Syge roser
Fra : Jonas

Dato : 31-07-04 20:44

Hej,

Nogle af mine roser er blevet dårlige. Udover stråleplet er bladene mere
lysgrønne....de burde jo være mørkegrønne.
Desuden visner mange af knopperne og falder af. Hvad har jeg gjort forkert?
Roserne blev plantet.....nogle omplantet i det tidlige forår i rosenjord.
Gødning fik de også.

Jeg har sådan noget gødning som Søren Rye anbefalede som en slags hjælp til
syge planter.
Skal jeg prøve det på de dårlige roser?

Hjælp og løsninger modtages med tak

Jonas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-04 23:17

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Roserne blev plantet.....nogle omplantet i det tidlige forår i rosenjord.
> Gødning fik de også.

Har du gødet nyplantede? I så fald har du forklaringen der. Ingen nyplantede
eller nysåede planter tåler gødning. Det svider rødderne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-08-04 08:43

Enig der! Og ISÆR når det gælder roser, hvis rødder nærmest er en ynk! Giv
dem et år på smalkost. D.v.s. NUL gødning!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-04 21:42

On Sun, 1 Aug 2004 00:17:17 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Har du gødet nyplantede? I så fald har du forklaringen der. Ingen nyplantede
>eller nysåede planter tåler gødning. Det svider rødderne.

Man skal være forsigtig med gødning i plantehullet når man planter om,
bestemt.

Men når denne omplantning skete i det tidlige forår - og skaden
formentlig først kommer nu, så er det ret tvivlsomt om det er gødningen
der er skyld i det. Rosenjord kan nu næppe heller svide rødderne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 09:47

Mads,
Ja, man skulle jo mene, at med den regnmængde vi har fået er gødningen
forlægst skyllet ud.
Det er svært med roser - det er ynkelige og følsomme væsner.
Jeg mener, at de bør omplantes i deres
hvileperiode....november...december. Er saftstigningen begyndt, så kunne jeg
forstille mig, at deres jammerlige rodsystem har svært ved at tåle en
opgravning..... Og efter en sådan chokbehandling vil svidning alt andet lige
være en mulighed!

Jan