/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Trehjulet Velo Solex
Fra : Preuthun


Dato : 11-07-04 21:50

Hejsa.
Jeg har erhvervet mig en trehjulet (veteran) Velo Solex. Den ser ud til at
være fra 70'erne.
Grundlæggende set er det blot en almindelig Velo, hvor baghjulet er
udskiftet med et bred tohjulet bagaksel med diverse stivere. Det ser meget
ud til at være originalt ekstraudstyr, men der er ingen fabrikationsmærker
eller lignende. Jeg har set at Solex fabrikken i 1956 har patenteret et
lignende trehjulet køretøj. Hvis nogen der interesserer sig for patenter er
det denneher: DK100159C
http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=DK100159C&CY=dk&LG=dk&DB=EPD

Jeg vil f.eks. gerne vide:
Hvem har produceret udstyret?
Hvem har importeret/forhandlet den?
Er den godkendt (måske til handicapkørsel)?

Jeg har nu googlet rundt i timevis for at lede efter oplysninger, men kan
kun finde oplysninger om nutidige conversion kits som disse:
http://solexin.free.fr/us/news/impex/
http://www.vehidex.com/solex.htm
http://www.bikecare.co.uk/tribike.html

Ellers nogen gode hints?

Mvh.
Jan Preuthun

--

Bemærk venligst.:
Ved direkte besvarelser skal email adressen redigeres.



 
 
Hekto (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-07-04 22:37

Preuthun wrote:

> Hejsa.
> Jeg har erhvervet mig en trehjulet (veteran) Velo Solex. Den ser ud til at
> være fra 70'erne.
> Grundlæggende set er det blot en almindelig Velo, hvor baghjulet er
> udskiftet med et bred tohjulet bagaksel med diverse stivere. Det ser meget
> ud til at være originalt ekstraudstyr, men der er ingen fabrikationsmærker
> eller lignende. Jeg har set at Solex fabrikken i 1956 har patenteret et
> lignende trehjulet køretøj. Hvis nogen der interesserer sig for patenter er
> det denneher: DK100159C
> http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=DK100159C&CY=dk&LG=dk&DB=EPD
>
> Jeg vil f.eks. gerne vide:
> Hvem har produceret udstyret?
> Hvem har importeret/forhandlet den?
> Er den godkendt (måske til handicapkørsel)?
>
> Jeg har nu googlet rundt i timevis for at lede efter oplysninger, men kan
> kun finde oplysninger om nutidige conversion kits som disse:
> http://solexin.free.fr/us/news/impex/
> http://www.vehidex.com/solex.htm
> http://www.bikecare.co.uk/tribike.html

Der kørte på ettidspunkt nogle invalideknallerter med Velo-motor. Jeg
mener endda, at det var en modificeret udgave af de invalidecykler, der
var monteret med håndsving og kædetræk til forhjulene.
Det var vel i 60'erne.
Man kunne forestille sig at der var importeret nogle 'original' (!?)
invalide-velo'er på den tid?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Preuthun (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 12-07-04 22:44

> Der kørte på ettidspunkt nogle invalideknallerter med Velo-motor. Jeg
> mener endda, at det var en modificeret udgave af de invalidecykler, der
> var monteret med håndsving og kædetræk til forhjulene.
> Det var vel i 60'erne.
- Yes, og en sådan model kan ses på Det nyåbnede Vestsjællands Bilmuseum i
Sæby.
Dansk Veteran Knallertklub (DVK) har udstillet en stor del af sin
knallertsamling der. MEGET SPÆNDENDE, skal jeg hilse at sige.
Jeg var på Bornholm for et par uger siden og overværede Velo træffet i
Svaneke. Der var også sådan en kædetrukket fætter med, som jeg fik et skønt
billede af.



> Man kunne forestille sig at der var importeret nogle 'original' (!?)
> invalide-velo'er på den tid?
- Jo. Det kunne jeg også godt forestille sig. Men hvem kender noget til det;
monstro?

Mvh.
Jan Preuthun
--

Bemærk venligst.:
Ved direkte besvarelser skal email adressen redigeres.





Hekto (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-07-04 00:18

Preuthun wrote:

>>Man kunne forestille sig at der var importeret nogle 'original' (!?)
>>invalide-velo'er på den tid?
>
> - Jo. Det kunne jeg også godt forestille sig. Men hvem kender noget til det;
> monstro?
>
Hmmmm ... Velo importøren, på den tid? Jeg kan ikke huske navnet ... det
ligger lige på tungen ...u'know!
En anden mulighed er danske fabrikanter af disse køretøjer. Måske Shava
kan hjælpe?
Alt handikap-'grej' skal godkendes for at være tilskudsberettiget, så
måske det var en idé at gå den vej?


