Fritidsprojekt / 3-hjuler - må jeg?
Fra : Peter

Dato : 08-07-04 12:29

Jeg er en af de gale mennesker der skal have et eller andet underligt
projekt i gang.

Det sidste stykke tid har jeg syslet med tanken om en trehjulet knallert alá
Trigger (http://www.scootcar.dk/Trigger.htm), men samtidigt så er der et par
ting ved dem jeg ikke bryder mig om, og så koster den det samme som en ½
personbil.

Jeg sysler derfor med muligheden for at bygge en selv.

Hvad kræves der af lovgivningen, af en 45 knallert?

Min idé er så at tage motor med bagsvinger og hvad dertil hører fra en anden
knallert (Peugeot speedake?) og bygge en kabine på til to personer. Tanken
er pt. en rørgitterramme i stil med
http://www.aaaimports.dk/nnps/indregi.htm

Men hvad må man i det hele taget?

Må man selv bygge en 45 knallert, der holder sig til 50ccm/45 km/t reglerne
(hvilket den ville med original motor transmision), eller skal de
crashtestes eller lignende?

Peter

Fra : Brian Larsen

Dato : 08-07-04 12:39

On Thu, 08 Jul 2004 13:28:44 +0200, Peter wrote:

> [...]
>
> Må man selv bygge en 45 knallert, der holder sig til 50ccm/45 km/t
> reglerne (hvilket den ville med original motor transmision), eller skal de

Man må i det hele taget ikke ret meget.

Hvis du har tænkt dig at den skal køre på offentlig vej, så skal den
svjv. typegodkendes og syntes. Jeg kunne også forestille mig at du kommer
til at betale for emmisions tests og jeg ved ikke hvad af andre
ubehageligheder.

// brian

--
Brian Lund Larsen

// '75 Honda CB400F

Fra : Hekto

Dato : 08-07-04 13:56

Peter wrote:

> Hvad kræves der af lovgivningen, af en 45 knallert?

Typegodkendelse med certifikat.
Så du må køre alt det du vil på din 3-hjuler ... hjemme i baghaven.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Peter

Dato : 14-07-04 18:10

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Typegodkendelse med certifikat.
> Så du må køre alt det du vil på din 3-hjuler ... hjemme i baghaven.
>
> --
> /Hekto

Nu har jeg ved et tilfælde faldet over din fine speedfight side (din finger
lokkede på images.google.dk), og der skriver du bl.a.:

Trafikantafdelingen J. nr.: 00-4103-355 Sagsbeh.: Finn Engelbrecht Deres
ref.:... ....Direktivet definerer knallerter som to- eller trehjulede
køretøjer med en
motor med slagvolumen på ikke over 50 cm3 og med en konstruktivt bestemt
maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Direktivet kan ikke fraviges ved
nationale bestemmelser.
I forbindelse med indførelsen af den registreringspligtige knallert, blev
færdselsloven i 1994 ændret, således at færdselslovens definition på en
knallert kom i overensstemmelse med definitionen i ovennævnte direktiv.
Et køretøj kan således i henhold til gældende EU regler ikke anses som
værende en knallert, såfremt den er konstrueret til en højere hastighed end
45 km i timen. En knallert, hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed
er højere end 45 km i timen, vil falde ind under færdselslovens definition
på en motorcykel og føreren skal dermed opfylde de krav, der er gældende for
kørsel på motorcykel, f.eks. kørekort til kategori A....

....Med venlig hilsen

Finn Engelbrecht

Jeg klipper lige det mest væsentlige ud:

------------------
[...]

Min plan var at tage den bagerste halvdel af en original scooter, med motor,
transmition, hjul osv, og bygge en kabine, med to hjul, til to personer og
montere den til den oprindelige del.

Den originale del har kun ét baghjul + mine to hjul ville leve op til kravet
om "to- eller trehjulede køretøj". Da der ikke ville blive ændret noget ved
den originale del, så ville den heller ikke have en motor på mere end de
tilladte 50ccm, og hastigheden ville heller ikke overskride de 45km/t.
Jeg kunne ikke se noget om certificeret typegodkendelse, og forventer da
bestemt at synshallen vil sige god for den før den triller ud på vejene.
Men ud fra det Finn skrev til dig er mine idéer vel ikke helt kuldsejlet?

