Malersprøjte vs. pensel/rulle
Fra : Lars R

Dato : 06-08-04 10:12

Jeg har købt en elektrisk malersprøjte, som skal anvendes til at male min
carport og træ-terasse. Bauhaus skriver følgende i deres annonce:
"Wagner FineCoat W640. Sprøjter meget præcist og kræver derfor ikke megen
afdækning. Anvendes til mindre opgaver, f.eks. havemøbler, døre, vindskeder,
hegn og garager/carporte. Sprøjter perfekt med lakker, lasurer og
træbeskyttelsesmidler og fungerer både i vandret og lodret arbejdsstilling."

Nu har jeg været i Sadolin for at købe maling, og her får jeg at vide, at
malersprøjter er noget værre skidt at bruge. Deres begrundelse er, at en
pensel kommer bedre "i bund" samt at sprøjten støver i flere hundrede meters
omkreds (tilsyneladende også selv om Bauhaus skriver at der ikke kræves
megen afdækning).

Er der nogen som har en mening - eller erfaring?

Lars

Fra : Leonard

Dato : 06-08-04 10:32

"Lars R" <larsr321@-nospam-mail.dk> wrote:

>Er der nogen som har en mening - eller erfaring?

Bauhaus er et bygge-super-marked, Sadolin er en farvehandel.
Det fortæller mig at Sadolin burde vide bedst om maling af de to.
Jeg ville have handlet omvendt, købt det rigtige værktøj hos Sadolin
og billig maling hos Bauhaus.

Selv med en spraydåse der rammer meget præcist lægger der sig et
farvet støvlag på alt i nærheden, så jeg tror på Sadolin. Selv med
helt vindstille ville jeg sørge for at der ikke er noget der ikke må
få samme farve i nærheden, specielt biler, motorcykler og andet der er
lakeret i forvejen, men også resten af husets murværk kan tage farve.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Schroeder

Dato : 06-08-04 10:32

"Lars R" skrev
> Er der nogen som har en mening - eller erfaring?

Jeg har ofte malet hegn med sprøjtepistol.
Jeg bruger en bedaget Bosch, som antagelig
fungerer efter samme princip som din Wagner.
En elektrisk sprøjtepistol danner ikke sprøjtetåge
som en tilsvarende til trykluft. Men at påstå
at man slipper for afdækning er nok en overdrivelse.

Mine hvide plastic havemøbler, som jo oven i købet
er en smule statiske, skal ikke stå for tæt på.
Og når man har set et par bare arme efter sådan en tur
vil jeg absolut anbefale åndedrætsværn med passende filter.

Min kone fik lov at male 50 cm kanter med pensel.
Det tog hende i øvrigt nøjagtig lige så lang tid at male
4 kanter som det tog mig at male resten (2x18m) af hegnet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ole Sahl

Dato : 06-08-04 21:53

"Lars R" <larsr321@-nospam-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> megen afdækning).
>
> Er der nogen som har en mening - eller erfaring?

Hej Lars

En af mine venner er ansvarlig for en malerafdeling i et byggemarked (og
uddannet farvehandler) og han har selv overværet en demonstration af den
pågældende sprøjte.
Efter hans beretning ville jeg ikke være bange for at lave samme køb, man
kan nemmelig slet ikke sammenligne de gamle malersprøjter (eller en
sprayflaske) med wagners nye system. Det er noget med at der laves en
indkapsling af malingen og den derfor ikke fiser rundt og farver alt muligt
andet end det der skal farves. (altså ingen arme eller næser)

Den har desuden været testet flere aviser og blade med ret gode resultater
(og ikke mindst imponerede testpersoner) til følge.

Mvh. Ole Sahl

P.S. men hvad venter du på? Skynd dig dog at få fyldt noget maling på og få
den testet så vi andre kan høre om resultatet *S*

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-08-04 23:28

"Lars R" wrote

> [...]
meters
> omkreds (tilsyneladende også selv om Bauhaus skriver at der ikke

Næste gang du er i Sadolin så prøv at høre om de kender noget til
Airless Sprøjtemaling

Det er et princip der har eksisteret de sidste 20 år (mindst)
Man kan sprøjtemale bygningselementer indendøre (lagerhaller) hvor
eneste afdækning er et tyndt stykke træfiberplade man flytter efter
behov

Husk dog åndedrætsværnet

- Peter

Fra : Jens Juul

Dato : 07-08-04 14:06

>Er der nogen som har en mening - eller erfaring?

Hej

Jeg har en Wagner FineCoat 850E. Jeg går ud fra at din er samme system -
dvs en lavtryksluftsprøjte (en mindre støvsuger der puster) og den fungere
upåkageligt og sviner ad helvede til ) Det er jo en luftsprøjte der
laver en farve tåge af malingen og derfor kan du ikke undgå at det sviner.
Det er dog langt fra så slemt som med en "rigtig" luftsprøjte. Din Sadolin
mand kan have ret i det med at det er bedre med pensel til nogle ting. Fx
hvis det er træværk der ikke er slebet helt fint. Er det noget der er
glatslebet er en sprøjte derimod det eneste rigtige ............

God arbejdslyst.

Mvh Jens

Fra : ...

Dato : 07-08-04 17:58

En pensel er altid god til at arbejde malingen rigtigt ind i træ.
Jeg har lige malet omkring 50 m2 træ på min lade med en pensel, så det kan
man sagtens. Og 0 afdækning.

I anden sammenhæng har jeg prøvet både en elektrisk sprøjtepistol, og et
rigtigt airles anlæg.

Der er kan ikke være tvivl om at airles er langt det bedste.
Jeg dækker kun det absolut nødvendige af, og går så bare med en tynd
masonitplade og en stor spartel som "afdækning" for som resten.
F.eks., kan man male ind til panelerne, eller op mod loftet på den måde.
Uden afdækning.

Den elektriske sprøjtepistol, kunne slet ikke lave en kontroleret tåge. Og
efter knapt 4 timer, brændte den i øvrigt af.
Det var en Wagner

Skal du male MEGET, så er det nok en god ide, at investere i et
airles-anlæg.
Jeg ved ikke hvad et koster idag, men det kostede omkring 15 kilo, da jeg
købte et. ( inkl. kompressor )
Det tager omkring en time at sætte det op, og 2 timer at rense det.
Til gængæld har jeg bla. malet omkring 400 m2 lejligheder "standard hvid" på
en weekend.

Til småopgaver som din carport, så vil jeg anbefale et godt penselsæt.
Det er lidt svært at anbefale dig hvad du skal købe, for det er meget
afhængigt af hvad du selv kan li' at bruge.
Du skal vælge en penselstørrelse du kan bruge hele dagen, uden at du har
ondt i håndledet om aftenen.

En øl på hvert hjørne af carporten, så går det nok lige så hurtigt, som det
vil tage dig at finde ud af det med sprøjten.