Trehjulet Velo Solex UPDATE
Fra : Preuthun

Dato : 30-07-04 21:59

Hejsa.
For en 3 ugers tid siden købte jeg mig en trehjulet Velo Solex. (I sørgelig
tilstand).
På daværende tidspunkt var jeg ét stort spørgsmålstegn vedr. denne model.
Jeg troede det var en original trehjulet Velo Solex. Men bla. med hjælp fra
denne gruppe og Dansk Veteran Knallertklub DVK, fandt jeg frem til at der
altså er tale om en dansk fremstillet ombygning til en handicap tricycle fra
firmaet Meyland-Smith.

Jeg besøgte firmaet igår eftermiddags for, at samle yderligere oplysninger
til brug i DVK.
Meyland-Smith er for tiden inde i et generationsskifte, og jeg talte med en
repræsent fra begge generationer. Det var et meget interessant besøg. Jeg
fik simpelthen så mange informationer, at det kan være svært at huske det
hele, men kort fortalt:

Meyland-Smith begyndte som et smedeværksted i Classensgade 45 i 1901, hvor
det efterhånden kom til at producere børnesidevogne i 1910,
motorcykelsidevogne i 1918, transporttricykler i 1920 og sygehustilbehør i
1930. Derefter kom flere og flere handicaptransportmidler ind i programmet,
og i 1945 startede firmaet med motordrevne tricykler.
I ca. 1975-76 var der ikke plads nok i Classensgade, og firmaet flyttede til
større lokaler i på Søborg Hovedgade 31A. Men der var ikke gode nok forhold
alligevel i det nye Søborg domicil, så i 1979 flyttede de med
egnsudviklingsstøtte til et nyt stort hus/fabrikshal i Taars.
Taars ligger et godt stykke nordvest for Ålborg, tæt på Hjørring.
Idag er der ca. 20 ansatte, og der produceres og handles stadigvæk med
masser af transportmidler til handikappede. Men alt inden for tricykler
(både med og uden motor) er nu ophørt i programmet.
Et af de nyeste innovative produkter af eget ophav, er en sammenklappelig
tandem. Problemet i dette, som jeg forestiller mig de fleste nok kan tænke
sig til hvad er, har firmaet løst på en meget elegant måde.
http://www.meyland-smith.dk/produkt/view_product.asp?lang=dk&katID=4&prodID=
43
Varm tak til Torsten Langsted og Kate Brøndum fra Meyland-Smith A/S, som
modtog mig med stor imødekommenhed, tillid og venlighed.

Vedr. min egen trehjuler: Fakta er altså, at det er en Meyland-Smith, Model
305
fra 1971.
Modellen består af en Velo Solex 3800, hvor bagskærmen afmonteret. Baghjulet
er erstattet af et Torpedo cykelnav med to kædehjul ved siden af hinanden.
Forskudt ca. 15 cm. bagud sidder en bred aksel med et hjul og en skærm på
hver side. Dertil kommer et par skråstivere. Det ene baghjul er helt
fritløbende. Det andet er forbundet til en drivaksel, som slutter med et
kædehjul nogenlunde på midten. En kort mellemkæde forbinder dette til
cykelnavet, hvori der er friløb og tilbagetrådsbremse.
Den kommer nok til at trække lidt sidelæns når der skal bremses.

Mvh. Jan Preuthun