Kompostkværn
Fra : Erik Andersen

Dato : 08-08-04 19:59

Jeg overvejer en lille smule at købe en kompostkværn.
Men det jeg kender til kompostkværne er, at de støjer sindsygt,
virkningsgraden er meget lille, de kan kun tage ret tynde grene, der sætter
sig fast hele tiden og de kan ikke lave et ordentligt stykke arbejde når det
kommer til stykket.
Hvis jeg skal have noget ordentligt, hvad skal jeg så købe, hvis jeg ikke
skal fortryde det dagen efter?
Jeg har ikke et voldsomt stort behov når det kommer til stykket.
/Erik

Fra : Aksel

Dato : 08-08-04 22:13

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal fortryde det dagen efter?
> Jeg har ikke et voldsomt stort behov når det kommer til stykket.

Jeg har flere gange lejet en Bosch med skærevalse, den er næsten lydløs,jeg
har set den til ca. 2200 kr. Du skal holde dig langt væk fra dem med
skærekniv, de larmer.

Hilsen Aksel

Fra : //zlgge

Dato : 08-08-04 22:20

> [...]
> skal fortryde det dagen efter?
> Jeg har ikke et voldsomt stort behov når det kommer til stykket.

Du kan få en danskproduceret kværn der er baseret på et sneglesystem, der
trækker grenene ind og klipper dem lidt ala en kødhakker. Den jeg kender kan
tage en hegnspæl og gnasker den stille og roligt igennem uden at larme mere
end man sagtens kan snakke normalt sammen hen over den.
Jeg kan desværre ikke huske mærket, men måske andre kan hjælpe?

Mvh
//zigge

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 08-08-04 22:41

On Sun, 8 Aug 2004 20:58:31 +0200, "Erik Andersen"
<eandersn@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>skal fortryde det dagen efter?
>Jeg har ikke et voldsomt stort behov når det kommer til stykket.

Lej en i stedet for at købe - evt sammen med en flok naboer. Hvis
støjen virkelig har betydning, så er den en kompostkværn med valse, du
skal have fat i - men de færreste kan klare grene tykkere end 40-45
mm.

Skal den klare noget mere er den en flishakker, du skal have fat -
den klare stammer på op til 120-150 mm og larmer som bare pokker
Men hvis du går sammen med naboerne og lejer hakkeren en weekend om
året er det vel til at overkomme, også prismæssigt, da den ikke er
helt billig at leje.

KS