Jalapeño uden kraft
Fra : Preben Andersen

Dato : 02-08-04 12:05

Planterne er store og flotte (sået af nyindkøbte frø), der er masser af
flotte frugter, men de er stort set uden smag. Jeg vil sammenligne styrken
med alm. grøn peber. Hvad kan der være galt? De burde jo være en hel del
stærkere.

mvh
Preben

Fra : Sir Haig

Dato : 02-08-04 16:05

> [...]
> med alm. grøn peber. Hvad kan der være galt? De burde jo være en hel del

Husker du at vande med pebervand?

/John

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-08-04 16:28

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev:

> Planterne er store og flotte (sået af nyindkøbte frø), der er
> masser af flotte frugter, men de er stort set uden smag. Jeg vil
> sammenligne styrken med alm. grøn peber. Hvad kan der være galt?

Der findes forskellige varianter af Jalapeño, hvor styrken for nogle af
varianterne er lille i forhold til den "rigtige" Jalapeño eksempelvis
Jalapeño TAM og Pizza Pepper. Derudover opnår chilier ikke den samme
styrke under danske forhold som under mere sydlige himmelstrøg.

Du kan evt. prøve at lade chilierne sidde lidt længere på planten evt.
til de modner til rød, selvom det ikke er traditionelt for Jalapeño, da
modne chilier er stærkere end umodne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-08-04 16:47

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du kan evt. prøve at lade chilierne sidde lidt længere på planten evt.
> til de modner til rød, selvom det ikke er traditionelt for Jalapeño, da

Den variant jeg har, skulle ifølge frøleverandøren havde en styrke på 4-5
(Red Savina Habanero=10), så det er derfor, jeg undrer mig. Så står de i
øvrigt i drivhus, men selvfølgelig har sommeren ikke været særlig god. Det
kniber også med styrken i Hungarian Cherry, hvorimod mine Bolivian Rainbow
er hamrende stærke, og de burde have en styrke, som svarer til Jalapeño.
Jeg prøver at lade dem blive røde, så hjælper det måske.

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-08-04 17:07

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev:

> Den variant jeg har, skulle ifølge frøleverandøren havde en styrke
> på 4-5 (Red Savina Habanero=10), så det er derfor, jeg undrer mig..

Ja det er det normale for "rigtige" Jalapeños.

> [...]
> hvorimod mine Bolivian Rainbow er hamrende stærke, og de burde
> have en styrke, som svarer til Jalapeño.

Ja det tyder jo ikke på, at det er vejret, der er årsagen.

Problemet kan i teorien skyldes, at frøforhandleren har kludret i det,
hvor deres Jalapeñoplanter måske er blevet krydsbestøvet med andre
chilisorter, så kan der, så vidt jeg ved, ske sære ting med afkommet af
frø, der tages fra planter, der er blevet krydsbestøvet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-08-04 22:36

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> chilisorter, så kan der, så vidt jeg ved, ske sære ting med afkommet af
> frø, der tages fra planter, der er blevet krydsbestøvet.

Ja, jeg tror, at han simpelthen ikke har fået de rigtige frø. Han
skriver heller ikke ret meget om chilierne form.

Jeg har ofte sået Jalapeño af frø fra Mexico. Der har aldrig været
problemer med dem, og de har skam altid været mellemstærke.

Det med de forskellige varianter tror jeg mere har akademisk interesse.
Når man i Mexico køber Jalapeño får man en bestemt vare - den, der
smager af noget.

Aksel

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-08-04 06:51

"Aksel Pedersen" <aksel.pe@hotmail.com> wrote in message

> Ja, jeg tror, at han simpelthen ikke har fået de rigtige frø. Han
> skriver heller ikke ret meget om chilierne form.

Jo, han skriver "typisk Jalapeño-form", nogle med og andre uden de
karakteristiske "strækmærker". Da leverandøren producerer store mængder af
Jalapeño, har jeg svært ved at forestille mig, at frøene skulle være
forkerte.

mvh
Preben

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-08-04 16:40

Preben Andersen wrote:
> [...]
> med alm. grøn peber. Hvad kan der være galt? De burde jo være en hel del

Kan du beskrive formen af frugterne og målene på dem. Hvor har du købt
frøene?
Aksel

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-08-04 16:55

> Kan du beskrive formen af frugterne og målene på dem. Hvor har du købt
> frøene?

Typisk Jalapeño-form og de største frugter er ca. 7 cm. lange nu med en
diameter på ca. 2 cm. Frøene er købt i Sydafrika (
http://www.chillifarm.com/ ).

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-08-04 17:05

> Typisk Jalapeño-form og de største frugter er ca. 7 cm. lange nu
> med en diameter på ca. 2 cm. Frøene er købt i Sydafrika (
> http://www.chillifarm.com/ ).

Utroligt at du har fået dem igennem. Ved køb af en del frøtyper,
derunder chilifrø, skal frøene følges af et certifikat, der garanterer,
at de er sygdomsfrie men det var vist lidt af et sidespring, der ikke
løser problemet

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-08-04 21:24

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med alm. grøn peber. Hvad kan der være galt? De burde jo være en hel del

Jeg har nu det modsatte problem.
Mine peberplanter sætter samme type frugter som mine chilier.
Så forleden ville jeg prøvesmage en chili.
Jeg har aldrig sat mine tænder i så stærk en frugt før, og jeg kender godt
til jalapeños og chili.

Ved godt at det ikke giver dig noget svar

--
mvh Uffe

Fra : familien christianse~

Dato : 02-08-04 21:57

Hej Preben
> [...]
> med alm. grøn peber. Hvad kan der være galt? De burde jo være en hel del

Har du almindelig peberfrugt i nærheden af dine planter?
Jeg kender ikke Jalapeno, men jeg har haft et lignende problem med
cayenne/chili, der ikke smagte af andet end alm peberfrugt.
I det tilfælde skyldtes det, at jeg havde alm peberfrugt i nærheden og
planterne blev krydsbestøvede.

MVH
fam. Christiansen

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-08-04 06:46

"familien christiansen" <familienchristiansen@mail-nospam.dk> wrote in
message news:410eaab3$0$309$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> cayenne/chili, der ikke smagte af andet end alm peberfrugt.
> I det tilfælde skyldtes det, at jeg havde alm peberfrugt i nærheden og

Så vidt jeg ved, har det ingen betydning for smagen af frugten. Hvis man
derimod sår frøene, er resultatet usikkert med de nye planter.

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-04 08:04

"familien christiansen" <familienchristiansen@mail-nospam.dk> skrev:

> [...]
> I det tilfælde skyldtes det, at jeg havde alm peberfrugt i
> nærheden og planterne blev krydsbestøvede.

Det burde først være et problem, hvis du tager frø fra dine planter og
sår dem året efter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 09:20

Hej Preben,
Jeg kan nok ikke komme nærmere et svar, end at din frø IKKE er sortsægte.
Chili-dyrkning er blevet en verdensomspændende hobby, og desværre vælter det
rundt med mere eller mindre obskure sorter.
Køb dine Jala-frø i Mexico eller Texas, og du er ret sikker på at få det
du forventer.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at vejret har megen
indflydelse på styrken. I modsat fald ville jeg dog tro, at langsom vækst
(kulde) giver større styrke.

Jan

Fra : Ole Jensen

Dato : 03-08-04 10:35

Jan Achmann wrote:
> [...]
>
> Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at vejret har megen
> indflydelse på styrken. I modsat fald ville jeg dog tro, at langsom vækst

Jeg kan da ikke tro at de frø Preben har købt ikke skulle være sortsægte.
Jeg har kigget lidt på den side hvorfra han har købt sine frø, og jeg
tror da at det er "overskudsfrø" de sælger. Det er jo er stor farm der
åbenbart dyrker chili til salg, og jeg tror da at de laver deres frø
selv fra sidste års frugter og så laver rigeligt som de så også sælger
af, men det er jo kun min mening - jeg har ikke den store forstand på
det - men jeg har da tre forskellige slags i min udestue i år.

mvh
Ole-J

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 12:35

Ole,
Tjo...men måske er de Jalaer-former, de dyrker der, ikke ret stærke??
Who knows.....
Jan