stadig været meget billig, så det skal nok gå.
Tak for jeres svar,
Peter
>
> --
> Psycho Cowboy
> Suzuki GSX-R 600 SRAD
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
>
>

Peter (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 12-07-04 17:33

jeg har lige kopieret info om knasterne. Det er godt nok på tysk, men hvis nogen kunne have interesse:

Hier die wesentlichen Unterschiede der drei (offiziellen) Leistungsvarianten:

EU (50Ps)
Nockenwellen: Kennzeichnung "G" stirnseitig
Hauptdüsen: 92,5 (Zyl. 1+4) und 100 (Zyl. 2+3)
Nadeldüsen: P-5
Düsennadeln: 5C13-3
Verdichtung durch dickere (bzw. zweite) Zylinderfußdichtung reduziert auf 9,8:1 (alle anderen Modelle 10:1)

ES (64 Ps)
Nockenwellen: keine Kennzeichnung
Hauptdüsen: 95 (Zyl. 1+4) und 102,5 (Zyl. 2+3)
Nadeldüsen: P-2
Düsennadeln: 5C7-3

ES und EF (68 Ps)
Nockenwellen: Kennzeichnung "IN" und "EX" (bzw. "C" nur auf der Einlassnockenwelle) stirnseitig
Hauptdüsen: 90 (Zyl. 1+4) und 97,5 (Zyl. 2+3)
Nadeldüsen: P-4
Düsennadeln: 5C13-4

Zur Umrüstung einer Leistungsversion auf eine andere müssen lt. Gutachten jeweils nur Nockenwellen und Hauptdüsen gewechselt werden!!
Bei der Umrüstung einer "alten" ES auf 68 Ps (sofern überhaupt sinnvoll??) halte ich dies allerdings für gefährlich, da die Düsen/Nadelkombination P-2/5C7-3 deutlich magerer ist als die Kombination P-4/5C13-4.
Somit läuft das Moped in Kombination mit den verkleinerten Hauptdüsen oben rum viel zu mager. Ich würde entweder auch die Nadeln/Nadeldüsen wechseln, oder die alten Hauptdüsen stillschweigend drin lassen.
Bei den EU Modellen kann man noch die Fußdichtung wechseln (bringt ca. 1-2 Ps)

Darüber hinaus giebt es verschiedene Drosselungsmöglichkeiten auf 27 bzw. 34 Ps durch Gasschieberanschläge, Drosselblenden oder Begrenzung des Öffnungswinkels der Drosselklappen.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste