Opsang til Søren Ryge
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-04 21:41

Under emnet 'programforbedring opover', har jeg henvendt mig til redaktionen
med følgende brev:

Jeg tror jeg taler på vegne af mange haveinteresserede, når jeg siger at
SR's haveudsendelser er ved at være en tynd kop te. Vi j a g t e r gennem
den 'så velkendte' have med dens plejede og uplejede afdelinger.
(Tilsyneladende er glæden størst over de sidste). Man kommer ikke i dybden
med ret meget. Filosoferer måske lidt over, hvorfor man har en halv tønde
land med salat, når en halv række ville have været tilstrækkeligt. Så har
man strammet sig an og taget lidt nyt ind hist og her, f.eks Dahliemarken.
Den kom vi også let henover, det var vist noget med indiansk farvesalat. Det
var iøvrigt en ynk at se på, med et meget sølle udvalg af Dahlier. Når man
tænker på at emnet Dahlier, bare lige for at nævne et eksempel, alene kunne
danne basis for en ugentlig udsendelse hele sommeren, har jeg ligesom sat i
relief, at jeg er ved at være nået derhen, at jeg ser udsendelserne,
udelukkende fordi der ikke er andet. Og hvis DR generelt vil til at tage
kritik til sig og stramme sig an, så kan jeg sige at ALT fjernsyn lider
under denne overfladiskhed og kvalitetsmangel.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-04 21:59

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> kritik til sig og stramme sig an, så kan jeg sige at ALT fjernsyn lider
> under denne overfladiskhed og kvalitetsmangel.

som talt ud af min mund. man kan så frygte at DR tager kritikken til sig og
siger til sig selv: ja det er også rigtigt vi må hellere sende nogle bedre
programmer. Så vi genudsender de alllerførste udsendelser.

DET vil lige være deres stil. de VAR jo bedre

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-04 23:24

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev
> [...]
> siger til sig selv: ja det er også rigtigt vi må hellere sende nogle bedre
> programmer. Så vi genudsender de alllerførste udsendelser.

Nu må du lige stoppe. Genudsendelser af noget godt foregår principielt altid
indenfor de første 14 dage, og så aldrig mere!

> DET vil lige være deres stil. de VAR jo bedre

Det kommer ligesom lidt af sig selv,.......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper B. H.

Dato : 12-08-04 00:52

Smid tvet ud det har jeg gjort for det spiler jeg tiden ved.

Til gengæld skriver lisenskontoret til en en til to gange om året for de kan
ikke forstå at der nogle der kan leve uden.

Hilsen Jesper

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-08-04 08:38

"Jesper B. H." <jesper-b-hebsgaard@Slet_detteadslhome.dk> wrote in message
> Smid tvet ud det har jeg gjort for det spiler jeg tiden ved.

Det er vi mange der har lyst til, men med børn i huset er det lidt vankeligt

> Til gengæld skriver lisenskontoret til en en til to gange om året for de
kan
> ikke forstå at der nogle der kan leve uden.

nej det kunne jeg forestille mig

Peter

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-08-04 09:34

Peter K. Nielsen wrote:

> "Jesper B. H." <jesper-b-hebsgaard@Slet_detteadslhome.dk> wrote in message
>
> Det er vi mange der har lyst til, men med børn i huset er det lidt vankeligt

Egentligt burde det vel være omvendt?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
You know you're a Linux geek when...

You feel the desire to master vi.

- segfault

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 13-08-04 10:09

> Egentligt burde det vel være omvendt?

Præsten i kirken prædker om, hvor dårlig TV er for familien og siger:

"Vi har sat fjernsynet ind i skabet"

hvortil præstekonen tænker:

"Ja, og der er er godtnok fyldt op derinde, når hele familien skal se TV"

- useriøst - men jeg er enig i, at det er ungerne der skal ud og ikke TV'et.

/Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-04 11:49

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev
> Egentligt burde det vel være omvendt?

Det er ikke lovligt at kaste med børn, specielt fra første sal og opefter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-04 22:41

Jesper B. H. skrev:

> Til gengæld skriver lisenskontoret til en en til to gange om året for de
> kan ikke forstå at der nogle der kan leve uden.

Der er jo så meget de ikke forstår

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-08-04 23:35

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Der er jo så meget de ikke forstår

nej det er kvinderne

Peter
PS undskyld piger, men jeg kunne ikke dy mig

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-04 12:01

Peter K. Nielsen skrev:

> nej det er kvinderne

Nåååh ja

Fra : Jan Achmann

Dato : 12-08-04 06:26

Meget enig, Preben.
Det er DESVÆRRE (for jeg kan ved grød godt lide Ryge og hans havesyn)
blevet en overfladisk forestilling.
Jan

Fra : Helle Krog

Dato : 12-08-04 07:40

For de, der har mulighed for det, kan jeg anbefale at rette opmærksomheden
mod svensk TV.

Her har de ofte nogle gode, interessante og i særdeleshed inspirerende
haveprogrammer, der kommer vidt omkring både på det lette og dybe plan.
Programmerne, der gerne er både underholdende og oplysende, behandler emner,
alle kan forholde sig, og emner, der er spidsfindige og underfundige. I mine
øjne kunne dansk TV med fordel kigge over sundet og lære lidt!

Desværre kan jeg ikke lige slynge ud, hvad programmerne hedder, på hvilke
kanaler de bliver sendt og hvornår. Det har ofte været tilfældigt, at jeg
har set dem. Men noget foresvæver mig, at de i peroder bl.a. sendes lørdag
formiddag - måske ikke lige det tidspunkt mange haveentusiaster sidder med
benene oppe og glor på fjernsyn! Men så er videoen jo opfundet.

Hilsner Helle

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-08-04 09:36

"Jan Achmann" skrev i en meddelelse

> Meget enig, Preben.
> Det er DESVÆRRE (for jeg kan ved grød godt lide Ryge og hans havesyn)

Jeg vil da lige skynde mig at sige, at vi er MANGE som ivrigt fulgte alle
Søren Ryges første udsendelser, fik en masse ud af dem og som nu fryder
os over at han spænder så vidt. At vi bliver taget med på f.eks. hans
markvandring i den åbne birkeskov, og som virkelig håber og
ber' til at vi en gang igen kommer til at se den helt underskønne
udsendelse han en gang lavede om alle havens fugle. Den hvor vi kom
tæt på solsort og bogfinke og og alle de andre - jamen simpelthen,
alt hvad han laver er bare så dejligt.

Se det er vi stadig mange, der synes.

Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-04 12:32

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udsendelse han en gang lavede om alle havens fugle. Den hvor vi kom
> tæt på solsort og bogfinke og og alle de andre - jamen simpelthen,

Jeg har heller ikke noget mod manden, har lavet mange dejlige udsendelser,
og han kan godt give os inspiration til at stoppe op og filosofere lidt over
tilværelsen, men hans undervisning i at være praktiker og havemand er ved at
smuldre helt, for han er jo ingen af delene.

Derfor farvel og tak for tiden i hans have, den er udløbet(forlængst), lad
os få nogen andre haveudsendelser med noget mere kød på. Tænk alt det der
ligger frit og gratis tilgængeligt lige for fødderne af DR, og så er man for
hoven til at gide samle det op!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anita

Dato : 12-08-04 14:51

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> mere kød på. Tænk alt det der ligger frit og gratis tilgængeligt lige
> for fødderne af DR, og så er man for hoven til at gide samle det op!

Du kunne da skrive og invitere DR på besøg i din have. Måske du kan gøre det
bedre end Ryge

Venligst Anita

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-04 19:25

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev

> Du kunne da skrive og invitere DR på besøg i din have. Måske du kan gøre
det
> bedre end Ryge

Sagtens, jeg kan endda tale uden at snøvle Man skulle nok kaste sig
over et emne i stedet for et sted, og derfor vil det være nødvendigt at
besøge mere end én have for at komme til bunds i sagen. Ja, man skal måske
tilbage til de samme steder flere gange over en tid, for at beskrive emnet
ordentligt. Forresten er min have ikke så speciel interessant (endnu) for
andre, så i må indtil videre nøjes med nogen stillbilleder, hvor de pinlige
ting ikke kommer med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-04 20:48

On Thu, 12 Aug 2004 20:25:01 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>ordentligt. Forresten er min have ikke så speciel interessant (endnu) for
>andre, så i må indtil videre nøjes med nogen stillbilleder, hvor de pinlige
>ting ikke kommer med.

Og her vil jeg så gerne opfordre folk som selv mener deres have er
kedelig, til at købe sig et digitalkamera og gå ud og tage nogle
billeder. Man kan virkelig få et helt andet syn på sin have når man ser
sine egne billeder derfra.

Jeg har i hvert fald meget fornøjelse af det - også bare det at se
hvordan haven så ud for 5 år siden (da jeg fik mit første kamera) og så
til nu. I dagligdagen ser man jo ikke rigtig at de småting man laver
ændrer på haven i væsentlig grad - men over årene sker der alligevel en
del.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-04 23:40

Jeg vil dog lige huske at nævne at 'Haven i Hune' har været et godt plaster
på såret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 16-08-04 07:56

> Jeg vil dog lige huske at nævne at 'Haven i Hune' har været et godt
plaster
> på såret.

Ja, det synes jeg bestemt også. Lad os få nogle flere haveprogrammer af den
slags, hvor man får oplyst om planter, man ofte ikke finder i DK, og hvor
programmet er yderst inspirerende.

Mvh. Marlene.

Fra : v

Dato : 12-08-04 23:35

> gennem
ALT fjernsyn lider

Du har så inderlig ret.
Jeg savner et haveprogram, hvor der bliver fokuseret mere på hvorfor
noget lykkes og noget ikke.
Søren Ryge giver bare 23-3-7 gødning og fåremøg, og når så skidtet ikke er
så pænt, skimmel osv. glider han let videre.
Der er plads til en hel masse eksperimenteren med diverse småforsøg, omtale
af resultater fra eller henvisning til diverse rapporter om alle de forsøg
der er gjort gennem tiden. Så kunne vi almindelige mennesker lære noget tl
gavn for vores eget lille "andedam".

Men jeg nyder også hans fine andre programmer, det er bare 2 forskellige
ting der ikke bør blandes sammen.

mvh
Vibeke