Sammenkoble nær + fjern
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 10:27

Hej!

Kan jeg på min Speedfight 2 sammenkoble mit lys således når jeg sætter
fjernlys på, at mit nærlys så stadig lyser? Jeg har ligesom et dødt
punkt foran scooteren når fjernlys er tændt og det vil jo give en del
bedre lys hvis begge lamper var tændt?

Er det muligt?

Er det dumt? (fare for at brænde noget sammen etc..)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Hekto

Dato : 08-07-04 10:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> bedre lys hvis begge lamper var tændt?
>
> Er det muligt?
>
> Er det dumt? (fare for at brænde noget sammen etc..)

Du har 90 watt til rådighed.
Så kan du regne sammen om du har 'råd'. Alternativt kan lysspolen stå af.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : K.H.

Dato : 08-07-04 11:32

Lysspolen - hvad er det for noget ??

mvh BasHuus
*************************
Elektronik- og snart datamekaniker
Indehaver af verdens mindste rørforstærker

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 11:55

On Thu, 08 Jul 2004 11:42:14 +0200, Hekto wrote:

> Du har 90 watt til rådighed.

Og de to pærer er på hver 35w dvs. 70w ialt.

> Så kan du regne sammen om du har 'råd'. Alternativt kan lysspolen stå
> af.

Jeg vil mene jeg har råd.

Eller tager jeg fejl?

Jeg bruger kun fjernlys når jeg er i fart, dvs. aldrig når jeg holder
stille og som regel heller ikke bykørsel med mindre det er meget dårligt
belyste steder.

Ved du hvordan jeg sammenkobler det?

Fra : Hekto

Dato : 08-07-04 13:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger kun fjernlys når jeg er i fart, dvs. aldrig når jeg holder
> stille og som regel heller ikke bykørsel med mindre det er meget dårligt

Nej, du har ikke råd.
Den kan ikke trække så stor en belastning. Det har ikke noget at gøre
med hvor og hvorlænge; men at spolen bliver for varm.
Der er to spoler i generatoren. Een til lys for og bag, og een til at
lade batteriet med + blink, bremselys, tænding, instrumentlys o.s.v.
Tilsammen kan de levere 90 Watt. Er de belastet kan du f.eks. se at
instrumentlyset begynder at 'blinke' i takt bed blinklyset.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 14:03

On Thu, 08 Jul 2004 14:52:46 +0200, Hekto wrote:

> Nej, du har ikke råd.

Øv

> [...]
> blink, bremselys, tænding, instrumentlys o.s.v. Tilsammen kan de levere
> 90 Watt. Er de belastet kan du f.eks. se at instrumentlyset begynder at

Hvis jeg holder i tomgang så blinker det svagt - det forsvinder totalt
bare jeg giver 1000rpm ekstra..

Kan jeg montere en større spole?

Du kan nok høre jeg gerne vil have mere lys foran når jeg kører med
fjern

Fra : Hekto

Dato : 08-07-04 14:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kan jeg montere en større spole?
>
> Du kan nok høre jeg gerne vil have mere lys foran når jeg kører med
> fjern

Det kniber, hvis den allerede har en halogenpære.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 14:48

On Thu, 08 Jul 2004 15:25:58 +0200, Hekto wrote:

> Det kniber, hvis den allerede har en halogenpære.

Det har den. SF2 kører med 2 halogen - en til nær og en til fjern.

Fra : Preuthun

Dato : 10-07-04 16:54

> [...]
>
> Jeg bruger kun fjernlys når jeg er i fart, dvs. aldrig når jeg holder
> stille og som regel heller ikke bykørsel med mindre det er meget dårligt

Hejsa.
Et andet aspekt er om pæren, fatningen og lygtehuset kan holde til den
dobbelte varme.
I forvejen bliver en halogen pære meget varmere end en almindelig, så den
dobbelte varmebelastning synes jeg peger i retning af problemer. Jeg ville
være forsigtig.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-04 15:35

Preuthun skrev:

> Hejsa.

Hejsa!

> Et andet aspekt er om pæren, fatningen og lygtehuset kan holde til den
> dobbelte varme.

Hver pære har sit eget "rum" om man så må sige.

> I forvejen bliver en halogen pære meget varmere end en almindelig, så
> den dobbelte varmebelastning synes jeg peger i retning af problemer. Jeg
> ville være forsigtig.

Jeg er skam også meget forsigtig - derfor har jeg ikke selv flikket noget
sammen endnu.

Fra : Preuthun

Dato : 12-07-04 22:57

> Hver pære har sit eget "rum" om man så må sige.

Det minimerer jo risikoen en hel del.
Jeg er bare så gammeldags, at jeg kun kender til lygtesystemer med
dobbelttråd og indvendig skærm i pæren. Det var det jeg tænkte på, da jeg
reagerede.

Mvh. Jan Preuthun

Bemærk venligst.:
Ved direkte besvarelser skal email adressen redigeres.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-04 00:10

Preuthun skrev:

> Det minimerer jo risikoen en hel del. Jeg er bare så gammeldags, at jeg
> kun kender til lygtesystemer med dobbelttråd og indvendig skærm i
> pæren. Det var det jeg tænkte på, da jeg reagerede.

Okay.

Jeg har det bare sådan at jeg altid er forsigtig med modifikationer. Hvis
det ikke er lavet sådan fra starten så tænker jeg altid om der mon er
en mening med det.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 10-07-04 22:55

> Er det muligt?

Jeg ved ikke hvordan det er på din, men på min egen (CPI) og en bekendts
(PGO) kan det simpelt lade sig gøre ved at sætte lyskontakten "midt i"...
altså så den står mellem nær og fjern.

> Er det dumt? (fare for at brænde noget sammen etc..)

Det har jeg til gengæld ingen forstand på, kan blot konstatere at der -
for mig - endnu ikke er røget noget... Men har heller ikke brugt det vildt
meget, og måske jeg bare har været heldig...

--
Michael
Find badebolden på http://vindenand.dk og vind

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-04 15:35

Michael Kjærsgård skrev:

> Jeg ved ikke hvordan det er på din, men på min egen (CPI) og en bekendts
> (PGO) kan det simpelt lade sig gøre ved at sætte lyskontakten "midt
> i"... altså så den står mellem nær og fjern.

Det kan ikke lade sig gøre på min - det er enten/eller.