Motorrenovering - gode tips ønskes...
Fra : Brian A.

Dato : 16-07-04 20:37

Hejsa!

Nu er den helt gal med scooteren. Jeg har besluttet mig for at pille motoren
af stellet og så hovedrenovere skidtet. Den har trods alt gået 22.000km,
knap 10.000km med tun (47mm, 21mm karbu, vario og gearing). Det rasler
ekstremt omkring krumtappen, og det er kun blevet værre lige siden det
startede.
Jeg vil høre om nogen kan give lidt gode råd til hvad man skal passe på med,
rækkefølger, rengøring af blokken osv.

Fx. vil jeg gerne vide hvordan motorblokken nemmest gøres pæn. Jeg overvejer
opvaskemaskinen, men så alligevel ;) mutter bliver sgu nok ikke særlig
glad...
Kan der være problemer med at få de gamle krumtaplejer (lejer i krumtaphuset
omkring akslen) ud, og de nye i?
Hvilke lejer skal bruges. Jeg vælger SKF, men hvad med præcisionen? De har
en "C-skala", har hørt noget om C3 skal bruges?
Skal det være med "indbygget" pakdåse, eller skal der ikke være den sorte
gummiring på nogen af siderne?
Med ny krumtap, er der så noget man skal være opmærksom på ellers ved
samling. Jeg ved ikke hvor meget diverse bolte skal strammes i Nm, men er
det kritisk?
Andre anbefalinger når motoren er askildt?

På forhånd tak!

Fra : Hekto

Dato : 16-07-04 23:05

Brian A. wrote:

> [...]
> opvaskemaskinen, men så alligevel ;) mutter bliver sgu nok ikke særlig

Nej; men det virker fint!

> Kan der være problemer med at få de gamle krumtaplejer (lejer i krumtaphuset
> omkring akslen) ud, og de nye i?

Næææh ... ikke hvis man varmer, og køler og alt det der!

> Hvilke lejer skal bruges. Jeg vælger SKF, men hvad med præcisionen? De har
> en "C-skala", har hørt noget om C3 skal bruges?

C3 er en tollerance, ikke en kvalitetsbetegnelse! C3 lejer har større
tolerancer, og kan derfor også tåle temperaturændringer m.v.

> Skal det være med "indbygget" pakdåse, eller skal der ikke være den sorte
> gummiring på nogen af siderne?

Som de originale.

> Med ny krumtap, er der så noget man skal være opmærksom på ellers ved
> samling. Jeg ved ikke hvor meget diverse bolte skal strammes i Nm, men er
> det kritisk?

Jepper! ... meget!!!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Brian A.

Dato : 17-07-04 22:00

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Nej; men det virker fint!

Ja det regner jeg da med at det gør :) men kan maskinen ikke tage skade?

> Næææh ... ikke hvis man varmer, og køler og alt det der!

Hvad skal varmes, og køles? Det lyder lidt tricky...

> C3 er en tollerance, ikke en kvalitetsbetegnelse! C3 lejer har større
> tolerancer, og kan derfor også tåle temperaturændringer m.v.

Tolerance, præcision - det er vel 2 sider af samme sag? Det var i hvert fal
det jeg mente :)

> Som de originale.

Ja, ved ikke hvorfor jeg ikke lige tænkte på det :)

> Jepper! ... meget!!!

Okay, så må jeg håbe at en Suzuki Scooterforhandler kan oplyse mig
værdierne.

Fra : RpR

Dato : 17-07-04 12:46

> Hejsa!

Er det ikke noget med du bor i Sønderborg omegn? Så kan jeg godt give en
hånd

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Brian A.

Dato : 17-07-04 21:33

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke noget med du bor i Sønderborg omegn? Så kan jeg godt give en
> hånd

Desværre ikke :( Aalborg. Ellers tak for tilbuddet!

Fra : GK

Dato : 17-07-04 15:31

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kritisk?
> Andre anbefalinger når motoren er askildt?

hvilken scooter er det tale om det er da ret vigtig ???????????? 22000
km er squ ikke ret meget hvis det er en piaggio motor men det kommer jo
også an på hvordan man behandler sin scooter .. og lige et godt råd ,,
når du nu skal til at give scooteren den store omgang .. så syntes jeg du
skal
skifte alle Lejer og pakdåser stempel cylinder krumtap o.v.s i hele
motoren så du faktisk står med en motor du ved er 100% i orden det
betaler sig i længden .. hvis du ellers køber kvalitets dele .. det er dumt
at spare på de vitale dele .. især når du har tun på så skal de ting bare
være 120%
i orden og så får du til gengæld også en motor der bare spinder og så kan
den jo køre 30-40000 km igen uden problemer ..

---

Fra : Brian A.

Dato : 17-07-04 21:40

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i orden og så får du til gengæld også en motor der bare spinder og så kan
> den jo køre 30-40000 km igen uden problemer ..

Det er en Suzuki AP50 AddressR. Jeg på fornemmelsen at det måske kan være
det billige THansen bras af en "power-luftfilter" jeg har monteret. Måske er
der kommet for meget skidt igennem...?
Jeg har tænkt mig at skifte krumtappen, men ved ikke hvilken jeg skal købe
istedet. Det er svært at få de forskellige "tun-tapper" til sådan en som
min. Lejer bliver SKF, og jeg vil skifte de 2 ved tappen, måske også dem i
"gearkassen" altefter om det kan lade sig gøre med de midler og forbindelser
jeg har. Simmeringe er et problem, jeg vil meget nødigt købe THansen, men
jeg er ikke sikker på at dem de lokale reservedels-pushere ligger inde med
er et hak bedre. Cylinder, stempel og topstykke beholder jeg. Det er 47mm
Athena Alu og et 47mm Polini topstykke.

Fra : Preuthun

Dato : 17-07-04 21:43

> Simmeringe er et problem, jeg vil meget nødigt købe THansen, men
> jeg er ikke sikker på at dem de lokale reservedels-pushere ligger inde med
> er et hak bedre.

Det er et interessant emne du bringer på banen der.
Til mine veteraner har jeg købt pakdåser fra Sanistål (Tidl. Necton i
Brøndby). Ca. 40-50 kr + moms pr. stk. De har altid været meget
imødekommende og interesserede i at finde nogle der kunne bruges til høj
temperatur og tryk, mm. De har flere kataloger at kikke i. Jeg mindes
tætningslæben er lavet af nitril gummi. Men er her ellers nogle folk, der
kender et specielt godt mærke?

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : RpR

Dato : 18-07-04 00:11

> [...]
> temperatur og tryk, mm. De har flere kataloger at kikke i. Jeg mindes
> tætningslæben er lavet af nitril gummi. Men er her ellers nogle folk, der

SKF laver et hav og lejer og pakdåser af meget høj kvalitet der også bruges
til højtydende motorer. Jeg er sikker på de har noget der passer.

Fra : Brian A.

Dato : 18-07-04 15:12

> SKF laver et hav og lejer og pakdåser af meget høj kvalitet der også
bruges
> til højtydende motorer. Jeg er sikker på de har noget der passer.

Nice! Jeg har sommerferie arbejde hos et firma som forhandler SKF lejer og
pakdåser :)