Hvepsebo i sternen
Fra : Mads

Dato : 09-08-04 10:06

Hej

Sternen på mit hus er blevet invaderet af hvepse
og selvfølgelig har de valgt at bo lige over min
terrasse, hvorfor det er blevet næsten umuligt at
nyde sin kaffe og kage uden at de kære små dyr
dukker op for at få en bid med.

Hvordan pokker slipper jeg af med bæsterne ?
Jeg har ikke mulighed for at begynde at pille
sternen ned for at komme til at fjerne boet.

Gode ideer modtages med tak

mvh Mads

Fra : Helle Krog

Dato : 09-08-04 11:48

Hej Mads,

Hvis du ikke har mulighed for at fjerne hvepsenes bo, kan man tage en
nødløsning i brug. Den er billig i drift og giver midlertidig fred for
hvepsene, mens man sidder ude.

Hvepse bryder sig ikke om regn. Når det begynder at dryppe på dem, mister de
gejsten og vender næsen hjemad eller flyver andre steder hen, hvor de kan
arbejde i tørvejr. Vi har derfor fundet ud af at fylde en sprayflaske med
ganske almindeligt postevand, og den har vi stående på bordet, hvor vi
sidder. Når hvepsene kommer i faretruende nærhed af bordet, får de en
ordentlig omgang med forstøveren! Dette overrasker dem tydeligvis (de
tjekkede jo vejrudsigten inden tog hjemmefra!)- og de vender øjeblikkeligt
skuffede omkring og flyver den anden vej. Naturligvis finder de kloge og
mest stædige ud af at komme tilbage rimelig hurtigt, når ³uvejret²
tilsyneladende hører op. Men så får de bare en omgang til...

Måske er dette ikke den rette løsning, når boet er lige i nærheden. Men i de
tilfælde, hvor to-tre meget nævenyttige hvepse forpester en ellers hyggelig
frokost i det fri, kan det være en god løsning. Og så køler det så dejligt,
når man ikke rammer hvepsen, men istedet den der sidder ved siden af ...

Hilsner Helle

Fra : H.S.

Dato : 09-08-04 12:21

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan pokker slipper jeg af med bæsterne ?
> Jeg har ikke mulighed for at begynde at pille
> sternen ned for at komme til at fjerne boet.

Prøv at høre din lokal kommune, nogle kommuner betragter hvepse som
skadedyr, som kommunen fjerner gratis.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-08-04 16:26

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Gode ideer modtages med tak

Hvis du ved, hvor boet er - og der er mellemrum i sternen, så du kan komme
til - vil en gang fluespray klare meget.
Men gør det om aftenen, når bæsterne er hjemme, og familien er indendørs.
Og sørg for, at du selv kan komme væk rimeligt hurtigt.

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-08-04 18:32

On Mon, 9 Aug 2004 17:26:01 +0200, " Inger Pedersen"
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>Men gør det om aftenen, når bæsterne er hjemme, og familien er indendørs.
>Og sørg for, at du selv kan komme væk rimeligt hurtigt.

Spraydåse med dieselstart skulle være meget effektiv
iflg. en ven, som påstod det var det eneste der virkede.
Jeg har ikke selv prøvet det, men det er vel mest æther
mvh Ebbe

Fra : Mads

Dato : 09-08-04 20:20

On Mon, 9 Aug 2004 17:26:01 +0200, " Inger Pedersen"
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Hvis du ved, hvor boet er - og der er mellemrum i sternen, så du kan komme
>til - vil en gang fluespray klare meget.

Bæsterne bruger et knasthul som hoveddør, men spørgsmålet
er jo så bare om boet er lige ved hullet. Men der er jo ikke andet
at gøre end at prøve med en spray og så håbe det rammer.

>Men gør det om aftenen, når bæsterne er hjemme, og familien er indendørs.
>Og sørg for, at du selv kan komme væk rimeligt hurtigt.

Jeg kan løbe meget stærkt med en summende opmuntring.

mvh Mads

Fra : Mai-Brit

Dato : 09-08-04 20:32

> Bæsterne bruger et knasthul som hoveddør, men spørgsmålet
> er jo så bare om boet er lige ved hullet. Men der er jo ikke andet
> at gøre end at prøve med en spray og så håbe det rammer.

Jeg har haft held af at møre insektlak på rundt om flyvehullet, så
hænger giften ved deres fødder, og de tager selv stadset med ned til
afkommet. Det løser også problemet, hvis boet ikke er direkte ved
hoveddøren.
Lakken købte jeg ved skadedyrscentralen.

Held og lykke, hvis du skulle blive stukket, så husk en fugtig
sukkerknald på, det suger det værste af giften ud igen.

hilsen
Mai-Brit

Fra : Jan Achmann

Dato : 09-08-04 17:18

Hej Mads,
Vent 3-4 uger - så er det problem løst af sig selv.
Jan

Fra : Mads

Dato : 09-08-04 20:17

On Mon, 9 Aug 2004 18:17:58 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> Hej Mads,
> Vent 3-4 uger - så er det problem løst af sig selv.

Ja, det er jo en nem løsning, men det er jo lidt
surt sådan at blive jaget væk fra sin egen
terasse og så lige nu hvor vejret er perfekt.

Næh, så må jeg vist hellere prøve med den
fluespray.

mvh Mads

Fra : Bo Kaspersen

Dato : 09-08-04 20:19

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> Hvepsebo i sternen

Pu-ha jeg læste det lige som at du havde fået et hvepsebo "i stjernen",
_det_ ville godt nok være ubehageligt, godt at det bare var en læsefejl fra
min side.

Fra : Mads

Dato : 09-08-04 20:52

On Mon, 9 Aug 2004 21:19:07 +0200, "Bo Kaspersen" <noemail@in.valid>
wrote:

>Pu-ha jeg læste det lige som at du havde fået et hvepsebo "i stjernen",
>_det_ ville godt nok være ubehageligt, godt at det bare var en læsefejl fra
>min side.

Hah am ja det ville nok ikke være rart, men heldigvis
tilbringer jeg så meget tid i siddende stilling at hvepsene
næppe kan komme til at bygge deres bo der.

mvh Mads

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-08-04 21:14

Mads wrote:
> [...]
> og selvfølgelig har de valgt at bo lige over min
> terrasse, hvorfor det er blevet næsten umuligt at
> nyde sin kaffe og kage uden at de kære små dyr

Har du mulighed for at få fastgjort din støvsugerslange ved det knasthul (så
den suger direkte på tværs af hullet) hvor de flyver ud og ind?

Kan du, så gør det og lad støvsugeren køre et par timer. Slut af med at lade
støvsugeren 'indhalere' en god gang insektgift i pudderform. Støvsugerposen
skiftes med forsigtighed, da også døde hvepse kan stikke.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads

Dato : 09-08-04 23:44

On Mon, 9 Aug 2004 22:13:48 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>støvsugeren 'indhalere' en god gang insektgift i pudderform. Støvsugerposen
>skiftes med forsigtighed, da også døde hvepse kan stikke.

Hmm, en interresant ide.

Om jeg så lige kan få støvsugeren op i 5 meters højde
ved jeg ikke. Måske hvis jeg binder den fast til en stige
og slår et søm i sternen til at gøre slangen fast.

Ja, hvis ikke de andre råd virker, så skal det da forsøges.

Tak for tippet.

mvh Mads