Renovering af bremsecaliper
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-07-04 00:39

Hejsa,

Det er lykkedes mig at få fingrene i en gammel Honda CB 400 N fra '84 som
skal have den helt store tur før den kan komme ud at rulle på de danske veje
igen. Den har stået stille i en del år - heldigvis inden døre - men trænger
til en kærlig Honda-hånd

Nu hvor vejret alligevel ikke egner sig til at køre i (og jeg venter på
olie/luft-filter fra Louis) så er jeg gået igang med at renovere
bremsesystemet. Den kunne stort set ikke bremse så det var vist på tide at
få skilt skidtet ad. Jeg har så tappet alt væsken af; det så noget pløret ud
og pakningen under væskebeholderen var tydeligvis utæt. Jeg var selvfølgelig
smart nok til ikke at skubbe stemplerne ud inden jeg tappede væsken af
(doh!)- og forsøgte i dag at trykke dem ud vha. trykluft. Desværre lykkedes
det kun at få skudt det ene stempel ud - de andre sidder MEGET fast.

Hvad gør man så? Er der nogen, der har eksperimenteret med at lodde noget
fast i bunden af stemplet og så trække det ud? Måske er der nogen, der har
erfaringer med at tage en MC-caliper med ud til et værksted, der udfører
bremseservice?

Hvis alt andet fejler, så må jeg bruge vold og købe nogle nye stempler.

--
Tony
(der kommer sikkert mange flere spørgsmål med tiden)

Fra : MSP

Dato : 11-07-04 03:07

> [...]
lykkedes
> det kun at få skudt det ene stempel ud - de andre sidder MEGET fast.

Sæt det ene stempel i igen, men ikke længere ind end at det lige holder tæt
og hold det der med en lille skruetvinge, sæt så luft på igen og det andet
skal nok komme ud nu.

Mogens

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-07-04 09:09

MSP wrote:

> Sæt det ene stempel i igen, men ikke længere ind end at det lige
> holder tæt og hold det der med en lille skruetvinge, sæt så luft på
> igen og det andet skal nok komme ud nu.

Det har jeg skam også prøvet - og der sker intet. Jeg har ca. 8 bar tryk på
skidtet og de sidder _fast_! =

De to stempler i den ene caliper vil slet ikke ud så der skal åbenbart
kraftigere midler til.

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-04 09:21

Tony Lorentzen wrote:

> Det har jeg skam også prøvet - og der sker intet. Jeg har ca. 8 bar
> tryk på skidtet og de sidder _fast_! =
>
> De to stempler i den ene caliper vil slet ikke ud så der skal åbenbart
> kraftigere midler til.

Hvad med at sætte bremseslangen på igen, og så bruge trykket derfra ???
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join BOINC now !!!

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 11-07-04 09:33

Tony Lorentzen skrev i meddelelsen news:ccqsjj$19ur$1@news.cybercity.dk

> Det har jeg skam også prøvet - og der sker intet. Jeg har ca. 8 bar
> tryk på skidtet og de sidder _fast_! =
>
> De to stempler i den ene caliper vil slet ikke ud så der skal åbenbart
> kraftigere midler til.

Ja, jeg har også prøvet når det sidder fast på den måde, det er ikke nemt.
Men det er trods alt billigere at købe en sjat bremsevædske, og montere det
igen, og så bruge bremsekredsens eget tryk. Luft komprimeres jo bare, og det
er ikke en skid værd når man skal have sådan et fastgroet stempel ud.

Et lille tip. Bagbremsen er sikkert den nemmeste at udlufte, så den kan du
jo bare bruge til begge calipre, een ad gangen naturligvis På forbremsen
som sikkert er to stemplet, piller du lige gummiringene ud når du har det
første stempel ude, afrenser stemplet, sætter det tilbage, og med en
skruetvinge som du selv er inde på. Så skulle det være til at få det andet
ud.

Prøv lige at undersøge hvad sådan et par stempler koster, sæt det op imod ½l
bremsevædske til 50,- på nærmeste tankstation.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-07-04 10:06

On Sun, 11 Jul 2004 10:32:36 +0200, "Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk>
wrote:

Hej Kenn.

> [...]
>første stempel ude, afrenser stemplet, sætter det tilbage, og med en
>skruetvinge som du selv er inde på. Så skulle det være til at få det andet

Det var faktisk ikke nogen dum ide.

Det følgende vil jeg først prøve hvis din ide svigter.

