Ferrari knallert
Fra : Padre

Dato : 07-07-04 23:18

For ca. 6 år siden så jeg på gaden i Kbh. en knallert/scooter som var
ferrarirød, og som havde ferrari badges på. En søgning på internettet
afslørede dengang, at der var tale om en model, som blev lavet "i samarbejde
med" ferrari.

I dag kan jeg ikke længere finde noget på den - er der nogen her i gruppen,
som kan fortælle mig, hvilken mærke og hvilken model, der er tale om ?

Padre

Fra : Corty

Dato : 08-07-04 17:59

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in

> [...]
>
> I dag kan jeg ikke længere finde noget på den - er der nogen her i
> gruppen, som kan fortælle mig, hvilken mærke og hvilken model, der er

Min kæreste kører på en Yamaha Axis 45km/t i Ferrari-rød og med Ferrari-
logo på fronten.. Ret cool kulør..

/Corty

Fra : Preuthun

Dato : 08-07-04 20:25

> [...]
gruppen,
> som kan fortælle mig, hvilken mærke og hvilken model, der er tale om ?

Hejsa.
Det har de gjort før. Altså Ferrari. Det var i 60'erne. Knallertfabrikken
Derby i Århus producerede en fin lille 2 gears motor, der så vidt jeg husker
egentligt var udviklet hos Ferrari, og licensproduceret i Århus.
I starten havde motoren i den indvendige primær udveksling en tandrem som
kaldtes en "synkroflexrem".
Det gjorde motoren mere støjsvag, men desværre også lidt mindre solid.
Senere blev primærudvekslingen ændret til tandhjulstransmission. Motoren var
populær, og blev solgt til flere andre mærker, og var kendt som Derby
Ferrari motoren. Derby lavede iøvrigt en knallertmodel i farverne dybrød og
sort. Idag er den model meget eftertragtet i veterankredse. I bogen: "under
50 Kubik", tror jeg nok den hedder, er der et meget fyldigt kapitel om
Derby's historie.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Padre

Dato : 09-07-04 00:00

> Det har de gjort før. Altså Ferrari. Det var i 60'erne. Knallertfabrikken
> Derby i Århus producerede en fin lille 2 gears motor, der så vidt jeg
husker

tja - alle vil jo gerne eje en ferrari, ikke ? (næsten alle ihvertfald)

Men den jeg så, var ny, og jeg kan da huske, at producenten var italiensk,
men om det var gilera, piaggio eller hvad, det kan jeg ikke huske. Google og
de respektive websites har intet afsløret, så jeg gætter på, at det må have
været en model, der kun blev produceret en kort årrække.

Og så til noget helt andet: jeg har en spritny Piaggio Zip, 30. km/t, som
har kørt ca. 200 km. Skal lyden variere, når man lører i jævnt tempo ? Der
er tale om at der kommer en nærmest skærende motorlyd, som lægger sig ovenpå
den almindelige og konstante motorlyd. Lyden kommer og går, når jeg kører
over 30.

Padre