Peter

Fra : RpR

Dato : 14-07-04 19:42

> Men ud fra det Finn skrev til dig er mine idéer vel ikke helt kuldsejlet?

Næh, tror bare ikke Finn har skrevet alt han burde. En knallert SKAL have en
typegodkendelse før den er lovlig, og at lave den trehjulet må da mildt sagt
kunne betegnes som en konstruktiv ændring

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Peter

Dato : 15-07-04 11:38

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sagt
> kunne betegnes som en konstruktiv ændring

Bare fordi reservehjulet rør vejen, behøver det vel ikke være en konstruktiv
ændring?
Jeg er sikker på at den ville gå i en T-hansen tv-reklame ;oD

Peter!

Fra : RpR

Dato : 15-07-04 14:17

> Jeg er sikker på at den ville gå i en T-hansen tv-reklame ;oD

Og jeg er sikker på synsmanden vil ha' lige så lidt humor som i T. Hansen
reklamen

Fra : Peter

Dato : 15-07-04 14:23

> [...]
sagt
> kunne betegnes som en konstruktiv ændring

Hvad så med sidevogn?

Ikke fordi jeg vil gå den vej, men forskel på lovlig styrtbøjle og
konstruktiv ændring, var dengang jeg fik monteret sån en, var om den var
boltet fast på rammen, eller svejset fast på rammen.

Så en sidevogn påboltet speedfighten må være løsningen

Regler er til for at bøjes

Fra : RpR

Dato : 15-07-04 17:03

> Ikke fordi jeg vil gå den vej, men forskel på lovlig styrtbøjle og
> konstruktiv ændring, var dengang jeg fik monteret sån en, var om den var
> boltet fast på rammen, eller svejset fast på rammen.

Den tror jeg faktisk ikke de kan sige noget til, go for it!

Fra : Hekto

Dato : 14-07-04 23:08

Peter wrote:

> [...]
> Men ud fra det Finn skrev til dig er mine idéer vel ikke helt kuldsejlet?

Du forveklser definitionen på en knallert, med Kravene til en knallert.
Den skal stadig typegodkendes. Ellers er der jo, som RpR nævner det,
tale om væsentlige konstruktive ændringer .. i forhold til den
typegodkendte.

Fra : Peter

Dato : 15-07-04 11:36

> [...]
> Den skal stadig typegodkendes. Ellers er der jo, som RpR nævner det,
> tale om væsentlige konstruktive ændringer .. i forhold til den

Æv

Peter

Fra : Peter

Dato : 09-07-04 10:43

Æv.

Må se mig om efter en brugt trigger så

Ville ellers ha været et sjovt projekt. Må kaste mig over
luftpudebådsprojekt i stedet (samlesæt fra USA)

Peter!

Fra : Mikkel Lund

Dato : 10-07-04 18:20

> Æv.
>
> Må se mig om efter en brugt trigger så
>
> Ville ellers ha været et sjovt projekt. Må kaste mig over
> luftpudebådsprojekt i stedet (samlesæt fra USA)
>
> Peter!

LINK, det må da ses!

Hilsen Mikkel

Fra : Peter

Dato : 11-07-04 11:40

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> LINK, det må da ses!
>
> Hilsen Mikkel

OT i know, sorry.

Der findes et hav af sites med byg selv luftpudebåde og kits på nettet.
Alt fra simple konstruktioner i krydsfiner, til komplicerede glasfiberkits
med hydrauliske spidsfindigheder.

Du kan fx se nogle af dem her:

http://www.hovercraft.com/menu_plans_and_kits.html

Jeg har luret lidt på UH 13P da der skal være plads til flere end 1 person:
http://www.hovercraft.com/info/13p.html
Men ville dog hellere bruge krudtet på at lave en scooter man kunne bruge
til dagligt.

(Så blev det aligevel lidt on topic

Peter