Mht. det fastsiddende stempel. så er det sikkert ikke i bund i
cylinderen, og må derfor også kunne løsnes ved at presse det indad.
Fedt stemplet godt ind i WD40, sæt det under så stort tryk indad du
kan med en skruetvinge, og stik så skruetvingen et ordentlig dask med
en hammer så tæt på stemplet du kan komme.

>Prøv lige at undersøge hvad sådan et par stempler koster, sæt det op imod ½l
>bremsevædske til 50,- på nærmeste tankstation.

Meget enig!

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 11-07-04 10:27

Steen Gruby skrev i meddelelsen

> Det var faktisk ikke nogen dum ide.

Nej vel. Jeg har selv været der, og man lærer som bekendt af sine fejl

> [...]
> kan med en skruetvinge, og stik så skruetvingen et ordentlig dask med
> en hammer så tæt på stemplet du kan komme.

Jeg har altid været modstander af bare at skubbe stemplet tilbage uden at få
rengjort det først. Den smule af stemplet der stikker ud skal renses så godt
som muligt, så undgår man at trække unødigt skidt med ind i calipren, og det
vil bare gøre det hele endnu mere besværligt. Det vil tilmed også næsten
være den sikre død for gummipakninger mv. hvis de da ikke er smadret i
forvejen

Noget helt andet er at, det kan være en fordel først at prøve hvilket
stempel der glider lettest, og starte med at spænde det fast. Så har du
pakningerne siddende og tætne om det mens du presser det sværeste ud først.

> Meget enig!

Jeg var med til at ordne bremser på en af kammersjukkernes SVer. Der havde
vi samme problem som Tony har nu, og der var ikke en af os der tænkte på at
genfylde systemet for at bruge det til at presse stemplerne ud. Resultatet
blev at min kammerat trak begge stempler ud med en vandpumpetang, det gav
nogle frygtelige mærker, og de skulle derfor udskiftes. Det var knapt så
sjovt, idet de ikke var til at købe uoriginale Jeg har dog sidenhen
brugt den løsning jeg nu har foreslået, og det har altid virket for mig.

Btw. Hvis Tony mangler en bremseudlufter til trykluft, så har jeg en
liggende. Det er godt nok kammeratens, men jeg er sikker på at det ikke gør
noget. Jeg har selv bremsepasta/silikonefedt, hvis han skal bruge det.

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-07-04 11:00

On Sun, 11 Jul 2004 11:27:03 +0200, "Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk>
wrote:

Hej Kenn.

> [...]
>vil bare gøre det hele endnu mere besværligt. Det vil tilmed også næsten
>være den sikre død for gummipakninger mv. hvis de da ikke er smadret i

Jeg er helt enig, det var også ment som sidste udvej.

>Noget helt andet er at, det kan være en fordel først at prøve hvilket
>stempel der glider lettest, og starte med at spænde det fast. Så har du
>pakningerne siddende og tætne om det mens du presser det sværeste ud først.

Den er go'tnok.
Jeg har faktisk en fortid i et bremse og koblingsfirma (selv om det er
mange år siden), og der havde vi en hydraulikcylinder med tilhørende
olieresauar til at spænde på genstridige kalipre.
Jeg kan ikke huske hvad vi låste det letbevægelige stempel med, men
det var vist en til formålet fremstillet klemme.
Det eneste man skal huske under sådanne operationer er at holde
fingrene væk.
Hvis man får en finger i klemme slipper man ikke med en blå negl

> [...]
>sjovt, idet de ikke var til at købe uoriginale Jeg har dog sidenhen
>brugt den løsning jeg nu har foreslået, og det har altid virket for mig.

Det med at uoriginale stempler ikke er til at skaffe hænger nok sammen
med at der ikke er nogen der har taget kontakt til et maskinværkstted
der gider lave dem.
For mange år siden var der et maskinværksted i Hareskovby der
fremstillede stempler til de mest gængse mærker, og som også lavede
enkelteksemplarer efter ønske, så det er ikke nogen videnskab.
Om det værksted stadig eksisterer ved jeg ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 11-07-04 11:21

Steen Gruby skrev i meddelelsen
Hej Steen

> Jeg kan ikke huske hvad vi låste det letbevægelige stempel med, men
> det var vist en til formålet fremstillet klemme.

Det eneste jeg lige kan finde er varenr. 10003993 hos www.louis.de men den
holder næppe til et rigtigt fastgroet stempel. Til MC brug tror jeg mere på
en skruetvinge.

> Det eneste man skal huske under sådanne operationer er at holde
> fingrene væk.
> Hvis man får en finger i klemme slipper man ikke med en blå negl

Nej, det behøver man nok ikke at tænke på, for den klipper vel neglen af
nede ved ledet

> Det med at uoriginale stempler ikke er til at skaffe hænger nok sammen
> med at der ikke er nogen der har taget kontakt til et maskinværkstted
> der gider lave dem.

Det kan da også være det er til at finde hvis man gider anstrenge sig for
det. Men de er ikke med i MC nøglen, og skulle bruges hurtigt.

> [...]
> enkelteksemplarer efter ønske, så det er ikke nogen videnskab.
> Om det værksted stadig eksisterer ved jeg ikke.

Du behøves ikke lede efter det for min skyld, for han har købt dem nu. Men
det kunne da være at andre en dag fik brug for det, og hvis det er et firma
med en hjemmeside, kunne jeg nok finde en plads i min linksamling

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-07-04 13:40

Kenn H. Jensen wrote:

> [...]
> montere det igen, og så bruge bremsekredsens eget tryk. Luft
> komprimeres jo bare, og det er ikke en skid værd når man skal have

Fin idé bortset fra at jeg har pillet beholderen fra hinanden og konstateret
at pakningen mellem mastercylinderen og beholderen er kaput, så den løsning
er først mulig når jeg har fået en ny pakning

> Et lille tip. Bagbremsen er sikkert den nemmeste at udlufte, så den
> kan du jo bare bruge til begge calipre, een ad gangen naturligvis

Bagbremsen på CBen er en tromlebremse, så den mulighed har jeg ikke.

> [...]
> ud når du har det første stempel ude, afrenser stemplet, sætter det
> tilbage, og med en skruetvinge som du selv er inde på. Så skulle det

Jeps - det gjorde jeg også da jeg skulle forsøge at få stempel 2 ud. Det
rokkede sig bare ikke en millimeter....

> Prøv lige at undersøge hvad sådan et par stempler koster, sæt det op
> imod ½l bremsevædske til 50,- på nærmeste tankstation.

Så sandt, så sandt!

Jeg venter på at tingene fra Louis kommer. Så må jeg forsøge mig igen. Tak
for input!

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 11-07-04 18:43

Tony Lorentzen skrev i meddelelsen news:ccrce8$1rnj$1@news.cybercity.dk

> Jeps - det gjorde jeg også da jeg skulle forsøge at få stempel 2 ud.
> Det rokkede sig bare ikke en millimeter....

Nej, ikke med luft. Hvis du har mulighed for at komme herned, så hiver vi
bare en caliper af fruens cykel Så skal vi hurtigt få presset den ud.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-07-04 19:08

Kenn H. Jensen wrote:

> Nej, ikke med luft. Hvis du har mulighed for at komme herned, så
> hiver vi bare en caliper af fruens cykel Så skal vi hurtigt få
> presset den ud.

Tak for det fine tilbud - men det er lige akkurat lykkedes mig at få dem ud.
Jeg fik et stempel mere ud ved at bruge din metode. Det var lidt
omstændigt - men jeg fik lukket pakningen i bunden af væskebeholderen på
bedste McGyver vis - og de sidste to fik jeg ud ved at dreje dem 180.000
gange med en rørtang - så nu skifter jeg bare de skide stempler

Kig evt. på: http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=749

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Armand

Dato : 11-07-04 22:28

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Kig evt. på: http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=749

Ang. dækkets fremstillingsdato, så tror jeg at det vil fremstå af det ovale
felt der akkurat anes til højre på de 11. billede (kan ikke opfatte nogen
anden nummerering)!

Arrowmax blev lanceret i starten af 80'erne, så forvent ikke at det er helt
nyt

- -
Armand

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-07-04 23:11

Armand wrote:

> Ang. dækkets fremstillingsdato, så tror jeg at det vil fremstå af det
> ovale felt der akkurat anes til højre på de 11. billede (kan ikke
> opfatte nogen anden nummerering)!

Korrekt - jeg fandt oplysningen efterfølgende på groups.google.com - men jeg
glemte at kigge da jeg rodede med den i går.

> Arrowmax blev lanceret i starten af 80'erne, så forvent ikke at det
> er helt nyt

Jeg har såmænd også forventet at dækkene skulle skiftes - idet jeg må
formode at de har siddet på siden den rullede ud af fabrikken

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 12-07-04 22:15

Armand wrote:

> [...]
> opfatte nogen anden nummerering)!
>
> Arrowmax blev lanceret i starten af 80'erne, så forvent ikke at det

Mysteriet er løst. Begge dæk er fra starten af 1988

--
Tony
Fazer 1000