Blokhus brædder - lodret/vandret?
Fra : Bettina&Fillip

Dato : 01-08-04 22:31

Hej NG

Jeg har bygget et lille træhus (kolonihavehus 40m2) og beklædt det med
blokhusbrædder.
De er sat lodret. Efterfølgende er jeg så blevet gjort opmærksom på at denne
opsætning er forkert.
"De må kun sættes vandret ellers rådner det efter kort tid - ca. 5 år?"
Kan det passe?

Under brædderne sidder der vindpap derefter 100mm isolring, så dampspærre og
sidst gips. Brædderne er ubehandlede fyrrtræ som efter opsætning er grundet
med olie og derefter malet 2 gange med oliebaseret maling (fra Flügger).

Venligst

Fillip

Fra : ...

Dato : 02-08-04 08:13

Hej

Jeg har selv kigget på det engang, og kom frem til at bræderne skal stå
lodret, men det er meget vigtigt at de vender rigtigt.
Lidt, som hvis man høvler.
Hvis brædet vender således at vandet løber væk fra årene i træet, så opnår
man det rigtige resultat. Hvis man vender brædtet således at vandet løbet
ind i årene, så skulle det kun holde i nogen få år.
Det skulle i øvrigt gælde for alle konstruktioner i træ som står ude, stakit
hegn osv.
Min kilde var en svensk håndværker, der havde overtaget et ældre "træ"hus,
som var i forbavsende god stand.

Og egentlig virker det jo logisk nok.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 02-08-04 17:31

"Bettina&Fillip" <bettina.fillip@kkgaard.telelet.dk> wrote in message

> Jeg har bygget et lille træhus (kolonihavehus 40m2) og beklædt det med
> blokhusbrædder.

Har du nogle tegninger og evt. priser på det du har lavet, har selv et lille
kolonihavehus hvor jeg skal have bygget lidt til, så alt info gir
streetrespect herfra

Mvh.

Kim

Fra : Steen Graversen

Dato : 02-08-04 23:09

> [...]

> Under brædderne sidder der vindpap derefter 100mm isolring, så dampspærre

Der skal ikke være dampspærre i et kolonihavehus, medmindre det altså er
opvarmet om vinteren. Så ud med det plastik.
L8r
BB