/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Wee hee
Fra : Ann Nielsen


Dato : 28-07-04 21:47

Så fik jeg pillet skiven af min knallert - satte selvfølgelig kæresten på
opgaven - som ikke giver så let op! Og vupti nu kan den køre 50-55 km/t.
Herligt - det var nu ikke farten jeg var interesseret i - men at den ville
køre lidt længere på literen. Førhen kunne jeg kun køre 20 km literen med de
max 40 km/t og 8000 omdrejninger. Nu ligger omdrejningerne v. 6500 ved de 55
km/t, så jeg satser på at spare lidt benzin på den bekostning.

Nu undrer det mig bare at jeg ikke kan køre op til de 8000 omdrejninger (det
sidste i det grønne felt), men at når håndtaget er i bund, så kommer jeg max
op på 6500 omdrejninger og 55 km/t. Hvordan kan det være? Hvorfor kører den
ikke op til de 8000 eller over i omdrejninger, ligesom man kan få en bil til
(måske ikke lige med samme omdrejninger ;) , den kan jo køres helt ud i
gearerne og over det røde felt i omdrejninger!

Mvh.

Ann



 
 
Brian A. (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 28-07-04 21:58

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:410810af$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nu undrer det mig bare at jeg ikke kan køre op til de 8000 omdrejninger
(det
> sidste i det grønne felt), men at når håndtaget er i bund, så kommer jeg
max
> op på 6500 omdrejninger og 55 km/t. Hvordan kan det være? Hvorfor kører
den
> ikke op til de 8000 eller over i omdrejninger, ligesom man kan få en bil
til
> (måske ikke lige med samme omdrejninger ;) , den kan jo køres helt ud i
> gearerne og over det røde felt i omdrejninger!

Man kan ikke sammenligne en bil og en scooter. Bilen har faste gear,
scooteren har "milliongear".
Forklaringen er måske at motoren har max. ydelse ved 6500rpm - ved 55km/t er
den maximale gearing sikkert nået og motoren kan, grundet max. ydelse ved
6500rpm, ikke stige i rpm, da ydelsen her er lavere.
Grunden til at den før kunne nå 8000rpm skyldes skiven - motoren kunne ikke
geare max. før og havde stadig "overskud" til at stige i rpm.
Du må ikke hænge mig op på det, men jeg tror det er sådan det hænger sammen
:)


Ann Nielsen (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Ann Nielsen


Dato : 28-07-04 22:02



>
> Man kan ikke sammenligne en bil og en scooter. Bilen har faste gear,
> scooteren har "milliongear".
> Forklaringen er måske at motoren har max. ydelse ved 6500rpm - ved 55km/t
er
> den maximale gearing sikkert nået og motoren kan, grundet max. ydelse ved
> 6500rpm, ikke stige i rpm, da ydelsen her er lavere.
> Grunden til at den før kunne nå 8000rpm skyldes skiven - motoren kunne
ikke
> geare max. før og havde stadig "overskud" til at stige i rpm.
> Du må ikke hænge mig op på det, men jeg tror det er sådan det hænger
sammen
> :)
>

Tak for svaret - det lyder nu meget rimeligt... men hvis man nu ville have
den til at udnytte alle omdrejningerne - hvad skulle man så gøre?

Mvh.

Ann



Brian A. (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 28-07-04 22:10

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:41081427$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for svaret - det lyder nu meget rimeligt... men hvis man nu ville have
> den til at udnytte alle omdrejningerne - hvad skulle man så gøre?

Nogle lidt tungere ruller kunne måske hjælpe på det. Motoren lægger ud med
at geare ved et lavere rpm - ved fuld gearing er der så stadig lidt overskud
til at stige i rpm...
Igen, jeg er ikke helt sikker, men prøv da med nogle lidt tungere, og lidt
lettere ruller. De koster jo ikke alverden.


RpR (29-07-2004)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-07-04 11:02

> Nogle lidt tungere ruller kunne måske hjælpe på det.

*bzt* very wrong answer!

Lettere ruller = flere omdrejninger under accelleration
Tungere = færre omdrejninger under accelleration

Det der sker når man piller skiven er at variatoren virker "rigtigt". Da
skiven var i tog den sikkert 6500rpm op til "topfart" og så steg den til
8000rpm det sidste lille stykke.
Med skiven ude vil varioen virke som den skal, og holde motoren der hvor
rullerne bestemmer den til at arbejde, i dit tilfælde ca. 6500rpm.

Jeg havde samme oplevelse igår med en Derbi Atlantis som jeg monterede en
Next potte og fjernede skiverne på. Den tog mindre omdrejninger, kører
længere på literen, larmer mindre (se dét slog mig), og kører mod ca. 40km/t
nu 90km/t på speedo

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Brian A. (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 29-07-04 18:39

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
news:4108cadb$0$235$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nogle lidt tungere ruller kunne måske hjælpe på det.
>
> *bzt* very wrong answer!
> Tungere = færre omdrejninger under accelleration

Så var det hele ikke forkert - jeg skrev jo netop at den tager færre rpm
under acc. :)

> Det der sker når man piller skiven er at variatoren virker "rigtigt". Da
> skiven var i tog den sikkert 6500rpm op til "topfart" og så steg den til
> 8000rpm det sidste lille stykke.

Fra 6500 til 8000, det vil jeg nu ikke kan for "et lille stykke".

.... og nu til noget lidt andet :)
Er det forkerte ruller man har når motoren, efter at have gearet ved X rpm,
stiger i rpm samt hastighed. Sådan gør min, gearer ved fx 6500rpm og
derefter fortsætter op i rpm. Er det tegn på at den så burde have lettere
ruller?


RpR (29-07-2004)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-07-04 21:05

> Er det forkerte ruller man har når motoren, efter at have gearet ved X
rpm,
> stiger i rpm samt hastighed. Sådan gør min, gearer ved fx 6500rpm og
> derefter fortsætter op i rpm. Er det tegn på at den så burde have lettere
> ruller?

Det kommer helt an på motor og ikke mindst vario.
Stigningen i rpm sker når varioen ikke længere kan køre remmen længere ud.
Det vil ske før eller siden for alle og enhver scooter.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Mikkel Lund (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 13-08-04 22:57


"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:410810af$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så fik jeg pillet skiven af min knallert - satte selvfølgelig kæresten på
> opgaven - som ikke giver så let op! Og vupti nu kan den køre 50-55 km/t.
> Herligt - det var nu ikke farten jeg var interesseret i - men at den ville
> køre lidt længere på literen. Førhen kunne jeg kun køre 20 km literen med
de
> max 40 km/t og 8000 omdrejninger. Nu ligger omdrejningerne v. 6500 ved de
55
> km/t, så jeg satser på at spare lidt benzin på den bekostning.
>
> Nu undrer det mig bare at jeg ikke kan køre op til de 8000 omdrejninger
(det
> sidste i det grønne felt), men at når håndtaget er i bund, så kommer jeg
max
> op på 6500 omdrejninger og 55 km/t. Hvordan kan det være? Hvorfor kører
den
> ikke op til de 8000 eller over i omdrejninger, ligesom man kan få en bil
til
> (måske ikke lige med samme omdrejninger ;) , den kan jo køres helt ud i
> gearerne og over det røde felt i omdrejninger!
>
> Mvh.
>
> Ann
>
>

Kommer den ikke op på de 8000 hvis den står på før eller rullebænk?
Der er jo meget modstand på motoren når du køre!

Hilsen Mikkel



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste