Kraftig beskæring af magnolie - hvordan, h~
Fra : Jørgen Brix

Dato : 02-08-04 21:48

Hej alle

Jeg har i min have 2 "gigantiske" magnolie træer. Jeg ved ikke, hvor gamle
de er, men jeg har ihvertfald aldrig set nogen større. Jeg vil tro at de er
10-12 meter høje.
Problemet med dem er, at de henlægger det meste af min have i total
skygge pga deres store kroner og store blade. De er til gengæld rigtig gode
til at holde på min hængekøje og er vejens smukkeste træer, når de
blomstrer.

Jeg ved intet om beskæring, men ønsker mig dybest set 2 træer, der er
omkring 4-5 meter høje til at starte med.
- Er det muligt ?
- Vil træet tage for stor skade af så kraftig en beskæring ?
- Hvis, hvad gør jeg så - kan det evt tages i flere etaper ?
- Hvis ikke, hvornår skal der skæres ?

Alle råd modtages med kyshånd eller det der ligner.

Jeg har desuden læst på
http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/707.html
http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/321.html
men føler ikke at det dæmrer endnu.

Vh
J. Brix

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 08:43

Hej Jørgen,
Før du går igang, skal du tænke på, at netop Magnolier med deres specielle
og smukke vækstform slet ikke bør beskæres, da næsten med statsgaranti vil
ødelægge deres charmerende og eksotiske udseende.
DERNÆST...
Jeg har med held kunne opstamme og let udtynde et par ældre træer, så der
kom mere lyd ind.
En nedklipning ville være synd!
Jan

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 09:21

Nu er lyd vel næppe det stor problem....så mon ikke jeg mente "lys"?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-04 20:47

On Mon, 2 Aug 2004 22:47:32 +0200, "Jørgen Brix"
<brixkoch@virker.naestenmobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> - Hvis ikke, hvornår skal der skæres ?
>
>Alle råd modtages med kyshånd eller det der ligner.

Normalt er jeg stor tilhænger af at folk selv roder og gør ved i deres
haver. Men lige i det her tilfælde, sikkert fordi jeg syntes at
magnolietræer er noget af det flotteste når de når den størrelse, så
syntes jeg du skal ofre lidt penge på en professionel hjælp.

Det vil være så utrolig synd hvis du skærer en masse forkert i de træer
så de bliver helt skamferede.

Det er somend ikke fordi det er svært at beskære, og det kan garanteret
også, som Jan allerede har sagt, laves ved at stamme op og tynde ud. Men
hvis man ikke har prøvet sådan noget før, så kommer man let galt afsted.

10 - 12 meter er også ret højt at skulle op - der skal sikkert en lift
til?

Hvis du selv kan fjerne det som bliver klippet af, så er det heller ikke
noget som tager ret lang tid - et par timer højst. Så udgiften vil være
til at overse.

Måske det endda er nok hvis du får en gartner ud til lige at se på det
og fortælle om der kan gøres noget fornuftigt - og i så fald hvad, så du
selv kan udføre arbejdet. Det er meget lettere at sige noget præcist når
man ser træerne og ser hvor der skla være mere lys osv. En del
planteskoler har folk som kan give dig denne rådgivning.

http://www.gartneriet.dk