Artikel i Børsen om Ducati
Fra : Steen Egeberg

Dato : 10-07-04 09:47

i dagens Børsen er en artikel om hvordan finansgeniet Minoli fik ændret
Ducati fra en fabrik "hvor det regnede ind igennem taget" til en stor succes
: http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids%5B%5D=63357

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 10-07-04 10:40

Steen Egeberg skrev i meddelelsen
> i dagens Børsen er en artikel om hvordan finansgeniet Minoli fik
> ændret Ducati fra en fabrik "hvor det regnede ind igennem taget" til
> en stor succes

Nu er jeg godt nok ikke Ducatist , men spændende læsning, det var det.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk

Fra : F.Sander

Dato : 10-07-04 10:54

Det må også værre en god forretning.. jeg mener det er jo ikke unormalt
"noget" ryster løs / fejl i elnet mm , så grundlanget for et flot
reservedels salg er til stede..........he,he

FS
916 er flot- siden den gang er alt jo "næsten" en gentagelse, en kammerat
har købt en 999( dog på Tysk plade) sikken en masse små "vinger" og
underlige kåbe dele/vinger de får skruet på sådan en cykel ( for ikke at
tale og hele konsolet til at holde instrumenter mm -nej,nej )

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-07-04 13:30

On Sat, 10 Jul 2004 11:53:34 +0200, "F.Sander" <Finn@dk.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>underlige kåbe dele/vinger de får skruet på sådan en cykel ( for ikke at
>tale og hele konsolet til at holde instrumenter mm -nej,nej )

Rønnebærrene er sure hva'

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-07-04 13:42

Steen Gruby wrote:

> Rønnebærrene er sure hva'

Rønnebær er altid sure

I en eller anden forstand er jeg da mægtig glad for, at Ducati har fået
meget mere styr på deres produktion. Selvom jeg er mest til japanske
cykler, er det da fedt, at Europa har nogle glimrende alternativer.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-07-04 14:04

On Sat, 10 Jul 2004 14:42:22 +0200, Henrik Steen Larsen
<hsl@code12.SLET.dk> wrote:

ARH Henrik.........!

>I en eller anden forstand er jeg da mægtig glad for, at Ducati har fået
>meget mere styr på deres produktion. Selvom jeg er mest til japanske
>cykler, er det da fedt, at Europa har nogle glimrende alternativer.

Rigtige MC kommer fra Europa, og de bedste fra Italien.
Alternativerne kommer fra US og Japan

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 11-07-04 15:20

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> <hsl@code12.SLET.dk> wrote:
>
> ARH Henrik.........!
>
> Rigtige MC kommer fra Europa, og de bedste fra Italien.

Ja og radioamatører sidder heledagen inde og roder med et loddejern

Steen

GL1100 1982 (USA)
CB750 1976 (Japan)

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-07-04 20:35

On Sun, 11 Jul 2004 16:19:57 +0200, "Steen Holmgaard"
<steen@olfertholmgaard.dk> wrote:

Hej Steen.

>Ja og radioamatører sidder heledagen inde og roder med et loddejern

Ja, når de ikke skruer i MC

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-07-04 12:28

Steen Gruby wrote:
> Rigtige MC kommer fra Europa, og de bedste fra Italien.
> Alternativerne kommer fra US og Japan

Pjat, rigtige MC'er er dog 2takts ...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : F.Sander

Dato : 10-07-04 18:03

--------------------
nææ, egentlig ikke, for de penge jeg har bygget om for kunne en vel købe en
748 eller noget den retning på plader, men til andet er bevist vil jeg ( som
udlært mek. for 14 år siden ) påstå at japanerne generalt har mere styr på
kvalitet / holdbarhed.

Og jeg synes også det er fint at "vi" Europære bygger MC. Men jeg er lidt
træt af at læse om "disse" italiener, så sent som i fredags på vej fra
arbejde i udlandet , var der en 2siders artikel om MV agusta af
"ham-der-blærerøven"(kan ikke komme på hans navn) i Maersk' blad på
flyveren, om hvor lækker det er at have noget de andre ikke har design
osv.bla,bla,bla......

Min påstand er udover kvalitet / holdbarhed, så ser man ikke mange fede Duc
/ MV som på track-days virkelig vil give gas, 90-95% vil gerne at man ser de
køre på dem, men rigtig gi'den gas-nej,nej der gør næsten ingen..... lidt
søle indstilling, så kan man om aften se de går rundt i deres Ducati-cosa
eller hvad det hedder T-shirt.

Hvis det for flertalet kun er som potensforlænger de køber 998 / F4 mm ,
findt nok, men jeg synes en kværn er til for at blive brugt om så den koster
300.000kr.

Finn S.- som dog på Lausitzring i juni så en rigtig,rigtig hurtig 998 med
10.000euro forgaffel og Magnesium' svinger, respekt!

Fra : Hekto

Dato : 10-07-04 18:49

F.Sander wrote:

> [...]
> udlært mek. for 14 år siden ) påstå at japanerne generalt har mere styr på

Det er ikke en påstand der holder i længden.
Det er to forskellige filosofier, og koncepter der ligger til grund for
hvad de laver i Japan, og hvad de laver i Italien ... og Tyskland, og
England, og USA, og ...
Og det er fuldstændig rigtigt, at der er stor fornøjelse ved at have
noget de andre ikke har! Ellers var der vel ikke så mange der købte lir,
som farvede kåbeglas,, kulørte fodhvilere, oplagte udstødningsrør under
bagsædet o.s.v. - vel?

> [...]
> "ham-der-blærerøven"(kan ikke komme på hans navn) i Maersk' blad på
> flyveren, om hvor lækker det er at have noget de andre ikke har design

Han lever jo af det!
Jeg læser heller ikke Ekstrabladet, fordi jeg ikke gider.

> [...]
> findt nok, men jeg synes en kværn er til for at blive brugt om så den koster

Du kommer på de forkerte trackdays!
- jeg har da set noget der stod Ducati på, jage Knuthstorp rundt på
1.05, og banerekorden ligger vist på omkring 1.01!!?? Ingen af de andre
havde iøvrigt skrupler med at give gas. Tværtimod var der da nogle der
måtte holde lidt igen, for at være sikker på transporten hjem.

Du lufter bare de almindelige fordomme, om det så er af afmagt,
misundelse, flokmentalitet eller uvidenhed, ved jeg ikke?
Problemet er nok at det skal prøves, før man finder ud af hvad det
drejer sig om.

The Japanese motorcycle companies want to make an easy car. I want to
make a difficult bicycle.
- Taglioni til Cycle World i 1986 -

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-07-04 20:22

On Sat, 10 Jul 2004 19:03:10 +0200, "F.Sander" <Finn@dk.dk> wrote:

> [...]
Hej Finn.

Jeg vil mod sædvane lade det du skrev stå uden at kommentere mellem
sætningerne og så tilkendegive min mening som "trailer".

> [...]
>
>Finn S.- som dog på Lausitzring i juni så en rigtig,rigtig hurtig 998 med
>10.000euro forgaffel og Magnesium' svinger, respekt!

ØV, nu lukkede du luften ud af mit forsøg på at starte en rigtig
savlet mærkediskussion

Jeg er fra en tid hvor der slet ikke fandtes Japanske MC på det danske
marked, og vi så med stor skepsis på dn første CB72 der kom til DK, og
som en af mine venner købte som afløser doe en Triumph T100SS.
Vi var enige om at han havde stødt spalpen.
Dengang kørte vi alle englændere, de fleste BSA eller Triumph, jeg
Velocette.
Vi drømte alle om MV Agusta, men dertil rakte lærlingelønnen ikke

Vi så senere efter at MC tiden var slut med megen sorg på at japanerne
overtog hele markedet.
Jeg græd da Jim Redman forlod sin Nortom MANX og gik over til fjenden
- Honda, og så ham lammetæve alle på deres 250 cc 6 cyl
højomdrejningsrisraket.

Da jeg så igen stod med det ene ben i MC land og skulle vælge et
køretøj blev det en japaner - shame on me
Årsagen er simpel - Hvis jeg skulle have en englænder igen ville der
gå flere år med restaurering, og jeg ville ud at køre NU!
Altså til Japan og en XS500.
Den ligner da en englænder så meget at man kan forsvare det.
Da jeg fandt ud af at det med MC var kommet igen for at blive blev
næste valg også japansk, omend meget eksotisk.
En Suzuki XN85 med turbolader fra 1983 - et rigtigt nostalgiflip, og
en bubdstabil køremaskine.
GS motoren er noget af det bedste Suzuki har skruet sammen.

Indehaver af et stabilt køretøj kaster jeg mig over et
genopbygningsprojekt - min Ducati Paso 750.
Den har været totalskadet, og er i mit værksted genbopstået som et,
vist nok, meget smukt eksemplar af rasen.
Den er ultimativt den bedste MC jeg nogensinde har kørt.
Stabil, velkørende og simpel at vedligeholde på.

Nu når jeg både har en japaner og en italiener, så kaster jeg mig over
restaureringen af en tysker - en 125 cc NSU Super FOX fra 1958.
Med den føærdih og på nummerplader tager jeg fat på dens broder - en
250 cc NSU Special MAX fra 1956, som nu er ved at nå et stadie hvor
den kan samles.
Selv om jeg er til både Japan og Italien skræmmer Tyskland mig ikke

Og tro mig - hvis jeg kan finde en Velocette igen, så kommer der også
sådan en i stalden.

Jeg har deltaget i track days, og givet så meget gas jeg tør.
Årsagen til at jeg ikke giver den mere er den simple at det er jeg
ikke god nok til.
Hvis det er blærerøv at kende sin begrænsning, så kald mig bare det
,-)
Og så lige - Jeg har ikke kasko forsikring på nogen af mine cykler, så
når jeg smider dem skal jeg arbejde som et svin for at få dem på gaden
igen og selv betale stumperne.
Jeg har smidt min XN85, og det er ikke sjovt - Den findes der ikke
reservedele til

Og nu er vi ved essensen:
Det er muligt at nogen har ondt af blærerøvseffekten af visse mærker,
det som regelen ikke det der driver MC ejere til at vælge et bestemt
mærke.
Det er glæden ved at eje noget man er glad for - Uanset hvad nogen der
har mediamani kan finde på at udpensle i kulørte tidsskrifter.
Jeg har det personligt helt fint med en god gang "mærkemopning" - det
ændrer ikke min glæde ved mit legetøj, og heller ikke min forståelse
(medleven) for at andre har samme glæde ved en anden ekvipage.
Jeg er så gammel at jeg kan tillade mig den luksus at blæse på hvad
andre mener, og også så gammel at jeg (måske) har behov for en
potensforlænger uden at tænke for meget på hvad den koster.
Hovedsagen er at mine mundvige når til ørene

Min gamle kollega der "emigrerede" til Schweitz sendte mig en link til
MV's hjemmeside med ordene:
"Check lige denne her - ps: Jeg fik min i går".
Det er en F4 - Jeg glæder mig stadig på hans vegne - Den er bare ikke
lige mig, der er to cylindre for meget .
Og sådan er vi jo så forskellige.
Men derfra og til at påstå, at det der kommer fra Japan er af en bedre
kvalitet end de europæiske mærker er at drive den for vidt.
Dertil er der for mange historier om knaster, dårlige stempler,
olieforbrug, smadrede gearkasser og dårlig EL.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-07-04 23:34

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> en bubdstabil køremaskine.
> GS motoren er noget af det bedste Suzuki har skruet sammen.

Og så er dén 650'er nærmere en GSX, da blokken svjh er fra en 650 Katana (á
tryksmurte hovedlejer)

--
Armand.
(der, i dag, for første gang nogensinde har købt en udgave af Børsen)

Fra : F.Sander

Dato : 11-07-04 12:26

> [...]
> Dertil er der for mange historier om knaster, dårlige stempler,
> olieforbrug, smadrede gearkasser og dårlig EL.

Nu kommer jeg lidt rundt grd. arbejde i udlandet, jeg vil dog stadig påstå
en en MV' eller en Bennelli mm som har kørt feks. 10.000kr også i en lille
smule regn ,feks har flere alu. dele ( fodviler, bagdæmper/ledforbindelser
mm)som er hårde angrebet af korision , eller som sidste MV F4 ejer selv
fortalte i Juni under en track day, han havde fået skifter 4 stk batteri'r
( på 2 år/1000km) ahm-mon ikke de skulle få ændret ophænget mm så de ikke
viberede i stykker..

Til slut undre det mig meget ,der har igennem flere år værret artikler om
div. dårlige jap'er -Honda VF-,fint nok.

Men "tillader" man sig at kritiser en MV / DUC med flere så er
det -Missundelse-!!!!! det altså ikke fair..........
Det kan undre mig at kretik modtages så dårlig.., jeg kunne aldrig drømme om
at sige "den" har dårlige køre egenskaber mm, det er rent fagligt begrundet
kretik.

FS
ps - undskyld div stavefejl, jeg er altså ikke en bog orm

Fra : Hekto

Dato : 11-07-04 12:57

F.Sander wrote:

> [...]
> ( på 2 år/1000km) ahm-mon ikke de skulle få ændret ophænget mm så de ikke

Alle har sikkert børnesygedomme. Vil man have noget rigtig godt, så
skulle man måske købe BMW. De lyder altså godt! ... men har jo agså af
og til problemer med en eller anden detalje. =

> Til slut undre det mig meget ,der har igennem flere år værret artikler om
> div. dårlige jap'er -Honda VF-,fint nok.

Hmmmm ... hvorfor påstår du så at kvaliteten er bedre, end på europæiske
mærker? Der findes da masser af 'skræmmende' historier, på 'begge
sider'.

> Men "tillader" man sig at kritiser en MV / DUC med flere så er
> det -Missundelse-!!!!! det altså ikke fair..........

Nej, måske ikke fair ... i lige dette tilfælde. ;0)
Så prøv at have en Duc' og kritiser en Honda!
Du var jo selv lidt inde på det med at give 300KKr. for en cykel der
ikke blev 'brugt' Det må man altså bare acceptere at der er nogen der
gør, og at de endda har råd til det .. måske endda så rigeligt råd at de
har TO! Sådan er det bare, og det er deres eget valg. Skulle de hellere
køre på Yamaha, hvis de ville køre langsomt???
Jeg kan da heldigvis holde mig på ca. 10% af det budget!

Heldigvis er der forskelle i smag, og hvad man vælger. A
f een eller anden grund kan man sælge hvad som helst på indviklede
tekniske specifikationer. Den glade familifar fortæller stolt om sin nye
bil med 16 ventiler og hvad ved jeg af tekniske vidundere, som han
overhovedet ikke forstår eller aner funktionen af. Alligevel købte han
sin nye bil p.gr.a. disse specifikationer!?
Det er lidt anderledes med motorcykler. Der er der flere følelser og
fornemmelser involveret!

Fra : F.Sander

Dato : 11-07-04 14:12

Har da også set et par "bimmer" med ufattalige omgangstider, ingen tvivl
om de kan bygge MC'.

Jeg er ikke blandt de hurtigete, men hvis ens grænse er man "luller" rundt
fint nok-, men så lad dog værre med at rende rundt i div team-jakker og
stille cyklen så man ikke kan undgå at se dem, og fortælle vidt og bredt om
hvor fed den er....

Nu har tilfældigvis nogle "skumle" venner i udlandet der har / haft
tætte forbindelser til superbike, og ja selvf. har feks Honda også deres små
problemer / levetid . Lidt herfra kan feks værre at de sidste år hvor
Castrol Honda´kørte RVF750 (RC45) havde motoren en levetid på 500km, i samme
åndedrag kan siges at en af de bedste Honda motor-guru' i 80/start 90' i
tyskland som lidt af en joke' sagde: du ved hvornår din motor har nået
grænsen ,hvis du har 400 omd. tilbage inden den står af. Sagt i sjov, men
nok lidt sandt.

Lidt af en omvej, men det er en kendsgerning at i slut 80' skiftede man ikke
hovedlejer på Duc' når man gik til den, nej man skiftede motorblok'n, da den
"også" var en sliddel.

I nyre tid sikkert blevet bedre men, feks sagt på Eurosport, og skrevet i
MCN , Ducati teamet har "næsten" en hel lastbil / hænger med hvor de
medbriger motor' nok sagt lidt i sjov, men de har altid brugt lidt flere
motor end de andre,

Se bare i WSB i år hvor mange teams-udover fabriks teamet- har haft både en
og to motor' som er sået af i ræset, nu er Ducati i flertal, men der har
alligevel værret skrevet meget netop i år i de udenlanske blade om det
"store" forbrug af / uheld med Ducati'ne..

En hver har ret til sin mening, og mange føler sig sikkert tråt på- ok- så
kom med modsvar, jeg har ikke de vise sten, MEN bare fri mig for at blive
beskyldt for at værre missundelig!! det er det eneste jeg ikke er.jeg vil
da gerne have en org 916 i samlingen.

FS

Fra : Hekto

Dato : 11-07-04 15:12

F.Sander wrote:

> [...]
> stille cyklen så man ikke kan undgå at se dem, og fortælle vidt og bredt om

Det er jo lidt li'som alle de 'Tour de'France- ryttere' der for tiden
triller rundt på de danske landeveje!
Alle skal jo have deres 5 min. engang imellem.

> [...]
> hovedlejer på Duc' når man gik til den, nej man skiftede motorblok'n, da den

Ja. Blokkene var bevidst lavet så lette som muligt. De måtte ikke veje
noget, og holdbarheden var ikke så vigtig til race, da man alligevel
skildte det hele ad, så ofte.
Det bekymrede så heller ikke Ducati at sætte de samme motorer i en serie
gadecykler, som igennem årene er blevet plaget af motorbloke der revner.
Det var næsten for meget at gøre ud af en 'race-replica' at kopiere
svaghederne med! =
- de er kommet videre med opfattelsen af kvalitet og kundernes ønsker!

> [...]
> MCN , Ducati teamet har "næsten" en hel lastbil / hænger med hvor de
> medbriger motor' nok sagt lidt i sjov, men de har altid brugt lidt flere

Ja, de har vel en lille snes motorer med. Hvor mange der så kommer i
brug i løbet af sådan en week-end ved jeg ikke.

> [...]
> beskyldt for at værre missundelig!! det er det eneste jeg ikke er.jeg vil

Jeg føler mig ikke trådt på - men, kiddets brægen ægger tigeren!
Det er jo altid grundlag for en god diskution, især lige i øjeblikket,
hvor det regner, lige meget hvad man kører på! :o<

Fra : F.Sander

Dato : 11-07-04 18:14

> Det er jo lidt li'som alle de 'Tour de'France- ryttere' der for tiden
> triller rundt på de danske landeveje!
> Alle skal jo have deres 5 min. engang imellem.
> -------------------
så skulle du prøve at bo-i-og-omkring DK højeste' punkter, det er ikke mulig
på¨MC eller i vogn at komme igennem de små sving her en søndag med solskin-
nogen gange tror jeg de har lagt ruten forbi min lille flække...

Jeg er dsv. nødtil at springe af debatten for denne uge, grd. arbejde,- og
der skal jo rigtig mange $$$$ til at finasere ens egen lille "team" selvom
det er en jap'ser.

sikker på ens familie stadig tror "man" en dag gro'r fra motorcykler og alt
omkring det....

Finn S- med 230km på klokken iår, sammenholdt med timer og $ må det siges
ikke længere at gå ind under sund fornuft...

Fra : Hekto

Dato : 11-07-04 20:57

F.Sander wrote:

> Finn S- med 230km på klokken iår, sammenholdt med timer og $ må det siges
> ikke længere at gå ind under sund fornuft...

- men sjovt alligevel!
Der går jo også kvalitetstid med at forberede køreturene, pudse o.s.v.
God arbejdslyst! - vær glad for du ikke skal holde ferie herhjemme!

Fra : Armand

Dato : 11-07-04 17:37

F.Sander <Finn@dk.dk> skrev i en news:Q0bIc.97$LK7.29@news.get2net.dk...

> Lidt af en omvej, men det er en kendsgerning at i slut 80' skiftede man
> ikke hovedlejer på Duc' når man gik til den, nej man skiftede motorblok'n,
> da den "også" var en sliddel.

Jup!
En ny(udviklet) motorblok var i lang tid det største ønske man havde såvel i
Ducati's race-dept., som på resten af fabrikken!
Indtil man fik dét, var det faktisk blokken fra den oprindelige 500-Pantah
man kørte med - Og når man anskuer WSB-modellernes ydelse og brug, er dét
egentlig imponerende nok i sig selv

> [...]
> MCN , Ducati teamet har "næsten" en hel lastbil / hænger med hvor de
> medbriger motor' nok sagt lidt i sjov, men de har altid brugt lidt flere

Jeg tror at de dage er ovre med den nye blok, og at historierne blot har
svært ved at glide ud i glemlslen :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 11-07-04 21:18

Armand wrote:

> [...]
> egentlig imponerende nok i sig selv

> Jeg tror at de dage er ovre med den nye blok, og at historierne blot har

Den oprindelige Pantah-blok, kom hurtigt til kort. Allerede den blok der
blev anvendt til 650'erne var den samme som den der blev lavet til F1
o.s.v. Grunden var at blokken ikke var stærk nok til flere kubik.
Der var væsentligt kraftigere afstivninger inden i, og der var flere
/større skruer til at holde sammen på den. Der skete derefter løbende
forbedringer med flere skruer o.s.v. Så allerede fra midten af 80'erne
var der styr på det. ... for Pantah'ernes vedkommende.

De nye motorer til 851 og 888 var ikke basseret på denne blok. Desværre
havde de problemer med styrken, og brud ses af og til. Årsagen var en
for ensidig udvikling til race, som gik ud over holdbarheden på
gadecyklerne.

Den venstre side af blokken har ikke gennemgået mange ændringer, i
modsætning til højre halvdel med koblingen.

De gamle aner til Pantah-motorerne kan anes i de mindre SS og
monstermodeller, hvor koblingsdækslet frem ti '98 ligner Pantah'erne.
Indeni er der dog sket væesentlige ændringer med stærkere gearkasse,
rullelejer istedet for kuglelejer i gearkassen o.s.v.

Til gengæld er der intet tilbage af alt dette, i de blokke der bruges i WSB.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-07-04 22:51

Hekto <a@a.dk> writes:

> Du kommer på de forkerte trackdays!
> - jeg har da set noget der stod Ducati på, jage Knuthstorp rundt på
> 1.05, og banerekorden ligger vist på omkring 1.01!!??

Banerekorden må være under 1:00, for Christer Lindholm kører 0:59.xx

Sidst jeg så en MV Agusta på bane (på danske afgiftsplagede plader!),
tog den turen ud i sandtrappen for enden af langsiden i aller første
pas på dagen. Klaphatten som kørte den kunne i det mindste holde
cykelen på hjulene, så det blev heldigvis ikke så mange skader ud af
det.

Iøvrigt er jeg enig med Sander om de nye Duc'er: Den sidste flotte Duc
var 748/916. Siden da har de kun været variationer over temaet "grim"
(fra 750/900SS i '98 og fremefter, skulle nogen være i tvivl). Skal
jeg have en Duc en dag, *skal* det være en af 748/916/996/998
familien.

Da jeg flyttede til sverige overvejede jeg seriøst en 749/996/998 S
eller R model, men jeg valgte den cykel som jeg altid har haft hede
drømme om, siden den kom frem: Yamaha's YZF-R1. Så i dette tilfælde
er det ikke et spørgsmål om sure rønnebær.

Og jo, jeg har prøvet en tur på en Ducati (en ST-2). Efter at have
kørt R4 i blot en halv sæson var jeg ikke i tvivl: jeg foretrækker R4
fremfor V2 - V2'en ryster for meget i motoren.

--Kai, som også ejer ægte italiensk kvalitet: Polini DB911

Fra : Hekto

Dato : 10-07-04 23:30

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

Jeg tvivler på at det var MV'ens skyld at han havnede dér!

> [...]
> (fra 750/900SS i '98 og fremefter, skulle nogen være i tvivl). Skal
> jeg have en Duc en dag, *skal* det være en af 748/916/996/998

Terblanche's designmæssige udgydelser diskuteres ofte!
Det eneste der alvorligt kan bekymre een, er at man altid synes det nye
ser rædselsfuldt ud! Generationskløft inden for MC'er???
(Nej, jeg kan heller ikke lide den front!)