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Preuthun (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 13-07-04 23:52

> Hmmmm ... Velo importøren, på den tid? Jeg kan ikke huske navnet ... det
> ligger lige på tungen ...u'know!
> En anden mulighed er danske fabrikanter af disse køretøjer. Måske Shava
> kan hjælpe?
YES
> Alt handikap-'grej' skal godkendes for at være tilskudsberettiget, så
> måske det var en idé at gå den vej?
>

Hejsa.
Jeg har iaften fundet noget meget interessant. Jeg var nemlig i DVK's
arkiver, og fandt der både billeder og beskrivelser, som passer perfekt til
modellen jeg lige har købt.
Den hedder såmænd: Meyland tricycle Model 305. Den er produceret af V.
Meyland Smith, Classensgade 45 København Ø. Tlf. Øbro 890.
I teksten står der bla.: Meyland tricycle med hjælpemotor er monteret med
den velkendte Velo-Solex motor med automatisk kobling. mm. mm..... Og
endeligt: Specifikationerne: Længde 176cm. Brede: 88 cm. Vægt 42 kg.
Benzinforbruget er ca. 40 km/liter. Ingen førerbevis, kun
knallert-ansvarsforsikring.

Jeg gad vide hvilken årgang der kan være tale om, men det må vel være fra
før der var noget, som hed Øbro 890.

Mvh.
Jan Preuthun



Hekto (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-07-04 06:57

Preuthun wrote:


> Hejsa.
> Jeg har iaften fundet noget meget interessant. Jeg var nemlig i DVK's
> arkiver, og fandt der både billeder og beskrivelser, som passer perfekt til
> modellen jeg lige har købt.
> Den hedder såmænd: Meyland tricycle Model 305. Den er produceret af V.
> Meyland Smith, Classensgade 45 København Ø. Tlf. Øbro 890.
> I teksten står der bla.: Meyland tricycle med hjælpemotor er monteret med
> den velkendte Velo-Solex motor med automatisk kobling. mm. mm..... Og
> endeligt: Specifikationerne: Længde 176cm. Brede: 88 cm. Vægt 42 kg.
> Benzinforbruget er ca. 40 km/liter. Ingen førerbevis, kun
> knallert-ansvarsforsikring.
>
> Jeg gad vide hvilken årgang der kan være tale om, men det må vel være fra
> før der var noget, som hed Øbro 890.
>
Det var da sjovt! Så var den dansk!
Alene det, at den er lavet af en erhvervsvirksomhed i Kbh. Kommune, gør
den jo næsten til et klenodie!

Øbro 890? ... så er vi vidst tæt på at være i 50'erne! Måske en smule op
i 60'erne.
ØBRO var dog een af de sidste centraler der blev automatiseret, så det
kan ikke udelukkes at det alligevel er lidt misvisende, for det skete i '78.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Preuthun (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 14-07-04 19:36

> Øbro 890? ... så er vi vidst tæt på at være i 50'erne! Måske en smule op
> i 60'erne.
> ØBRO var dog een af de sidste centraler der blev automatiseret, så det
> kan ikke udelukkes at det alligevel er lidt misvisende, for det skete i
'78.
> /Hekto
-Ok.

Jeg er også selv kommet lidt videre nu.
Stelnummeret slutter med et "H", som er fra 1971.
Jeg vender tilbage med billeder når den bliver køreklar. Men der går nok
noget tid, for Velo delen af ekvipagen er i temmelig sørgelig tilstand.

Mvh.
Jan Preuthun



Bemærk venligst.:
Ved direkte besvarelser skal email adressen redigeres.



