vin i drivhuset
Fra : Bent Erik Gjerlevsen

Dato : 02-08-04 12:12

--
Bent-Erik Gjerlevsen
E-Mail: gjerlevsen28@mail.dk
Hvor er det bedst at plate en vin, i drivhusets bund eller udenfor
sokelen og så føre den ind .
Hilsen Bent-Erik

Fra : klaus

Dato : 02-08-04 14:56

Jeg har 5 vinstokke som er plantet udenfor og ført ind i mit drivhus.
Vin får et meget stort rodnet, derfor er det hensigtsmæssigt at gøre det
på denne måde. Desuden er vinplanten hårdfør og tåler vores vinterkulde,
samtidig er den nøjsom og kan gro i alle slags jordtyper.

Håber det var svar ellers spørg igen.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-08-04 21:20

Hej.
Jeg har plantet flere gange i drivhuse og plantet indenfor.
Vinplanter kan rigtignok have et stort rodnæt (op til 40 m. ned i jorden)
ogde finder selv ud efter vand hvis man ikke vander i drivhuset.
MVH.
Jens

Fra : N. Foldager

Dato : 03-08-04 10:01

klaus <ke@aigis.dk>:

> [...]
>på denne måde. Desuden er vinplanten hårdfør og tåler vores vinterkulde,
>samtidig er den nøjsom og kan gro i alle slags jordtyper.

Jeg faldt lige over det svar, som mit overmenneske måske kan bruge.

Skal det forstås sådan, at planten gror i jorden udenfor hele året,
mens stænglen er ført ind i drivhuset (hele året)?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-04 10:26

N. Foldager skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Det er en helt almindelig måde, at plante vin på - og det fungerer
normalt fint.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : klaus

Dato : 03-08-04 14:10

N. Foldager wrote:

> Jeg faldt lige over det svar, som mit overmenneske måske kan bruge.
>
> Skal det forstås sådan, at planten gror i jorden udenfor hele året,
> mens stænglen er ført ind i drivhuset (hele året)?

Jep!

Men husk at det hul gennem drivhuset hvor vinstokken ledes igennem, det
skal om 10 - 20 - ... år være tilstrækkelig stort til en kraftig stamme
der måske er 10 til 20 cm i diameter.

Jeg tror jeg vil lægge et par billeder på mit domæne i løbet af
eftermiddagen, så i kan se hvad jeg mener.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : klaus

Dato : 03-08-04 17:42

Og så fik jeg taget lidt billeder og lavet noget text, som ligger på
dette link:
http://www.aigis.dk/tmp0804_drvhs/vin_aug_2004.html

Håber det kan illustrere mulighederne med vin.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : N. Foldager

Dato : 03-08-04 18:06

Tak for det.

Så lærte jeg det om vin; udover at det kan drikkes.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 03-08-04 13:24

> Hvor er det bedst at plate en vin, i drivhusets bund eller udenfor
> sokelen og så føre den ind .
Jeg tror det er ret ligemeget, jeg har en stående i en havestue og den skal
2-2½ meter ud før den går klar af taget, så bare rolig den skal nok få alt
det vand den skal bruge, så vidt jeg ved suger vinen faktisk ikke ret meget
vand der hvor den står pga den har så langt&stort et rodnet

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails