Kvist spørgsmål
Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 10-08-04 22:33

Hej alle

Kvisten på mit hus trænger til ny beklædning og jeg har nu fjernet den
gamle. Konstruktionen er således: inderst en gipspladevæg efterfulgt af
en dampspærre. Dernæst isolering og yderst kommer så beklædningen i
profileret krydsfinerplade. På bagsiden af beklædningen er med
hæfteklammer sat noget tagpaplignende sort materiale fast, ca. 2 mm
tykt. Det har samme mål som pladen og virker lidt tjæreagtigt, specielt
de steder hvor solvarmen gennem beklædningen har fået det til at boble
lidt op og smelte fast til pladen.

Og her kommer så mit spørgsmål: hvad er det for noget stads og hvad gør
det godt for? Er der nogen grund til at montere noget lignende bag på de
nye plader? Umiddelbart vil jeg mene at der istedet bør monteres rigtigt
vindpap på hele kvisten og altså ikke bare bag på pladerne.

Hvad mener profferne? Jeg ser frem til at få mysteriet opklaret.

mvh
Morten H. Pedersen

Fra : //zlgge

Dato : 10-08-04 23:34

"Morten H. Pedersen" <moanp@NoSpam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Det er sikkert gammelt vindpap, der bare ikke er monteret helt rigtigt. Du
skal klampe ny vindpap på op imod isoleringen og så sømme klemlister på. Nu
kan du så beklæde på ny. Klemlisterne skal sikre ventilation bag på
beklædningen.

Mvh
//zigge

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 11-08-04 21:18

In article <41194c66$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
ziggeFORMEGET@privat.dk says...

> [...]
> skal klampe ny vindpap på op imod isoleringen og så sømme klemlister på. Nu
> kan du så beklæde på ny. Klemlisterne skal sikre ventilation bag på

Hmmm, vindpap skal da være diffusionsåbent og det tvivler jeg meget på
at det her er: tyk klæg tjære der er lagt på et stykke pap. Det er nok
en hjemmefusker (som mig selv der har troet at det var måden at gøre
det på.

Ellers tror jeg du har helt ret: på med noget vindpap og op med den nye
beklædning (inden det bliver regnvejr igen .

Tak for svaret.

mvh
Morten