Hvilken plante
Fra : Jan Holm

Dato : 11-08-04 01:27

Hej

Jeg har sådan en rababer lignende ting som ikke har det for godt. Derfor
ville jeg gerne læse noget om den, da jeg ved den kan blive meget
imponerende.

Det ligner en rababer, står ofte i parker. Selve stænglen er grøn med små
pigge
lignende dimser på. Grønne blade der minder og en rababer men mere ruflet.

Nogle bud på navnet ud fra denne beskrivelse.

MVHolm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-04 01:51

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
> [...]
> lignende dimser på. Grønne blade der minder og en rababer men mere ruflet.
>
> Nogle bud på navnet ud fra denne beskrivelse.

Gunnera, Mammutblad. Fås (minimum) som stor og lille type. Den store får
blade i størrelsesorden 2 meter. Den kræver en del vand og næring. Skal
vinterdækkes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Holm

Dato : 11-08-04 02:11

Preben Riis Sørensen wrote:
> Gunnera, Mammutblad. Fås (minimum) som stor og lille type. Den store
> får blade i størrelsesorden 2 meter. Den kræver en del vand og
> næring. Skal vinterdækkes.

Hej Preben

Tak for det, lige præcis den. Om det er en stor eller lille vi har ved jeg
ikke, den har ikke haft optimale betingelser, men det vil jeg nu gøre
noget ved. Hvordan med bladene og blomster og vinteren, visner de
og falder af, eller overvintre de også ?

MVHolm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-04 00:11

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev
Hvordan med bladene og blomster og vinteren, visner de
> og falder af, eller overvintre de også ?

Det hele visner ned, og for at komme til at afdække i tide, skærer man blot
det hele ned, når den første nattefrost har svedet bladene. Jeg bruger halm
i affaldssække og lidt løs halm i midten, holdt på plads med en pressenning.
Så bliver det ikke så snasket, og derved af tvivlsom isoleringsevne. De
første nye blade kommer så op mellem sækkene, og sluppet fri i tide, gror de
videre. Men det kan også blive så stort et chock for dem, at de visner, men
der kommer nye.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-08-04 08:55

Jeg lavede lige en søgning og fandt dette billede:
http://www.helsinki.fi/~jhyvonen/PB/D/Gunnera%20chilensis+SS-pp.JPG

Hol da ferie hvor er det et stort blad.

mvh
Ole-J

Fra : Andreas

Dato : 11-08-04 09:08

Er der tale om Gunnera, kræver den som nævnt meget vand og næring. Mine
store Gunnera blev plantet for ca. 2 år siden og var på det tidspunkt kun
aflæggere på ca. 20 kg stykket.
Især i højsommeren her kræver de meget vand hos mig, men der er naturligvis
mange ting der spiller ind på dette område. Især grundvandsspejlet. Mine får
sammenlagt (står med ½ meters afstand) 100 - 600 liter vand i døgnet. Har
prøvet mindre, men det viser sig ret hurtigt at give visne bladspidser eller
værre.

Gunneraen SKAL vinterdækkes, hvis du vil være sikker på at se den igen, men
igen er der her store forskelle på placeringen. Såvel geografisk som i
forhold til vinter"varme" steder i haven. Jeg bruger ca ½ meter halm/visne
blade om vinteren.

Ivan Højlund

Fra : Calle.

Dato : 11-08-04 10:55

Jan Holm wrote:
> [...]
> ruflet.
>
> Nogle bud på navnet ud fra denne beskrivelse.

Gunnera

--
Calle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-04 01:07

Sender lige et blad (.dk.binaer, Gunnera).....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen