Problem med plæneklipper der skriger
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-07-04 22:10

Hej!

Jeg har fået et problem med min plæneklipper. Det er en B&S 3.5HK.

Hvis jeg kører hen over fx. en lille jordtop eller anden "forhindring"
så skriger den som en sindsyg der kan få selv den ældste grav til at
genopstå.. det lyder forfærdeligt og jeg hopper en halv meter hver gang.

Så slukker jeg og tænder igen uden problemer. Det er som om der er et
eller andet som låser inden i den men da jeg er lidt af en forsigtig-Per
så skal jeg ikke have snuden for tæt på bladet for at se om det kører
rundt... For motoren kører stadig mens den skriger.

Hvad mon der er galt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-07-04 06:35

Martin Johansen [6000] (visit_my@website.tuxx.dk) skrev følgende:
> [...]
> forsigtig-Per så skal jeg ikke have snuden for tæt på bladet for at
> se om det kører rundt... For motoren kører stadig mens den

Der er sikkert en kobling i den, så bladet stopper på forhindringer...
Ellers har de det med at trække krumtapsakslen skæv = ny klipper. Men
hvorfor den skriger skal jeg ikke kunne sige.. Den har nok ikke været udløst
alt for mange gange.

Det er ikke med noget remtræk?

- Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-07-04 13:53

Martin Petersen skrev:

> Der er sikkert en kobling i den, så bladet stopper på forhindringer...

Det lyder sansynligt.

> Det er ikke med noget remtræk?

Den skal trækkes igang med snor hvis det er det du mener?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 31-07-04 10:10

I news:pan.2004.07.30.21.10.24.858485@website.tuxx.dk <Martin Johansen
> [...]

> forsigtig-Per så skal jeg ikke have snuden for tæt på bladet for at
> se om det kører rundt... For motoren kører stadig mens den

Den skriger fordi kniven står stille.
Knivholderen er monteret på akselen med en lille not der låser
knivholder og aksel sammen. Måske mangler denne eller er knækket.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-07-04 13:53

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Den skriger fordi kniven står stille. Knivholderen er monteret på
> akselen med en lille not der låser knivholder og aksel sammen. Måske
> mangler denne eller er knækket.

Ahh okay. Jeg må lige have den skilt ad.

Nu er der vel ikke nogle fjedre som springer til højre og venstre men
bare simpel adskilning/samling?

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-07-04 15:32

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ahh okay. Jeg må lige have den skilt ad.
>
> Nu er der vel ikke nogle fjedre som springer til højre og venstre men
> bare simpel adskilning/samling?

Det er ikkke nemt at vide når du ikke skriver hvilken plæneklipper der
er tale om.

B&S er navnet på motoren vil jeg tro. (Briggs & Stratton)

Mvh. Jørgen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-07-04 17:07

Jørgen Rasmussen skrev:

> Det er ikkke nemt at vide når du ikke skriver hvilken plæneklipper der
> er tale om.

Det ved jeg heller ikke ud over at det er en Ginge.

> B&S er navnet på motoren vil jeg tro. (Briggs & Stratton)

Det er korrekt - det er det eneste jeg ved da den er ret gammel.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 19:53

Det er kort fortalt koblingen der skrider.

Når du kører kniven i en "bakke" står den stille, men remmen der trækker
kniven kører fortsat rundt.
Skrigeriet kommer når remmen trækkes rundt på den remskive der (til kniven)
der holdeer stille.

Det "skal" den faktisk gøre, da motoren ellers vil gå i stå.
Omvendt må den kun gøre det kortvarigt, da remmen ellers brænder over.

Løsning: stil klippehøjden op eller kør uden om "bakkerne".

mvh Ole

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-07-04 19:21

Ole Kristiansen skrev:

> Det er kort fortalt koblingen der skrider.

Lyder ihvertfald vildt.

> Når du kører kniven i en "bakke" står den stille, men remmen der
> trækker kniven kører fortsat rundt.

Ja.

> Skrigeriet kommer når remmen trækkes rundt på den remskive der (til
> kniven) der holdeer stille.

Men skal det lyde så voldtsomt... det er vildt så højt det er. En
kilerem på bil der skrider er slet ikke nær så højt..

> Det "skal" den faktisk gøre, da motoren ellers vil gå i stå. Omvendt
> må den kun gøre det kortvarigt, da remmen ellers brænder over.

Ville næsten foretrække at den gik i stå. For jeg er nødt til at
slukke den og starte igen for at fortsætte.

Den går ikke videre af sig selv.

> Løsning: stil klippehøjden op eller kør uden om "bakkerne".

Prøver at undgå bakkerne da klippehøjden er på sit højeste.

Fra : Henning Lund

Dato : 31-07-04 20:16

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hej!
>
> Jeg har fået et problem med min plæneklipper. Det er en B&S 3.5HK.

Det er slet ikke sikkert det er remmen der skriger når du siger at den
gør det _så_ højt. Startkoblingen som sidder ovenpå svinghjulet kan
skrige med langt over 125db hvis den mangler smøring, nu ved jeg så ikke
om den model du har, startes via vandret start eller via lodret start da
B&S bruger begge typer.
Hvis den startes med vandret træk i snoren så skal du omgående skille
dyret ad, og smøre startkoblingen da der ellers kan ske ret så kedelige
ting med både kobling, startfjeder samt motordæksel.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-07-04 22:12

Henning Lund skrev:

> Det er slet ikke sikkert det er remmen der skriger når du siger at den
> gør det _så_ højt. Startkoblingen som sidder ovenpå svinghjulet kan

Det _er_ højt - virkeligt højt. Normalt er jeg ret resistent over for
støj men den plæneklipper tager godt nok livet af mig (og naboerne).

> skrige med langt over 125db hvis den mangler smøring, nu ved jeg så ikke
> om den model du har, startes via vandret start eller via lodret start da
> B&S bruger begge typer.

Vandret.

> Hvis den startes med vandret træk i snoren så skal du omgående skille
> dyret ad, og smøre startkoblingen da der ellers kan ske ret så kedelige
> ting med både kobling, startfjeder samt motordæksel.

Jeg vil gå i gang med den helt store servicering

Har du evt. diagram eller er det ligetil?

Fra : Henning Lund

Dato : 01-08-04 06:58

Martin Johansen [6000] skrev:

> Har du evt. diagram eller er det ligetil?

Jeg har en del fra dengang jeg havde et serviceværksted, men det er nu
ret enkelt at pille topdækslet af sådan en fætter. Der sidder kun 3
skruer i den, og evt. et gaskabel som skal løsnes, oppe i toppen af
startkoblingen er der et lille hul, der kan du så komme olie i.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-08-04 09:50

Henning Lund skrev:

> [...]
> skruer i den, og evt. et gaskabel som skal løsnes, oppe i toppen af
> startkoblingen er der et lille hul, der kan du så komme olie i.

Det lyder ligetil. Jeg var mere nervøs for om der kom fjedre springende
ud til højre og venstre..

Alm. motorolie, 2takts eller gearolie?

Fra : Henning Lund

Dato : 01-08-04 18:49

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det lyder ligetil. Jeg var mere nervøs for om der kom fjedre
> springende ud til højre og venstre..

Nej nej, det er først hvis startkoblingen sætter sig, så skal du bare se
løjer.

> Alm. motorolie, 2takts eller gearolie?

Alm motorolie

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-08-04 20:49

Henning Lund skrev:

> [...]
> skruer i den, og evt. et gaskabel som skal løsnes, oppe i toppen af
> startkoblingen er der et lille hul, der kan du så komme olie i.

Starterkoblingen er det den 4-kantede (6-kantede) tykke stang der er i
midten?

Fra : Henning Lund

Dato : 01-08-04 21:34

Martin Johansen [6000] skrev:

> Starterkoblingen er det den 4-kantede (6-kantede) tykke stang der er i
> midten?

Jep, er der ikke et smørehul i toppen af den?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-08-04 21:49

Henning Lund skrev:

> Jep, er der ikke et smørehul i toppen af den?

Det skal jeg lige se efter i morgen..

Jeg har i dag haft toppen af men kunne ikke lige se noget fornuft i det.
Men fandt da ud af hvordan sådan en maskine virker (mere end før).

Mener der er et hul i toppen så skiller den ad igen i morgen.

Hvor meget skal der i?

Fra : Henning Lund

Dato : 02-08-04 17:26

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hvor meget skal der i?

Du kommer nogle dråber i indtil den kører meget let rundt, du kan ikke
oversmøre da det overskydende vil løbe ud.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-08-04 18:46

Henning Lund skrev:

> Du kommer nogle dråber i indtil den kører meget let rundt, du kan ikke
> oversmøre da det overskydende vil løbe ud.

Kanon!

1000-tak for hjælpen jeg håber det kan redde den..

Fra : Henning Lund

Dato : 02-08-04 21:27

Martin Johansen [6000] skrev:

> Kanon!
>
> 1000-tak for hjælpen jeg håber det kan redde den..

Mon ikke, det er fordi den er smurt fra fabrikkens side, og så sker det
egentligt aldrig mere.