Runde greb til gamle låger
Fra : Olav Noksagt

Dato : 09-08-04 14:00

Hej
Vi har overtaget et hus med gammelt køkken, hvor der er låger med runde,
"sænkede" greb.
Disse håndtag (fra 70'erne) er monteret i et boret hul (40-50 mm i diameter,
har ikke lige målt efter), men de er meget udbredte imle køkkener og af
plastic.

Vi har ledt efter et alternativ, for der er efter sigende mange der mangler
nyere greb til deres køkkenskabe når de restaurerer/reparerer/maler deres
låger, og jeg er lidt bekymret ved at skulle spraymale grebene, da noget
maling angiveligt opløser gammel plastic - eller bare skaller af.
Vi har dog ikke kunnet finde noget, og bliver anbefalet at bore nye runde
klodser ud, lime dem ind, spartle og male.
Vi har dog næsten 20 greb, så det er en meget voldsom omgang...

Nogen der kender problemet og har løsninger?

Olav

Fra : Per H

Dato : 09-08-04 14:32

On 9 Aug 2004 14:59:40 +0200, Olav Noksagt
<noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev:

> [...]
>
>Vi har ledt efter et alternativ, for der er efter sigende mange der mangler
>
>Nogen der kender problemet og har løsninger?

jeg ville få lavet nye låger, hvis de er plane, da du altid kan se en
udspartling omkring hullet.

En mdf plade koster ikke alverden, og er pragtfulde at male på.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 09-08-04 15:10

Du kunne finde en, som kan dreje et aluminiums greb som passer i hullet
- en (efter min opfattelse) ganske elegant løsning. Hvor du kan få det
gjort ved jeg dog ikke og jeg har heller ikke den fjerneste ide om, hvad
det vil koste. Undersøger du sage, vil jeg gerne høre om dine erfaringer
da mine forældre har samme problem.

MVH
Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-08-04 16:23

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi har dog næsten 20 greb, så det er en meget voldsom omgang...
>
> Nogen der kender problemet og har løsninger?

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om du bare er nervøs for at pjaske grebebe
til med maling - eller du gerne vil have dem skiftet?
Hvis det er det første: Da jeg havde et køkken med sådanne greb, kunne de
skrues fra hinanden. Det var simpelthen to halvdele, der blev sat i lågen
fra hver sin side og så skruedes sammen.
Det var Tectum fra FDB, men jeg ved, at andre lavede det samme.
Prøv at holde på plasten fra bagsiden og så se, om det forreste ikke kan
drejes rundt.

Hilsen Inger

Fra : Olav Noksagt

Dato : 10-08-04 13:55

Inger Pedersen skrev:

> [...]
> Det var Tectum fra FDB, men jeg ved, at andre lavede det samme.
> Prøv at holde på plasten fra bagsiden og så se, om det forreste ikke kan

Hej
Jeg kan sagtens skille dem ad - men er bekymret for om malingen holder.
Derfor søger jeg evt. nye greb der passer ind i hullerne.

Og tak for navnet Tectum - det hjalp til at finde og kontakte dem og få to
løsninger - der så er forholdsvis kostbare. Men alligevel:
1. Man kan købe et nyt greb i plastic, hvor man borer hullet 10 mm større
(Tectum model 72). Det fås i koksgrå, rød og hvid, og koster 55,- pr. stk.
2. Man kan købe greb i rustfrit stål der skal limes ind med syrefri
silicone. Det er ikke så dybt et greb, så man skal "stoppe hullet" på
bagsiden af lågen, evt. ved at lime den gamle grebs-bagside på (sikkert ikke
så pænt..). Pris kr. 117,- pr. stk.
Problemet med rustfri-stål-løsningen er at det originale køkken har
messing-hængsler, der ikke står vanvittigt pænt til rustfrit stål, men som
den flinke dame sagde i telefonen, så kan man jo vælge messingvandhaner mv.
så det ser ud som om det er valgt med vilje
Se de rustfrie stål-greb på http://www.tectum.dk/insp_ask01.html

Alle priser incl. moms,
Forhandler: Tectum, Bredgade 28, 1260 København K, 33 32 87 81
http://www.tectum.dk

Olav