Leje af minigraver
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-08-04 09:37

Jeg søger erfaringer med leje af en minigraver i omegnen af Støvring (Aalborg).

Jeg skal bruge den til at grave haven igennem for rødder fra ca. 15 større
og mindre buske og et tilsvarende antal træer (birk og gran). Den største
rod har en stamme på ca. 40 cm i diameter (birk).

Hvor kan man leje sådan en med/uden fører og hvad koster det?
Den skal helst kunne leveres, idet jeg ikke lige har mulighed for at trække
rundt med 1500+ kg.

Pft.
/Jakob

Fra : Gert Espersen

Dato : 09-08-04 10:46

Hej...

Det er måske billigere at få en ud med en rodfræser ?

M.v.h.

-Gert..

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-08-04 11:50

Gert Espersen fik på mystisk vis skriblet følgende:
> Hej...
>
> Det er måske billigere at få en ud med en rodfræser ?

Hej Gert

Det har jeg faktisk også overvejet, men jeg vil dog gerne have rodnettet
(som dækker en stor del af haven) gravet op (mere eller mindre), så jeg er
gået lidt væk fra ideen igen.

Jeg har set sådan en minigraver i funktion, og den var ret effektiv - jeg har
også fundet flere steder, hvor man kan leje en minigraver, men den nærmeste
er i Ikast, og det er lidt langt væk....

/Jakob

Fra : Nygaard

Dato : 09-08-04 12:07

> [...]
> også fundet flere steder, hvor man kan leje en minigraver, men den
nærmeste
> er i Ikast, og det er lidt langt væk....

Jeg tvivler på at en minigraver kan hive roden op fra et træ med
stammediameter på 40 cm.
Jeg havde en rendegraver ude for at fjerne roden fra et grantræ
(stammediameter ca. 35 cm), 1 år efter træet var fældet... Han måtte vrikke
noget i det før den kom op.

En rendegraver incl. fører kan man vel få for omkring 4-500 kr / time (...
og han kan nå meget på 2 timer)

/Nygaard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-08-04 12:21

Nygaard fik på mystisk vis skriblet følgende:

> [...]
> Jeg havde en rendegraver ude for at fjerne roden fra et grantræ
> (stammediameter ca. 35 cm), 1 år efter træet var fældet... Han måtte

Det er muligt der skal arbejdes lidt for det, men den jeg har set i funktion var
nu rimelig vild til at grave rødder/stubbe

> En rendegraver incl. fører kan man vel få for omkring 4-500 kr / time
> (... og han kan nå meget på 2 timer)

Ok - desværre er en rigtig rendegraver alt for stor til at komme ind i min
have

/Jakob

Fra : Gert Espersen

Dato : 09-08-04 12:47

http://www.dne-udlejning.dk/materiel_oversigt.phtml?kategori_id=1&kategori=Minigravemaskiner

Jeg har dog aldrig haft behov for at leje en.......(Min nabo har en
dog ikke til udlejning.

M.v.h.

-Gert..

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-08-04 08:44

Gert Espersen fik på mystisk vis skriblet følgende:
> http://www.dne-udlejning.dk/materiel_oversigt.phtml?kategori_id=1&kategori=Minigravemaskiner

Tak for linket

Det er godt nok en anelse mere kostbart end jeg havde håbet på, men
nu må jeg se på sagen

/Jakob

Fra : Leonard

Dato : 09-08-04 15:37

"Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote:

>Jeg tvivler på at en minigraver kan hive roden op fra et træ med
>stammediameter på 40 cm.

Der er kun et spørgsmål om at grave nok frit omkring den.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/