> [...]
> drømme om, siden den kom frem: Yamaha's YZF-R1. Så i dette tilfælde
> er det ikke et spørgsmål om sure rønnebær.
Fint nok!
Jeg har altid drømt om enten en Pantah eller en Aermacchi!

> Og jo, jeg har prøvet en tur på en Ducati (en ST-2). Efter at have
> kørt R4 i blot en halv sæson var jeg ikke i tvivl: jeg foretrækker R4
> fremfor V2 - V2'en ryster for meget i motoren.

Det var jo et reelt valg du dér foretog!
.... du ville hellere køre bil!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-07-04 09:52

Hekto <a@a.dk> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
> Jeg tvivler på at det var MV'ens skyld at han havnede dér!

Enig, enig. Men "stor desperado" (aka gul gruppe på trackdays og
super-B ved race) har altid været overfyldt med førere der tror de er
verdens næste Doohan eller Rossifumi, men aner ikke en skid om
idealkurver, bremse/sving punkter, mm. Dem i grøn gruppe er
forsigtige, mens dem som er fortsat til rød gruppe _ved_ hvilke linier
man skal køre og er derfor mere forudsigelige.

> [...]
> nye ser rædselsfuldt ud! Generationskløft inden for MC'er???
> (Nej, jeg kan heller ikke lide den front!)

Jeg ved ikke om der er tale om en generationskløft, for stort set alle
andre mærker har jo klaret at lave flotte motorcykler siden da :-/
Terblanche kan pakke sydfrugterne og aldrig lave design uden at jeg
vil græde en enkelt tåre af den årsag. Jeg fatter ikke at Ducati
bliver ved med at holde fast i ham - over tid risikerer de jo at miste
kunder som vil have andet end navnet og rystelserne

> Fint nok!
> Jeg har altid drømt om enten en Pantah eller en Aermacchi!

> Det var jo et reelt valg du dér foretog!
> ... du ville hellere køre bil!

Jeg vil have turbine-følelsen. Dét, eller så tilbage på en enstamper
hvor man kan luske rundt i 1500rpm hele tiden, sidde højt og have godt
overblik

Det minder mig om nogle af mine søndags-ture med galningene i Norge:
de fleste på ÆRRRRR-4 og jeg på enstamper. Normalt kørte jeg mellem
1500 og 2500rpm på Ténéré'en, men når jeg var på tur med dem, lå den
på 4000 til 7000 rpm (= max).

--Kai

Fra : Hekto

Dato : 11-07-04 11:56

> [...]

> forsigtige, mens dem som er fortsat til rød gruppe _ved_ hvilke linier
> man skal køre og er derfor mere forudsigelige.

Og det er præcis dér jeg synes at det går galt ved disse arrangementer.
Alt for mange ryger af, og helt unødvendigt.
Mange har store ampitioner, og knalder bare derudaf, netop uden at have
styr på det, som du siger. Arrangørerne svigter, ved ikke at styre til
og afgang fra de forskellige hold, noget bedre.
Det er helt OK, at en desperado tager på bane og krænger cyklen om til
en sommerhat, bare han ikke river andre med. Det kræver dog også at han
er inforstået med risikoen, og man ikke har fortalt ham at han nok skal
blive vejledt, og guidet igennem, så der ikke sker noget.

> [...]
> bliver ved med at holde fast i ham - over tid risikerer de jo at miste
> kunder som vil have andet end navnet og rystelserne

Nej, jeg reflekterede bare over, at gamle motorcykler altid var pænere
og mere 'rigtige' end de nye!
De må for pokker have været nye engang! ;0)
Nogle vildskud har der dog været igennem tiden, som heldigvis er blevet
luet fra!

> Jeg vil have turbine-følelsen. Dét, eller så tilbage på en enstamper
> hvor man kan luske rundt i 1500rpm hele tiden, sidde højt og have godt
> overblik

Sådan er vi ... heldigvis ... forskellige. Jeg vil mærke at der sker
noget, istedet for den dér svage snurren, fra motoren.
Eenstampere er også godt. Der er noget KISS over dem!