Peter (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-07-04 13:53


"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
news:cd1pmb$26e2$1@news.cybercity.dk...
> > Hmmmm ... Velo importøren, på den tid? Jeg kan ikke huske navnet ... det
> > ligger lige på tungen ...u'know!
> > En anden mulighed er danske fabrikanter af disse køretøjer. Måske Shava
> > kan hjælpe?
> YES
> > Alt handikap-'grej' skal godkendes for at være tilskudsberettiget, så
> > måske det var en idé at gå den vej?
> >
>
> Hejsa.
> Jeg har iaften fundet noget meget interessant. Jeg var nemlig i DVK's
> arkiver, og fandt der både billeder og beskrivelser, som passer perfekt
til
> modellen jeg lige har købt.
> Den hedder såmænd: Meyland tricycle Model 305. Den er produceret af V.
> Meyland Smith, Classensgade 45 København Ø. Tlf. Øbro 890.
> I teksten står der bla.: Meyland tricycle med hjælpemotor er monteret med
> den velkendte Velo-Solex motor med automatisk kobling. mm. mm..... Og
> endeligt: Specifikationerne: Længde 176cm. Brede: 88 cm. Vægt 42 kg.
> Benzinforbruget er ca. 40 km/liter. Ingen førerbevis, kun
> knallert-ansvarsforsikring.
>
> Jeg gad vide hvilken årgang der kan være tale om, men det må vel være fra
> før der var noget, som hed Øbro 890.
>
> Mvh.
> Jan Preuthun

Du kan jo prøve at spørge dem, de eksisterer skam endnu, så mon ikke de har
lidt i arkiverne?

http://www.meyland-smith.dk/profil/default.asp?pg=1&lang=dk

Peter!



Preuthun (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 14-07-04 19:47

> Du kan jo prøve at spørge dem, de eksisterer skam endnu, så mon ikke de
har
> lidt i arkiverne?
> http://www.meyland-smith.dk/profil/default.asp?pg=1&lang=dk
>
> Peter!

Det var jo interessant. Tak. Der er endda et forsidebillede fra gamle dage
på Østerbro.
Jeg kontakter firmaet. Man kan jo håbe, at de har noget at fortælle, selvom
de i geografisk henseende er flyttet noget langt væk fra anerne.

Mvh.
Jan Preuthun




Bemærk venligst.:
Ved direkte besvarelser skal email adressen redigeres.




Peter (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 15-07-04 11:30


"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
news:cd3vmi$1t0f$1@news.cybercity.dk...

> Det var jo interessant. Tak. Der er endda et forsidebillede fra gamle dage
> på Østerbro.
> Jeg kontakter firmaet. Man kan jo håbe, at de har noget at fortælle,
selvom
> de i geografisk henseende er flyttet noget langt væk fra anerne.

Så lidt
Lad os endelig høre hvad du finder ud af!



Peter (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 12-07-04 13:26

Billeder af dyret kunne måske hjælpe lidt.

"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
news:ccs9pa$2s8q$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa.
> Jeg har erhvervet mig en trehjulet (veteran) Velo Solex. Den ser ud til at
> være fra 70'erne.
> Grundlæggende set er det blot en almindelig Velo, hvor baghjulet er
> udskiftet med et bred tohjulet bagaksel med diverse stivere. Det ser meget
> ud til at være originalt ekstraudstyr, men der er ingen fabrikationsmærker
> eller lignende. Jeg har set at Solex fabrikken i 1956 har patenteret et
> lignende trehjulet køretøj. Hvis nogen der interesserer sig for patenter
er
> det denneher: DK100159C
> http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=DK100159C&CY=dk&LG=dk&DB=EPD
>
> Jeg vil f.eks. gerne vide:
> Hvem har produceret udstyret?
> Hvem har importeret/forhandlet den?
> Er den godkendt (måske til handicapkørsel)?
>
> Jeg har nu googlet rundt i timevis for at lede efter oplysninger, men kan
> kun finde oplysninger om nutidige conversion kits som disse:
> http://solexin.free.fr/us/news/impex/
> http://www.vehidex.com/solex.htm
> http://www.bikecare.co.uk/tribike.html
>
> Ellers nogen gode hints?
>
> Mvh.
> Jan Preuthun
>
> --
>
> Bemærk venligst.:
> Ved direkte besvarelser skal email adressen redigeres.
>
>



Preuthun (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 12-07-04 22:33

> Billeder af dyret kunne måske hjælpe lidt.

Jovist. Det er desværre for sent nu, da jeg allerede har skildt det ad, og
påbegyndt en opfriskning. Men alle link'sene i det første indlæg viser netop
billeder som principielt er tilsvarende. Min er bare meget ældre, hvilket
bla. ses ved, at der er er benyttet 24 x 2½" fælge. Det ophørte i alt
væsentligt i slutningen af 60'erne. Imidlertid er dækkene kun 24 x 1.75".
Sammen med de forholdsvis smalle skærme giver det et udseende der passer
nogenlunde godt til Velo'en.

Mvh.
Jan Preuthun



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste